גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אימפרזה B3 החדשה - מבחן דרכים

סובארו ממשיכה במומנטום חיובי עם הדור השלישי של המשפחתית אימפרזה, שנקרא בישראל B3 * דגם ה-2 ליטר האצ'בק נהנה ממראה ספורטיבי, קלילות וחלל פנימי מרווח - אך מהמנוע אפשר היה לצפות ליותר

כמעט 3 שנים חלפו מאז העסקה בה נמכרו 50% מחברת יפנאוטו, יבואנית סובארו, לחברת אלקטרוניקס ליין. העסקה, שבוצעה על פי שווי של 60 מיליון דולר לחברה, גרמה באותה עת לזקיפת גבות קולקטיבית בענף הרכב. בשנת 2004, שקדמה לעסקה, הסתכם היקף המכירות של המותג בכ-5,200 כלי רכב לשנה. היצע הדגמים היה דליל ומיצובו של המותג היה עדיין נמוך בהשוואה למתחרים היפנים - תוצאה של שלושה עשורים שבהם רכישת מכונית משפחתית של סובארו בישראל היתה צעד של ויתור על סטטוס והיטמעות בתוך ההמון. לא מעט גורמים בענף העריכו אז כי שווי העסקה נובע בעיקר מנכסי הנדל"ן יקרי הערך של יפנאוטו בהרצליה, וכי ברגע שתושלם העסקה יממשו הרוכשים - שהגיעו מתחומי הנדל"ן והפיננסים - את הנכסים.

אבל ותיקי הענף יודעים, שהפוטנציאל העסקי של כל מותג רכב בישראל נמדד בטווח של שנים ודורש סבלנות. מותג יכול לדשדש במשך שנים רבות, אבל כשהתנאים מבשילים הוא יכול לפרוח ולהניב רווחים בהיקפים רציניים. התנאים לפריחה של המותג סובארו הבשילו באיטיות בשנים האחרונות, אבל השנה הוא החל להפגין באמת את הפוטנציאל הטמון בו. בעשרת החודשים הראשונים של השנה נמסרו בישראל לא פחות מ-8,377 רכבי סובארו והחברה עשויה לסגור את השנה עם מכירת קרוב לעשרת אלפים יחידות. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה רשם המותג הכנסות של יותר מ-800 מיליון שקל מתחום הרכב ורווח נקי של יותר מ-50 מיליון שקל. הדגם, שאמור להמשיך את המומנטום של המותג גם בשנים הבאות הוא הדור השלישי של המשפחתית אימפרזה, שנקרא בשוק הישראלי "B3".

לחברת סובארו יש הרבה סנטימנטים כלפי ישראל אבל הכוונת שלה מופנית כיום לשוק האירופאי הרווחי. לפיכך הושקה המכונית באירופה בשלב הראשון בתצורת האצ'בק בלבד עם עיצוב, שמכוון ללב פלח משפחתיות ה-5 דלתות האירופאיות. מדובר בפלח, שתופס כמעט 30% מכלל מכירות הרכב השנתיות ביבשת.

כשל בתא המטען

למכונית יש עיצוב ידידותי עם פרופורציות האצ'בק קלאסיות, קפלי מתכת מתוחכמים בצדדים, קו דלתות גבוה ודלת אחורית בעלת חלון קטן יחסית. עם הגלגלים הרגילים של דגם ה-1.5 נראה פרופיל הצד של המכונית גמלוני למדי, אבל חישוקי ה-17 אינץ' של דגם ה-2 ליטר מעניקים לו יציבה רחבה ומראה ספורטיבי.

תא הנוסעים עבר שיפור משמעותי ביחס לדגם היוצא. עם בסיס גלגלים באורך 2.62 מ' ותכנון חכם של המושבים יש ל-B3 חלל פנימי מרווח, שמתאים גם לחמישה נוסעים מבוגרים. לרשות היושבים מאחור עומד מרווח ראש ורגליים טוב מהממוצע וגם תנוחת הישיבה מלפנים נינוחה. לעומת זאת תא המטען הוא בגדר כשל תכנוני. למרות ממדיה החיצוניים הנדיבים של המכונית, התא מאחור יכול להכיל 301 ליטר בלבד - מקביל לכמה מכוניות סופר מיני קטנות יותר - בין השאר בשל השימוש בגלגל רזרבי "פול סייז", שתופס כמעט מחצית מהנפח הפוטנציאלי של התא. היינו ממליצים בחום לבעלי הרכב להמיר את הרזרבי בתרסיס לתיקון תקרים ולהרוויח עוד כמה עשרות ליטרים.

סביבת הנהג נאה, יעילה ונטולת התחכמויות, ואיכות הייצור שלה סולידית. עם זאת ממכונית, שאמורה להתחרות בשמנת של אירופה ויפן, היינו מצפים לקבל הרבה יותר מדיפוני הפלסטיק הכהים והקשיחים למגע שמקיפים את הנהג. הגה העור הנעים מחפה על כך במקצת והמושבים ברמת הגימור "ספורט" נוחים ותומכים.

האימפרזה היתה מכונית נעימה מאד לנהיגה והמכונית החדשה ממשיכה את המסורת ומעצימה אותה. יש לה קשיחות מבנית מופלגת ומתלה אחורי חדש ומתוחכם, שביחד יוצרים שילוב נעים. אפילו עם הצמיגים בחתך 50' של רמת הגימור "ספורט", שעמה הגיע רכב המבחן, היתה ספיגת הזעזועים מרשימה. המכונית החליקה בקלילות מעל מהמורות וגיהצה סדקים בכביש ללא רעידות ותלונות. לקחנו אותה למסע כומתה במסלול העינויים הפרטי שלנו - כמה מהכבישים הציבוריים היותר מוזנחים של מפרץ חיפה - והיא סיימה אותו עם צל"ש.

אחיזת כביש מצוינת

התנהגות הכביש של דגם ה-4X4 מוכיחה שגם בתעשיית הרכב המחושבת, מונעת-הרווחיות והחרדה לבטיחות של ימינו, עוד אפשר לייצר משפחתיות קלילות ומהנות. ל-B3 יש התנהגות נעימה וזרימת הגה עם משקל מאוזן היטב על כבישים מפותלים. מערכת ההנעה הכפולה-קבועה מעניקה למכונית אחיזת כביש מצוינת על כבישים יבשים וחלקים, ומפחיתה את המתח שנלווה לנהיגה ארוכת טווח במזג אוויר בעייתי.

מנוע ה-2 ליטר בהספק 150 כ"ס מרגיש פחות נמרץ מכפי שניתן היה לצפות מנתון ההספק. הוא מבוסס על מנוע ה-2 ליטר של ה-B4, פחות עשרה כוחות סוס, ומשודך לתיבה אוטומטית זריזה אך בעלת ארבעה הילוכים בלבד. הסחיבה בעליות בריאה, ההאצות נמרצות במידה והתאוצה מאפס למאה קמ"ש אורכת 11.6 שניות. אבל עיקר הסחב מופק בסל"ד גבוה וקולני יחסית, וכבר פגשנו מכוניות עם בידוד אקוסטי טוב יותר גם במהירויות נפוצות של 130 עד 150 קמ"ש. אפשר להתנחם בכך, שצליל המנוע ערב לאוזן.

מי שרוצה ביצועים נמרצים יותר יכול להזמין את הדגם הידני - שמגלח כמעט 2 שניות מזמן ההאצה ומוסיף עוד 10 קמ"ש למהירות המרבית, או לחכות לדגם הטורבו.

טווח המחירים של האימפרזה טורבו 2 מתחיל בכ-128 אלף שקל ומגיע עד 146 אלף שקל לדגם הספורט האוטומטי, שכולל שלל תוספות קוסמטיות: פנסי קסנון, מושבי ספורט, מערכת קול משודרגת ועוד. דווקא הדגם הבסיסי, נטול הקישוטים, מציע יחס גבוה יותר של תמורה לכסף. במחיר הזה מקבלים משפחתית נוחה, בטוחה מאד, שומרת ערך ואפילו נעימה לנהיגה נמרצת - בונוס נדיר בימינו. עם זאת אפשר להניח, שלקוחות רבים יעדיפו להמתין לדגם הסדאן של ה-B3, שינחת בישראל בשנה הבאה וישדרג משמעותית את התחרותיות של הסדרה.

עוד כתבות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? יכול להיות שאתם מתחת לקו העוני של הזמן

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון