גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יש לי יום יום דג

צנצנת עם דג זהב היא התחלה טובה, אך חובבי התחום מוכנים להשקיע הרבה יותר באחזקה של אקווריום ראוי. והאפשרויות רבות: מים מתוקים או מלוחים, דגים פשוטים וזולים או דגים אקזוטיים במאות שקלים ואפילו סוגי דקורציה מגוונים. המשוגעים לדבר מוכנים להשקיע אלפי שקלים ויותר עבור האפשרות לבהות בדגים שלהם שוחים מצד לצד

חובבי האקווריומים מהווים קהל מעט שונה בקרב חובבי בעלי החיים. חובבי הכלבים והחתולים יכולים לחוש את הקרבה מצד בעל החיים, בעלי חיים קטנים יותר מגיבים כשמאכילים אותם, ולעומתם הדגים רק שוחים בשקט מצד לצד באקווריום.

בישראל ישנם עשרות אלפי אנשים שעבורם טיפוח האקווריום שלהם הוא תחביב ממכר, כאלה שעוקבים באדיקות אחרי סוגי דגים המגיעים לישראל, ומסוגלים להשאיר בחנות לציוד לאקווריומים אלפי שקלים בכל ביקור.

על מנת לסבר את האוזן, לא פחות מ-13 אלף חברים רשומים כיום בעמותת "אקווה", העמותה הישראלית לדגי נוי (www.aqua.org.il) המאגדת חובבים, יבואנים וסוחרים של דגים, אקווריומים וציוד נלווה. לדברי אלי הרפז, מנהל הפיתוח העסקי של העמותה, מדי שנה מצטרפים לעמותה אלפי חברים חדשים. "כיוון שלרוב האמהות אין בעיה לנתב את רצונו של הילד לגדל בעלי חיים לגידול דגים באקווריום, כיוון שאין כאן מחויבות להוריד את הדגים לטיול או לדאוג לנקות את צרכיהם, כמעט כל הילדים חוו את החוויה, אולם אין להשוות גידול דגים חובבני של ילדים להתעסקות באקווריום כתחביב. כאן מדובר בהרבה השקעה, כספית וטכנית, כיוון שאקווריום מקצועי דורש טיפול אינטנסיבי על מנת לשמור על תוחלת חיים של הדגים ובעלי החיים האחרים השוחים בו".

בשנים האחרונות עלה כאמור משמעותית מספר המכורים לתחביב, ובנוסף החלו חברות להציב אקווריומים במקומות מרכזיים במשרדים. "אקוווריום שובר את הקרח ומוריד מתח. זה אלמנט יפה ואנשים אוהבים דברים יפים. מחקר לא מדעי שערכה העמותה מצא גם שריבוי ערוצי הטבע בטלוויזיה, והסרטים על המציאות התת-מימית מושכים יותר אנשים לתחום".

מתוק או מלוח

אקווריומים נחלקים לשני סוגים: אקווריומים של מים מתוקים (לסוג זה שייכים מרבית האקווריומים) ואקווריומים של מים מלוחים. הרפז מסביר כי מרבית החובבים ה"כבדים" עוברים להקמת אקווריום של מים מלוחים: "אקווריום של מים מלוחים הרבה יותר יפה כיוון שהדגים הגדלים בתנאים אלה צבעוניים ומגוונים הרבה יותר. אולם חשוב לדעת שאקווריום כזה דורש תחזוקה הרבה יותר יקרה, הדגים המאכלסים אותו, ההשגחה עליו הרבה יותר מסובכת וקריסה ביולוגית שלו תהיה כרוכה בהרבה מאוד כסף".

השלב המתקדם יותר של אקווריום מים מלוחים הוא הקמת ריף הכולל גם אלמוגים וחסרי חוליות אחרים. ברוך מור, מנכ"ל חברת פרש ריף, יבואני ומתקיני אקווריומיום - ציוד ודגים, מספר שעיקר הביקוש כיום הוא לאקווריומים הכוללים ציוד יותר מתוחכם, מערכות מורכבות שמחדירות חמצן, בקרי חומציות ובקרי טמפרטורה.

"אנחנו מחלקים את קהל הלקוחות לשני סוגים: אלה שפריקים של התחביב ואלה שבשבילם זה אביזר עיצובי. הסוג הראשון יחפש איך להרכיב לבד הכול ופריטים מיוחדים כמו דגים נדירים או אלמוגים מיוחדים, ואילו הסוג השני מעדיף שאחת לתקופה תגיע אליו חברה העוסקת בתחזוקת אקווריומים ותמורת כמה מאות שקלים לחודש, בהתאם לגודל האקווריום, תדאג לכל מחסורם של הדגים", מסביר מור.

עלות הקמת אקווריום נגזרת מגודל המיכל. הרפז מסביר שככל שהמיכל גדול יותר כך עלותו גבוהה יותר, שכן יש להשקיע ביותר ציוד לאקווריום, הדקורציה שלו יקרה יותר, הוא זקוק לתאורה חזקה יותר וצריך לאכלס אותו במספר גדול יותר של דגים. הרפז מסייג את האקסיומה במקרה של חובבים המשקיעים עם דגים יקרים במיכל קטן יחסית. כדוגמה הוא מביא בחירה בדגי חתול העולים כ-100 שקל לדג.

בעוד שבעבר נאלצו חובבי האקווריומים לרכוש את החלקים מודולרית ולהרכיב ציוד מערכות מפורקות, כיום ניתן להשיג אקווריומים דקורטיביים הכוללים את כל הציוד, מה שמוגדר בקרב החובבים כ-plug&play. מחירי המיכלים האלה, המייתרים כאמור את הצורך ברכישת ציוד בסיסי נוסף, נעים בין 500-2,500 שקל, תלוי בגודל המיכל. לדברי הרפז גודלם הממוצע של המיכלים לחובבים "קלים" נע סביב 250-300 ליטר.

מחפשים את נמו?

סוגי הדגים לאקווריום מים מתוקים נחלקים לפי פלח הגיל של בעל האקווריום. לדברי הרפז לילדים מומלץ להתחיל בגידול דגים פשוטים כמו גופים, מולים או סומטרות, שמחירם שקלים בודדים לכל דג. סוג נוסף מומלץ הוא הציקלידים, סוג של דגים חזקים ועמידים שקל להרבות אותם, ומחירם עשרות שקלים לכל דג. אלה דגים צבעוניים וחזקים פיזית. שלא דורשים טיפול מיוחד או איכות מים עילאית, או כמו שהרפז מגדיר אותם - "השקעה מינימלית עם אפקט מקסימלי".

הרמה הגבוהה יותר למתקדמים היא משפחת דגי החתול שמחירם עשרות שקלים לדג, ובראש הפירמידה עומדת משפחת דגי הדיסקוס שמחירם יכול להגיע למאות שקלים ליחידה.

הקמת אקווריום מים מלוחים היא כאמור משימה מורכבת הכרוכה גם בהוצאה כספית גבוהה יותר. השקעה בסיסית באקווריום מים מלוחים בסיסי מסוג מרינה בגודל מינימלי של כ-500 ליטר מעורכת ב-7,500 שקל ומעלה. אקווריום בגודל זהה כולל ריף יעלה 15 אלף שקל ומעלה, כיוון שכאן כבר יש צורך ברכישת מקרר להורדת חום המים ולתאורה מיוחדת המדמה את אור השמש. הרפז:"אקווריום כזה מנסה לדמות תנאי ים, והאלמוגים, שמרביתם פוטוסינתזיים לא יתקיימו ללא התנאים האלה". ציוד נוסף הנדרש לאקווריום כזה הוא מפרקי חלבונים שמחיריהם מתחילים ב-3,000 שקל.

גם מחירי הדגים למים מלוחים גבוהים. מחירי הדגים הבסיסיים מתחילים בכמה עשרות שקלים לדג (כמו לדוגמה מחירי דגי ליצן הידועים יותר בכינויים "נמו", הנמכרים בכ-40 שקל ליחידה. המשוגעים לדבר קונים יחד עם הדגים גם שושנת ים שמחירה 400-500 שקל. מחירי דגי מלאך גדולים יכולים להגיע גם ל-5,000-6,000 שקל לדגי מלאך גדולים.

אלמוגים מאינדונזיה וכרישים אסורים

למרות המשבר הכלכלי טוען מור כי בתחום דגי הנוי לא מורגשת האטה. "אנחנו חושבים שדווקא בתקופות כאלה אנשים מחפשים לעצמם את המרפא לנפש בתחביב שעושה להם טוב על הנשמה. למרות המצב, דווקא בחודשים האחרונים אנחנו רואים יותר ביקושים למערכות מורכבות כמו כאלה המחדירות חמצן, בקרי חומציות ובקרי טמפרטורה, שמחירן מתחיל ב-1,000 שקל ויכול להגיע גם לאלפי שקלים". עלייה בביקושים נרשמת גם לאלמוגים מיוחדים המיובאים ממקומות אקזוטיים כמו אינדונזיה וסרילנקה ומחיריהם נעים בין 100-600 שקל.

מור מספר, כי בקרב המכורים יש גם בקשות חריגות כמו בקשה לייבוא כרישים המגיעים בגודל 60 ס"מ ומגיעים עד לגודל 2-3 מטרים. ייבוא כרישים כזה אסור על-פי חוק אולם המכורים מצליחים להשיג אותם בדרכים לא דרכים.

עוד מכירים בחנות פרש ריף ברמת-גן כאלה המשקיעים בדגים ובאקווריומים אלפי שקלים מדי חודש. אנשים משקיעים היום גם בגידול בעלי חיים שלא ניתן היה לגדל בעבר, כמו סוסני ים או מדוזות. היום יודעים מה הצרכים שלהם איזה אוכל הם צריכים ואיך הם מתרבים.

לשאלה האם גם המכורים מתאבלים כמו הילדים על כל דג שמת באקווריום מגיב מור בחיוך. לדבריו יש כאלה המגדלים דג מסוים גם עשר שנים ויותר וממש מתאבלים כשהוא מת, ואחרים שמחים על ההזדמנות להגיע לחנות ולחדש את המלאי".

לסיכום טוען מור כי גם בתחום הזה הישראלים מתנהגים שונה מחובבים אחרים בעולם: "יש נוסחאות בינלאומיות למספר הדגים שצריך להכניס לכל גודל אקווריום, אולם הישראלים אוהבים להכניס הרבה יותר ממה שמומלץ וזה מה שהורג להם את הדגים. אנשים כאן קונים דגים לפי הגודל וחושבים שאם יהיו להם דגים כמו קרפיונים בסופר הם ירשימו יותר". *

5

טעויות נפוצות בהקמת אקווריום

למתחילים המבקשים להקים אקווריום מים מתוקים מבלי "לשרוף כסף", מציע ברוך מור ראשית לאסוף מקורות מידע, וללמוד על בסיס ניסיונם של אחרים איפה לא לעשות את הטעויות. להלן טעויות נפוצות בבניית אקווריום:

1. הכנסת פילטרים לא נכונים.

2. אי התאמה של אוכלוסיה - הכנסה של אוכלוסיה עדינה עם אוכלוסיה אגרסיבית.

3. שימוש בסוגי מזון לא נכונים.

4. הגעה לחנות ללא תקציב מוחלט מראש: מומלץ להכין תקציב לפני ההגעה לחנות ולדעת בדיוק איזה חלק ממנו מיועד לרכישת דגים.

5. יש להביא בחשבון גם עלויות תחזוקה שוטפת של אקווריום העשויות להגיע למאות שקלים בחודש.

אפשר גם אחרת: אקווריום עם שלט רחוק

מי שרוצה להירגע על רקע נוף אקווריום בלי להיכנס להתחייבויות או להקפיד על ציוד וגידול, יכול לעשות זאת בעזרת מסך טלוויזיה איכותי המחובר למחשב ולאקווריום וירטואלי. תוכנות אלה הולכות ומשתכללות כל הזמן ומאפשרות להתאים את סוג האקווריום, מספר הדגים, גודלם ותנועתם.

את התוכנות הבסיסיות ניתן להוריד חינם (בין היתר באתר Stardock Aquarium Desktop או (www.oceandive.com/gallery.php.

תמורת כ-25 דולר תוכלו לרכוש תוכנות אקווריום וירטואלי דוגמת Aquazone Seven Seas Deluxe הכוללת 40 סוגי דגים לבחירה, 20 סוגי אלמוגים, ואפשרות להאכלת הדגים במזון וירטואלי תוך צפייה בהם בשעת האוכל. *

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין