גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרנות הכספיות כחוף מבטחים

הצונאמי הפיננסי שעובר על שוקי ההון ברחבי העולם מוכיח שוב את הקשר בין תשואה לסיכון *למחפשי פתרונות השקעה סולידיים יש כיום את אפיק הקרנות הכספיות, שעשו "עלייה" לארץ מארה"ב בתחילת השנה וכבר תפסו נתח ניכר מתעשיית הקרנות *במה משקיעות הקרנות הכספיות בארץ, לעומת חו"ל, ולמי מתאים אפיק ההשקעה הזה

שנת 2008 תיכנס לספרי ההיסטוריה כאחת התקופות הסוערות ביותר בכלכלה העולמית. בתקופות אלו נזכרים המשקיעים כי אפיק המניות אינו מקום בטוח עבור חסכונותיהם, ומאחר שבהשקעות לא ניתן להפריד בין תשואה לסיכון, השגת תשואות גבוהות מחייבת לקיחת סיכון גבוה יותר. עבור משקיעים רבים, שאינם מסוגלים לשאת את התנודות החדות בהשקעה על פני זמן, שוק הקרנות הכספיות מהווה אלטרנטיבה סולידית להשקעותיהם.

קרן כספית היא קרן נאמנות המשקיעה בנכסים הסולידיים ביותר לטווח קצר, ונחשבת תחליף לפיקדון בנקאי קצר מועד (פק"מ). מדיניות ההשקעה של קרן כספית מוגבלת למשך חיים ממוצע (מח"מ) של כלל נכסיה - עד 90 יום, ובאיכות הנכסים המותרים להשקעה.

ב-1971 השיק ברוס בנט את הקרן הכספית הראשונה בארה"ב - The Reserve Fund, שמטרתה הייתה לשמר את הכספים הנזילים של משקיעים פרטיים וחברות. הקרן הניחה את אבן הפינה לתעשייה חדשה של קרנות כספיות - Money Market Funds) MMF) המונה כיום למעלה מ-2,000 קרנות ומנהלת נכסים בשווי כולל של כ-3.1 טריליון דולר בארה"ב, כך שהיא מהווה 26% מכלל תעשיית הקרנות.

למרות שהקרנות הכספיות פועלות בארה"ב כבר למעלה מ-35 שנה, צמיחתן נמשכת בקצב נאה, כאשר רק בעשור האחרון גדל היקף הנכסים המנוהל בהן כמעט פי 3.

במה משקיעות הכספיות

שוק הכספיות מכונה גם שוק המזומן (Cash), בשל תקופתם הקצרה של המכשירים הללו בשוק. לעתים קיים בלבול בין שוק האג"ח לשוק הכספיות, על רקע העובדה שמדובר בהתחייבות של המנפיק למשקיעים. ההבדל העיקרי בין שני השווקים הינו משך הזמן הקצר של מכשירי החוב בכספיות, אשר מועד פירעונן המרבי הינו עד שנה בלבד.

ניירות הערך העיקריים בשוק הינם כתבי התחייבות המונפקים על ידי ממשלות, גופים מוסדיים ותאגידים גדולים, כשהמכשירים המוכרים והסחירים ביותר הם כתבי החוב של ממשלת ארה"ב - T-Bills (Treasury Bills). אלו מונפקים לתקופות שנעות בין חודש עד שנה, ודומים במבניהם למק"מ הישראלי. הם מונפקים בדיסקאונט, כלומר במחיר נמוך מערכם בפירעון המגלם את הריבית לתקופה עד לפדיון, ואינם משלמים ריבית במהלך התקופה. בשל זהות הגוף המנפיק - ממשלת ארה"ב - וטווח ההשקעה הקצר, ה-Bills T-נחשבים לניירות הערך הבטוחים בעולם, כאשר עבור אזרחים אמריקאים מדובר כמובן במכשיר חסר סיכון. עובדה זו מהווה גם את חסרונן היחיד - תשואתן הנמוכה משל שאר מכשירי ההשקעה.

האפשרות השנייה בשוק המזומן היא תעודת פיקדון, CD (of Deposit Certificate), אשר לרוב מונפקת על ידי בנק מסחרי וניתנת לרכישה גם באמצעות ברוקר. אפשרות זו אינה קיימת עדיין בארץ, אך היא דומה מאוד לפיקדון בנקאי קצר מועד (פק"מ), למעט המאפיין שצוין. בעוד שבישראל לקוח המעוניין להשקיע בפיקדון בנקאי מחויב להחזיק חשבון באותו בנק, בתעודת פיקדון ניתן לרכוש פיקדון של הבנק גם אם הלקוח אינו קשור לאותו בנק. שאר המאפיינים של ה-CD זהים לפיקדון בנקאי רגיל - תאריך פירעון מוגדר, שיעור ריבית נקוב, וכמובן סכום ההשקעה.

התשואה בגין תעודת הפיקדון גבוהה מעט יותר מהשקעה ב-T-Bills, בשל סיכון הבנק המנפיק, אך עדיין מדובר בתשואה סולידית. יש לציין כי בארה"ב קיים ביטוח פיקדונות, המבטיח למשקיעים עד 100 אלף דולר מכספם. היתרון הבולט של תעודות פיקדון הוא היכולת לדעת מראש את שיעור הריבית על ההשקעה, ומאידך חסרונן בכך שההשקעה נעולה למשך תקופת ההשקעה בדומה לפיקדון, ומשיכה מתאפשרת רק תמורת תשלום קנס פירעון מוקדם.

חלופה נוספת היא נייר ערך מסחרי (Commercial Paper- CP). תאגידים רבים מעדיפים לוותר על הלוואות בנקאיות קצרות טווח וללוות כספים ישירות משוק ההון. נייר ערך מסחרי (נע"מ) הינו הלוואה קצרת טווח המונפקת בידי תאגיד לצורך מימון צרכי הנזילות. נע"מים מונפקים לתקופות של שבוע עד תשעה חודשים, ומכשיר ההשקעה נחשב סולידי בשל היכולת לצפות את המצב הפיננסי של חברה בטווח הקצר. בנוסף, איכות החברות המנפיקות נע"מים נחשבת לגבוהה מאוד, ובמרבית המקרים מדובר בתאגידים גדולים בדירוג אשראי גבוה. לראייה, ניתן למנות על כף יד את מספר ניירות הערך המסחריים שחדלו פירעון במהלך 40 השנים שחלפו. לאחרונה, בשל פריחת שוק הקרנות הכספיות המקומי, החל גם תחום הנע"מים לתפוס תאוצה גם בישראל.

פרט למכשירים אלו, יש מספר חלופות השקעות נוספות בשוק המזומן, כדוגמת פיקדונות, עסקאות ריפו ומכשירים מגובים בתזרים מזומנים. מרביתם אינם נגישים ישירות למשקיעים פרטיים, אלא רק באמצעות השקעה בקרנות כספיות.

אחת הסיבות לחוסר המוכרות היחסית של שוק המזומן בהשוואה לשוקי המניות והאג"ח, היא שמרבית העסקאות בשוק נעשות בסכומים גדולים בלבד. בנוסף, המסחר בהן אינו מתקיים בזירות מסחר מרכזיות, כגון הבורסה בת"א או בניו-יורק, אלא באמצעות הטלפון או מערכות סליקה אלקטרוניות.

בניגוד לשוק המניות, בו הבורסה לני"ע היא הגוף המשמש כמתווך עבור עסקאות בין שני לקוחות, בשוק המזומן אין תיווך והעסקאות נעשות בצורה ישירה בין המלווה ללווה. היעדר התיווך מפחית גם את הפיקוח, ובכך מהווה מוסיף סיכון נוסף מעבר לסיכון נייר הערך הנרכש.

יש מקום לכולם

עבור קהל המשקיעים הרחב וחברות קטנות וגדולות, הגישה הנוחה ביותר לשוק הינה באמצעות השקעה בקרנות הכספיות. הקרנות מאפשרות לציבור המשקיעים פיזור רחב על פני מגוון המכשירים שצוינו.

לדוגמה, הקרן הכספית הגדולה בעולם - Fidelity Cash Reserves, שהוקמה ב-1979, מנהלת סכום עצום של 127.5 מיליארד דולר - בערך פי 4 מכל תעשיית קרנות הנאמנות בישראל. נכון לחודש שעבר הקרן החזיקה בכ-180 ניירות ערך שונים, על פני מגוון מכשירי השקעה בשוק המזומן: תעודות פיקדון (31%); כתבי חוב קונצרניים (33%); כתבי חוב של ממשלת ארה"ב (3%); עסקאות ריפו (18%); וניירות ערך מסחריים (12%). מועד פירעונם של למעלה ממחצית מנכסי הקרן הינם קצרים מאוד - עד 30 יום.

בקרנות כספיות, היתרון לגודל משחק גורם משמעותי ביותר, שכן יכולת המיקוח של קרן עם היקף נכסים גבוה עולה משמעותית בהשוואה לקרן קטנה, ומאפשר השגת ריביות גבוהות בתעודות הפיקדון ובעסקאות הריפו, וכן בנגישות להנפקות אקסקלוסיביות בתחום ניירות הערך המסחריים וכתבי החוב הקונצרניים. ביצועי קרן Fidelity Cash Reserves לאורך השנים מרשימים בהחלט, עם תשואה שנתית ממוצעת של 3.5% במהלך עשרת השנים החולפות, לצד העובדה החשובה לא פחות שהקרן הצליחה לשמור שנה אחר שנה על כספי המשקיעים.

גם חברות ותאגידים אמריקאיים גילו את יתרונותיהן של הקרנות הכספיות, ולפי נתוני הבנק המרכזי האמריקני, בקרב המגזר העסקי (ללא סקטור הפיננסיים) בארה"ב שיעור ההחזקה ב-MMF מתוך כלל ההשקעות לטווח קצר עומד על שיא של 31%.

לאור המצב הנוכחי בשווקים, חשוב להדגיש כי מרבית הקרנות הכספיות בישראל משקיעות את עיקר כספי המשקיעים בפיקדונות בנקאיים ובמק"מים. בשונה מהקרנות הכספיות בחו"ל, שמשקיעות סך ניכר מנכסיהן בניירות ערך מסחריים, בארץ שוק הנע"מים הוא צעיר ומוגבל בהיצע מצומצם של נכסים, ולכן מהווה חלק מזערי, אם בכלל, בתוך נכסי הקרנות הכספיות.

לסיכום, על אף ששוק הכספיות אינו התחום המסעיר ביותר בשווקים הפיננסיים, האטרקטיביות של הקרנות הכספיות כפתרון לשמירה על כספנו ללא ספק עלתה, בעיקר בתקופות של אי ודאות גואה כדוגמת זו שאנו נמצאים בה כעת. *

הכותב משמש כאנליסט בפסגות בית השקעות. פסגות עשויה להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים שונים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. פסגות בית השקעות עוסקת בשיווק השקעות ולא בייעוץ. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכן אינו מהווה הצעה לרכישת יחידות בקרנות ו/או ני"ע. פסגות אינה מתחייבת כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש

עוד כתבות

לפי איזה שער מחזירים ביטקוין? / צילום: Shutterstock

לפי איזה שער מחזירים ביטקוין: לפי מועד החוב או פסק הדין?

בסוף 2019 דרשה התובעת מהנתבעים להשיב לה חוב ביטקוין בשווי 79 אלף שקל, וב-2021, כששווי החוב עמד 412 אלף שקל, הגישה תביעה ● עד מתן פסק הדין האמיר השווי לכחצי מיליון שקל

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

מאיר שטייגמן ועדי ויצהנדלר, מייסדים שותפים ב־Valoo / צילום: קרן גנור

הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב־7 באוקטובר

חברת Valoo משיקה את קרן "למען הילדים", המבוססת על גיוס מניות סקנדרי של חברות טק עבור תרומות ● עד כה נאספו מניות בשווי של כ–20 מיליון דולר, והיעד הוא להגיע ל–100 חברות עד סוף השנה ● ישראל מתגייסת

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת

מניית חברת התרופות הישראלית טבע כמעט הוכפלה תוך שנה, ובוול סטריט מתלהבים מצבר תרופות המקור שלה ● האם החברה שהתרגלה "להעתיק" תרופות, תדע להצמיח שוב את החדשנות?

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית ● OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות ● גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני ● במקביל צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון ● מהי מטרת-העל של החברות?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה לפי שווי של כ- 1.6 מיליארד שקל אחרי הכסף

החברה הנפיקה 20% מהמניות וגייסה כ-313 מיליון שקל ● לחברה צבר הזמנות של כ-11 אלף דירות ● מתחילת השנה, זוהי חברת הנדל"ן השנייה שהונפקה ויש עוד מספר חברות בדרך

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

הפרדוקס של השוק: למעלה מ-8,000 דירות בתל אביב מחכות לרוכשים, וזה מחיר הדירה הממוצעת

רוכשי הדירות רואים את המצב בשוק הדיור ומוטרדים ממנו מאוד, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התפקוד הממשלתי והפוליטי ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם