גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוד טרטקובר - תבנית נוף מולדתו

כבר כמעט ארבעה עשורים שדוד טרטקובר מעצב בעבודותיו את המציאות הישראלית, ומצליח די בקביעות לחולל גם סערות. מעבר לפונטים ולטקסטורות, החומרים שבהם הוא משתמש, משקפים את ההיסטוריה, הגיאוגרפיה, הפוליטיקה ואפילו הכלכלה של הארץ. "גרפיקה שימושית", הוא אומר, "היא לא רק מה שהיא נראית, אלא בעיקר מה שהיא מייצגת"

לעורר אהבה וכבוד וחיבה וקנאה לתוצרת הארץ. זה מה שרצו האבות המייסדים, וזה מה שעושה דוד טרטקובר במשך כ-40 שנה. טרטקובר אוסף את הצבעים ואת הצורות, ודרכם הוא מתעד את הרצף התרבותי, ואולי יותר מזה, את הכאוס של ארץ ישראל. מפרק ומעצב את החלום ואת שברו שאותם הוא מכניס לכרזות ולבולים, לעטיפות של ספרים ותקליטים, לקטלוגים ולתערוכות. יצירתו של טרטקובר בתחום העיצוב הגרפי היא שיקוף חזותי של השיר המטורף של הארץ הזאת.

לקראת חגיגות ה-60 למדינה ומתוך רצון לבדוק את היצירה הייחודית שצמחה כאן, הלכתי לפגוש אותו בבית שבו הוא חי ויוצר ברחוב אמזלג פינת שלוש בנווה צדק, שזוהי גם השכונה היהודית הראשונה שיצאה מחומות יפו ב-1887 (22 שנה לפני הקמת ת"א). ובבית הזה שנבנה בתחילת המאה, לא יכולתי שלא לשאול על הקיר המצויר במרכז סוזן דלל שהוקדש למייסדים המיתולוגיים של השכונה.

"נתבקשתי ליצור קיר להנצחת התורמים", הוא אומר, "במחשבה להקים איזו פינה שקטה עם מים. ואני, שהסטודיו שלי כאן, וקבוצות שלמות היו יושבות לי על הגדר ומקבלות הסברים על השכונה, אמרתי - בואו נעשה את ההיסטוריה של המקום באופן גרפי. וכך היה. הקיר נעשה ב-30 יום. הכול בנוי מחיתוכים ביד, מהדבקות ומשריפה בתנור. זו עבודת קרמיקה שנעשתה בתהליך ארוך ומסובך, במשך יום ולילה כדי להספיק לתאריך חנוכת המרכז (1989)".

התכלת העזה, הצבר והתפוזים

כחלק ממפעל התיעוד שמייצר טרטקובר, של אותם החומרים שמהם עשויה תבנית נוף מולדתנו, מוטבעת על חלק מעבודותיו החותמת "תוצרת הארץ". מבחינתו, צירוף המילים הללו אינו התחכמות קופירייטית אלא הצהרה אידיאולוגית לכל דבר ועניין.

"מה שעשיתי, זה להסתכל על חומרים מקומיים ולהבין שאני חוליה ברצף תרבותי שקיים כאן. 'תוצרת הארץ' זה החייאה של מושג שלא אני המצאתי אלא היה קיים לפניי. בשנות ה-30 וה-40 היו מסמנים מוצרים שנעשו בארץ במילים הללו product of Israel או Palestine. היום, כשהמושג הזה הוטמע מחדש, משתמשים בו במובן נוסטלגי - חנות לתוצרת הארץ ותקליט של אריק איינשטיין. אבל כשאני יצאתי עם זה, זה לא היה ביטוי נוסטלגי אלא אידיאי. זו הייתה התייחסות למקום שבו אני חי ועובד, כשהחומרים שבהם אני משתמש הם חומרים מקומיים. בעצם החייתי כאן דברים שאף אחד לא הסתכל עליהם".

"כן. היום כל אחד מכיר את פרנץ קראוס. אבל אני החזרתי אותו לתודעה בזכות התערוכה שעשיתי במוזיאון תל-אביב (1981) שהייתה התערוכה הראשונה של גרפיקה שימושית היסטורית, שנעשתה בארץ בעידן המודרני שלאחר הקמת המדינה".

איך בכלל הגעת אליו?

מצאתי את הקטלוג של אגודת הציירים לגרפיקה שימושית בא"י, שיצא ב-1938, והעבודות הטובות ביותר היו של פרנץ קראוס. פתחתי ספר טלפונים, חיפשתי ו...מצאתי. טילפנתי אליו בדחילו ורחימו, ולשמחתי נוצר בינינו קשר. צריך להבין עד כמה הוא היה צנוע - הוא חי עם עוד שתי נפשות באותה דירת שני חדרים מיום עלייתו לארץ עד ליום פטירתו".

ואתה גם אצרת את התערוכה שלו. איך מעצב גרפי הופך להיות אוצר תערוכה?

"אחרי שפגשתי את פרנץ קראוס, פניתי למרק שפס, שהיה אז מנהל מוזיאון ת"א, שהיה איש פתוח לגמרי, וכבר נתן לי לאצור את תערוכת 'הרצל בפרופיל' (1978) בלי שהיה לי ניסיון. ובאמת העמדתי תערוכה, קטלוג, כל מה שצריך. התערוכה הזאת שינתה את כל ההתייחסות לגרפיקה שימושית. אנשים התחילו להבין שגרפיקה שימושית היא לא רק מה שהיא נראית, אלא בעיקר מה שהיא מייצגת. שהיא חומר לסוציולוגים ולהיסטוריונים ולחוקרים. פתאום הבינו שיש כאן זווית חדשה לראיית ההיסטוריה, הגיאוגרפיה והכלכלה של הארץ. ואלו החומרים שבהם אני משתמש".

בכרזות שאתה עושה יש משהו מאוד ישראלי - צבעוניות התכלת העזה, הסימבולים של הצבר והתפוזים. זה די חריג ביחס לעיצוב הפסבדו-אמריקני שאנחנו רואים מסביב.

"אני חוזר לזה שוב, לא אני יצרתי את הישראליות בעיצוב. גל העלייה הגרמני גם הוא עסק במקורות כי אלה אנשים שבאו מגרמניה ופתאום יש להם שמש ואור ותפוזים ועולם אחר לגמרי. אבל אחר-כך הכיוון הפך ליותר ויותר מערבי. דור המעצבים של דן רייזינגר, למשל, הביא את הסגנון הבינלאומי. המקומיות לא עניינה אותם, היא נראתה להם מיושנת. הם לא הבינו את הקונטקסט התרבותי שלה. ואני מדבר על קבוצה שגמרה בצלאל בשנות ה-50 וה-60 והסגנון הבינלאומי היה נר לרגליה.

"הקבוצה הזאת השפיעה על דור שלם, הם שיחקו בצבעים ובצורות ללא קשר ממשי למקום, אבל עם הפנים אל העולם. התכנים והקונספט היו די דלילים אם לומר את האמת. ואני, אחרי יום כיפור, התחלתי לעשות את הדברים שאת מדברת עליהם".

הארטדיירקטור הראשון בארץ

כשטרטקובר מסתכל על עבודות העיצוב שנעשות היום, הוא מצליח למהול את הביקורת שלו במבט כמעט משועשע. הוא לא מתכוון לרגע אחד לאייש את הפוזיציה של זקן השבט שמצליף במרמור בשחקנים החדשים, אלא מצליח לעטוף את כל התייחסויותיו באותו מבט היסטורי שמתייחס יותר לרצף ופחות לצו השעה.

"בתקופה שבה אנחנו חיים, השיווק זה הדבר הכי חשוב, היצירתיות פחות מעניינת. למרות שגם כאן, כמובן, ישנם יוצאי דופן. גדעון עמיחי, למשל, שומר על קריאיטיביות ואני מעריך את העבודה שלו. אבל בלי שהוא ידע בכלל, הוא המשיך לעשות דברים שאני הבאתי לכאן, כשחזרתי מהלימודים באנגליה. אז יש איזו המשכיות בדברים. בפרסום, למשל, הייתי חלק מקבוצה שעשתה את המהפכה בענף הזה בארץ. זה קרה בשנות ה-70 ב'אריאלי', כשרוני אריאלי קיבל את הניהול והביא איתו מחו"ל את החלוקה הברורה בין קריאטיב לבין מרקטינג. אני חושב שהייתי הארטדיירקטור הראשון בארץ. ומדובר בכל התפיסה של ארטדיירקשן ובניית קונספט וטיפול במודעות (אז היו בעיקר מודעות כי לא הייתה טלוויזיה)".

במה עוד אתה מרגיש כחלוץ?

"בעטיפות תקליטים, למשל. אני הבאתי את ההתייחסות לעטיפה כאל אריזה למוצר תרבותי שצריך להסתכל עליו משני צדדים ולחשוב על הפנים שלו ולהתייחס לזה כעל מארז אחד שלם. אז אני חושב שהייתה לי השפעה רבה על הדורות שעבדו איתי וגם על הדורות אחריי".

בוא נדבר על פרס ישראל שקיבלת ב-2001. כמי שעשה כל-כך הרבה כרזות פוליטיות ביקורתיות, איך הרגשת עם ההכרה הממסדית בפועלך?

לא הייתה לי שום בעיה עם זה. בעבודה האישית שלי אמנם הייתי מהמתנגדים הגדולים לשרון ממלחמת לבנון, אבל הפרס הוא ציון לתרומה תרבותית והוא ניתן על-ידי מדינת ישראל, לא על-ידי ממשלת ישראל. מדובר על הכרה בתרומה שלי לתרבות של מדינת ישראל. למקום שאני חי בו. לכן גם לא הייתה לי בעיה ללחוץ את היד של שרון, למרות מאמרים שכתבו 'אל תלחץ לו את היד' והיסטריה שלמה שהתחוללה סביב העניין".

אז המחאה הפוליטית ביצירתך התחילה למעשה במלחמת לבנון?

"לא. עוד לפני כן. זה התחיל בעטיפה ל'מלכת אמבטיה' של חנוך לוין. עשיתי אותה לפני קרוב ל-40 שנה והיא עדיין בעיניי אחת העבודות הכי טובות שעשיתי".

אבל זו עבודה מוזמנת. אני מדברת על התגובות הפוליטיות שלך שבהן אתה היית הלקוח של עצמך.

"הסיפור שאני כבר נלאה מלספר הוא על הכרזה של השלום, שנעשתה לפני ביקור סאדאת. נקודת המוצא שלי הייתה ציון האירוע שריגש אותי מאוד. והכרזה של השלום שיחקה אחר-כך 'תפקיד', במהלכים עם מצרים. היה קטע שעזר ויצמן התרגז שהמשא-ומתן לא מתקדם כמו שרצה, אז הוא נכנס למשרד של בגין ותלש את הכרזה מהקיר, דבר שקיבל כמובן כותרות בכל העיתונים. כששמעתי, מיד שלחתי מכתב לראש הממשלה: 'שמעתי שהכרזה נקרעה בלשכתך' ושלחתי לו כרזה חדשה.

"כרזת השלום הובילה ללוגו 'שלום עכשיו', שאני גם נתתי לו את השם. וזה לוגו שהשפיע המון. המשחקים שנעשו בעקבותיו הפכו לאופנה, אבל כשבניתי אותו על הצירוף של פונט 'קורן' עם פונט 'חיים', זה היה בניגוד לכל מה שלמדתי בבית-הספר בלונדון שאסור לערבב פונטים. וזה היה חידוש. 'שלום עכשיו' גם היה הסטיקר הראשון כי לפניו לא עשו סטיקרים. ואם את שואלת מה קורה עכשיו, אז אני רואה שהפכו אותו לכחול-לבן ולכל מיני קשקושים ודקורציות. במקום להישאר עם האדום-שחור ולשמור על המיליטנטיות, על הכוח ועל הנוכחות, מעגלים אותו לכחול-לבן. אולי כדי להיות יותר ציוניים".

ובפראפרזה על יונתן גפן שאמר שהוא שונא את המדינה כמו שרק אוהב יכול לשנוא, יש לך כמה וכמה חומרים קשים ביותר. לא צינזרו אותך אף פעם?

זה קרה לי פעם אחת בידי חבריי מאגודת המעצבים הגרפיים. זה היה ב-1989 בתערוכה שהם ארגנו 'ירושלים - 3,000 שנה'. זה היה צילום מתקופת המנדט של מגדל דוד עם ערבייה רוכבת על חמור, שעליו שמתי פס ירוק שחתך את הדימוי ויצר את הגבול שזכרתי מהילדות בירושלים. ברקע של הצילום שהיה בשחור, הנחתי משולש אדום וככה נוצרו צבעי הדגל הפלשתיני. התקציב לתערוכה בא מהמשרד של שרון, והם חששו שלא יקבלו אותו בגללי. אז הם הוציאו את הכרזה מהקטלוג.

"האמת, היה עוד מקרה ב-1992 כשאגודת האדריכלים הזמינה אצלי קטלוג לתערוכת 'כיבוש אזרחי - הפוליטיקה של ההתיישבות הישראלית בשטחים' בעריכה של אייל וייצמן ורפי סגל. כשהקטלוג יצא, מוסדות האגודה הכריחו את העורכים לגנוז את החוברת. כנראה בגלל העיצוב האגרסיבי של הקטלוג שהודפס על נייר עיתון, ונראה כמו מוסף עיתון עם כותרות גדולות, באדום ושחור. ברקע עוד הייתה צללית בצבע אדום של הגדה המערבית. זה כנראה הפחיד את היוזמים. היו גם מצבים שכרזות שלי נתלשו מהלוחות, עוד לפני שיבש הדבק. שזה סוג של צנזורה עממית כמובן".

ואחר-כך את הכתם של הגדה המערבית שמת על הספר של הוצאת בבל A Civilian Occupation.

"הכתם הזה מופיע כבר בספר סקיצות שלי משנת 77. זו בעצם המשמעות של 'תוצרת הארץ'. מעגלים שהולכים וחוזרים ונפגשים כל הזמן. דברים שחקוקים בזיכרונות שלי כילד שגדל במקום הזה. למשל הסדרה של אנשי ת"א כולה בנויה מציטוטים וממראי מקום תרבותיים ישראלים. למה את לא שואלת על מה אני עובד עכשיו? זו שאלה שאת צריכה לשאול".

תגיד, אז על מה אתה עובד עכשיו?

"אני עובד על ספר של תולדות הכרזה הארצישראלית משנות ה-20 עד אחרי מלחמת ששת הימים שזה קו פרשת המים. ואני עובד על ספר שני שהוא סיכום לתקופת העבודה שלי. ישנה גם הסכמה של מוזיאון ת"א לתערוכה רטרוספקטיבית, אבל אני עדיין לא מוכן למרות שאני חושב שאולי ב-2009 נצא עם זה במלאת 40 שנה לתקופה שבה אני חי ועובד בת"א".

עוד כתבות

צילום: מיטל וייזברג

אחרי שהמניה צנחה במעל 90% מהשיא: מנכ"ל מיטרוניקס מתפטר

רבעון חלש נוסף לחברת הרובוטים לניקוי בריכות - הרווח הנקי צלל ב-72% לסכום של 12.5 מיליון שקל בלבד ● במקביל, בדוחות החברה נחשף כי מנכ"ל החברה שרון גולדנברג צפוי להתפטר מתפקידו בקרוב ● מניית החברה איבדה כ-94% משוויה מאז השיא האחרון

ניר צוק, מייסד פאלו אלטו / צילום: ענבל מרמרי

אחרי שני עשורים: ניר צוק פורש מפאלו אלטו

המייסד וה-CTO יעזוב את תפקידו אחרי יותר משני עשורים בהן הפכה פאלו אלטו לחברת אבטחת הסייבר הגדולה בעולם שנסחרת לפי שווי של יותר מ־117 מיליארד דולר ● הצלחתה של פאלו אלטו הפכה את צוק לאחד ההייטקיסטים הישראלים המפורסמים והמצליחים בעולם, והונו מוערך לפי "פורבס" ב-1.6 מיליארד דולר ● נסיבות העזיבה, נכתב בהודעת החברה, הן רצונו של צוק "להתפנות לאתגרים ורעיונות חדשים"

יונתן אוריך / צילום: ויקיפדיה

המחוזי: עדות נתניהו חיזקה את החשד נגד אוריך

השופט עמית מיכלס קיבל את ערעור המשטרה והאריך את המגבלות על אוריך בפרשת קטארגייט, תוך ביקורת על השופט מנחם מזרחי

דנה עזריאלי, יו''ר ובעלת השליטה ורון אבידן, מנכ''ל עזריאלי הפורש / צילום: אריק סולטן, תמר מצפי

למה באמת מנכ"ל עזריאלי עוזב, וכמה הוא יקבל על 4 חודשים בתפקיד?

בשוק מעריכים כי התפטרותו של רון אבידן לאחר כהונה קצרצרה כמנכ"ל קבוצת הנדל"ן עזריאלי, נבעה מחילוקי דעות עם בעלת השליטה - שתמונה כממלאת מקום המנכ"ל לתקופה של חצי שנה ● אבידן צפוי לקבל כ-3.5 מיליון שקל על תקופתו בראשות ענקית הנדל"ן

אסדת קידוח הגז לווייתן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

אחרי שנתיים של עיכובים: צינור הגז למצרים יאושר

לגלובס נודע כי הקמת צינור ניצנה, שהתעכבה במשך כשנתיים עקב אי־חתימת היצואנים, צפויה להיות מאושרת בשבועיים הקרובים ● ההערכה היא שב־2028 הצינור יוכל להזרים גז נוסף למצרים, וכך להגדיל משמעותית את היצוא הישראלי

יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, מייסדי ארמיס / צילום: ארמיס

ארמיס במו"מ למכירתה: מי צפויים להיות המרוויחים הגדולים

כפי שנחשף באתר גלובס, החברה במגעים למכירת השליטה לקרן הפרייבט אקוויטי תומא בראבו ● מתחילת השנה נסגרו 7 רכישות סייבר ישראליות בעבור 58 מיליארד דולר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בת"א; טאואר קפצה ב-9%, ארית תעשיות צללה ב-7%

ת"א 35 עלה ב-0.6% ● דיסקונט: לא צפוי שינוי בריבית בנק ישראל מחר ● סופטבנק נפלה בטוקיו לאחר שהודיעה על השקעה באינטל ● פאלו אלטו זינקה במסחר המאוחר בעקבות הדוח הרבעוני, ניר צוק הודיע על פרישה ● לקראת דוח אנבידיה בשבוע הבא, סם אלטמן: "ה-AI הוא בועה" ● וגם: שלוש מניות מומלצות ע"י אנליסטים מובילים בוול סטריט

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

האנליסט שהולך נגד הזרם ומעריך: תיתכן הפתעה בריבית מחר

מחר תפרסם הוועדה המוניטרית בבנק ישראל את החלטת הריבית השישית לשנה זו ● גם הפעם, כמו בכל ההחלטות מאז ינואר 2024, הריבית צפויה להשאר ללא שינוי ● למרות זאת, יונתן כץ מלידר שוקי הון אומר כי לא יופתע אם הריבית תרד ב-0.25%

טסלה Y החדשה עם שישה מושבים / צילום: יח''צ

טסלה משיקה דגם עם שישה מושבים. כמה הוא יעלה?

עכשיו זה רשמי: טסלה השיקה הבוקר בסין את הגרסה ל-6 נוסעים של טסלה Y ● הדגם עשוי לעלות בישראל כ-340 אלף שקל ● במקביל מעבירה החברה את יבוא טסלה Y לישראל מהמפעל בגרמניה למפעל בסין

ניר צוק / צילום: טל גבעוני

שנים של מימושים: כך הכין ניר צוק את הקרקע לפרידה מפאלו אלטו

החלטתו של ניר צוק לעזוב את פאלו אלטו נטוורקס, 20 שנה אחרי שייסד אותה, הגיעה בתזמון מפתיע - לאחר דוחות מצויינים של החברה ברבעון השני ● עם זאת, מעורבותו בפעילות החברה פחתה, ובתעשייה תוהים האם הוא בדרך למיזם חדש?

רכבת ישראל / צילום: טלי בוגדנובסקי

תחנות הרכבת בתל אביב יושבתו מחר לשבוע. האם מקום העבודה מחויב לספק חלופה?

תקלת החשמול ברכבת ישראל גורמת לכאוס בשירות לנוסעים ● האם עובד הנוהג להגיע לעבודה באמצעות הרכבת רשאי שלא להגיע לעבודה, האם המעסיק יכול לחייב הגעה באמצעי תחבורה אחרים, והאם ישולם שכר עבור יום היעדרות? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ירד בכ-1.5%, אנבידיה ב-3.5%

S&P 500 השיל מערכו 0.6% ● אירופה ננעלה בעליות ● פאלו אלטו זינקה בעקבות הדוח הרבעוני, ניר צוק הודיע על פרישה ● סופטבנק נפלה בטוקיו לאחר שהודיעה על השקעה באינטל ● לקראת דוח אנבידיה בשבוע הבא, סם אלטמן: "ה-AI הוא בועה" ● וגם: שלוש מניות מומלצות ע"י אנליסטים מובילים בוול סטריט

סרי לנקה / צילום: Shutterstock

מחירי הטיסות ליעד המבוקש ירדו דרסטית, דווקא בשיא העונה

גל הביטולים של חברות תעופה זרות צמצמו את מפת היעדים של הישראלים, בהם הטיסות למזרח ● אלא שבשבוע שעבר ארקיע השיקה קווים ישירים להאנוי ולבנקוק, שעד כה הופעלו רק ע"י אל על ● כעת ניתן למצוא כרטיסים לבנגקוק בינואר בפחות מ־1,000 דולר

אילוסטרציה: Shutterstock, Atstock Productions

העליון קבע: לרוב לא ניתן יהיה להרשיע גם במרמה וגם בשוחד

בית המשפט העליון ביסס את החלטתו על משפטו של עובד לשעבר במשרד הפנים שהורשע בעבירות שוחד, ואף החמיר את עונשו ● על פי הקביעה, במרבית המקרים עבירת מירמה והפרת אמונים תיבלע בעבירת השוחד

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי / צילום: ap, Julia Demaree Nikhinson

התקדמות באוקראינה? טראמפ הודיע כי "התחיל בהכנות" למפגש זלנסקי-פוטין

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קיימו "שיחות מצוינות", לדבריהם, בפסגת אוקראינה שהתכנסה אתמול בבית הלבן ● בתום הפגישה הודיע טראמפ כי התקשר במהלך יום הדיונים לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כדי "להתחיל בהכנות" לפגישה שלו עם הנשיא האוקראיני בהקדם

פרופ' רוני גמזו / צילום: יוסי כהן

השימוע לא עזר: הממונה על שוק ההון, עמית גל, יתנגד למינוי גמזו כדירקטור במגדל ביטוח

אחרי שהממונה על שוק ההון הודיע לפרופ' רוני גמזו, המכהן כיום כיו"ר מגדל אחזקות, כי יתנגד למינויו כדירקטור בחברה-הבת, הגיע היום גמזו לשימוע ברשות שוק ההון – אך לא הצליח לשכנע את גל להסיר את התנגדותו ● ההתנגדות מתמקדת כרגע בפגיעה בהרכב דירקטוריון מגדל, אך ברקע ניצבים גם החששות מפני היעדר ניסיונו של גמזו בביטוח ומהמשך מעורבותו של בעל השליטה אליהו

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הרווח הנקי של אלוני חץ קפץ, וצעדי ההתייעלות שהקפיצו את תורפז

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • אלוני חץ רשמה רווח נקי של 134 מיליון שקל הודות לשיפור בשיערוכים בנכסיה המניבים, בעיקר בחו"ל ● צעדי ההתייעלות והרכישות הקפיצו את הרווח הנקי של תורפז ● התחזקות השקל שחקה את הרווח הנקי של חילן

יו''ר לשכת עורכי הדין, עמית בכר / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

מדוע לשכת עורכי הדין לא תקיים השנה את ועידת המשפט?

אחרי 13 שנים רצופות, לשכת עורכי הדין לא תקיים השנה את ועידת המשפט, ובמקומה מתוכנן "שבוע משפט" לאחר החגים ● ייתכן כי הדבר נובע גם מהקיצוץ בדמי החבר שגובה הלשכה ● וגם: התאגיד מוכר סדרה לנטפליקס, ותע"א עולים בפרסומת עם שיר של יובל רפאל ● אירועים ומינויים

מטוס של דלתא איירליינס / צילום: Reuters, Nicolas Economou

מיילים שווים מיליארדים: כך מייצרות חברות התעופה רווח עצום

הכירו את ה־winwin של חברות התעופה: מכירת מיילים (נקודות) למנפיקי כרטיסי אשראי - שניתנים לצבירה ולשימוש על מגוון רכישות, שלאו דווקא קשורות לטיסות ● בחו"ל המודל הזה מגלגל עשרות מיליארדים, אצלנו הוא עדיין בחיתוליו

יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שבע, כאן 11, 11.8.25 / צילום: יוסי זמיר

מה ליברמן שכח לספר על הצמיחה בכהונתו באוצר?

ליברמן התפאר בנתוני הצמיחה המרשימים מימיו במשרד האוצר ● אלא שהם רחוקים מלהראות את התמונה המלאה ● המשרוקית של גלובס