גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק כתובת וטלפון: מה מציעים האתרים של b144 ודפי זהב?

ענף מדריכי העסקים המקוונים משתכלל: באתר דפי זהב ניתן למצוא מידע שימושי כמו קישור לשיחה ישירה, קופוני הנחה או סרטון וידיאו - ואילו באתר b144 של בזק תוכלו להיעזר במוקד טלפוני וגם במפות ובתצלום של העסק

בענף מדריכי העסקים המקוונים שלטה עד לפני כשנה וחצי דפי זהב, כשחקן יחיד בחיפוש עסקים בישראל. לפני כשנה וחצי נכנסה בזק למגרש המוזהב ועוררה תחרות מעניינת, במסגרתה נעשה כמעט הכול על מנת שהצרכן ימצא את מבוקשו בקלות, ביעילות ובמהירות. נדמה שלבד מלהסיעו עד לפתח בית-העסק, או לחייג עבורו, שתי החברות יעשו משתדלות למצות את מנועי החיפוש - סרטוני וידיאו, קופוני הנחה, הודעות טקסט, מפות, מסלולים, צילומי אוויר ועוד. לנו נותר רק לחפש את מי לחפש.

מדריך דפי זהב הפועל כ-40 שנה החל להעניק שירותים מקוונים ב-1995 - אתר החברה www.d.co.il עבר שינויים עד לשדרוג הנוכחי הפועל מ-2006. המעמד הבלעדי של האתר התערער כאשר בזק השיקה את אתר www.b144.co.il המציע לצד מאגר מידע של אנשים פרטיים, גם חיפוש עסקים.

"גלובס" השווה בין שני האתרים והגיע למסקנה כי תוצאות החיפוש המתקבלות בדפי זהב יעילות יותר למשתמש, וכוללות פי'צרים חביבים. לבזק נזקפת הזכות למודיעין הטלפוני היעיל, ולעמודי אינטרנט הנקיים מבאנרים פרסומיים. בכל מקרה, התחרות מיטיבה עם הצרכן, שמרוויח מאגר מידע מפורט המספק תוצאות חיפוש זריזות לצד יעילות באמצעות מפות ומסלולים.

ערב כניסתה לענף, העריכה בזק כי היקף ענף החיפוש המקומי באינטרנט בישראל הוא 60 מיליון שקל בשנה ב"ענף שנשלט על-ידי מתחרה אחד - כשללקוחות ולמפרסמים לא היתה אלטרנטיבה אמיתית". עוד הודגש אז, כי ברוב מדינות העולם החיפוש האינדקסי האינטרנטי מובל על-ידי חברת התקשורת המקומית, ו"שבסוף היום המותג שיעניק את המידע הרחב והרלוונטי ביותר - יוביל את השוק".

"השאיפה היא שנהיה בראש מעייניי המחפש, כאמצעי סיוע מקסימלי במציאת עסקים וביכולת להגיע אליהם במהירות באמצעות מפות והכוונת מסלול", מסביר יבין גיל-מור, מנהל אגף שירותים ומוצרים בחטיבת השיווק של בזק.

זאב גרובר, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בדפי זהב, מציין כי "בשונה מהתוצאה המתקבלת בחיפוש באמצעות מנוע חיפוש כללי כמו גוגל, אנחנו מעניקים תוצאות המחולקות לפי אזורים לצד מערכת כלים שתעזור למשתמש לעשות בחירה מושכלת ויצירת קשר מהירה עם בית העסק".

גרובר מעריך כי מחצית מכלל החיפושים באתר האינטרנט של דפי זהב הם קטגוריאליים. בחיפוש קטגוריאלי (ללא שם בית העסק אלא לפי קטגוריה ואזור) התוצאות המתקבלות הן של המפרסמים באתרים. בכל חיפוש יופיעו תוצאות של מפרסמים אחרים בסדר רנדומלי. את המפרסמים ניתן לזהות באמצעות גרפיקה מודגשת, לוגו, מידע ופיצ'רים נוספים: למשל קופון הנחה או שיחת חינם לבית העסק.

במבחן איתור עסקים, התמקדנו בכ-20 עסקים קטנים, מחנות פרחים, דרך חנות כלי כתיבה, קוסמטיקאית, טכנאי מחשבים ועוד. את מרבית העסקים שחיפשנו מצאנו בדפי זהב (פרחי גילי רמת-גן, חנות לכלי כתיבה אלדין בכפ"ס, צעצועי דלאון בתל-אביב, תכשיטי אמנותי ברמת-השרון, ועוד), אולם מרביתם לא אותרו במנוע החיפוש של בזק. במקרה אחד - עסק שהופיע בבזק, נעדר מדפי זהב.

בתגובה לכך שלא נמצאו באתר בזק רבים מהאתרים האקראיים שנדגמו, הועברה רשימה הפוכה ובה כ-20 בתי-עסק המופיעים בבזק אולם לא בדפי זהב. הרשימה אומתה מול האתרים.

b144: יעילות ופשטות

ברירת המחדל בעמוד הבית b144 היא חיפוש עסקים. לחיפוש אנשים יש לעבור ללשונית השנייה ולשונית שלישית מאפשרת חיפוש מפות. גיל-מור מסביר כי החיפושים באתר נחלקים כיום 50%-50% בין אנשים פרטיים ובתי-עסק.

החיפוש הראשוני: חיפוש ראשוני לא תמיד מזין את התוצאה במהירות: למשל, בחיפוש אחר בית-עסק ספציפי בקטגוריה "פרחים", עמוד התוצאות הראשוני ביקש להעמיק את החיפוש לתתי-קטגוריות: גינון, משתלות ועוד, למרות הזנת השם המדויק של בית-העסק כבר בתחילת החיפוש.

בנוסף, בין התוצאות תמצאו לא אחת, כפל אזכורים של עסק מסוים - מדובר במספרי טלפון שונים, המופיעים כתוצאה נפרדת.

באתר אפשרות קישור לאתר האינטרנט של החברה, אם יש. אם לא קיים אתר, המפרסמים מקושרים למיניסייט (דף מידע בסיסי של בזק).

לקטגוריות מסוימות מתלווים טיפים והמלצות מטעם "אמון הציבור". שיתוף-הפעולה כולל גם סימון תו אמון הציבור לצד פרטי עסקים שהתחייבו ל"כללי הגינות".

מפות: באתר מופיעות אופציות מועילות של תצוגת מפות. הקלקה על "מפה" תחשוף את מיקומו של בית-העסק. מפה נוספת המופיעה בצדי העמוד מסמנת (בדגלונים) את כל תוצאות החיפוש. בצד השמאלי של העמוד נמצאת פונקציה יעילה הממדרת את אזור החיפוש לפי הגדרת רחוב, ישוב ורדיוס מרחק לתוצאות החיפוש (מ-1 ק"מ עד 25 ק"מ). בחלק מהתוצאות ניתן לצפות גם בתצלום העסק המבוקש.

sms: בקשה ל"מוניות בתל-אביב" למספר 144 הניבה 3 תוצאות (1.5 שקל).

מוקד טלפוני: מוקד 144 היה מנוע בעבר מלשמש כפלטפורמה פרסומית, ולכן לא העניק פרטי בית-עסק ללא חיפוש שמי. כיום, המוקד מציע מידע קטגוריאלי באמצעות נציג שירות המספק 3 מספרי טלפון. גיל-מור מסביר כי בקרוב יימסרו 5 מספרים לפי ההגדרה המבוקשת. מספרים אלה הם כמובן של בתי-עסק המשלמים כדי להיכלל בראש רשימות החיפוש.

השורה התחתונה: לא כל החיפושים הניבו תוצאה רלוונטית ומיידית באינטרנט. דף התוצאה משדר יעילות ופשטות ויתרונו הגדול שהוא נקי מבאנרים פרסומיים. המוקד הטלפוני ושירות ה-sms יעילים ושימושיים.

דפי זהב: מוצלח וידידותי למשתמש

בעמוד הבית של דפי זהב, לצד משבצת החיפוש הגדולה, קיימות אפשרויות של מפות, השוואת מחירים (באמצעות אתר זאפ השייך לקבוצה) או קישור ללוחות מכירה.

תוצאות החיפוש: התוצאות כוללות את פרטי העסק ומפה, ובחלק גם קישור לאתר אינטרנט, חיבור לשיחת חינם באמצעות הזנת מספרכם המועבר לבית-העסק, קופון הנחה, לוגו או "תוצאות על גבי מפה" (בהתאם לדיל הפרסום). אפשרויות נוספות כוללות דירוג בית העסק, לרשומים ב-MyD: פרופיל אישי המכיל את העסקים שחופשו או דורגו בעבר, והמאפשר הגדרת החיפוש לפי כתובת.

בתוצאות החיפוש של חלק מהמפרסמים בדפי זהב, מתקבל מספר טלפון סלולרי ייעודי (קידומת מירס) מה שעשוי לייקר למטלפן את עלויות השיחה "על לא עוול בכפו". מספר זה מוענק לבית-העסק באמצעות דפי זהב, ולפי גרובר השאיפה היא שלכל המפרסמים יהיה מספר כזה. "למפרסמים יש זכות לדעת האם הפרסום מועיל, ודרך המספר הזה הם יכולים לאמוד את הצלחת הפרסום".

sms: הזנת הבקשה "מוניות בעיר תל-אביב" למספר 2580 הניבה שתי תוצאות. עלות השימוש בשירות: 1 שקל.

השורה התחתונה: החיפוש באתר יעיל, מוצלח וידידותי למשתמש. מידע מפורט על בית-העסק (המפרסם) מקל על איתור התוצאה הרלוונטית.

כמה עולה לפרסם?

בבזק: 39 שקל לחודש ו-1 שקל לחשיפה. בדפי זהב: מגוון חבילות.

כל עסק רשאי להיכלל חינם במאגרי המידע של בזק ודפי זהב. תהליך העדכון הוא אינסופי ושתי החברות מדגישות כי הן עמלות על מידע רלוונטי.

שני האתרים מציעים למפרסמים עדיפות: הצגת מידע מפורט יותר, מודגש בצבע, ובעיקר בהופעתם ראשונים בתוצאות החיפוש.

גרובר מסביר כי לפי המודל העסקי בדפי זהב ככל שהמפרסם רוכש יותר מוצרי פרסום, מיקומו בהיררכיה עולה. כך, בחיפוש קטגוריאלי הוא יופיע יותר ממי שמשלם פחות. המוצרים כוללים למשל כרטיס מידע, טופס "צור קשר", שיחת חינם וכד'. דפי זהב מציעה מסלולי פרסום מגוונים. לדוגמה: פרסום במשך 3 שנים, כולל בניית אתר אינטרנט ושני כפתורי מידע ב-200 שקל בחודש (בהתחייבות לשנה עולה המחיר ל-600 שקל), פרסום הכולל סרטון וידיאו ב-400 שקל לחודש, ועוד. הנחות ניתנות לפי כמות מוצרים ופלטפורמות פרסום (באינטרנט ובמהדורה המודפסת). מוצרי הפרסום כוללים גם סלוגן, לוגו ועוד.

המודל העסקי של בזק בנוי לפי מספר חשיפות. המחיר למפרסם עומד על 39 שקל לחודש ו-1 שקל עבור כל חשיפה. בבזק מדברים על מינימום 200 חשיפות בחודש.

מחפשים תחרות

צד נוסף בתחרות בין שתי החברות מתמקד בכניסת דפי זהב לנישת חיפוש אנשים פרטיים באמצעות אתר www.phonebook.co.il, המציע בינתיים, כפיילוט, איתור פרטיהם של תושבי ירושלים, אולם כנראה שלא רחוק היום שבו יעניק שירות ארצי.

בזק מצידה מנסה למנוע מדפי זהב את מה שהיא מכנה "גניבת מידע", אולם כפי שמגדיר גרובר, "מספרי טלפון הם נכס של הציבור", ובתוך כך מציין כי בדפי זהב שוקלים להיכנס למנגנון חיפוש טלפוני, ובמילים אחרות מוקד 144 בגוון מוזהב.

מנגד, בבזק בודקים את הפצתו של מדריך מודפס, שיעילותו לציבור אמנם שנויה במחלוקת, אך הוא כרוך בהכנסות מפרסומים - ובכך יתרונו.

11

עוד כתבות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 2.2%, נטפליקס יורדת בכ-9%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?