גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוד טרטקובר - תבנית נוף מולדתו

כבר כמעט ארבעה עשורים שדוד טרטקובר מעצב בעבודותיו את המציאות הישראלית, ומצליח די בקביעות לחולל גם סערות. מעבר לפונטים ולטקסטורות, החומרים שבהם הוא משתמש, משקפים את ההיסטוריה, הגיאוגרפיה, הפוליטיקה ואפילו הכלכלה של הארץ. "גרפיקה שימושית", הוא אומר, "היא לא רק מה שהיא נראית, אלא בעיקר מה שהיא מייצגת"

לעורר אהבה וכבוד וחיבה וקנאה לתוצרת הארץ. זה מה שרצו האבות המייסדים, וזה מה שעושה דוד טרטקובר במשך כ-40 שנה. טרטקובר אוסף את הצבעים ואת הצורות, ודרכם הוא מתעד את הרצף התרבותי, ואולי יותר מזה, את הכאוס של ארץ ישראל. מפרק ומעצב את החלום ואת שברו שאותם הוא מכניס לכרזות ולבולים, לעטיפות של ספרים ותקליטים, לקטלוגים ולתערוכות. יצירתו של טרטקובר בתחום העיצוב הגרפי היא שיקוף חזותי של השיר המטורף של הארץ הזאת.

לקראת חגיגות ה-60 למדינה ומתוך רצון לבדוק את היצירה הייחודית שצמחה כאן, הלכתי לפגוש אותו בבית שבו הוא חי ויוצר ברחוב אמזלג פינת שלוש בנווה צדק, שזוהי גם השכונה היהודית הראשונה שיצאה מחומות יפו ב-1887 (22 שנה לפני הקמת ת"א). ובבית הזה שנבנה בתחילת המאה, לא יכולתי שלא לשאול על הקיר המצויר במרכז סוזן דלל שהוקדש למייסדים המיתולוגיים של השכונה.

"נתבקשתי ליצור קיר להנצחת התורמים", הוא אומר, "במחשבה להקים איזו פינה שקטה עם מים. ואני, שהסטודיו שלי כאן, וקבוצות שלמות היו יושבות לי על הגדר ומקבלות הסברים על השכונה, אמרתי - בואו נעשה את ההיסטוריה של המקום באופן גרפי. וכך היה. הקיר נעשה ב-30 יום. הכול בנוי מחיתוכים ביד, מהדבקות ומשריפה בתנור. זו עבודת קרמיקה שנעשתה בתהליך ארוך ומסובך, במשך יום ולילה כדי להספיק לתאריך חנוכת המרכז (1989)".

התכלת העזה, הצבר והתפוזים

כחלק ממפעל התיעוד שמייצר טרטקובר, של אותם החומרים שמהם עשויה תבנית נוף מולדתנו, מוטבעת על חלק מעבודותיו החותמת "תוצרת הארץ". מבחינתו, צירוף המילים הללו אינו התחכמות קופירייטית אלא הצהרה אידיאולוגית לכל דבר ועניין.

"מה שעשיתי, זה להסתכל על חומרים מקומיים ולהבין שאני חוליה ברצף תרבותי שקיים כאן. 'תוצרת הארץ' זה החייאה של מושג שלא אני המצאתי אלא היה קיים לפניי. בשנות ה-30 וה-40 היו מסמנים מוצרים שנעשו בארץ במילים הללו product of Israel או Palestine. היום, כשהמושג הזה הוטמע מחדש, משתמשים בו במובן נוסטלגי - חנות לתוצרת הארץ ותקליט של אריק איינשטיין. אבל כשאני יצאתי עם זה, זה לא היה ביטוי נוסטלגי אלא אידיאי. זו הייתה התייחסות למקום שבו אני חי ועובד, כשהחומרים שבהם אני משתמש הם חומרים מקומיים. בעצם החייתי כאן דברים שאף אחד לא הסתכל עליהם".

"כן. היום כל אחד מכיר את פרנץ קראוס. אבל אני החזרתי אותו לתודעה בזכות התערוכה שעשיתי במוזיאון תל-אביב (1981) שהייתה התערוכה הראשונה של גרפיקה שימושית היסטורית, שנעשתה בארץ בעידן המודרני שלאחר הקמת המדינה".

איך בכלל הגעת אליו?

מצאתי את הקטלוג של אגודת הציירים לגרפיקה שימושית בא"י, שיצא ב-1938, והעבודות הטובות ביותר היו של פרנץ קראוס. פתחתי ספר טלפונים, חיפשתי ו...מצאתי. טילפנתי אליו בדחילו ורחימו, ולשמחתי נוצר בינינו קשר. צריך להבין עד כמה הוא היה צנוע - הוא חי עם עוד שתי נפשות באותה דירת שני חדרים מיום עלייתו לארץ עד ליום פטירתו".

ואתה גם אצרת את התערוכה שלו. איך מעצב גרפי הופך להיות אוצר תערוכה?

"אחרי שפגשתי את פרנץ קראוס, פניתי למרק שפס, שהיה אז מנהל מוזיאון ת"א, שהיה איש פתוח לגמרי, וכבר נתן לי לאצור את תערוכת 'הרצל בפרופיל' (1978) בלי שהיה לי ניסיון. ובאמת העמדתי תערוכה, קטלוג, כל מה שצריך. התערוכה הזאת שינתה את כל ההתייחסות לגרפיקה שימושית. אנשים התחילו להבין שגרפיקה שימושית היא לא רק מה שהיא נראית, אלא בעיקר מה שהיא מייצגת. שהיא חומר לסוציולוגים ולהיסטוריונים ולחוקרים. פתאום הבינו שיש כאן זווית חדשה לראיית ההיסטוריה, הגיאוגרפיה והכלכלה של הארץ. ואלו החומרים שבהם אני משתמש".

בכרזות שאתה עושה יש משהו מאוד ישראלי - צבעוניות התכלת העזה, הסימבולים של הצבר והתפוזים. זה די חריג ביחס לעיצוב הפסבדו-אמריקני שאנחנו רואים מסביב.

"אני חוזר לזה שוב, לא אני יצרתי את הישראליות בעיצוב. גל העלייה הגרמני גם הוא עסק במקורות כי אלה אנשים שבאו מגרמניה ופתאום יש להם שמש ואור ותפוזים ועולם אחר לגמרי. אבל אחר-כך הכיוון הפך ליותר ויותר מערבי. דור המעצבים של דן רייזינגר, למשל, הביא את הסגנון הבינלאומי. המקומיות לא עניינה אותם, היא נראתה להם מיושנת. הם לא הבינו את הקונטקסט התרבותי שלה. ואני מדבר על קבוצה שגמרה בצלאל בשנות ה-50 וה-60 והסגנון הבינלאומי היה נר לרגליה.

"הקבוצה הזאת השפיעה על דור שלם, הם שיחקו בצבעים ובצורות ללא קשר ממשי למקום, אבל עם הפנים אל העולם. התכנים והקונספט היו די דלילים אם לומר את האמת. ואני, אחרי יום כיפור, התחלתי לעשות את הדברים שאת מדברת עליהם".

הארטדיירקטור הראשון בארץ

כשטרטקובר מסתכל על עבודות העיצוב שנעשות היום, הוא מצליח למהול את הביקורת שלו במבט כמעט משועשע. הוא לא מתכוון לרגע אחד לאייש את הפוזיציה של זקן השבט שמצליף במרמור בשחקנים החדשים, אלא מצליח לעטוף את כל התייחסויותיו באותו מבט היסטורי שמתייחס יותר לרצף ופחות לצו השעה.

"בתקופה שבה אנחנו חיים, השיווק זה הדבר הכי חשוב, היצירתיות פחות מעניינת. למרות שגם כאן, כמובן, ישנם יוצאי דופן. גדעון עמיחי, למשל, שומר על קריאיטיביות ואני מעריך את העבודה שלו. אבל בלי שהוא ידע בכלל, הוא המשיך לעשות דברים שאני הבאתי לכאן, כשחזרתי מהלימודים באנגליה. אז יש איזו המשכיות בדברים. בפרסום, למשל, הייתי חלק מקבוצה שעשתה את המהפכה בענף הזה בארץ. זה קרה בשנות ה-70 ב'אריאלי', כשרוני אריאלי קיבל את הניהול והביא איתו מחו"ל את החלוקה הברורה בין קריאטיב לבין מרקטינג. אני חושב שהייתי הארטדיירקטור הראשון בארץ. ומדובר בכל התפיסה של ארטדיירקשן ובניית קונספט וטיפול במודעות (אז היו בעיקר מודעות כי לא הייתה טלוויזיה)".

במה עוד אתה מרגיש כחלוץ?

"בעטיפות תקליטים, למשל. אני הבאתי את ההתייחסות לעטיפה כאל אריזה למוצר תרבותי שצריך להסתכל עליו משני צדדים ולחשוב על הפנים שלו ולהתייחס לזה כעל מארז אחד שלם. אז אני חושב שהייתה לי השפעה רבה על הדורות שעבדו איתי וגם על הדורות אחריי".

בוא נדבר על פרס ישראל שקיבלת ב-2001. כמי שעשה כל-כך הרבה כרזות פוליטיות ביקורתיות, איך הרגשת עם ההכרה הממסדית בפועלך?

לא הייתה לי שום בעיה עם זה. בעבודה האישית שלי אמנם הייתי מהמתנגדים הגדולים לשרון ממלחמת לבנון, אבל הפרס הוא ציון לתרומה תרבותית והוא ניתן על-ידי מדינת ישראל, לא על-ידי ממשלת ישראל. מדובר על הכרה בתרומה שלי לתרבות של מדינת ישראל. למקום שאני חי בו. לכן גם לא הייתה לי בעיה ללחוץ את היד של שרון, למרות מאמרים שכתבו 'אל תלחץ לו את היד' והיסטריה שלמה שהתחוללה סביב העניין".

אז המחאה הפוליטית ביצירתך התחילה למעשה במלחמת לבנון?

"לא. עוד לפני כן. זה התחיל בעטיפה ל'מלכת אמבטיה' של חנוך לוין. עשיתי אותה לפני קרוב ל-40 שנה והיא עדיין בעיניי אחת העבודות הכי טובות שעשיתי".

אבל זו עבודה מוזמנת. אני מדברת על התגובות הפוליטיות שלך שבהן אתה היית הלקוח של עצמך.

"הסיפור שאני כבר נלאה מלספר הוא על הכרזה של השלום, שנעשתה לפני ביקור סאדאת. נקודת המוצא שלי הייתה ציון האירוע שריגש אותי מאוד. והכרזה של השלום שיחקה אחר-כך 'תפקיד', במהלכים עם מצרים. היה קטע שעזר ויצמן התרגז שהמשא-ומתן לא מתקדם כמו שרצה, אז הוא נכנס למשרד של בגין ותלש את הכרזה מהקיר, דבר שקיבל כמובן כותרות בכל העיתונים. כששמעתי, מיד שלחתי מכתב לראש הממשלה: 'שמעתי שהכרזה נקרעה בלשכתך' ושלחתי לו כרזה חדשה.

"כרזת השלום הובילה ללוגו 'שלום עכשיו', שאני גם נתתי לו את השם. וזה לוגו שהשפיע המון. המשחקים שנעשו בעקבותיו הפכו לאופנה, אבל כשבניתי אותו על הצירוף של פונט 'קורן' עם פונט 'חיים', זה היה בניגוד לכל מה שלמדתי בבית-הספר בלונדון שאסור לערבב פונטים. וזה היה חידוש. 'שלום עכשיו' גם היה הסטיקר הראשון כי לפניו לא עשו סטיקרים. ואם את שואלת מה קורה עכשיו, אז אני רואה שהפכו אותו לכחול-לבן ולכל מיני קשקושים ודקורציות. במקום להישאר עם האדום-שחור ולשמור על המיליטנטיות, על הכוח ועל הנוכחות, מעגלים אותו לכחול-לבן. אולי כדי להיות יותר ציוניים".

ובפראפרזה על יונתן גפן שאמר שהוא שונא את המדינה כמו שרק אוהב יכול לשנוא, יש לך כמה וכמה חומרים קשים ביותר. לא צינזרו אותך אף פעם?

זה קרה לי פעם אחת בידי חבריי מאגודת המעצבים הגרפיים. זה היה ב-1989 בתערוכה שהם ארגנו 'ירושלים - 3,000 שנה'. זה היה צילום מתקופת המנדט של מגדל דוד עם ערבייה רוכבת על חמור, שעליו שמתי פס ירוק שחתך את הדימוי ויצר את הגבול שזכרתי מהילדות בירושלים. ברקע של הצילום שהיה בשחור, הנחתי משולש אדום וככה נוצרו צבעי הדגל הפלשתיני. התקציב לתערוכה בא מהמשרד של שרון, והם חששו שלא יקבלו אותו בגללי. אז הם הוציאו את הכרזה מהקטלוג.

"האמת, היה עוד מקרה ב-1992 כשאגודת האדריכלים הזמינה אצלי קטלוג לתערוכת 'כיבוש אזרחי - הפוליטיקה של ההתיישבות הישראלית בשטחים' בעריכה של אייל וייצמן ורפי סגל. כשהקטלוג יצא, מוסדות האגודה הכריחו את העורכים לגנוז את החוברת. כנראה בגלל העיצוב האגרסיבי של הקטלוג שהודפס על נייר עיתון, ונראה כמו מוסף עיתון עם כותרות גדולות, באדום ושחור. ברקע עוד הייתה צללית בצבע אדום של הגדה המערבית. זה כנראה הפחיד את היוזמים. היו גם מצבים שכרזות שלי נתלשו מהלוחות, עוד לפני שיבש הדבק. שזה סוג של צנזורה עממית כמובן".

ואחר-כך את הכתם של הגדה המערבית שמת על הספר של הוצאת בבל A Civilian Occupation.

"הכתם הזה מופיע כבר בספר סקיצות שלי משנת 77. זו בעצם המשמעות של 'תוצרת הארץ'. מעגלים שהולכים וחוזרים ונפגשים כל הזמן. דברים שחקוקים בזיכרונות שלי כילד שגדל במקום הזה. למשל הסדרה של אנשי ת"א כולה בנויה מציטוטים וממראי מקום תרבותיים ישראלים. למה את לא שואלת על מה אני עובד עכשיו? זו שאלה שאת צריכה לשאול".

תגיד, אז על מה אתה עובד עכשיו?

"אני עובד על ספר של תולדות הכרזה הארצישראלית משנות ה-20 עד אחרי מלחמת ששת הימים שזה קו פרשת המים. ואני עובד על ספר שני שהוא סיכום לתקופת העבודה שלי. ישנה גם הסכמה של מוזיאון ת"א לתערוכה רטרוספקטיבית, אבל אני עדיין לא מוכן למרות שאני חושב שאולי ב-2009 נצא עם זה במלאת 40 שנה לתקופה שבה אני חי ועובד בת"א".

עוד כתבות

ג'ורג' חורש / צילום: תמר מצפי

לקח מהסירוב בישראכרט: הראל הולכת על רכישת כאל יחד עם יבואן טויוטה

קבוצת הביטוח הראל וג'ורג' חורש הגישו לדיסקונט הצעה משותפת לרכישת השליטה בחברת כרטיסי האשראי הרווחית במשק ● אם ההצעה תתקבל, חורש יחזיק ב-51% מהגוף הרוכש

ספיר איפרגן / צילום: יונתן בלום

משרד האוצר מתרוקן מאנשי צוות בתחום התחבורה

רכזת התחבורה במשרד האוצר ספיר איפרגן הודיעה היום על עזיבתה, זאת לאחר שרק בחודש שעבר עזב סגן הממונה על התקציבים לנושאי תשתיות איליה כץ את תפקידו ● לפני מספר חודשים אמרה איפרגן לגלובס: "אני מעריכה שהצלחתי לקדם רק מחצית ממה שקיוויתי, זו עבודה קשה ולעיתים מתסכלת"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

כך הפכה ת"א לבורסה הראשונה במערב שהגיעה לשיא מתחילת מלחמת הסחר

למרות מלחמת המכסים והטילים מתימן, שבר מדד ת"א 35 את שיא כל הזמנים בפעם ה־10 מתחילת השנה - בעוד שבשנה ממוצעת הוא עושה זאת כ־13 פעמים ● בין הסיבות לעוצמה שמציגה הבורסה המקומית מתחילת 2025: הכלכלה המקומית החזקה וחששות המשקיעים מטראמפ

ארי קלמן, מנכ''ל מנורה מבטחים / צילום: גיא חמוי

לקראת מהפך? מנורה נצמדה להראל כחברת הביטוח השנייה בשווייה

בשנים האחרונות, מציגות מניות מנורה והפניקס תשואה עודפת משמעותית על יתר מובילות ענף הביטוח בזכות התמקדות בתחומים רווחיים ויעילות, המובילים אותן להניב תשואה גבוהה יותר להון

גלעד קייזר, מנהל מניות חו''ל, מגדל ביטוח ופיננסים / צילום: יח''צ מגדל

"מלחמת הסחר תיפתר, וכולם יחזרו לשוק המניות": התחזית האופטימית של מנהל ההשקעות

גלעד קייזר, מנהל מניות חו"ל במגדל ביטוח, ממליץ להגדיל חשיפה לשוק בארה"ב ולדבוק במניות הטכנולוגיה, כשלהערכתו עדיין טמונה הזדמנות ב-7 המופלאות ● כך גם בחברות הפארמה, בעיקר בתחום תרופות ההרזיה: "יש הערכת חסר לשוק האדיר שהן יכולות להגיע אליו"

כך כיבוש עזה עלול לסבך את ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה יקרה אם ישראל תרחיב את השליטה בעזה; מאחורי החלטת טראמפ לחלץ רק את ארה"ב מחות'ים; וזו הסיבה שטורקיה צוברת השפעה על סוריה

משרד האוצר / צילום: שלומי יוסף

עשרות מיליארדים בבלגן: דוח המבקר חושף את כשלי האוצר בניהול קרנות ההון הממשלתיות

דוח מבקר המדינה חושף כי משרד האוצר מנהל את הקרנות הממשלתיות באופן בעייתי, ואף מצביע על כשל מערכתי ● כך לדוגמה, האוצר משתמש בכספי הקרנות למטרות שונות מייעודן המקורי, לעתים כמעין "קופה קטנה" לסתימת חורים בתקציב, ואף אין לו רשימה מסודרת של כל הקרנות וסכומיהן

פרידריך מרץ,  הקנצלר־בדרך? / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

האתגרים הכלכליים של הקנצלר שהבטיח לחלץ את גרמניה מהמשבר

הקמת הקואליציה החדשה בגרמניה, בהובלת הקנצלר המיועד פרידריך מרץ, לא אושרה בסבב ההצבעה הראשון למרות רוב בפרלמנט ● הכיסא של מרץ מתנדנד עוד לפני שהתיישב עליו, רמז לקשיים הצפויים בקידום רפורמות הענק שהבטיח להנהיג בכלכלה הגדולה באירופה

פרויקט הנתיבים המהירים וה''האבים'' התחבורתיים בכביש 5 / הדמיה: נתיבי איילון | ארקאפקט עדי באונו

השיטה והמחירונים נחשפים: כמה תשלמו בנתיבים המהירים החדשים

פרויקט התחבורה השאפתני באיילון ובכביש החוף יציע נסיעה חינם בשאטלים במהירות של 70 קמ"ש - אך יגבה מאות שקלים ממי שיבחר לנסוע ברכב פרטי ● בזמן שמשרד התחבורה מבטיח פתרון לפקקים, מומחים מזהירים: זו השקעה שמנציחה את התלות ברכב הפרטי ומפספסת את ליבת הבעיה

חברת מטא / צילום: Shutterstock

חבר מושבעים הכריע: NSO תשלם 167 מיליון דולר למטא

בתום משפט מתוקשר שארך חמש שנים, חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO חויבה ע"י חבר מושבעים בארה"ב לשלם למטא פיצויים בסך 167 מיליון דולר ● מ-NSO נמסר כי היא "מחויבת באופן מלא למשימתה לפתח טכנולוגיות חדשניות ואתיות המסייעות לארגוני מודיעין ואכיפת חוק למנוע פשיעה חמורה וטרור"

הפצצת שדה התעופה של צנעא על ידי חיל האוויר / צילום: Associated Press, Osamah Abdulrahman

משוואה כואבת לחות'ים: ישראל מנסה להשבית תשתיות בתימן

תקיפת נמל התעופה המרכזי של צנעא משקפת ניסיון ישראלי להציג משוואה מסוימת שבה ככל שהחות'ים יפגעו בישראל - חיל האוויר יגרע להם תשתיות באופן משמעותי יותר ● יחד עם זאת, החשש הגדול של החות'ים הוא דווקא מפלישת כוחות קרקעיים שייכנסו לתימן על מנת להפיל ולהכניע את שלטונם

יהב יולזרי, גל קרובינ, אביטל פרדו - בעלי פאגאיה / צילום: רועי פרי

פאגאיה עברה לרווח נקי מוקדם מהצפוי, והמנכ"ל מבטיח שזו רק ההתחלה

פאגאיה מציגה דוח רבעוני מעודד עם רווח נקי בסך 7.4 מיליון דולר לעומת הפסד של 21.2 מיליון דולר אשתקד ● גל קרובינר, מנכ"ל החברה, משדר אופטימיות להמשך: "המיקוד שלנו ברור: הגדלת הרווח ויצירת ערך לטווח ארוך לבעלי המניות"

חדשות ההייטק / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shuterstock, AP, DEEL

החברה הישראלית שמעורבת בסקנדל הריגול התעשייתי בעמק הסיליקון

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק ● והפעם: אפל חוברת לחברת הבינה המלאכותית המתחרה ב-OpenAI ● סקנדל הריגול התעשייתי בעמק הסיליקון: קרן אנדריסן הורוביץ מגנה על חברת דיל הישראלית ● OpenAI משנה כיוון: הארגון ללא מטרות רווח ישמור על השליטה ● ושני יוצאי צ׳ק פוינט גייסו 60 מיליון דולר לסטארט-אפ הסייבר שהקימו ● חדשות ההייטק

מבנה משרד המשפטים בירושלים

בגלל חניות: עיכוב של שנים בהעברת 1,500 עובדי ממשלה

המטה החדש של משרד המשפטים הוקם ברובע הכניסה לעיר ירושלים ● כ־1,500 עובדים סירבו לעבור עד כה למטה החדש, לאחר שגילו כי אין מספיק חניות לכולם

מטוסים בנתב''ג / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

ותודה לחות'ים: הטיסות לרומא ופריז מלאות, והמחירים כבר מטפסים

חברות תעופה זרות ביטלו טיסות לישראל לאחר נפילת טיל במרחב שדה התעופה נתב"ג ● התוצאה: מחירי הטיסות למגוון יעדים זינקו בפי 3 לעומת השבוע שעבר, וחלק מהיעדים אף הפכו ללא נגישים לחלוטין ישירות מישראל ● היעדים הקרובים שומרים בינתיים על יציבות, אך גם הם מושפעים מהיעדרותן של חברות הלואו קוסט

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

ירידות קלות באירופה; עליות בחוזים העתידיים בארה"ב בעקבות שיחות הסחר בין ארה"ב לסין

הדאקס יורד ב-0.1% ● סין הודיעה על שיחות עם ארה״ב בנושא המכסים, החוזים העתידיים בארה"ב עולים ● מחיר הנפט נרגע למרות הגידול בהיצע ● היום צפוי הפד להותיר את הריבית בארה"ב על כנה ● וגם: האנליסטים שצופים כי אנבידיה תעלה ב-40% בשנה הקרובה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות בת"א; מדד הביטוח עולה ב-3%, ארית מזנקת בכ-10%

מדד ת"א 35 עולה ב-1% ●  טבע במהלך פיטורים דרמתי והמניה מזנקת הן בת"א והן בוול סטריט ● הבורסה הישראלית שוברת שיאים ● סין הודיעה על שיחות עם ארה"ב בנושא המכסים, החוזים העתידיים בארה"ב עולים ● היום צפוי הפד להותיר את הריבית בארה"ב על כנה ● וגם: האנליסטים שצופים כי אנבידיה תעלה ב-40% בשנה הקרובה

אסף בנאי / צילום: ענבל מרמרי

מנכ"ל פרופיט מזהיר: מהלך אחד עשוי לגרום לכם לאבד שליש מהתשואה בחיסכון

אסף בנאי, מייסד ומנכ"ל משותף בקבוצת הפיננסים פרופיט, מזהיר מפני הטיות רגשיות, קורא להתרחק מטרנדים ומעדיף פיזור השקעות על פני "מסלולים טהורים" ● ולמה כדאי להמנע מניסיון לתזמן את השוק, במיוחד דרך הפנסיה ● מפגש רביעי ואחרון בסדרת "המסלול לצמיחה פיננסית" בשיתוף פרופיט

האחים אמיר, יוחננוף, וימן, לוי ושטראוס / צילומים: יונתן בלום, אלעד גוטמן, קרן בן ציון, איל יצהר, תמר מצפי

שיטת חברות המזון: מעלות מחירים - ומחלקות דיבידנדים יותר מאי־פעם

גל ההתייקרויות שוב שוטף את המשק, כשתשע ספקיות מזון הודיעו על העלאות מחירים בשבועיים האחרונים בטענות שונות להתייקרות חומרי גלם ועלויות ● בדקנו מה קרה לרווחים בענף המזון, ואיך קרה שהחברות בתחום מחלקות דיבידנדים בהיקפי שיא

שברי יירוט מהטילים בקשמיר / צילום: Dar Yasin

למה הודו פתחה במתקפת טילים נגד פקיסטן?

הודו פתחה אמש במתקפת טילים לעבר יעדים בפקיסטן, כשמנגד הפקיסטנים טענו כי יירטו חמישה מטוסי קרב הודיים ● מה הסיבות להסלמה בין שתי המדינות, כמה ראשי קרב גרעיניים הן מחזיקות, ומהם תקציבי הביטחון שלהן? ● גלובס עושה סדר