גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יש לך מה לחדש לי ?

המיתוג, שהחל כשיטה נאיבית ליצירת יתרון תחרותי, הפך למכונה משומנת מגובה בתיאוריות שהציפה את העולם במותגים ושחקה את עצמה למוות. כיום כדי לבלוט יש לאמץ את המלכה החדשה: "חדשנות מותגית". ועד שגם זו תאבד את הכתר, הנה מה שהצליחו לעשות באמצעותה כמה מותגים מובילים

הרעיון הבסיסי שביצירת ערך מוסף למוצר באמצעות מיתוג הוא, שמרכיבי הזהות של מוצר יכולים לבדלו מהמתחרים, לגרום להעדפתו על ידי קהל היעד ואף לעורר את נאמנותו של האחרון. אלא שמה שהחל כשיטה פשוטה ואינטואיטיבית ליצירת יתרון תחרותי בתחילת המאה ה-20 נהפך עם השנים לתעשייה עצומת מימדים המגובה בשלל תיאוריות שיווק מורכבות ומסובכות.

ככל שהתפתחה הטכנולוגיה כך נעשה השימוש בה מתוחכם יותר - ממכשיר הטלוויזיה ועד העידן הרב-ערוצי, הופעת האינטרנט, וריבוי פלטפורמות המדיה והתוכן ששינו את כללי המשחק. גישת הברודקאסט - מסר המשודר להמונים הפך לבלתי אפקטיבי וסלל את הדרך לעידן חדש - הנרוקאסט - מסר המותאם לקהל מצומצם ומובחן. אחת הדרכים לחזור ולהשיג את תשומת ליבם של הצופים אל המותגים (אשר מממנים את תעשיית הבידור כולה) היתה על ידי פלישת הפרסומות ממקבץ תחום בזמן המוקדש להן אל תוך התוכן עצמו.

תוכניות הטלוויזיה נהפכו לפרסומות במסווה והמותגים הפכו לחלק בלתי נפרד מהתוכן דמויות בעלילה. בסרט סקס והעיר הגדולה, לדוגמה, אפשר למנות לא פחות מ-83 שמות של מותגים שונים שבצורה כזו או אחרת מצאו את דרכם לעיני הצופים באופן שלא רק שאיננו מעורר התנגדות אלא אפילו מתקבל בסוג של הערצה (שלא לומר סגידה). לאחר צפייה בסרט מתעוררת השאלה האם לא מדובר בספוט פרסומת אחד באורך 90 דקות.

מבלי להתכוון לכך, הביאו משווקים, מפרסמים ומעצבים, לשחיקה בערך המיתוג עצמו. עודף המותגים הביא לרוויה, בייחוד משום שכולם נשענים על עקרונות פעולה דומים מאוד (שלא לומר זהים) ומוצגים באמצעי מדיה ותקשורת זהים.

בנוסף, הגולם קם על יוצרו. אם עד היום מוצרים היו צריכים מותג על מנת לבדל את עצמם, הרי שהיום נראה שמותגים בעצמם זקוקים לאסטרטגיה דומה בכדי לפרוץ את מעטה האדישות וההסתגלות הצרכנית לגירויים. כך, לראשונה, נולד הצורך בחדשנות מותג. מבולבלים? גם אנחנו. "חדשנות מותג" היא המקרה שבו החדשנות מהווה מרכיב מכריע במערכת היחסים בין המותג והצרכן. הנה כמה דוגמאות.

לטאה מחפשת איש ביטוח בעל הומור

בקמפיין אחד גייקו הפכו לטאה עם מבטא אוסטרלי וביטחון עצמי מופרז, לסלבריטי

הפרסום בקטגוריה האפורה ביטוחי רכב, נטה באופן מסורתי לשמרנות והתמקדות בתועלות ופונקציונאליות של מחיר ושירות. חברת הביטוח גייקו (Geico) היא דוגמה לאימוץ אסטרטגיית חדשנות מותג בדרך שבה בחרה להעביר את המסר שלה, שמי שעובר אליה, חוסך 15% בהוצאות הביטוח. מסר לכאורה פשוט זה, ארוז בקמפיין פרסומי קריאטיבי בצורה יוצאת דופן, שמצליח להניע את הקהל לפעולה עד כדי כך שהפרסומות של גייקו נהפכו לתופעה תרבותית בזכות עצמן.

האסטרטגיה הפרסומית של גייקו מסמנת עידן חדש בגישה של השימוש בספוט המסורתי של 30 שניות פרסומת משום שהם מצליחים להפתיע את הצופה ולהשאיר אותו משועשע, מסוקרן מבלי לפגוע במסר הפרסומי.

גייקו מריצים מספר קמפיינים פרסומיים שונים בו זמנית אשר אין ביניהם לכאורה קשר מלבד הלוגו של החברה שחותם את הספוט. בקמפיין אחד הם הפכו לטאה עם מבטא אוסטרלי וביטחון עצמי מופרז, לסלבריטי אשר מסביר למה גייקו נותן שירות יוצא דופן. בקמפיין לגלגו על התופעה של סלב'ס המשמשים כדוברים של מותגים בסדרה של ספוטים שבה הם שוכרים את שירותיהם של ידוענים על מנת שיתרגמו את דבריהם של "לקוחות פשוטים".

הדוגמה הבולטת ביותר עד כה היא הקמפיין של אנשי המערות עם תסביך הנחיתות שמתעצבנים בכל פעם שגייקו מכריזים שזה כל כך פשוט לעבור לגייקו שאפילו איש מערות יכול לעשות.

סדרת הפרסומות של אנשי המערות הייתה כל כך מוצלחת שהיום היא כבר בשלבים מתקדמים להפוך לסיטקום בזכות עצמה. קמפיין זה הוא דוגמה מאלפת לחדשנות מותג שבה הגבולות בין התוכן והמסר הפרסומי מטשטשים ומתמזגים. *

כנסיית הספורט של נייקי

טכנולוגיה עם ערך מוסף שהיא הרבה יותר מסתם גימיק

החברה שהחלה את דרכה כיצרנית נעלי ריצה, נהפכה לסמל ספורטיביות ועם השנים לסמל של סגנון חיים והשקפת עולם. רוח החדשנות מנשבת בנייקי סוללת את הדרך ליצירת מערכות יחסים עמוקות יותר עם לקוחותיה, כפי שהדבר בא ליידי ביטוי למשל בנייקי ובשיתוף הפעולה האסטרטגי בינה לבין חברת המחשבים Apple.

כשנתיים לאחר השקת המוצר החדשני אשר המאפשר לרצים להוסיף לנעל הריצה חיישן תנועה המתחבר ל-iPod, אפשר לומר שמדובר בהרבה יותר מסתם גימיק. לאחר אימון ריצה מחברים את האייפוד למחשב ובאמצעות תוכנה ייעודית שפותחה, מתקבלים מייד נתונים סטטיסטיים אודות האימון: משך זמן ריצה מדויק, מרחק וקצב ריצה, מגמות שינוי בקצב הריצה ושריפת קלוריות. בנוסף, משתמשים יכולים לתכנן לעצמם אימונים ייעודיים, לעקוב אחר קצב בניית הכושר הגופני על ידי בניית סרגל מאמץ על בסיס הנתונים האישיים שנאגרו ב-iPod.

נייקי הצליחו לשלב במוצר הקלאסי שלהם, טכנולוגיה חדשה שהיתה רלוונטית ללקוחות ובכך להוסיף לאימון ערך מוסף, הוא גם מהנה יותר וגם מביא תועלת גדולה יותר למתאמן.

התופעה נעשית מעניינת יותר כאשר מתבוננים בשימוש המוצלח של נייקי בטכנולוגיית ווב 2.0. האתר של נייקי מאפשר לאנשים ליצור קשר זה עם זה, לשתף את העולם בחוויות האימון האישי שלהם ולהיפגש זה עם זה, כדי להתאמן ולרוץ יחד. בכך הקימה נייקי פלטפורמה חדשנית ליצירת קהילות אשר נשענת על ערכי המותג ובו זמנית מביאה משב רוח רענן וחדשני אשר מזמין את אנשים לקיים מערכת יחסים בעלת משמעות על בסיס יומיומי עם המותג. *

אולפני BMW

בידור ממותג הוא מושג שצמח בעשור האחרון, כשמשווקים החלו להבין שמודל הפרסום הקיים נסדק ולא מצליח לספק תוצאות כמו בעבר

עם התפתחות האינטרנט כמדיה שמספקת לא רק אינפורמציה אלא גם בידור, והיכולת של אנשים להקליט תוכניות ולדלג על פרסומות, התעורר הצורך לחשוב מחוץ לקופסת הטלוויזיה. ב-BMW הבחינו במגמה בתחילת העשור וכאשר מחקרי שוק הצביעו בבירור שקהל היעד שלהם לא קונה רכב מבלי לערוך מחקר שוק ובדיקה מעמיקה באינטרנט, החליטו באקט חסר תקדים להפיק סדרה של סרטונים עלילתיים קצרצרים באינטרנט אשר יציגו את המכוניות של BMW באופן יוצא מן הכלל.

על מנת ליצור חוויה איכותית במיוחד החליטו ב-BMW ללכת עד הסוף ולגייס להפקה במאים ושחקנים מהשורה הראשונה. קלייב אוון נבחר להיות השחקן המוביל וכל סרטון בוים על ידי במאי צמרת אחר בינהם אנג לי, גיא ריצ'י, טוני סקוט ועוד.

הסרטים שילבו דרמה, מתח, הומור וכמובן הרבה אקשן ומרדפים שבכולם הכוכב האמיתי היה הרכב. תגובת הקהל הייתה חד משמעית, מיליונים צפו בסרטונים ונרשמו לאתר האינטרנט של BMW ומכירות החברה עלו ביותר מ-12% בהשוואה לשנה שקדמה לקמפיין. לא מוגזם לומר ש-BMW אחראים במידה רבה למהפכת פרסום שהתחוללה לאחר מכן.*

עוד כתבות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין