גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק המזון במגזר הערבי נמצא ברובו בידיים פרטיות

ואולם, גם רשתות המזון שנכוו שם בעבר מבינות כעת שניתן לממש את הפוטנציאל של שוק המזון במגזר, שנאמד בכ-5-6 מיליארד שקל בשנה ; במגזר הערבי אין כמעט נציגות לרשתות אופנה גדולות ואין כמעט קניונים "רציניים"

המגזר הערבי בארץ הוא חידה שרוב הקמעונאים מנסים לפענח. לפי שעה, ללא הצלחה. אבל זה לא מונע מהרשתות הגדולות, שופרסל ורבוע כחול , וגם מיתר הרשתות הקמעונאיות, ללטוש אליו עיניים. ולא בכדי.

לפי עבודה שערך משרד צ'מנסקי בן-שחר, היקפו הכספי של שוק המזון בלבד במגזר הערבי עומד על 5-6 מיליארד שקל בשנה, פי שניים מגודל שוק המגזר החרדי העומד על 2.8 מיליארד שקל בלבד. האוכלוסייה עצמה משתייכת ברובה לעשירונים 2-3, והיקף הצריכה שלה בעלייה מתמדת. אבל למרות הפוטנציאל הרחב והרצון לכבוש נתחי שוק, מרבית הרשתות הקמעונאיות עדיין נמנעות מדריסת רגל משמעותית במגזר הערבי.

מזון: הרוב בידיים פרטיות

למרות היקפו המשמעותי של שוק המזון במגזר הערבי ובניגוד לכלל השוק בארץ, רוב המחזור הזה מתגלגל בידיים פרטיות.

בסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור "גלובס" נמצא, כי 67% מהאוכלוסייה הערבית עורכים את הקניות בסופרמרקטים פרטיים או במכולות שבאזור המגורים. רק 31.2% מהאוכלוסייה הערבית עורכים קניות ברשתות ארציות כמו שופרסל, רבוע כחול וכדומה.

לשם השוואה, שופרסל ורבוע כחול מחזיקות לפי נילסן בנתח שוק כספי של קרוב ל-60% מהשוק הכללי. יתר רשתות המזון מחזיקות בנתח שוק נוסף של קרוב ל-28% ואילו המינימרקטים הפרטיים מחזיקים בנתח שוק של כ-11% בלבד.

לפי צ'מנסקי בן-שחר, רכיב ההוצאה על מזון במגזר הערבי עומד על 26% מכלל ההוצאות, לעומת 16% במגזר היהודי.

מבנה השוק הערבי דומה למעשה לשוק רשתות השיווק בארץ לפני 15 שנים ויותר. ההנחה המתבקשת היא שתהליך מעבר השוק לרשתות יחול גם על המגזר הערבי ושהפוטנציאל ענק. האם הוא בר מימוש? זו כבר שאלה אחרת לגמרי.

שופרסל ורבוע כחול פעלו בעבר במגזר הערבי עם חנויות דגל ונחלו כישלון. שתיהן יצאו ממנו עוד לפני האינתיפאדה הראשונה. "הרשתות לא הצליחו למכור. הכפרים בנויים מחמולות והלקוחות קנו בתוך המשפחה ובהקפה", מסביר בכיר באחת הרשתות.

אלא שמאז עברו תמורות רבות על המגזר הערבי. הליכי עיור, ירידה בשיעור הילודה ועלייה ברמת ההשכלה הם רק חלק מהן. התחושה בקרב שופרסל ורבוע כחול היא שהגיעה העת להיכנס אל המגזר בשנית. והן אכן עושות זאת, אם כי בזהירות.

רק לאחרונה חנכה רבוע כחול סניף של מגה בעיר סכנין ואילו שופרסל הקימה חנות ברהט. "ניכנס לתוככי המגזר הערבי באופן הדרגתי. הקמנו חנות ברהט ויש כאן אמירה", אמר רק באחרונה מנכ"ל שופרסל, אפי רוזנהויז.

ההחלטה האסטרטגית היא לא לפתוח סופרמרקטים שכונתיים בתוך מרכזי האוכלוסייה אלא לפעול במגזר באמצעות חנויות "Heavy Discount" שממוקמות בצמתים מרכזיים, באופן שישרתו גם את האוכלוסייה מסביב.

שופרסל החלה לפעול במגזר זה באמצעות רשת "יש" הממותגת כזולה יותר ואילו רבוע כחול באמצעות מגה בעיר.

הפורמטים האלה עשויים להתאים למאפייני הצריכה במגזר הערבי, שדומים הרבה יותר למאפייני הצריכה של האוכלוסייה החרדית. לרוב מדובר במשפחות מרובות ילדים. מספר הנפשות במשפחה ערבית עומד בממוצע על 4.9 לעומת 3.1 במשפחה יהודית. גם שיעור הנפשות מתחת לגיל 20 גבוה במיוחד ומגיע לכ-50%. באופן כללי, שיעור ההוצאה למשפחה נמוך יחסית. מרבית האוכלוסייה צורכת מזון לא ממותג, קונה אריזות גדולות ודורשת תמהיל מוצרים שונה.

"בכל הסקרים גילינו שהמגזר הערבי רוצה לקנות מחוץ לאזור מגוריו באופן המסורתי. בשבילו לצאת למגה זה היה לצאת החוצה, להיות יותר מודרני. להראות שהוא קונה במקום שבו רוכש המעמד הסוציו-אקונומי היותר גבוה.

היות שהטרנד קיים יש מה שנקרא בשפה השיווקית 'פיתוי פוטנציאל' שמושך את אלה שלא שם היום. בכל סניפי מגה בצפון בולטת נוכחות של ערבים מהצפון. החנות בסכנין היא פיילוט למגזר הערבי ואם הכול ילך כשורה אנחנו נראה עוד חנויות בכל מיני מקומות", אומר מנכ"ל רבוע כחול, זאב וורמברנד.

אופנה: מעדיפים לקנות בקניון

אם בתחום המזון הנהנים העיקריים מנוכחות מועטה של הרשתות הגדולות במגזר הם דווקא העסקים-סופרמרקטים המקומיים, הרי שבאופנה ובתחומים האחרים הדבר נראה קצת אחרת. הרשתות מושכות אליהן את הקונים הערבים בקניונים שמחוץ למגזר הערבי ומרביתן מעדיפות למכור את מוצריהן במגזר הערבי באמצעות חנויות פרטיות.

"הייתה לנו הצעה להקים חנות בקניון סכנין. אחרי בדיקה קיבלנו החלטה לא לפתוח כי התברר לנו שהם מעדיפים לקנות בחוץ ולא בתוך הישוב שלהם. הם אומנם מעדיפים לקנות את מצרכי היסוד הבסיסיים בתוך היישוב, אבל בכל הקשור למותגים הם מעדיפים קניונים גדולים עם חוויית קנייה, דבר שקשה מאוד לייצר בכפר", מסביר נסים חסן, סמנכ"ל בכיר לתפעול ונכסים בקבוצת המשביר לצרכן.

עם זאת, למשביר חנות כלבו בנצרת הערבית והקבוצה מפעילה בנוסף סניפים של רשת האופנה JUMP בנצרת ובכפר יאסיף וסניף של ניו-פארם בדליית אל-כרמל. "בסניף המשביר בנצרת הוספנו שילוט בערבית ואנחנו מדברים בשפה שלהם. החנות מתופעלת ומנוהלת על-ידי עובדים מהמגזר ואנחנו עושים התאמות של הסחורה למגזר. הם אוהבים מאוד מותגים והמותג בגיר מבוקש מאוד. זה קהל משמעותי וחשוב מאוד לנו והוא גם משמעותי בחנויות שלנו", אומר חסן.

אלא שבניגוד ל-JUMP, מרבית רשתות האופנה נמנעות מפתיחת חנויות ממותגות במגזר הערבי. הסיבה העיקרית היא היעדר היצע נדל"ני מתאים. פוקס ורנואר הן רק חלק מהרשתות שהשיבו בשלילה להצעות לפתוח חנויות מותג במגזר. המותגים של שתיהן נמכרים במגזר בסיטונאות. "אין קניונים רציניים במגזר הערבי. מעבר לכך, בסמוך לכל ריכוזי האוכלוסייה הערביים כמעט יש חנות שלנו כמו בקניון כרמיאל או קניון נצרת. גם ככה הפריסה של הרשתות מאוד צפופה בארץ והרדיוס של כל קניון קטן מאוד. עיר של 50 אלף תושבים לא מחייבת קניון. במיוחד אם הרמה הסוציו-אקונומית לא גבוהה במיוחד", מסביר מנכ"ל רנואר, סרג' דרעי.

רשתות הפארם

סופר-פארם היא אחת הרשתות שהחלה בצעדים מעשיים לקראת הרחבת אחיזתה במגזר הערבי, אם כי גם הם מתונים ביותר. הרשת, שנכנסה למגזר הערבי בשנות ה-90 עם פתיחת חנות בנצרת, פרוסה היום עם שלושה סניפים נוספים באום אל פאחם, בשפרעם וסניף בסכנין שהוקם השנה. הרעיון הוא לפתוח סניפים בצמתים מרכזיים. "אנחנו מזהים שהם אוכלוסיה קונה ויש פוטנציאל להתפתחות. אנחנו פותחים במקומות שבהם יש אוכלוסייה תומכת מסביב שיכולה להגיע לסניף. במגזר הערבי אין בדרך כלל תחרות של רשתות אחרות הפועלות במרכז הארץ. אנחנו בהתרחבות טבעית למקומות שבהם חנויות אחרות שלנו לא נפגעות והתחרות לא קיימת כי היא עוד לא הגיעה", אומר המשנה למנכ"ל סופר-פארם, יאיר עשהאל.

"בעשור האחרון הצרכן הערבי השתנה דרסטית"

מנכ"ל המרכז המסחרי באום אל פאחם סבור כי הפוטנציאל של המגזר עצום, אך חברות ישראליות רבות עדיין מפחדות להיכנס אליו.

"נכון שאנחנו מיעוט, עם פחות הכנסות, ומגזר פחות מפותח, אבל אנחנו חיים במדינה ואנחנו מחקים את הצרכן הישראלי. רוצים להיות כמוהם. משקיעים יותר בילדים. ממוצע הילדים במשפחה הוא כבר 3, ולא 6-8 ילדים כמו שהיה פעם. הדור החדש והצעיר מחפש מותגים כמו כל ישראלי אחר. הוא לא מנותק", אומר מוחמד עבד אל לטיף, מנכ"ל המרכז המסחרי עבד אל לטיף באום אל פאחם, שאל-לטיף מעדיף לקרוא לו קניון.

מדובר במרכז בן 12 אלף מ"ר שפועלים בו כ-25 עסקים ושהקמתו בשנת 2006 הייתה חידוש עבור המגזר הערבי שידע רק עסקים ברחובות. מאז קמו עוד שני מרכזים כאלה. האחד בירכא והשני בסכנין.

"בעשור האחרון הצרכן הערבי משתנה לכיוון הגלובליזציה. מחפש חדשנות. המחשבה שונה. רוצים לחיות, לטייל, ללמוד, ולהשקיע בילדים. זה שינוי דרסטי.

בני גילי עושים מנוי לקאנטרי קלאב ויוצאים 3-4 פעמים בשנה לחו"ל, למרות שרמת הכנסתם בינונית, אם כי לא שכר מינימום כמובן", הוא אומר.

לדבריו, גם תרבות הצריכה ברחוב השתנתה. "נכון שרוב החנויות ברחוב אבל הכול משתנה. רוצים לשים את האוטו בחניון ולהיכנס למקום עם מיזוג. האוכלוסייה שמגיעה לקניונים במגזר הערבי היא האוכלוסייה שהייתה הולכת לקניונים רחוקים יותר מחוץ למגזר הערבי. מגיעים לקניון כי מחפשים דבר איכותי יותר.

"לצערי הרב, הרבה חברות בישראל עוד לא הבינו את הפוטנציאל שקיים במגזר הערבי ולא חושבות להיכנס אליו. הם מפספסים בגדול. המגזר הערבי מונה כ-1.2 מיליון תושבים, ללא תושבי מזרח ירושלים. זה פוטנציאל אדיר.

פוקס למשל, הוא מותג עם מחיר סביר ויש לו לקוחות רבים מהמגזר הערבי שקונים אצלו בכל מיני קניונים בארץ, והוא עדיין מפחד להיכנס למגזר. הוא לא היחיד. השיקול הוא לא שיקול עסקי, שיהיה ברור, כי הם יודעים מחברי המועדון שלהם שיש להם לקוחות מהמגזר. זה לא שוק שצריך ללמוד אותו או שהוא זר להם. פניתי לפוקס בשנת 2006 ושוב ב-2007 והצעתי להם לפתוח. זכיין יהודי שלהם רצה לפתוח ועשה את כל המאמצים אבל הבעלים של החברה לא הסכים. גם קסטרו ענו לנו בשלילה, גם הוניגמן, תמנון, והיו עוד. אלה הרשתות שהמגזר פוקד אותן בקניונים בארץ".

מנכ"ל חברת פוקס, הראל ויזל מסר בתגובה: "חברת פוקס שוקלת כל פרויקט לגופו, במידה וימצאו פרויקטים מתאימים, פוקס תשמח להשתלב בעתיד".

פוליטיקת החומוס הממותג / חלמי כתאנה

בשנים הקרובות, חברות ואנשי עסקים שידעו לעבוד נכון מול המגזר הערבי יוכלו להמריא.

אדם זר שהיה נקלע לפני כעשור ליישוב ערבי היה חושב שהחברה הגדולה ביותר בישראל היא חברת "ובניו". כל עסק מתפתח היה מוסיף את הסיומת הזאת לשם העסק שלו, שעל-פי רוב היה על שמו של המייסד. מעבר להיבט הקוריוזי יש כאן אלמנט של תפיסה ניהולית: האבא הוא המקים ומנהל העסק, הבנים מתבגרים, משתלבים בניהול ומפתחים את העסק כפי יכולתם.

הכלכלה הערבית עד אמצע העשור הקודם הורכבה ברובה מעסקים קטנים ומשפחתיים, אולם העשור האחרון מסמן מהפך. יותר ויותר עסקים מתרחבים מעבר למסגרת המשפחתית לכיוון של ניהול מקצועי. הסיומת "ובניו" מתחלפת בסיומת "ושות'". הסיבה למהפך היא ההבנה שהכלכלה הערבית לא יכולה להישאר סגורה. החדירה של דפוסים כלל "ישראליים" לאופי הצריכה של האזרחים הערביים - כמו גם הזמינות של פאוור סנטרים בכל מרכז פריפריאלי בישראל - חייבו את החברות הערביות להיערכות מחודשת.

המעבר מניהול משפחתי למקצועי במגזר הערבי החל לתת את אותותיו בשוק הישראלי כולו. לדוגמה: עד לפני שנים מועטות, כדי לקנות טחינה או קפה איכותיים צרכנים היו חייבים לנסוע במיוחד אל היישוב הערבי והחנות המוכרת להם. אולם היום כל סופר שכונתי במרכז הארץ מחזיק מותגים כמו "טחינה בארכה" או "קפה נחלה". חברות ערביות למדו לנצל את הסטריאוטיפים הישנים לטובת מערך השיווק שלהם. במקום להיעלב מפוליטיקת החומוס - לייצר ולמכור חומוס טוב, זול וממותג. בשנים הקרובות אנו עתידים לצפות בחברות ערביות נוספות, שיעברו הליכי מיתוג מחדש, ייצאו מהמגזר ויפרצו לשוק הכלל ישראלי.

השוק הערבי הוא כמעט בתולי. יש בו מצד אחד את הטעם השונה, את האוריינטלי והאותנטי, אך במקביל עדיין חסרים בו ההון, המימון, ההזדמנויות העסקיות, השותפויות והיכולת לפרוץ גבולות. חברות ואנשי עסקים, שידעו לעבוד נכון מול המגזר הערבי - יוכלו להמריא. מי שמפחד מחסמים פוליטיים, מגלה יותר ויותר שאלה נעלמים ברגע שמדברים על כלכלה. הכלכלה יכולה להיות עיוורת צבעים מצד אחד, ומצד שני מערבל לערבוב צבעים.

* חלמי כתאנה הוא מנכ"ל המרכז היהודי ערבי לפיתוח כלכלי.

עוד כתבות

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל

העיצומים יתמקדו בתוכנית הטילים והכטב"מים האיראנית • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • עדכונים שוטפים 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.4% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● בגוגל פוטרו 30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק