גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוד טרטקובר - תבנית נוף מולדתו

כבר כמעט ארבעה עשורים שדוד טרטקובר מעצב בעבודותיו את המציאות הישראלית, ומצליח די בקביעות לחולל גם סערות. מעבר לפונטים ולטקסטורות, החומרים שבהם הוא משתמש, משקפים את ההיסטוריה, הגיאוגרפיה, הפוליטיקה ואפילו הכלכלה של הארץ. "גרפיקה שימושית", הוא אומר, "היא לא רק מה שהיא נראית, אלא בעיקר מה שהיא מייצגת"

לעורר אהבה וכבוד וחיבה וקנאה לתוצרת הארץ. זה מה שרצו האבות המייסדים, וזה מה שעושה דוד טרטקובר במשך כ-40 שנה. טרטקובר אוסף את הצבעים ואת הצורות, ודרכם הוא מתעד את הרצף התרבותי, ואולי יותר מזה, את הכאוס של ארץ ישראל. מפרק ומעצב את החלום ואת שברו שאותם הוא מכניס לכרזות ולבולים, לעטיפות של ספרים ותקליטים, לקטלוגים ולתערוכות. יצירתו של טרטקובר בתחום העיצוב הגרפי היא שיקוף חזותי של השיר המטורף של הארץ הזאת.

לקראת חגיגות ה-60 למדינה ומתוך רצון לבדוק את היצירה הייחודית שצמחה כאן, הלכתי לפגוש אותו בבית שבו הוא חי ויוצר ברחוב אמזלג פינת שלוש בנווה צדק, שזוהי גם השכונה היהודית הראשונה שיצאה מחומות יפו ב-1887 (22 שנה לפני הקמת ת"א). ובבית הזה שנבנה בתחילת המאה, לא יכולתי שלא לשאול על הקיר המצויר במרכז סוזן דלל שהוקדש למייסדים המיתולוגיים של השכונה.

"נתבקשתי ליצור קיר להנצחת התורמים", הוא אומר, "במחשבה להקים איזו פינה שקטה עם מים. ואני, שהסטודיו שלי כאן, וקבוצות שלמות היו יושבות לי על הגדר ומקבלות הסברים על השכונה, אמרתי - בואו נעשה את ההיסטוריה של המקום באופן גרפי. וכך היה. הקיר נעשה ב-30 יום. הכול בנוי מחיתוכים ביד, מהדבקות ומשריפה בתנור. זו עבודת קרמיקה שנעשתה בתהליך ארוך ומסובך, במשך יום ולילה כדי להספיק לתאריך חנוכת המרכז (1989)".

התכלת העזה, הצבר והתפוזים

כחלק ממפעל התיעוד שמייצר טרטקובר, של אותם החומרים שמהם עשויה תבנית נוף מולדתנו, מוטבעת על חלק מעבודותיו החותמת "תוצרת הארץ". מבחינתו, צירוף המילים הללו אינו התחכמות קופירייטית אלא הצהרה אידיאולוגית לכל דבר ועניין.

"מה שעשיתי, זה להסתכל על חומרים מקומיים ולהבין שאני חוליה ברצף תרבותי שקיים כאן. 'תוצרת הארץ' זה החייאה של מושג שלא אני המצאתי אלא היה קיים לפניי. בשנות ה-30 וה-40 היו מסמנים מוצרים שנעשו בארץ במילים הללו product of Israel או Palestine. היום, כשהמושג הזה הוטמע מחדש, משתמשים בו במובן נוסטלגי - חנות לתוצרת הארץ ותקליט של אריק איינשטיין. אבל כשאני יצאתי עם זה, זה לא היה ביטוי נוסטלגי אלא אידיאי. זו הייתה התייחסות למקום שבו אני חי ועובד, כשהחומרים שבהם אני משתמש הם חומרים מקומיים. בעצם החייתי כאן דברים שאף אחד לא הסתכל עליהם".

"כן. היום כל אחד מכיר את פרנץ קראוס. אבל אני החזרתי אותו לתודעה בזכות התערוכה שעשיתי במוזיאון תל-אביב (1981) שהייתה התערוכה הראשונה של גרפיקה שימושית היסטורית, שנעשתה בארץ בעידן המודרני שלאחר הקמת המדינה".

איך בכלל הגעת אליו?

מצאתי את הקטלוג של אגודת הציירים לגרפיקה שימושית בא"י, שיצא ב-1938, והעבודות הטובות ביותר היו של פרנץ קראוס. פתחתי ספר טלפונים, חיפשתי ו...מצאתי. טילפנתי אליו בדחילו ורחימו, ולשמחתי נוצר בינינו קשר. צריך להבין עד כמה הוא היה צנוע - הוא חי עם עוד שתי נפשות באותה דירת שני חדרים מיום עלייתו לארץ עד ליום פטירתו".

ואתה גם אצרת את התערוכה שלו. איך מעצב גרפי הופך להיות אוצר תערוכה?

"אחרי שפגשתי את פרנץ קראוס, פניתי למרק שפס, שהיה אז מנהל מוזיאון ת"א, שהיה איש פתוח לגמרי, וכבר נתן לי לאצור את תערוכת 'הרצל בפרופיל' (1978) בלי שהיה לי ניסיון. ובאמת העמדתי תערוכה, קטלוג, כל מה שצריך. התערוכה הזאת שינתה את כל ההתייחסות לגרפיקה שימושית. אנשים התחילו להבין שגרפיקה שימושית היא לא רק מה שהיא נראית, אלא בעיקר מה שהיא מייצגת. שהיא חומר לסוציולוגים ולהיסטוריונים ולחוקרים. פתאום הבינו שיש כאן זווית חדשה לראיית ההיסטוריה, הגיאוגרפיה והכלכלה של הארץ. ואלו החומרים שבהם אני משתמש".

בכרזות שאתה עושה יש משהו מאוד ישראלי - צבעוניות התכלת העזה, הסימבולים של הצבר והתפוזים. זה די חריג ביחס לעיצוב הפסבדו-אמריקני שאנחנו רואים מסביב.

"אני חוזר לזה שוב, לא אני יצרתי את הישראליות בעיצוב. גל העלייה הגרמני גם הוא עסק במקורות כי אלה אנשים שבאו מגרמניה ופתאום יש להם שמש ואור ותפוזים ועולם אחר לגמרי. אבל אחר-כך הכיוון הפך ליותר ויותר מערבי. דור המעצבים של דן רייזינגר, למשל, הביא את הסגנון הבינלאומי. המקומיות לא עניינה אותם, היא נראתה להם מיושנת. הם לא הבינו את הקונטקסט התרבותי שלה. ואני מדבר על קבוצה שגמרה בצלאל בשנות ה-50 וה-60 והסגנון הבינלאומי היה נר לרגליה.

"הקבוצה הזאת השפיעה על דור שלם, הם שיחקו בצבעים ובצורות ללא קשר ממשי למקום, אבל עם הפנים אל העולם. התכנים והקונספט היו די דלילים אם לומר את האמת. ואני, אחרי יום כיפור, התחלתי לעשות את הדברים שאת מדברת עליהם".

הארטדיירקטור הראשון בארץ

כשטרטקובר מסתכל על עבודות העיצוב שנעשות היום, הוא מצליח למהול את הביקורת שלו במבט כמעט משועשע. הוא לא מתכוון לרגע אחד לאייש את הפוזיציה של זקן השבט שמצליף במרמור בשחקנים החדשים, אלא מצליח לעטוף את כל התייחסויותיו באותו מבט היסטורי שמתייחס יותר לרצף ופחות לצו השעה.

"בתקופה שבה אנחנו חיים, השיווק זה הדבר הכי חשוב, היצירתיות פחות מעניינת. למרות שגם כאן, כמובן, ישנם יוצאי דופן. גדעון עמיחי, למשל, שומר על קריאיטיביות ואני מעריך את העבודה שלו. אבל בלי שהוא ידע בכלל, הוא המשיך לעשות דברים שאני הבאתי לכאן, כשחזרתי מהלימודים באנגליה. אז יש איזו המשכיות בדברים. בפרסום, למשל, הייתי חלק מקבוצה שעשתה את המהפכה בענף הזה בארץ. זה קרה בשנות ה-70 ב'אריאלי', כשרוני אריאלי קיבל את הניהול והביא איתו מחו"ל את החלוקה הברורה בין קריאטיב לבין מרקטינג. אני חושב שהייתי הארטדיירקטור הראשון בארץ. ומדובר בכל התפיסה של ארטדיירקשן ובניית קונספט וטיפול במודעות (אז היו בעיקר מודעות כי לא הייתה טלוויזיה)".

במה עוד אתה מרגיש כחלוץ?

"בעטיפות תקליטים, למשל. אני הבאתי את ההתייחסות לעטיפה כאל אריזה למוצר תרבותי שצריך להסתכל עליו משני צדדים ולחשוב על הפנים שלו ולהתייחס לזה כעל מארז אחד שלם. אז אני חושב שהייתה לי השפעה רבה על הדורות שעבדו איתי וגם על הדורות אחריי".

בוא נדבר על פרס ישראל שקיבלת ב-2001. כמי שעשה כל-כך הרבה כרזות פוליטיות ביקורתיות, איך הרגשת עם ההכרה הממסדית בפועלך?

לא הייתה לי שום בעיה עם זה. בעבודה האישית שלי אמנם הייתי מהמתנגדים הגדולים לשרון ממלחמת לבנון, אבל הפרס הוא ציון לתרומה תרבותית והוא ניתן על-ידי מדינת ישראל, לא על-ידי ממשלת ישראל. מדובר על הכרה בתרומה שלי לתרבות של מדינת ישראל. למקום שאני חי בו. לכן גם לא הייתה לי בעיה ללחוץ את היד של שרון, למרות מאמרים שכתבו 'אל תלחץ לו את היד' והיסטריה שלמה שהתחוללה סביב העניין".

אז המחאה הפוליטית ביצירתך התחילה למעשה במלחמת לבנון?

"לא. עוד לפני כן. זה התחיל בעטיפה ל'מלכת אמבטיה' של חנוך לוין. עשיתי אותה לפני קרוב ל-40 שנה והיא עדיין בעיניי אחת העבודות הכי טובות שעשיתי".

אבל זו עבודה מוזמנת. אני מדברת על התגובות הפוליטיות שלך שבהן אתה היית הלקוח של עצמך.

"הסיפור שאני כבר נלאה מלספר הוא על הכרזה של השלום, שנעשתה לפני ביקור סאדאת. נקודת המוצא שלי הייתה ציון האירוע שריגש אותי מאוד. והכרזה של השלום שיחקה אחר-כך 'תפקיד', במהלכים עם מצרים. היה קטע שעזר ויצמן התרגז שהמשא-ומתן לא מתקדם כמו שרצה, אז הוא נכנס למשרד של בגין ותלש את הכרזה מהקיר, דבר שקיבל כמובן כותרות בכל העיתונים. כששמעתי, מיד שלחתי מכתב לראש הממשלה: 'שמעתי שהכרזה נקרעה בלשכתך' ושלחתי לו כרזה חדשה.

"כרזת השלום הובילה ללוגו 'שלום עכשיו', שאני גם נתתי לו את השם. וזה לוגו שהשפיע המון. המשחקים שנעשו בעקבותיו הפכו לאופנה, אבל כשבניתי אותו על הצירוף של פונט 'קורן' עם פונט 'חיים', זה היה בניגוד לכל מה שלמדתי בבית-הספר בלונדון שאסור לערבב פונטים. וזה היה חידוש. 'שלום עכשיו' גם היה הסטיקר הראשון כי לפניו לא עשו סטיקרים. ואם את שואלת מה קורה עכשיו, אז אני רואה שהפכו אותו לכחול-לבן ולכל מיני קשקושים ודקורציות. במקום להישאר עם האדום-שחור ולשמור על המיליטנטיות, על הכוח ועל הנוכחות, מעגלים אותו לכחול-לבן. אולי כדי להיות יותר ציוניים".

ובפראפרזה על יונתן גפן שאמר שהוא שונא את המדינה כמו שרק אוהב יכול לשנוא, יש לך כמה וכמה חומרים קשים ביותר. לא צינזרו אותך אף פעם?

זה קרה לי פעם אחת בידי חבריי מאגודת המעצבים הגרפיים. זה היה ב-1989 בתערוכה שהם ארגנו 'ירושלים - 3,000 שנה'. זה היה צילום מתקופת המנדט של מגדל דוד עם ערבייה רוכבת על חמור, שעליו שמתי פס ירוק שחתך את הדימוי ויצר את הגבול שזכרתי מהילדות בירושלים. ברקע של הצילום שהיה בשחור, הנחתי משולש אדום וככה נוצרו צבעי הדגל הפלשתיני. התקציב לתערוכה בא מהמשרד של שרון, והם חששו שלא יקבלו אותו בגללי. אז הם הוציאו את הכרזה מהקטלוג.

"האמת, היה עוד מקרה ב-1992 כשאגודת האדריכלים הזמינה אצלי קטלוג לתערוכת 'כיבוש אזרחי - הפוליטיקה של ההתיישבות הישראלית בשטחים' בעריכה של אייל וייצמן ורפי סגל. כשהקטלוג יצא, מוסדות האגודה הכריחו את העורכים לגנוז את החוברת. כנראה בגלל העיצוב האגרסיבי של הקטלוג שהודפס על נייר עיתון, ונראה כמו מוסף עיתון עם כותרות גדולות, באדום ושחור. ברקע עוד הייתה צללית בצבע אדום של הגדה המערבית. זה כנראה הפחיד את היוזמים. היו גם מצבים שכרזות שלי נתלשו מהלוחות, עוד לפני שיבש הדבק. שזה סוג של צנזורה עממית כמובן".

ואחר-כך את הכתם של הגדה המערבית שמת על הספר של הוצאת בבל A Civilian Occupation.

"הכתם הזה מופיע כבר בספר סקיצות שלי משנת 77. זו בעצם המשמעות של 'תוצרת הארץ'. מעגלים שהולכים וחוזרים ונפגשים כל הזמן. דברים שחקוקים בזיכרונות שלי כילד שגדל במקום הזה. למשל הסדרה של אנשי ת"א כולה בנויה מציטוטים וממראי מקום תרבותיים ישראלים. למה את לא שואלת על מה אני עובד עכשיו? זו שאלה שאת צריכה לשאול".

תגיד, אז על מה אתה עובד עכשיו?

"אני עובד על ספר של תולדות הכרזה הארצישראלית משנות ה-20 עד אחרי מלחמת ששת הימים שזה קו פרשת המים. ואני עובד על ספר שני שהוא סיכום לתקופת העבודה שלי. ישנה גם הסכמה של מוזיאון ת"א לתערוכה רטרוספקטיבית, אבל אני עדיין לא מוכן למרות שאני חושב שאולי ב-2009 נצא עם זה במלאת 40 שנה לתקופה שבה אני חי ועובד בת"א".

עוד כתבות

תרגיל צבאי של ארה''ב, הונגריה וספרד במסגרת נאט''ו, החודש / צילום: Reuters, Bernadett Szabo

טראמפ בדרך לאירופה: ידרוש רכש נשק אמריקאי

נשיא ארה"ב צפוי לטוס השבוע לפסגת נאט"ו ולדחוק במדינות החברות להעלות את ההוצאה השנתית שלהן על ביטחון במאות מיליארדי אירו ● טראמפ משתמש בהצלחה באיראן כמקדם מכירות לתעשייה הצבאית האמריקאית ● איראן וישראל יככבו בסדר היום של הפסגה

רכב שנפגע מנפילת טיל בחולון / צילום: Reuters, Anadolu via Reuters Connect

הנחות של עד 38 אלף שקל על רכבים חדשים בצל המלחמה

על פי הערכות, החודש צפויות מסירות כלי הרכב החדשים להיות נמוכות במיוחד ● המלחמה, ההאטה במכירות והמלאים ממשיכים לדחוף את יבואני הרכב להנחות והוזלות על כלי רכב חדשים ובעיקר על רכב "אפס קילומטר מהיבואן" ● ועוד חדשות מענף הרכב

דירה להשכרה. המחיר יקפוץ? / צילום: איל יצהר

אפקט המלחמה: ירידה של כמעט 40% במספר הדירות המוצעות להשכרה

מבדיקה שנערכה עולה כי מאז תחילת הלחימה נרשמה צניחה חדה בכמות המודעות להשכרת דירות נטולות ממ"ד ● על רקע הקיטון בהיצע, הביקוש מצד המפונים עשוי להביא לעליית מחירים

מיכלית בריטית במיצרי הורמוז / צילום: ap, Morteza Akhoondi

סין תיפגע ראשונה, ארה"ב וישראל בחוץ: כך יושפעו המדינות מסגירת מיצרי הורמוז

מפגיעה בבעלות ברית כמו סין או שכנות כמו עיראק, לעומת מכה קלה בכנף של מדינות אירופה ● כיצד תרחיש האימים של חסימת מיצרי הורמוז ישפיע על הכלכלה הגלובלית ומחיר הנפט, ולמה ב־UBS לא מתרגשים מהאיום הגדול של האיראנים

גת מגידו / צילום: רמי זרנגר

השקל לא משקר: הנתון שמסביר מה עומד מאחורי האופוריה של המשקיעים

גת מגידו, מנכ"לית פינסה קפיטל, סבורה כי שתי מילים מכתיבות את הקצב הכלכלי: פרמיית סיכון ● בשוק המניות, באג"ח ובנכסים נוספים, האיום האיראני היה חלק בלתי נפרד מתמחור הסיכון של ישראל זה עשורים ● כעת, לראשונה, המשקיעים נדרשים לחשב מסלול מחדש ● טור אורח

המשרוקית מארחת / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

אלקין הפנה את התקועים בחו"ל לחברות התעופה, אבל החוק לא בהכרח לטובתם

השר זאב אלקין טען כי חברת תעופה חייבת לממן שהייה כשיש ביטול טיסה. בדקנו ● המשרוקית של גלובס

משגר טילים עם סנסורים של RTX / צילום: אתר RTX

חידה בוול סטריט: למה המניות שאמורות להרוויח מהמלחמה באיראן בקושי זזות?

מהיצרנית של מטוסי F35 ועד לחברה שהביאה לעולם את מפציצי B2 האמריקאים: המניות הביטחוניות בארה"ב צפויות להרוויח בגדול מההתחממות במזרח התיכון, אבל הן מציגות תשואה אפסית בשבוע האחרון ● האם אף אחד לא דמיין שטראמפ יתקוף, או שיש סיבה אחרת?

זירת פגיעה ישירה בתל אביב / צילום: ap, Oded Balilty

הנתונים מגלים: כמה אנשים הרחיבו את ביטוח הרכוש של רשות המסים

הנזק הישיר ממלחמת "עם כלביא" עומד על כ־5 מיליארד שקל - כמעט כפול מנזקי מלחמת "חרבות ברזל" ● מנתונים שנמסרו לבקשת גלובס עולה כי כ־54 אלף תושבים הרחיבו את הביטוח של רשות המסים

ההישג הישראלי שנתן לטראמפ "ביטחון" לתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: המערכה של ישראל נגד הפרוקסי של איראן הפכה את האיומים של חמינאי לחסרי משמעות, הקלף האחרון שנשאר בידי אירופה מול איראן, והתקיפה האמריקאית התקיימה בגלל הזדמנות ולא בגלל מידע מודיעיני חדש ● כותרות העיתונים בעולם

עלי ח'אמנאי, מנהיג איראן / צילום: Associated Press

חמינאי כבר הפנים עד כמה מצבו חמור ומחפש כרטיס יציאה מהמלחמה

האיראנים מבינים - בעוד ישראל גורמת להם לפגיעות קשות בהיבטים הצבאיים וביטחון הפנים, מלחמה עם ארה"ב כבר תעמיד את משטר האייתוללות בסכנה של ממש ● דווקא בשל הסכנה האמיתית למהפכה באיראן - חמינאי צפוי להמשיך לכיוון סיום המלחמה כליל

ג'ף בזוס ולורן סנצ'ז / צילום: ap, Evan Agostini

בשווי מוערך של 20 מיליון דולר: החתונה האיטלקית הקטנה והיקרה של ג'ף בזוס

חתונתו של מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס והעיתונאית לורן סנצ'ז צפויה להתקיים בונציה במשך שלושה ימים, החל ממחר ● הסכום המשוער של הוצאה לאורח הוא לא פחות מ-50 אלף דולר ● אבל לא הכל ורוד: את החתונה מלוות מחאות רבות מתושבי העיר, המתנגדים לסגירתה לכבוד המאורע

דונלד טראמפ, בנימין נתניהו, עלי חמינאי / עיבוד: ap, Mark Schiefelbein

איראן מאותתת למו"מ - ומציבה תנאי לישראל ולארה"ב

זוהו עשרה שיגורים לקטאר ● קטאר בהודעה: אין נפגעים בירי לעבר בסיס אל-עודיד, מגנים את המתקפה של איראן ושומרים לעצמנו את הזכות להגיב עליה ● פיקוד העורף: ההנחיות המחמירות ללא שינוי בכל הארץ - לפחות עד מחר ב-20:00 ● "וול סטריט ג'ורנל": ישראל מעוניינת לסיים את המערכה מול איראן בזמן הקרוב ● 50 חטופים - 626 ימים בשבי ● עדכונים שוטפים

יעקב לוקסנבורג / צילום: סיון פרג'

עונת המימושים: אחרי האחים עמרם, גם לוקסי מוכר מניות במאות מיליוני שקלים

אפריקה השקעות שבשליטת יעקב לוקסנבורג מוכרת 5.46% ממניות דניה סיבוס למספר גופים מוסדיים ● במסגרת ההסכם, אפריקה התחייבה כלפי הרוכשים כי לא תמכור מניות נוספות של דניה סיבוס ב-6 החודשים הקרובים ● המימוש מגיע לאחר שבשבוע שעבר בעלי השליטה בחברת הנדל"ן עמרם אברהם מכרו מניות בכ-300 מיליון שקל

דינה בן טל-גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: גיא כושי ויריב פיין

אל על דורשת, מירי רגב תכריע: הסעיף שיכול לפגוע עוד יותר בנוסעים התקועים בחו"ל

בפנייה לשרים ולוועדת הכלכלה, טוענת אל על כי חוק שירותי תעופה אינו מותאם למצבי חירום, ומבקשת להסיר ממנה את חובת שירותי הסיוע לנוסעים שטיסתם בוטלה, הכוללים לינה, הסעות ומזון ● שרת התחבורה, באישור ועדת הכלכלה, מוסמכת להכריז על "מצב מיוחד" - וכך להשעות זמנית חלק מהזכויות הצרכניות בתקופות חירום

תחנת דלק. המחירים צפויים לעלות / צילום: Shutterstock

מחיר הנפט מזנק, ובקרוב נרגיש את זה בתחנות הדלק. כך תתגוננו מההתייקרות

מחירי הנפט טיפסו ב-7% בשבוע, הקפיצה החדה ביותר מאז 2022, וזו עלולה להיות רק ההתחלה ● תעריפי הדלק בישראל יושפעו אומנם רק החל מהחודש הבא, אבל כבר עכשיו כדאי לשקול צעדים שיחסנו אתכם: ממכונית חשמלית משומשת ועד ליסינג תפעולי חכם

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן, בדיון היום (ב') / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הכלכלה: "חברות תעופה שהפקיעו מחירים לא יזכו להקלות"

בדיון בכנסת על מבצע החזרת הישראלים מחו"ל, התריעו חברי כנסת על פגיעה בזכויות הנוסעים ועל היעדר פתרונות למי שעדיין תקוע מעבר לים ● ח"כ דוד ביטן תקף את ישראייר וארקיע על מחירים מופקעים והיעדרות מהדיון, והודיע כי יתנגד למתן הקלות לחברות שלא שיתפו פעולה ● מדברי נציג האוצר עולה כי אין תוכנית לסיוע ייעודי לנוסעים

ביל אקמן / צילום: ap, Richard Drew

ההחזקה הגדולה של ביל אקמן תזנק ב-30%, ועוד שתי מניות מומלצות בוול סטריט

בבית ההשקעות סטיפל מחשיבים את Uber כ"סופר אפליקציה" וביל אקמן אומר שהיא "מכונת מזומנים" ● בבנק אוף אמריקה מאמינים בפינטרסט בזכות "שידוך מוצלח" עם Instacart ● בג'יי.פי.מורגן מאמינים שקמעונאית חיות המחמד המקוונת, צ'ווי תגזול נתח שוק מאמזון ווולמרט

נתב''ג / צילום: Shutterstock

50 נוסעים במטוס, בלי דיוטי פרי: מתווה היציאה מהארץ יוצא לדרך

לפי התכנון, יופעלו מדי יום כ-24 טיסות נכנסות ביום מיעדים שונים ברחבי העולם שיגיעו לשדה התעופה בן גוריון ולשדה התעופה בחיפה ● במסגרת המתווה, בכל טיסה ימריאו כ-50 נוסעים בלבד, על-מנת לצמצם את מספר השוהים בשדה ואת משך שהותם

הפיגורים בהחזרי המשכנתאות זינקו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הפיגורים בהחזרי המשכנתאות קפצו ב-15% בתוך שנה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מאי לבדו, הפיגורים בהחזרי המשכנתאות, שהגיעו ל-3.7 מיליארד שקל, עלו ב-4% ● במקביל, ניכרת עלייה בגובה המשכנתאות הממוצעות שנלקחות ע"י ציבור רוכשי הדירות ● גם היקפי מיחזורי המשכנתאות זינקו

ספינה של משמרות המהפכה נעה במפרץ הפרסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן מאיימת לסגור את מיצרי הורמוז, אך זה עלול להיות מהלך אובדני

מחירי הנפט מטפסים לאחר שאיראן מאיימת לסגור את מיצרי הורמוז, דרכם עוברים כ-20% מהנפט העולמי - מה שעלול לטלטל את השווקים ולגרום למחירי האנרגיה להמריא ● עם זאת, שיבוש בתנועת הספינות עלול להאט את יצוא האנרגיה האיראני, ולפגוע קשות בכלכלת המדינה החבוטה ממילא