גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קונטרול פריק

היצמדות עיקשת, אחיזה נחושה, אובססיה על המטרה וצורך בשליטה הדוקה, הובילו לא מעט מנהלים בכירים במעלה ההיררכיה. אך בהגיעם לצמרת מצפה להם האתגר ההפוך: לשחרר, לוותר, לעזוב - טקטיקה שמתגלה כחיונית מאוד בהתנהלות המורכבת מול העובדים, הלקוחות, הספקים והמתחרים. האם אפשר להיפטר מהצורך הבלתי נשלט להיות קונטרול פריק? / ענת כהן

היצמדות עיקשת, אחיזה נחושה, אובססיה על המטרה וצורך בשליטה הדוקה, הם רק חלק מהמאפיינים האישיותיים הטיפוסיים שאנו מייחסים למנהלים. אחרי ככלות הכול, מי שפילס את דרכו במעלה ההיררכיה הארגונית וצבר לעצמו הישגים בקריירה, לא עשה זאת ברפיון ידיים או מתוך הלך רוח של Let it be. יתר-על-כן, המנהלים עצמם אוהבים להתהדר בחוסר נכונותם להרפות, וקושרים זאת עם מאפיינים ניהוליים מפוארים כמו נחישות, דבקות במטרה והתמדה. אלא ששם בצמרת, בליבת העשייה הניהולית שלהם, מצפה לאותם מנהלים אתגר הפוך ממש: לשחרר, לוותר, לעזוב. טקטיקה שמתגלה כחיונית בהתנהלות המורכבת מול העובדים, הלקוחות, הספקים והמתחרים. הצרה היא, שהיכולת לשחרר את האחיזה ולהרפות לא פשוטה למנהל שמוחו התקבע על "היצמדות כדרך חיים".

"הקושי לשחרר", אומר מנכ"ל בית תוכנה ישראלי, "בא אצלי לידי ביטוי בעיקר מול לקוחות. לא מעט פעמים אני צריך 'לקשור לעצמי את הידיים', כדי להתאפק שלא להתקשר ללקוח אחרי פגישת מכירה. אני יודע שהוא 'חם' על הסחורה ושבשיחת טלפון אחת אני עושה סגירה. אבל דווקא אז הכי חכם לפעול נגד הדחפים שלך, ולהרפות. דבר שדורש שליטה עצמית גבוהה".

ניר קפלושניק, מנכ"ל חברת IT WORKS, חווה את התובנה הזו על בשרו: "באחרונה השקענו מאמצי מכירה אדירים מול לקוח אסטרטגי חשוב. העסקה היתה כל-כך חשובה לנו, שטרחנו להגיע אל כל שדרת הניהול של הלקוח. במשך שלושה חודשים לא אפשרנו לאנשים שלו לנשום. טלפונים, מצגות, פגישות ונסיעות משותפות לפרויקטים קודמים שביצענו, היו רק חלק ממאמצי ה'אישית לוחצת' שהפעלנו שם. ללקוח היה צורך בפרויקט, אבל הוא התקשה לקבל החלטה והתהליכים דשדשו במקום, חרף כל מאמצנו. בדיעבד הבנתי, שהנדנוד שלנו והאחיזה ההדוקה היו בבחינת Over sale שהוליד נסיגה. בסופו של יום החלטתי לשחרר את האחיזה, בלי להתנתק. הצבתי איש קשר אחד לנושא והודעתי למנכ"ל של הלקוח ש'המפתחות אצלו'. תוך זמן קצר אחרי שהרפינו והתרחקנו מעט, העסקה נסגרה. זו תובנה שאני ממליץ לזכור גם בגיוס עובדים".

*כיצד תובנה זו ניתנת ליישום בגיוס עובדים?

"תופעת ה-Over sale שכיחה מאוד גם בתהליכי Head hunting, ואני מכיר אותה על בשרי. בתקופת הבועה, כשהיה מחסור גדול בעובדי ידע, ניסו לגייס אותי מספר חברות. אחת מהן נקטה בגישה 'לוחצת'. היא אומנם הציעה תנאים טובים, אבל צורת ההתקשרות שלהם איתי היתה אובססיבית ('מתי סוגרים?', 'אנחנו מחכים להחלטה חיובית' וכו''), מתוך דחף טבעי להבטיח את איוש המשרה. בשלב מסוים, בעקבות ההיצמדות העיקשת הזו, מצאתי את עצמי מפתח כלפיהם סוג של אנטגוניזם ועונה להם באימפולסיביות: 'אני לא מעוניין, אל תתקשרו אליי יותר'. זוהי תגובה אנושית קלאסית: כשמישהו מנסה לאחוז בך ולא מרפה אתה מתרחק, ולהיפך".

"היכולת של מנהל להרפות משליטה", מוסיף לייזי ינאי, מנכ"ל וריפון, "קריטית כשזה נוגע למשא-ומתן תקוע. מנהל שמסוגל במקרה כזה להשהות: להפסיק את הדיון, לעזוב הכל ולצאת לצהריים; להרפות מהדחף לסגור הכל כאן ועכשיו ומהדחף To get things done; יוכל לצאת מחוסר המוצא. אגב, זוהי חוכמה שבאה עם הגיל. נדירים המנהלים בני ה-30-35 שמסוגלים לבצע את ההשהיה הזו, מבחינתם, נכנסים למשא-ומתן בבוקר ויוצאים עם הסכם חתום בערב".

אם אתה צריך את העובד, שחרר אותו

"מנהלי משאבי אנוש", מסביר ד"ר חיים אמסל, מנהל שותף ב-CEO אסטרטגיה, "מוצאים את עצמם באותו קושי של Letting go, כשעובד מפתח מגיע אליהם ומנפנף באמירה של 'הציעו לי' (חדר פינתי, אוטו נוצץ יותר, עוד כסף, מעמד גבוה יותר וכו'). בעידן של תחרות עזה על כישרונות (היום זה בעיקר על אנשי היי-טק), הנפנוף הזה מייצר אצל מנהל משאבי האנוש את הדחף האינסטינקטיבי לאחוז בעובד חזק יותר, והוא ימצא את עצמו משיב לו 'אני יכול להציע לך יותר'. אבל זה פתרון אומלל, שמכניס את הארגון למעגל רשע. העובד יישאר, ימשיך לפזול החוצה ויעזוב כשתגיע הצעה קוסמת יותר. כלומר, פתרת בעיה אחת ויצרת אחרת. במקום זה אני מציע פתרון שמשקף את היכולת של הממונה להרפות. מניסיוני, אמירה פשוטה כמו 'חשוב לנו שתישאר אצלנו, אך בתנאים הנוכחיים זה מה שאני יכול להציע לך (אתגר מקצועי, יציבות תעסוקתית וכו')'; או 'אני לא הולך להיכנס לתחרות, אבל דע לך שאצלנו הדלת תמיד פתוחה בשביל אנשים כמוך' - תגרום לעובד לא למהר לעזוב את הארגון. ואם כן, הוא גם יחזור אליו".

"היכולת הניהולית המושכלת להרפות אחיזה כשמדובר בעובדי ידע", אומר פרופ' אילן משולם, מבית-הספר לניהול באוניברסיטת חיפה, "מוכיחה את עצמה גם בהיבטים של תפוקות. אחת הדוגמאות הקלאסיות לתובנה הזו נמצאת בפרויקטים של חברות וולוו ודיגיטל אקוויפמנט. בארגונים הללו הלכו עם מדיניות 'החבל הארוך' הכי רחוק שאפשר. הנחת העבודה שלהם היתה שעובדי ידע יודעים לרוב לנהל את עצמם היטב, ולכן התקבלה שם החלטה רדיקאלית: קבוצות עבודה אוטונומיות לחלוטין. ללא מנהל, תוך שהעובדים עצמם קבעו את מי מגייסים, את מי מפטרים, איך עובדים וכיצד. בעיות? בוודאי שהיו, אבל בסופו של יום ההחלטה האסטרטגית של ההנהלה להרפות לחלוטין מניהול אוטוקרטי צפוף הניבה תוצאות חסרות תקדים. התפוקות בארגונים הללו עלו בסדרי גודל של 300% ויותר, כמו-גם תחושות השייכות, שביעות הרצון ודרגת המעורבות של העובדים".

לתת לעובד לטעות זו עוצמה ניהולית

דליה נרקיס, נשיאת מנפאואר המזרח-התיכון, מאשרת את הדברים: "הקושי הזה להרפות מאוד אופייני למנהלים, ואני מכירה אותו מכלי ראשון. כמנהלת צעירה יותר נטיתי להיות קונטרול-פריק. מצאתי את עצמי מעורבת בפרטים הקטנים של המסמכים החשובים שיצאו מאצלנו, נברתי בסעיפים הכי קטנים של הצעות מחיר, במכרזים, בחוזים וגם בפרטים של כל משא-ומתן שהתנהל. במהלך השנים עבדתי על עצמי ללמוד להרפות ולשחרר את החבל מול העובדים שלי. זה לא פשוט. למרות שעברתי מטמורפוזה, אני חשה שיש לי עדיין המון עבודה עצמית לעשות. עדיין לפעמים קורה ש'מדגדג לי באצבעות' לעשות בעצמי מטלות שהן כבר לא באחריותי ולוודא שהן נעשות על הצד הטוב ביותר, אבל אני ממש עוצרת ומשננת לעצמי ש'לאפשר לעובד לטעות זו עוצמה ניהולית'. גיליתי שהשיטה הזו מוכיחה את עצמה. למשל, היה לי בשנה החולפת מנכ"ל חדש באחת החברות שלנו, שקיבל ממני אוטונומיה רחבה מאוד וחופש לרוץ קדימה עם הרעיונות שלו. הגישה הזו הובילה את החברה לפעילות מרשימה מאוד ולגידול חסר תקדים ברווחיות. זה קורה, בין השאר, כי החופש הזה שהכפיף מקבל מחייב אותו ליותר, והלחץ שלו להוכיח את עצמו הוא פנימי ולא חיצוני. בתוך מסגרת הדוקה מדי, עובדים יצייתו אבל גם יקטינו ראש ויתקשו להיות יצירתיים. כך שהקושי של מנהל להרפות בולם את הצמיחה של מי שנמצא תחתיו".

"היכולת של מנהל להרפות ולשחרר חבל מכפיפיו", משתף ינאי, "היא גם פונקציה של גיל וניסיון. לפני כשש שנים שלחתי עובד צעיר ומוכשר שלי לסגור לבד עסקה של רכישת חברה בדרום-אמריקה. סביר להניח שאילו הייתי בגילאי ה-30 שלי, הייתי נוסע בעצמי. בעסקה כזו גדולה וחשובה, ממש לא היה לי קל להחליט לשלוח מישהו אחר במקומי, אבל זוהי בפירוש בשלות של מנהל, חוכמה ניהולית שמגיעה באמצע החיים".

יש מקום ל"קונטרול-פריקיות"

דב קוטלר, איש עסקים ולשעבר מנכ"ל בנק איגוד, ויזה כאל ופריזמה, מבקש להציג את הדברים בצורה יותר מאוזנת: "אני לא בעד קצוות. נכון, אומנם אחד המבחנים של מנכ"ל הוא להאמין בכפיפים שלו ולאפשר להם לגדול, אבל, עם כל הכבוד לעיקרון הזה, לא הייתי ממהר לקבל אותו בצורה גורפת ומציע לזכור שיש בניהול גם מקום ל'קונטרול-פריקיות'. ישנם מצבים משבריים בחיי הארגון, למשל, כשהארגון נמצא בתהליך הקמה מן המסד או כשרוצים לחולל/להטמיע שינוי, שבהם בהחלט יש מקום ואפילו רצוי שהמנכ"ל יהיה מעורב בפרטים הכי קטנים וישלוט עליהם מקרוב. פופולרי היום לדבר במונחים של להרפות או לשחרר או לעזוב, אבל הייתי ממליץ לשמור על איזון גם בהקשר הזה".

גם ינאי מתחבר לדברים: "מנהל טוב תמיד מעורב בפרטים של הביצוע ותמיד יהיה עם 'הידיים בתוך העשייה'. אומר אפילו, שהוא חייב לדעת לבצע את העבודה של הכפיף בדרג שמתחתיו, ולו לתקופת קצרה, כדי לא למצוא את עצמו מול שוקת שבורה בזמן משבר. אני לא מאמין בניהול משוחרר לגמרי, כשהמנהל מנותק מהעשייה השוטפת".

להרפות מן הקונפליקט כדי לנצח

אבי מויאל, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת מיטב, סבור שהיכולת ל"עזוב" משרתת את המנהל גם בחזית אחרת: מול המתחרים. "לפני מספר שנים כיהנתי כמנהל השיווק של קרן פנסיה שפעלה במגזר מקצועי מסוים", מספר מויאל, "בשוק פעלה אז קרן פנסיה מבוססת, גדולה ועתירת משאבים. אותו מתחרה ניסה להכניס אותנו לפינה מאוד לא נוחה. הוא הכפיש אותנו על-ידי הפצת שקרים וסיפר ללקוחות שאנחנו קרן קטנה, מסוכנת ושרלטנית.

"על אף שהאינסטינקט הראשוני-תגובתי היה להילחם, למשל, דרך מאבק משפטי על הוצאת דיבה, בחרנו במכוון להרפות מן הקונפליקט ולא להתנצח. לו נגררתי למאבק במתחרה מתוך מקום תגובתי, הייתי מעניק לו את הדלק להמשיך להתקיים, ואני הייתי מבזבז משאבים ואנרגיה יקרה שלא יכולתי להרשות לעצמי.

"במקום זאת בחרנו להרפות, לזוז הצדה ולהתמקד בעשייה שלנו, גישה שאפשרה לנו להשקיע את האנרגיה בהפקת מוצרים תחרותיים שימצבו אותנו גבוה אצל הלקוחות. נקודת המוצא שלי היתה, שגוף גדול ככל שיהיה לא יכול להילחם בך אם אתה זז הצדה ומרפה. התוצאה היתה שבתום שנה וחצי של תחרות עזה, עלינו מהיקפים של 10% בשוק לנתח שוק של 35%-40%".

באירועים נקודתיים, לא כשיטה גורפת

עינת פילובסקי, מנהלת הדרכה ופיתוח ארגוני ב-DHL, רואה בהתנהגות האקטיבית-אוחזת של מנהלים משהו טבעי: "מנהל שפילס דרך למעלה מאופיין בהתנהגות דקדקנית, נצמדת, ולרוב גם פרפקציוניסטית. אני יכולה להעיד, שקשה להם מאוד בשלב מאוחר יותר להתנתק מהאחיזה הזו, גם כשהם מבינים שהיא בעייתית. במידה מסוימת יש כאן מלכוד 22: כדי ללמוד להשתחרר מפרדיגמה שלא משרתת אותם ולמתן את דפוס ההתנהגות הזה, הם חייבים תחילה לבטוח בגורם אחר ולהסתייע בו, אבל הם הרי סומכים רק על עצמם".

דורית רוזנפלד, יועצת ארגונית, סבורה שהשינוי אפשרי: "אנשים בצמרת מאמינים ביכולת שלהם לייצר מציאות ולשלוט בה, והם יגלו התנגדות אוטומטית כמעט ל'אי-עשייה'. יחד-עם-זאת, אחד הממדים במודל 'הטווח המלא של המנהיגות', נקרא 'שב והנח' (Laissez faire). תגובות אוטומטיות, למשל, אצל מנהלים קשורות לקושי להרפות. הצורך שלהם בפתרון של 'כאן ועכשיו' נובע מן הקושי לשחרר את הנושא המטופל, גם כשהם מודעים לכך שההיצמדות הכפייתית לא משרתת אותם.

"את היכולת להרפות ניתן, לדעתי, להשיג אצל מנהלים בניסוי של טקטיקת השחרור דרך הצלחות ובניסיונות קטנים, לא בדרמות גדולות. למשל, במשא-ומתן תקוע עם לקוח, אמליץ למנהל לעשות פאוזה ולבחון בעצמו את האפקטיביות של ההרפיה. בדרך-כלל השהיית התגובה תייצר תגובה אפקטיבית יותר. הייתי גם מציעה להיזהר בטרמינולוגיה מול מנהלים כאלה: מוטב להשתמש בהמלצה ל'הרפות' או ל'השהות' ולא במילה 'לעזוב', שמבחינתם היא נתפשת כ'לאבד' או להתנתק. בכל מקרה, כאשר משווקים למנהל את ההרפיה או השחרור, כדאי להדגיש שזוהי המלצה ברמה הטקטית בלבד, באירועים נקודתיים ולא כשיטה גורפת. אחרי הכל מנהלים בכירים לא באמת יכולים להתרווח בכורסא ולהניח לדברים להתגלגל מעצמם". e

עוד כתבות

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור