גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתווכי דירות בת"א חוגגים: גובים עמלות, מעגלים פינות בנוגע למטראז' ולא מחזירים טלפונים ללקוחות

אם פעם מישהו חשב שהאינטרנט יחסל את מקצוע מתווכי הנדל"ן בתל אביב, הרי שהביקוש לשירותיהם גדול כיום מתמיד. כמה לא מפתיע שכמה מהם מנצלים לא אחת את המצוקה לתאוות בצע ושירות מחפיר. איתי רום, מגזין G - תמונת מצב

מתווכי הדירות באיזור המרכז, אלה שניבאו להם שנים שחונות בעקבות פריחת אתרי התיווך באינטרנט, נמצאים, מתברר, באחת התקופות הטובות ביותר שידעו מעולם. כך עולה מכתבה המתפרסמת במגזין G של "גלובס". [מנוי למהדורה המודפסת] [לעיתון הדיגיטלי]

אם פעם העמלה הנהוגה בענף מאז ומתמיד - 2% מהיקף העסקה - הייתה יורדת לאחר שהקונים היו מנצלים את מצוקת המתווכים בימי המיתון ולוחצים לקבל הנחה, כיום המצב הפוך. בכתבה מסופר, למשל, על ירון, צעיר תל אביבי, שהחליט לסיים את עידן הדירות השכורות בחייו ופצח בחיפושים אחר דירה לקנייה בדרום ת"א, בתקציב צנוע יחסית של עד 100 אלף דולר.

לאחר חיפושים לא מוצלחים במיוחד החליט ירון לפנות למתווך דירות שידוע כאחד המקושרים באזור. שלא כנהוג בענף בדרך כלל, דרש המתווך את שכרו במספרים, ולא באחוזים מסך העסקה העתידית: 5,000 דולר. כעבור מספר שבועות שידך המתווך לירון דירה כלבבו באזור פלורנטין, במחיר מציאה של 70 אלף דולר בלבד. מחיר שירותיו של המתווך, לעומת זאת, התברר כרחוק מאוד ממחיר מציאה, ונאמד בלמעלה מ־7% ממחיר הדירה - יותר מפי שלושה מהמקובל.

"האינטרנט ממש לא פגע בנו"

מתווכי הדירות, מתברר, ממש לא מודאגים מצמיחתם של אתרי אינטרנט כמו "יד 2" ו"הומלס", שמציעים לציבור נגישות לאין־ספור מודעות שבעבר היו בגדר מידע מסווג. "האינטרנט ממש לא פגע בנו", מסביר אלון דהאן, המנהל את "סוסייטי נכסים" מ־1983. "פעם בן אדם שחיפש דירה היה צריך לפתוח את 'ידיעות' או את 'מעריב', מוצא את מה שהוא רוצה, ולא צריך את המתווך. החיפוש היה פשוט. היום הוא צריך לפתוח גם את 'הומלס' ואת 'יד 2' ואת WINWIN ואת כל שאר הדברים, הוא צריך להיכנס לעשרות מאגרים כדי למצוא את אותה דירה - אז הוא מעדיף להיכנס למתווך, שמרכז לו את הכול. אם המתווך מקצועי הוא יודע מה שווה ומה לא שווה, אילו דירות טובות ואילו לא".

נחמן שכטר, יו"ר ארגון המתווכים הארצי מלד"ן, אומר שרק בתל אביב פועלים כ־2,500 משרדי תיווך, ועוד כ־4,000 מתווכים שעובדים באופן עצמאי מהבית. כ־30 משרדים חדשים נפתחו בעיר בשנה וחצי האחרונות בלבד, וההערכה בארגון היא כי מחזור עמלות התיווך זינק בשלוש השנים האחרונות בכ־30%.

"חברי מלד"ן בתל אביב", מספר שכטר, "לוחצים עליי לספק להם סוכני משנה. ברגע שיש בקשות כאלה, זה אומר שיש הרבה עבודה. בוא נגיד שכשאני מסתובב בין המשרדים התל אביביים אף אחד לא מבקש ממני מטפחת כדי לנגב את הדמעות".

פעם לקוח היה כמו אלוהים

"המתווכים עובדים קשה", מבקש להבהיר אודי לבני, יו"ר סניף תל אביב של מלד"ן ובעלי משרד "אלפא נכסים", "אבל טוב להם היום".

- אתה מסכים לאמירה שבתקופה הזו, בתל אביב, "המתווך הוא המלך"?

"כן, אפשר להגיד".

- המתווכים שולטים בעיר?

"כן. אם יהיה פיצוץ והמחירים יירדו, זה יהיה אותו מצב, אבל הפוך: אתה, כמתווך, תצטרך לרוץ אחרי לקוחות, ודירות יהיו הרבה. היום אתה רץ אחרי דירות, ויש לך הרבה לקוחות. לפני חמש־שש שנים החיזור היה אחר הקונים, כי היו הרבה מוכרים ואף אחד כמעט לא רצה לקנות. אז כל קונה היה מאוד חשוב והיה צריך, מה שנקרא, להצליח לדוג אותו. היום משקיעים בעיקר בחיזור אחר בעלי הנכסים ולא אחר הרוכשים".

- כלומר, לקוח רוכש שהיה מגיע אז למתווך, היה מקבל יחס יותר טוב מהיום?

"כן. אני חושב שלא צריך, בגלל תקופה, להתנהג לבן אדם יותר טוב או לא, אבל באופן כללי, לקוח בתקופה ההיא היה אלוהים. היית נזהר יותר מאשר היום. אם היום הוא אומר לך משהו ומרגיז אותך, אתה יכול להגיד לו להתראות. פעם לא היית אומר לו להתראות".

"יש כל מיני סוגים של מתווכים", אומר רוכש פוטנציאלי שחורש את השוק התל אביבי בחודשים האחרונים. "ישנו המתווך הנודניק, שמתקשר אליך ארבע פעמים ביום ומנסה לשכנע אותך בכוח שהדירה שראית היא דירת חלומותיך, אבל את התקופה הנוכחית מאפיין מאוד 'המתווך הנעלם': כשאתה מצלצל אליו הוא אומר 'טוב שהתקשרת' וכל זה, אבל אם לא תרדוף אחריו הוא לא יטרח להראות לך אף דירה. מרגישים את זה בעיקר באזורי הביקוש הרצחניים כמו מרכז העיר, שם זה הכי גרוע: זה נראה כאילו יש להם כל־כך הרבה לקוחות, שהם לא רוצים להוציא כסף על שיחות יוצאות בסלולרי".

המתווכים לא מכחישים את קיומה של הבעיה, אבל מסבירים: זה לא שאנחנו מזלזלים בלקוחות - אנחנו פשוט קורסים תחת העומס.

"אם לקוח צריך נכס, הוא צריך להתקשר למתווך הרבה", מבהיר את כללי המשחק החדשים נריה יוחננוב, מנהל "כל נדל"ן", משרד הפועל בדרום העיר. "רוב המתווכים פשוט לא זוכרים לחזור ללקוח. יש להם הרבה עומס, יש הרבה ביקוש. אם הלקוח הוא לא נודניק, זה לא מסתדר עם המתווך. מי שרק משאיר הודעה 'תחזור אליי', ובינתיים באים אנשים חדשים, אתה שוכח אותו".

- בימי המיתון בוודאי לא היו שוכחים.

"כן, זה נכון".

לתמרן את המטראז'

העובדה שללא סגירת עסקה יורדת עבודתו של המתווך לטמיון מייצרת שיטות שונות ומשונות להפעלת לחץ על לקוחות, שמלכתחילה מתייחסים למתווך בחשדנות. "במהלך המשא ומתן", מספר תל אביבי המנסה לרכוש דירה בעיר זה זמן רב ועבר לא מעט מתווכים, "הם מפעילים עליך לחצים עצומים. יושבים לך על הראש עם כל מיני טכניקות כמו 'אתה תפסיד את דירת חלומותיך בגלל עשרת אלפים דולר'. אם אתה עקשן, הם יכולים גם לעשות תרגילים על המצפון שלך; למשל, להגיד 'עבדתי כל־כך קשה כדי שתגיע לכאן, אתה לא יכול לעשות לי את זה'. כל מיני דברים כאלה, שבא לך להקיא".

המתווכים, לדעתו, לא רק נהנים מהגאות במחירי הנדל"ן בעיר - הם גם מייצרים אותה: "הם לא מנסים לרסן את המחירים, להפך - הם אחראים לחצי מהניפוח במחירים. הם אומרים למוכרים שהם יסדרו להם עסקות במחיר יותר גבוה, כדי לקבל מהם בלעדיות, ואחר כך לוחצים על הלקוחות לשלם. המתווך בדרך כלל מחמם מאוד את האווירה ואת כל העסק, ולא לטובתך כרוכש. הוא כל הזמן לוחץ עליך ומרעיד את אמות הספים כדי ללחוץ עליך ולנג'ס לך.

"במארס ראיתי דירה שהוצעה במחיר של 400 אלף דולר. החלטתי שזה יקר מדי. המתווך אמר, 'זו דירת חלומותיך, איך אתה מפספס את הזדמנות חייך, יחטפו את הדירה הזאת'. עד היום הדירה הזאת בשוק, והבעלים לא מוריד את המחיר כי כל המתווכים אומרים לו שזה אפשרי".

3,000 דולר במזומן, בשחור

פנקר משוכנע ש"מקצוע המתווך אף פעם לא יוכל להגיע למעמד מכובד".

- למה?

"אני לא רוצה להגיד שמתווך צריך לרמות, אבל יש דברים שהוא חייב לעשות".

- למשל?

"דוגמה קטנה: 95% מהאנשים לא יודעים לקרוא את המטרז' של הדירה. כשמתווך אומר להם שדירה היא 70 מטר, זה תמיד מנופח: במקום 60 המתווך אומר 70. אם תהיה לי, למשל, דירה של 65 מטר, ואני אגיד את זה ללקוח - הוא יחשוב שזה קטן יותר מהדירה שאמרו לו שהיא 70 מטר. אז מתווך חייב לזרום עם זה. מובן שיהיו לקוחות שיודעים לקרוא את המטרז', ואז צריך להגיד להם את הגודל הנכון, אבל כשהלקוח שלא יודע, אם אתה תגיד לו את זה, אתה תהיה בבעיה. אז אנחנו מעדיפים להגיד, 'חדרים גדולים, סלון מרווח, יש מרפסת גדולה שאפשר לשים שולחן גדול'. אם לא, אני לא אמכור לו את הדירה כי הלקוח יחשוב שזה קטן ולא יבוא לראות אותה. זה לא רמאות, אלא לזרום עם ההבנה של הקונים. יש עוד כל מיני דברים כאלה, שקשה לי להאמין שהמקצוע יגיע למצב מכובד".

גם הסיפור הבא לא ישדרג במיוחד את דימויים של המתווכים: זוג צעיר, ששכר לצורך רכישת דירה בתל אביב את שירותיו של מתווך, סיכם עמו על תשלום סטנדרטי של עמלה בשיעור 2%. מה שהשניים לא הביאו בחשבון הוא שבסופו של דבר הם ימצאו את עצמם משלמים אלפי דולרים במזומן למתווך אחר - זה שעבד מטעם המוכרים. "המתווך שלהם מצא דירה שהוצעה לשוק על־ידי מתווך אחר", מספר ידיד של בני הזוג. "הם היו לחוצים על הדירה הזאת ודיברו עם בעלי הבית, שאמרו להם שהם עושים את הכול רק דרך המתווך. אותו מתווך אמר להם שיש לו מספר גורמים שהוא יכול למכור להם את הדירה, ורמז שכדי שהוא יבחר אותם הם יצטרכו 'לשמן את המערכת'. בסוף, מעבר לעמלה שהם שילמו למתווך שלהם, הם שילמו למתווך השני שוחד של 3,000 דולר במזומן, בשחור, כדי שהוא יחליט שהדירה תימכר דווקא להם".

הכתבה מתפרסמת במגזין G. רוצים לקרוא הכל? [מהדורה מודפסת] [עיתון דיגיטלי]

עוד כתבות

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק