גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרופ' שרון חנס מציע שיטת תגמול חדשה לרואי חשבון

הצעה: יש לאפשר בחוק לשלם לרואי החשבון חלק משכרם במניות החברה המבוקרת

המפקחים על שוקי ניירות הערך בארצות הברית, בישראל ובעולם מוטרדים מאוד מהאפשרות שרואי-חשבון נתונים, על רקע המשבר הכלכלי ללחץ כבד של מנהלי החברות הציבוריות, המעוניינים שרואי-החשבון יאשרו דו"חות כספיים אשר מידת דיוקם מוטלת בספק. באחרונה התפרסם פסק-הדין בעניין צאייג נ' קסלמן וקסלמן, אשר בו דחתה השופטת צפורה ברון בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד רואה-החשבון של הבנק למסחר שקרס בגין מעילת ענק. בהחלטתו קובע בית המשפט, בין השאר, כי רואה-החשבון אינו אחראי לכל פגם בדו"חות הכספיים, משום שחלה עליו החובה לפעול כרואה-חשבון סביר ולא כמבקר המושלם.

אולם כיצד נדע אם רואה-החשבון פעל באופן סביר? כיצד נדע אם השקיע את מרב המאמצים ולא נכנע ללחץ כלשהו להתפשר בביקורת שאותה הוא עורך? ככלות הכול יתרונו של רואה-החשבון הוא במידע הייחודי שאותו הוא אוסף ובביקורת העצמאית שאותה הוא מקיים. כיוון שמדובר במידע שהציבור אינו חשוף אליו, וגם לו נחשף אליו לא היה ניתן להבינו במידת האינטימיות שיש לרואה-החשבון, קשה לדעת אם רואה-החשבון ביצע את מלאכתו כהלכה.

מקרים מצערים שנחשפים מעת לעת (לשמחתי, רובם מחוץ לישראל) מעידים על כך שלא תמיד ניתן לסמוך בהקשר זה רק על האתיקה של רואה-החשבון המבקר ועל שיקולי המוניטין שלו.

ואם לנו בישראל יש בעיות כאלו הרי שבעיה אוניברסלית זו של רואה-החשבון מחריפה שבעתיים במציאות של החברות הגדולות בארה"ב. היעדרו של בעל שליטה מצד אחד, ותמרוץ המנהלים באופציות ובמניות נדיבות מצד שני, מובילים לאגרסיביות רבה של הנהלות בדיווח החשבונאי. מחקרים אמפיריים בארה"ב מצביעים על כך, שהתגמול במניות ובאופציות גורם למנהלים לעוות לטובה את הדיווח החשבונאי, לא פחות משהוא מתמרץ אותם לפעול לשיפור ריאלי במצב עסקי החברה.

עידוד לביצוע מיטבי של הביקורת

במצב דברים כזה חשובה מאוד מעורבותו של רואה-החשבון, אשר לא בכדי ניצב בראש פירמידת שומרי הסף של החברה. אולם, בהקשר זה שוב חוזר ועולה הקושי בבקרה על איכות עבודתו, בייחוד על רקע כישלונות קולוסאליים בשדה החשבונאי האמריקני.

במחשבה שנייה ניתן לומר כי השאלה העולה בהקשר של רואה-החשבון אינה ייחודית כלל. כך, למשל, גם ביחס לעובדים בכירים בחברה קיים קושי בהערכת הביצועים שלהם. חלק חשוב בהתמודדות עם קושי זה נעוץ בתגמול מוטה ביצועים ובפרט תגמול מוטה מניות. ההנחה היא, שתגמול זה יביא את העובד להתאמץ להשאת ערך החברה גם כאשר אין יכולת למדוד את ביצועיו במישרין. באופן אירוני, תגמול זה הוביל גם להחרפת בעיית הדיווח החשבונאי המוטה אשר מצריך אותנו להתמודד עם שאלת הבקרה על תפקוד רואה-החשבון.

במאמר שכתבתי ואשר יראה אור בביטאון המשפטי של קליפורניה, הצעתי להתמודד עם שאלת הבקרה ותמרוץ רואה-החשבון של החברה בדרך דומה לזו ששימשה את תגמול הבכירים. באופן דומה, ובמידה מסוימת טבעי, ניתן לקשור גם את תגמול רואה-החשבון, לפחות בחלקו, לביצועי המניה. בדרך זו נוכל לעודד אותו לביצוע מיטבי של הפעולה אשר לשמה הוא נשכר, גם כאשר אין יכולת לברר במישרין את דרך פעולתו. דרך תגמול שכזו אסורה היום בדין, והמאמר מציע להסיר את המגבלה החוקית ולעודד חברות להשתמש בדרך זו של תגמול רואי-חשבון במקרים המתאימים.

מעידה קטנה שהופכת לכדור שלג

אינני מציע להעניק לרואי-החשבון מניות או אופציות בחברה במהלך עבודתם עבור החברה. תגמול ממין זה עלול רק להחריף את הבעיה (ובכך דן, בין השאר, פסק הדין בעניין רג'ואן נ' שטיין, של השופטת ענת ברון, שניתן לפני מספר שבועות). הצעתי היא לאפשר לרואה-החשבון לדחות חלק משכרו ולקבל אותו במניות החברה, רק לאחר שהוא חדל מעבודת ביקורת החשבונות של החברה, ובלבד שמניות אלו יהיו חסומות לתקופה של שנה לפחות.

לדוגמה, אם שכר טרחת רואה-החשבון הוא מיליון דולר לשנה, הרי שהוא יקבל רק מחצית בשכר קבוע, בעוד שאת המחצית השנייה הוא יקבל בתום השירות שלו, במניות, ולפי המחיר שבו תיסחר המניה מיד לאחר פרסום הדוחות הכספיים האחרונים של החברה.

בדרך זו ידע רואה-החשבון שאם החברה תנפח את הדוחות הכספיים, הוא יקבל פחות מניות, ובמחיר מנופח, וכאשר הניפוח ייחשף (על-ידי רואה-החשבון המחליף אותו, או כוחות השוק) המחיר של מניותיו בשוק ירד. כך הופך רואה-החשבון לבעל מניות עתידי, אך להבדיל משאר בעלי המניות העתידיים, יש לו מידע עדיף וכוח השפעה עקיף על תמחור המניה.

מתכונת תגמול זו מכירה בכך כי גם רואה-החשבון הוא אנושי. כאשר מנגד ניצבים מנהלים שלהם אינטרס מובהק בהצגת דו"חות ורודים ככל הניתן, ראוי ליצור "עזר כנגדם", גורם מאזן אשר ייצג את בעלי המניות העתידיים.

חלק גדול של העיוותים בדוחות הכספיים מתחילים ממעידה קטנה אשר הופכת לכדור שלג מתגלגל. בנסיבות אלו חייבת המערכת להיות דרוכה מהרגע הראשון כדי להתמודד עם הבעיה. תגמול מוטה ביצועים באמתחת רואה-החשבון עשוי לגרום לערנות מוגברת שכזו.

עד כה התמודדה המערכת עם הלחץ המופעל על רואי-החשבון באמצעות רגולציה יקרה (דוגמת התקינה החדשה בעניין בקרות הפנים) והקפדה יתרה על אי-התלות שלו. כיום, ובשונה משנים עברו, מוגבלים רואי-החשבון בשירותים שהם יכולים להעניק לחברה שאותה הם מבקרים, וזאת לצד כללים רבים נוספים האמורים לנתק כל זיקה עודפת שלהם לחברה. הבעיה היא, שאי-תלות לבדה אינה מספקת כדי להתמודד עם מנהלים בעלי מוטיבציה עודפת, ואילו רגולציה מעוותת את ההחלטות המקצועיות המיטביות של רואה-החשבון.

שוק רווי בתגמול מוטה ביצועים

תגמול מוטה ביצועים, לעומת זאת, מבטיח שלרואה-החשבון תהיה מוטיבציה פנימית לבצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר בעוד ששמורה לו החירות לבחור בדרך הראויה לבצע את העבודה על הצד הטוב ביותר. מסיבה זו, על אף שאיני סבור שיש לחייב את החברות לתגמל באופן כזה את רואי-החשבון שלהן, אני חושב שיש מקום להסיר את המגבלה האוסרת על תגמול כזה, ואולי אף לעודד אותו (למשל, על-ידי מתן פטור מחלק מהרגולציה החדשה לרואה-חשבון המקבל על עצמו תגמול כזה).

לבסוף, ראוי להוסיף מספר מילות אזהרה. עד כה הרגולציה של שכר המנהלים בארה"ב הוכיחה את עצמה כבעלת פוטנציאל גבוה של סיכון. כך, המעורבות של המחוקק והרגולטור בארה"ב בעבר, הובילה אותנו למצב שבו השוק האמריקני רווי יתר על המידה בתגמול מוטה ביצועים. גם שינוי ברגולציה של תגמול רואה-החשבון עלול לשחרר שדים מן הבקבוק.

עם זאת, אין אזהרה זו צריכה לשתק אותנו מבירור דרכי תגמול חדשות, והדבר נכון במיוחד לגבי דיון אקדמי מקדים.

* הכותב הוא חבר במרכז פישר לממשל תאגידי ולרגולציה של שוק ההון, אוניברסיטת תל-אביב, ופרופסור-אורח באוניברסיטת נורת'ווסטרן.

עוד כתבות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות בוול סטריט; קוואלקום ונובוקיור מזנקות לאחר הדוחות

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

בצל הלחצים: גלנט יאשר בקרוב מינוי של ראש אמ"ן חדש

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"