גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הלשונות הרעות מספרות

מחקר חדש שערך עו"ד שלומי וינברג, בחן את גובה הפיצוי שנפסק, בארבע השנים האחרונות, לטובת תובעים בתביעות לשון הרע. מסתבר שלא מומלץ ללכלך אנשי ציבור, שממש לא מומלץ לעורכי דין לתבוע דיבה, שהוצאה עליהם, ושמאוד מומלץ לתאגידים, בעלי כיס עמוק, לחשוב טוב טוב לפני שהם מכפישים

בשבוע שעבר חייב בית משפט השלום בנצרת את ראש המועצה האזורית גלבוע, דני עטר, לפצות ב-50 אלף שקל את מבקרת הפנים שלה, רו"ח יעל אשל, בגין לשון הרע שהוציא עליה בישיבות ועדת הביקורת ומליאת המועצה. עטר הציג את אשל כפרובוקטורית והאשים אותה במעילה בתפקידה ובניצול לרעה של מעמדה כמבקרת פנים, בכך שהשתמשה במידע שברשותה לצרכים פוליטיים, ואף נטלה כספים שלא כדין.

זהותו של מוציא הדיבה, עטר במקרה הזה, שיחקה תפקיד חשוב בהחלטה. "עטר מודע לכך, כי תפקידו כראש מועצה מקנה נופך של אמינות לדבריו, עוד בטרם אלו נבדקו לאשורם, וחרף זאת אמר דברים קשים ביותר, שיש בהם כדי לפגוע בתובעת ולהשפיל אותה בעיני המשתתפים, או לשימה ללעג או לבוז בעיניהם", כתבה השופטת לילי יונג-גפר בפסה"ד, וקבעה פיצוי בסך 25 אלף שקל בגין כל ישיבה שבה נאמרו דברי לשון הרע.

תלוי את מי תובעים

האם זהות הצדדים משחקת תפקיד משמעותי המשפיע על גובה הפיצויים שנפסקים בתביעות דיבה ולשון הרע בכל מקרה? נדמה שהתשובה האינטואיטיבית של רובנו תהיה "כן, בוודאי". התחושה הפנימית אומרת שפגיעה באדם מוכר, איש ציבור או "סלב", לא יכולה להיבחן על-פי אותם קריטריונים שבהם נבחנת פגיעה באדם אלמוני לציבור הרחב.

האומנם? האם עלבונו של איש ציבור שווה יותר מעלבונו של "אדם מן היישוב"? האם עלבונו של בעל מקצוע חופשי מכובד, עורך-דין למשל, שווה יותר או פחות משל אינסטלטור או אחות? ומה קורה כאשר הצד הפוגע הוא חברה ולא אדם פרטי?

מחקר חדש שערך עו"ד שלומי וינברג, ממשרד עוה"ד יורם ל. כהן, אשלגי, אשל, ובחן את גובה הפיצויים הנפסקים בתביעות לשון הרע בערכאות שונות בארבע השנים האחרונות, נותן תשובות לשאלות הללו. המחקר מגלה, בין השאר, כי הסכומים הנפסקים נגד תאגידים גבוהים באופן משמעותי מהממוצע הנפסק לבעלי דין פרטיים; וכן שעורכי-דין, כנתבעים וכתובעים, "זוכים" לפיצויים נמוכים מהממוצע; ושהזוכים הגדולים בתביעות מוצדקות הם אנשי ציבור, שמקבלים את הפיצוי הממוצע הגבוה ביותר מבין התובעים בתביעות לשון הרע.

מה המסקנה המתבקשת מהמחקר? - כנראה, שצריך לדעת על מי "ללכלך" ואת מי לתבוע.

מטרת המחקר של וינברג, המתמחה במשפט מסחרי, בליטיגציה ובתיקי לשון הרע, הייתה לסקור את גובה הפיצויים שנפסקו בפסקי-הדין בתביעות לשון הרע, שנתקבלו בשנים האחרונות בערכאות השונות בישראל. לדבריו, "המחקר עסק רק בתביעות שנתקבלו, ובדק אם אפשר להצביע על מגמות שונות או בולטות ביחס לפיצויים שנפסקו".

במסגרת המחקר בדק וינברג 280 פסקי-דין שניתנו בין ה-1.1.2004 ל-1.9.2008 בכל בתי המשפט בארץ: בביהמ"ש העליון, המחוזי והשלום (ללא תביעות קטנות, פסקי-דין שניתנו בפשרה או בהיעדר הגנה). מתוכם איתר 267 פסקי-דין שבהם אוזכר חוק איסור לשון הרע ושהם התאימו להגדרות המחקר שלו.

כיס עמוק

ראשית, מצא וינברג כי סכום הפיצוי הממוצע בכלל הערכאות עומד על 50,386 שקל, בשקלול של פסק-דין "כלל" (הסכסוך שנמשך 18 שנה בין כלל-אינווסטמנט לעו"ד יוסי שגב, נגמר בהסכם פשרה שבו קיבל שגב מיליון שקל פיצוי על לשון הרע. החברה האשימה אותו במעורבות במעילה שהתגלתה אצלה בתחילת שנות ה-90), ו-46,816 שקל - בלעדיו. נראה, שתג המחיר שמוצמד לשמנו הטוב, אינו גבוה במיוחד. לפחות לא בממוצע.

*ומה ממצאי המחקר בכל הקשור לזהות הצדדים?

וינברג: "מסקנה אחת שבולטת במיוחד היא שהסכומים הנפסקים נגד תאגידים גבוהים באופן משמעותי ביותר לעומת הממוצע. ללא התייחסות לפס"ד כלל, הסכום הממוצע הנפסק כאשר תאגיד הוא הנתבע, הוא 77,294 שקל לעומת 46,816 שקל בממוצע - הפרש של כ-65%. בשקלול פסק-דין כלל, ההפרש משמעותי עוד יותר - 117,412 שקל לעומת 50,386 שקל, סכום גבוה ב-133% מהממוצע".

הסבר אחד שמספק וינברג לחריגה זו מתבסס על ההנחה שבתי המשפט רואים בתאגידים בעלי "כיס עמוק" יותר, וככאלו - בעלי יכולת רבה יותר להתמודד עם סכומים משמעותיים שייפסקו נגדם. לדבריו, "הקושי הנעוץ בהסבר כזה, שהוא אינו עומד בקנה אחד עם עקרונות השיטה של אי-נהיגה 'איפה ואיפה' על-ידי הרשות השופטת, שאמורה לפסוק ללא התייחסות למיהות הצדדים הבאים בשעריה".

בהנחה שבתי המשפט לא מקפחים בעל דין אחד לעומת משנהו, מוצא וינברג את ההסבר לתופעה במהות הסכסוכים שבהם מעורבים תאגידים. "תאגידים מעורבים בהליכים משפטיים בעלי אופי 'מסחרי' ובסכסוכים המעלים שאלות מעולם העסקים. מטבע הדברים, דברי הדיבה הרלבנטיים, נשוא התביעות, הם בעלי אופי חריף או פוגעני יותר, שכן תאגידים אינם בוחלים להוציא דיבתם של מי שעלול לפגוע בהם מסחרית או כלכלית, והם גם מוכנים לקחת על עצמם את הסיכון הכרוך בכך, בבחינת 'רווח מול הפסד'".

אצבע קלה על ההדק

ממצא מעניין אחר שעולה מן המחקר מתייחס למקרים שבהם אחד התובעים בתביעת לשון הרע הוא עורך-דין. ההיגיון הבריא אומר שיש להגן על שמו הטוב של עורך-הדין בכל מחיר. שהרי מה יש לו אם לא שמו הטוב?. אלא שדווקא כאן צפויה לציבור עורכי הדין הפתעה: סכום הפיצוי הממוצע שנפסק לטובת עורך הדין, ללא התייחסות לפס"ד כלל, הוא 40,593 שקל, נמוך משמעותית מהממוצע.

לוינברג הפתרונים. "ניתן להסביר תופעה זו בכך שעורכי דין הם בעלי 'אצבע קלה יותר על ההדק' בכל הקשור לתביעות משפטיות, גם כאשר מדובר במקרים 'גבוליים' יותר או בדיבה מתונה יותר. הסביבה המשפטית וכללי המשחק מוכרים להם היטב, והם בעלי נגישות רבה לאמצעים הדרושים לשם ניהול מערכה משפטית (ספרות, מאגרים משפטיים וכיו"ב). מכאן, שלכאורה, ניהול ההליכים אינו מצריך אותם להשקיע משאבים - כלכליים, פיזיים ואחרים - מוגברים, במובחן ממי שאינם עורכי דין".

הסבר נוסף שמציע וינברג, שאינו מחמיא לעורכי-הדין, הוא שיש "עורכי-דין שרואים בהגשת תביעות - גם אם אינן מוצלחות - כחלק מעבודתם השוטפת, והדבר אף עשוי לשרת את תדמיתם כעורכי דין 'לוחמניים'".

אך אין מה למהר לרחם על עורכי הדין "המסכנים", שמקבלים פיצוי נמוך כשמישהו מכפיש אותם. בית המשפט יצר עבורם איזון מעניין: גם כאשר הם נתבעים, סכום הפיצוי נמוך מהממוצע, אפילו נמוך מאוד. הפיצוי שנפסק נגד עורכי דין הוא 28,529 שקל בממוצע.

ממצא מעניין נוסף שהתגלה במהלך המחקר הוא היחס של בתי המשפט לאנשי ולנבחרי ציבור. עם השנים, הפכו אנשי ציבור לסוג של "שק חבטות" עבור האזרחים. כמעט בכל פעם שמתקבלים החלטה שלטונית, מהלך מדיני או פעולה אחרת שנעשית במישור הציבורי, בוחר לו האזרח המצוי "איש ציבור תורן" ומשתלח בו. מה לא אמרו כבר על נבחרינו, בכירים יותר ופחות, במהלך השנים, ובכל זאת נדמה היה שרובם כבר רגילים להיות בכוננות ספיגה ולא עושים סיפור מכל אמירה, כמו "גנב", "שקרן" ו"נוכל", שמוטחת לעברם. חלקם כנראה פיתחו עור עבה.

מסר לאנשי ציבור

עם זאת, היו גם כאלה שלא קיבלו בשתיקה את העלבונות ופנו לבתי המשפט לגבות את ערכו של כבודם האבוד. לשמחתם, כך על-פי המחקר, הם הצליחו להעביר את המסר שאיתם "לא כדאי להתעסק". איך זה בא לידי ביטוי? בפיצויים. סכום הפיצוי הממוצע שנפסק לטובת איש ציבור גבוה משמעותית מסכום הפיצוי הממוצע - ב-48% - ועומד על סך של 70,717 שקל.

*מה ההסבר לכך?

"ניתן להסביר תופעה זו באי-הנחת הגוברת שמביעים בתי המשפט כלפי הקלות שבה מותקפים אנשי ציבור בשנים האחרונות. ייתכן, כי יש לראות במגמה זו הבעת תרעומת של בתי המשפט נגד השיח הציבורי המשתלהב, שבו חרצובות הלשון מותרות ובלתי מרוסנות, ביחס לאנשי ציבור, והביקורות עוברות את גבולות הביקורת הציבורית הלגיטימית, בכסות של חופש הביטוי.

"ייתכן גם כי יש בכך מעין מסר לאלו המעוניינים בשירות ציבורי, כי בתי המשפט דנים לכף זכות מי שהחליט לרתום עצמו לשליחות ציבורית".

כך או כך, נראה שהמרוויחים הגדולים בתביעות לשון הרע, על-פי המחקר לפחות, הם אנשי הציבור. עורכי-הדין יוצאים מאוזנים, אך לא חוגגים כל הדרך אל הבנק, והתאגידים המכפישים צריכים לחשוב היטב לפני שהם מכניסים את "הכיס העמוק" שלהם לאולם בית המשפט הדן בלשון הרע. *

עוד כתבות

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות על חוזים העתידיים בוול סטריט ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

בצה"ל מאשרים: חוסלו שני מחבלי חיזבאללה מרכזיים

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב יארון שבדרום לבנון ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● כל העדכונים