גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיכול מס אגרסיבי

בשורה רעה למתכנני המס: שופט המיסוי התל-אביבי, מגן אלטוביה, קובע בהחלטה תקדימית כי פקיד השומה רשאי להשתמש בכלים אנטי-תכנונים ולהגדיר עסקה כמלאכותית, כדי למנוע ניצול לרעה של אמנות למניעת כפל מס

בעידן של שווקים גלובליים, יכולת ניידות גבוהה של הון ומשטרי מס שמעודדים ומתמרצים משיכת השקעות זרות ע"י יצירת מקלטי מס, נישומים בעלי כמה אזרחויות או עורכי דין טובים מדלגים על הגבולות הפיסיים באמצעות תכנוני מס. זאת, בין היתר, ע"י יצירת מבני אחזקה שונים ומשונים, ניצול סתירות ופערים בין משטרי מס מדינתיים שונים, ניצול אמנות למניעת כפל מס ועוד. המטרה היא אחת: להפחית את חבות המס.

אלא שהחוק נותן לפקיד השומה "כלי מלחמה" בתכנוני המס, כמו הגדרת עסקה כמלאכותית, סיווגה מחדש, בחינת המהות הכלכלית שלה וכו'. שופט המיסוי התל-אביבי, מגן אלטוביה, קבע שלשום בהחלטה תקדימית, כי פקיד השומה יכול להשתמש בכלים אלה גם נגד תכנוני מס שנעשו תוך ניצול בוטה של אמנות המס. הכוונה ל"קניית אמנות", מצב שבו אזרח ישראלי שמפיק הכנסות רבות במדינה ב' מקים חברת קש במדינה ג', שהדין הפנימי שלה מעניק פטורים והנחות לחברות קשורות, ושחתומה על אמנת מס עם מדינה ב'. כך חברת הקש משמשת צינור להכנסות ממדינה ב' לנישום תוך תשלום מס מינימלי.

חברת ינקו וייס החזקות התאגדה בישראל ונרשמה ב-99' כחברה בבלגיה, בעקבות החלטת בעליה להעביר את ניהולה ופעילותה לבריסל. לחברה אישור מרשויות המס בבלגיה, לפיו היא "שוכנת בבלגיה וכפופה למיסוי החברות בבלגיה".

פקיד השומה חולון טען, באמצעות עו"ד אלפא ליבנה מפרקליטות מחוז ת"א, שיש לראותה כתושבת ישראל בשנת המס 2000, משום שהפעלת השליטה והניהול, עיקר הפעילות ועיקר ההכנסות בה בשנה זו, היו בישראל. לחלופין הוא מבקש לראות ברישומה בבלגיה ובטענת התושבות הזרה עסקה מלאכותית (לפי סע' 86 לפקודת מס הכנסה), עקב היעדר טעם כלכלי של ממש ומשום שמטרת הרישום בבלגיה היה הפחתת מס בלתי נאותה.

החברה טענה, באמצעות עו"ד ליאור פיק, שלאור אמנת כפל המס בין ישראל לבלגיה, שאינה כוללת הוראה אנטי תכנונית, מנוע פקיד השומה מלהעלות טענה של "עסקה מלאכותית" מכוח הוראות הדין הפנימי. לטענתה, סעיף 86 סותר ומפר את האמנה ואת כללי המשפט הבינלאומי הפומבי. בהיעדר הוראה מפורשת באמנה המתירה זאת, נטען, אין להשתמש בדין הפנימי בשל הפגיעה בהסכמה בין המדינות.

אלטוביה הסביר מדוע לדעתו בחלק מאמנות המס אין הוראות אנטי תכנוניות. "העולם שעמד לנגד עיני נציגי המדינות בעבר, בשעה שניהלו מו"מ בקשר עם אמנות למניעת כפל מס, שונה מהעולם עתיר התחכום התכנוני של השנים האחרונות". לכן, קבע, "את כוונת המנסחים יש לקשור גם אל סביבת המס העכשווית, אל מערכות המס כפי שהתפתחו והשתנו מאז כריתת האמנה עד למועד פרשנותה, להוראות הדין הבינלאומי ואמנת וינה ולאימוץ דוקטרינת תום-הלב, שהיא אבן יסוד בשיטת המשפט בישראל".

אמנת מס, הזכיר אלטוביה נשכחות, נועדה בראש וראשונה ליצור מצב שבו נישום, הנלכד ברשת המס של שתי המדינות המתקשרות, לא ייחשף לתשלום כפל מס. "אמנות מס לא נועדו - ולא יכולה להישמע כי היתה כוונה כזו - כי ייעשה בהן שימוש שלא בתום-לב ובדרך מקובלת או שימוש העולה כדי ניצולן לרעה. המדינות המתקשרות באמנה זכאיות להעלות טענות כנגד כך".

הסיבה המרכזית לכך, לפי אלטוביה, הן שהחבות נקבעת ראשית לכל בידי הדין הפנימי. רק אחר כך יש לבחון את הוראות האמנה, "שהרי לא בכל מקרה טענת הניצול לרעה שוללת לחלוטין את תחולת האמנה". בין היתר, ציין, ניתן להיעזר בנוהל ההסכמה ההדדית, לפיו הרשויות המוסמכות בשתי המדינות יתכנסו ויחליטו איך לחלק את הכנסת המס בין השתיים, על בסיס העובדות שבפניהן ויישום הפרשנות המשפטית הראויה לאמנה.

הצדקה נוספת לשימוש בכלים אנטי תכנוניים מצא אלטוביה בתנייה מכללא שיש לקרוא לתוך כל אמנת מס, הקובעת שאין לעשות בה שימוש שהוא בבחינת ניצולה לרעה. זאת בעיקר בשל סעיף 31 לאמנת וינה ("אמנת האמנות"), הקובעת שיש לפרש כל אמנה "בתום-לב ובדרך מקובלת", בדומה לקבוע בחוק החוזים.

אלטוביה הדגיש, שהוא ער לגישות השונות באשר להעלאת טענות אנטי תכנוניות מתוך הדין הפנימי בפירושן של אמנות מס, אך קבע ש"אין בהעלאת טענת המלאכותיות משום העלאת טענה סותרת. הדין הפנימי מתלכד במקרה זה עם הוראות האמנה". לכן, הוסיף, יש לקרוא אל תוך אמנות כפל מס שישראל צד להן תניית הגבלת הטבות, אם הוכח ניצול לרעה שלהן.

חיזוק למסקנתו מצא השופט בפרשנות ארגון ה-OECD לאמנת המודל שלו למניעת כפל מס (שישראל מבססת עליה את מרבית אמנותיה). בדברי ההסבר לאמנה נאמר, שיש מדינות הרואות בניצול לרעה של האמנה כניצול לרעה של הדין הפנימי. זאת, מתוך תפיסה שמסים מוטלים מכוח הדין הפנימי והוראות אנטי תכנוניות מהוות חלק מהדין הפנימי הקובע את העובדות היוצרות חיוב במס, אינן מושפעות מהוראות האמנה ולפיכך אינן סותרות אותה. מדינות אחרות רואות בניצול לרעה כניצול האמנה עצמה ומאמינות בעמדה שיישום ראוי של האמנה מאפשר למדינה להתעלם מעסקאות המהוות ניצול לרעה.

המשותף לשתי הגישות, ציין אלטוביה, הוא ש"אין להעניק הטבות מכוח אמנת מס כאשר מדובר בהסדר שמהווה ניצול לרעה של התניות שבה". לפי הנחיות ה-OECD, השימוש בכלים האנטי תכנוניים ייעשה רק כשהוכח באופן ברור (clear evidence) שנעשה שימוש לרעה.

אלטוביה מזכיר, ש"כאשר מוכח שנישום פועל באופן בוטה בניצול לרעה של אמנת מס, מסתכן הוא בכך כי היא לא תחול לגביו והוא ייחשף לחבות מס בכפל". הפתרון, לדבריו, עשוי להיות בנוהל ההסכמה ההדדית. "המדינה המתקשרת האחת עשויה לשכנע את המדינה האחרת כי אין מקום כלל לתחולת האמנה, וכי הנישום צריך שיתחייב במס רק במקום אחד, בידי המדינה הטוענת לניצול לרעה".

ההכרעה בשאלת סמכות פקיד השומה לעשות שימוש בטענת המלאכותיות לצרכי תקיפת הסטטוס של ינקו כחברה בלגית, תיעשה במסגרת הערעור עצמו. (עמ"ה 1090/06).

אזהרה לבעלי השליטה

החלטת השופט אלטוביה עשויה להיות דרמטית מבחינת אנשי עסקים ישראליים שהם בעלי שליטה בחברות זרות. כך אומר ד"ר אבי נוב, עו"ד במשרד איתן-מהולל, ומומחה למיסוי בינל' המייצג חברות היי-טק ישראליות וזרות. נוב מאמין, עם זאת, שיש סיכויים טובים שהעליון יקבל ערעור על ההחלטה.

"מדובר בחדשות רעות עבור המשקיעים הישראלים, בעלי מבני אחזקות מורכבים. בעלי השליטה הישראלים חייבים לבחון היטב את מבני האחזקות שלהם, על-מנת למנוע חשיפה לטענת 'עסקה מלאכותית' ע"י פקידי השומה". לדבריו, "להחלטה עשויה להיות גם השפעה על חברות ציבוריות, שכן רשות ני"ע עשויה לחייב לציין הפרשות בדו"חות הכספיים בנושא זה".

ישראלים רבים הקימו מבני אחזקות מטעמים עסקיים לצורך השקעות שונות בעולם, כאשר התוצאה היא גם חסכון במס. כך למשל מקימים חברת אחזקות הולנדית המרכזת את הרווחים (דיבידנד ורווחי הון) מחברות הבנות. במקרה זה, הרווחים פטורים ממס בהולנד לאור משטר "פטור ההשתתפות" ההולנדי. לדברי נוב, מבני אחזקות יכולים ליהנות, בתנאים מסויימים, מדחיית מס ארוכת טווח ביחס למיסוי בישראל של רווחי הקבוצה.

נוב אומר, שדווקא רשות המסים היא שמנסה בצורה אגרסיבית לעיתים לעקוף את תכנוני המס, בצורה שאינה עולה עם החוק והמשפט הבינלאומי. "סעיף 86 הוא בעייתי מאוד, במיוחד בהקשר הבינלאומי. עד היום, היה ספק ביחס לתחולתו על תאגידים זרים בשליטת ישראלים, הממוקמים ב"מדינות אמנה", והשופט אלטוביה אישר כעת את עמדת רשות המסים.

נוב טוען כי הפסיקה התקדימית שגויה. "שלילת הקלות מס להן זכאי נישום מכוח אמנת מס מסוימת באמצעות סעיף אנטי תכנוני מהדין הפנימי, מעמידה את ישראל במצב של הפרת האמנה וכללי המשפט הבינלאומי". נוב מפרש את אמנת וינה בשונה מאלטוביה, ומסיק ממנה ש"מדינה המתקשרת באמנה למניעת כפל מס חייבת למלא אחר התחייבויותיה על-פי האמנה בתום-לב, ובכלל זה הימנעות מקביעת הוראות חד-צדדיות בדין הפנימי בניגוד להוראות האמנה".

אלטוביה, טוען נוב, אמנם מסתמך על אמנת המודל של ה-OECD, אך מתעלם מהביקורת עליה, שטוענת כי הוראות אנטי תכנוניות בדין הפנימי נחשבות לעקיפת האמנות ומנוגדות לדין הפנימי והבינלאומי.

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-200 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-1.7% ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה