גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חלום הזדמנויות בבית לסין

כמדי שנה יועלו השבוע במסגרת פסטיבל "פותחים במה" של בית לסין תשעה מחזות חדשים בקריאה מבוימת ועוד ארבעה מחזות בהפקה בימתית מלאה. כל המחזות הם בכורות של יוצרים ישראלים בתחילת דרכם שיהפכו, אולי, לאורים ותומים הבאים של התיאטרון הישראלי. ציפי פינס - מנכ"לית בית לסין: "אני שומרת לפי שעה את ההימורים לעצמי"

"אני מרגישה שאחרי עשר שנים עשינו את המהפכה, והגיע הזמן לחשוב על שדרוג הנוסחה לקראת הפסטיבל ה 11", אומרת ציפי פינס, המנכ"לית והמנהלת האמנותית של תיאטרון בית לסין על פסטיבל "פותחים במה" העשירי שייצא לדרך ב-3 בספטמבר.

כמדי שנה, יועלו במסגרת האירוע תשעה מחזות חדשים בקריאה מבוימת ועוד ארבעה מחזות בהפקה בימתית מלאה, כולם פרי עטם של יוצרים בתחילת דרכם שיהפכו, אולי, לאורים ותומים הבאים של התיאטרון הישראלי.

הפסטיבל החל דרכו בהעלאת מחזות קריאה מבוימים בלבד, ולפני ארבע שנים התווסף פורמט המחזות בגרסה מלאה כאשר רשימת היצירות שנחשפו לראשונה במסגרת האירוע והשתלבו בהצלחה ברפרטואר הקבוע של התיאטרון (ראו מסגרת) מאפשרת לפינס להשתמש במילה "מהפכה" בלב שלם, גם אם כלכלית האירוע מחזיר את ההשקעה בו הרבה אחרי שהוא מסתיים.

"פסטיבל 'פותחים במה', או 'פותחים מסך' כפי שקראנו לו עד לאחרונה, נוסד על בסיס אידיאולוגי לחלוטין", מבהירה פינס. "מטרתו הייתה אחת: לתת במה לדור חדש של כותבים מקומיים. כלכלית הוא מעולם לא כיסה את עצמו,

"להיפך. תקציב האירוע השנה עומד על 650 אלף שקלים, קיצוץ של 200 אלף שקלים לעומת השנה שעברה, ואני יוצאת מנקודת הנחה שעם החסויות והתמיכות ומכירת רוב הכרטיסים להצגות הקריאה והמחזות המלאים נפסיד קרוב ל-300 אלף שקלים. סכום האמור להחזיר את עצמו ולהניב רווחים בזכות הצגות הפסטיבל שישתלבו ברפרטואר השוטף בהמשך השנה, כלומר בטווח הרחוק יותר".

*אז בסופו של דבר, זה משתלם?

"כדי להעלות הפקה חדשה לחלוטין נדרש תקציב של בין חצי מיליון ל-700 אלף שקלים. במסגרת 'פותחים במה' אני מעלה ארבע הפקות חדשות מלאות בעלות נמוכה בהרבה, ואם אבחר רק שתיים מתוכן לרפרטואר הקבוע הן כבר מוכנות מיידית להתחיל הרצה. אז כן, זה בהחלט משתלם".

*מה גרם לך לרענן את הנוסחה?

"צריך למצוא דרך לסייע למחזאים צעירים על בסיס רחב יותר ואולי אינטנסיבי פחות. עדיין לא גיבשתי עם עצמי מהי הדרך הנכונה לעשות את זה, אבל אחרי עשר שנים של 'פותחים במה' אני מודעת הן ליתרונות והן לחסרונות של השיטה. מחזאים צעירים שעבודות שלהם מתקבלות לפסטיבל מקבלים טיפול אישי צמוד עד העלייה לבמה - ייעוץ, הכוונה, שכתוב, עיבוד. לכתוב מחזה זו עבודה קשה, על אחת כמה וכמה מחזה בכורה.

"גם הלל מיטלפונקט לא הפך בין לילה ליוצר המסוגל להנפיק מחזה חדש מושלם מדי שנה. מחזאים מקבלים מאיתנו את הסיוע הזה בדרך למחזה הראשון, ורבים מהם נתקעים בדרך למחזה השני. אני לא רוצה לנטוש אותם אחרי הפקה אחת, אלא לסייע להם לפרוץ את 'תסמונת היצירה השנייה' ולהמשיך לעבוד מולם בעתיד".

"כולם מודעים לתנאים"

פינס מסבירה את הבעייתיות בפריצת "תסמונת היצירה השנייה" בכך שמחזות בכורה המוגשים ל"פותחים במה" מבוססים, לרוב, על חוויה אישית מאד של המחזאי, שמלווה על-פי רוב בהתרוקנות מיידית. פינס: "מחזאים צעירים שמגישים מחזות בכורה מנקים את הנפש בכך שהם מוציאים את הקרביים בטקסט והתוצאות רבות עוצמה, אבל אז לא נשאר להם מה להציע בעבודה הבאה.

ועדיין, שתי ההצלחות הגדולות ביותר שהוליד הפסטיבל, 'מקווה' מאת הדר גלרון ו'החולה ההודי' מאת רשף לוי, נכתבו בפועל על חייהם האישיים של היוצרים. רשף הוא כיום מחזאי בית בתיאטרון הלאומי הבימה, ודוגמה מובהקת ליוצר שהפסטיבל קידם למעמדו הנוכחי. הדר עדיין לא השלימה את המחזה הבא שלה, למרות שהיא עובדת על משהו חדש שעדיין לא גובש דיו לכתב יד שלם".

החולה ההודי / צלם: יחצ מיקווה / צלם: יחצ
ההצלחות הגדולות. "החולה ההודי" (מימין) ו"מקווה"

*את טוענת שההשקעה בפסטיבל מכוסה, בסופו של דבר, בזכות מחזות הממשיכים לרוץ מול קהל. מה קורה לאלו שלא נמצאים ראויים להמשיך?

"החלק הקשה ביותר בסיום כל פסטיבל הוא להודיע לשחקנים והיוצרים שהמחזה שלהם לא ישולב ברפרטואר. בהרבה מקרים אנשים לקחו הימור, ונכנסו לתהליך חזרות בתשלום מינימאלי מתוך אמונה שזה ישתלם להם כאשר ההצגה תרוץ על בסיס קבוע. כשזה לא קורה יש, באופן טבעי, אכזבה גדולה למרות שכולם מודעים לתנאים.

"עדיין, יש שחקנים ובמאים מובילים המשתלבים מדי שנה בפסטיבל מתוך הנאה ואהבת התיאטרון נט ו, בעיקר במחזות הקריאה המבוימת. הם פשוט אוהבים להיות שם. ברור ששחקנית ברמתה של זהרירה חריפאי, המקבלת השנה את פרס יקירת הפסטיבל ומופיעה בו זו השנה השלישית ברציפות, לא צריכה את האירוע להבטיח לעצמה תעסוקה. העובדה היא שבמהלך ימי הפסטיבל תגובות הקהל מגלות מיד אילו מחזות עובדים עליהם וכדאי להשקיע בהם, ואילו מתקבלים בקרירות ואין טעם להמשיך איתם.

"'החולה ההודי' הוא דוגמה מצוינת למחזה שקהל התאהב בו מהרגע הראשון. 'דולפינים' הועלה כמחזה קריאה מבוימת, שנה אחרי שודרג להפקה מלאה, ואז עבר בהצלחה לרפרטואר הקבוע. 'ברנז'ה' מאת בועז גאון נחשף בפסטיבל בשנה שעברה, אבל עולה רק עכשיו כהצגת רפרטואר כי לוחות הזמנים של התיאטרון והשחקנים לא אפשרו לעשות את זה קודם. עקרונית, מדי שנה משתלבות לפחות שתי הפקות מהפסטיבל ברפרטואר".

*את כבר מוכנה לנבא אילו הצגות שיועלו השנה יהיו "החולה ההודי" או "מקווה" הבאים?

"יש לי תחושת בטן לגבי כמה מהן, אבל היות שההפקות בשלבי חזרות ועדיין לא ראיתי תוצאות סופיות אני שומרת לפי שעה את ההימורים לעצמי". *

פסטיבל "פותחים במה" העשירי יתקיים במתחם אולמות בית ציוני אמריקה בתל אביב בין ה-3 ל-5 בספטמבר, ובין ה-11 ל-12 בחודש

ההצלחות הגדולות של "פותחים במה" בעשר השנים האחרונות

"החולה ההודי" מאת רשף לוי: הועלה כהפקה מלאה בשנת 2005 וצורף לרפרטואר בינואר 2006, רץ 392 הצגות.

"יומנים" מאת אורן יעקובי: הועלה כהפקה מלאה בשנת 2005 וצורף לרפרטואר בפברואר 2006, רץ 120 הצגות.

"דולפינים" מאת מאיה שעיה: הועלה כהפקת קריאה מבוימת בשנת 2006, כהפקה מלאה בשנת 2007 וצורף לרפרטואר בינואר 2008, רץ 265 הצגות.

"תה" מאת רוני פינקוביץ': הועלה כהפקה מלאה בשנת 2006 וצורף לרפרטואר בדצמבר באותה שנה, רץ 289 הצגות.

"סיבת המוות" מאת יעל נביא: הועלה כהפקה מלאה בשנת 2006 וצורף לרפרטואר בנובמבר באותה שנה, רץ 212 הצגות.

"סופ"ש עם תום" מאת בן לוין: הועלה כהפקה מלאה בשנת 2007 וצורף לרפרטואר בדצמבר באותה שנה, רץ 168 הצגות.

"מקווה" מאת הדר גלרון הועלה כהפקת קריאה מבוימת בשנת 2003, צורף לרפרטואר באוגוסט 2004, רץ 557 הצגות ועדיין ממשיך.

"ברודווי פינת פרישמן" מאת ובעריכת דניאל אפרת: הועלה כהפקה מלאה ב-2008 וצורף לרפרטואר באוקטובר באותה שנה, רץ 58 הצגות ועדיין ממשיך.

"טניה עולה חדשה" מאת אורלי רובינשטיין-קצפ:

הועלה כהפקת קריאה מבוימת ב-2007, כהפקה מלאה ב-2008 וצורף לרפרטואר בפברואר 2009, רץ 55 הצגות ועדיין ממשיך.

בסתיו מיועד לעלות המחזה "ברנז'ה" מאת בועז גאון, שהועלה כהפקה מלאה ב-2008. *

"גלובס" מסמן: השלאגרים הבאים שיצאו מהחממה של פסטיבל פותחים במה 2009

"פרינסס מרי שבע"

נראה כי המחזה - פרי עטו של יואב מיכאלי, יהפוך לחלק מהרפרטואר הקבוע של תיאטרון בית לסין.

עם במאי מיומן ועטור הצלחות כמו רוני פינקוביץ', וצוות שחקנים הכולל בין השאר את אברהם סלקטר, שלום שמואלוב, יעל לבנטל, כנרת לימוני ומאיה מעוז - קשה להניח שזה לא יקרה. הדרמה מתרחשת בירושלים בימי המנדט הבריטי ובמרכזה בעלת מתפרה שבעלה הנעדר שב אחרי שנים רבות ומסתיר סוד אפל מעוררת עניין רב.

"פועלת זרה"

המחזה "פועלת זרה" שכתבה רחל גיל וביים ארתור קוגן, הוא מועמד רציני להמשיך ולרוץ במסגרת הרפרטואר השוטף של בית לסין, ולו רק בשל נוכחותה של זהרירה חריפאי המיתולוגית בצוות שחקנים הכולל גם את הדס קלדרון, גיא לואל, בת חן סבג ונעמה שפירא.

ההפקה, שהחלה דרכה בפסטיבל של השנה שעברה כמחזה קריאה מבוימת, מועלית בגרסה בימתית מלאה ומספרת על משפחה ישראלית הנאלצת להתמודד עם מות בנה התינוק של המטפלת הפיליפינית של הסבתא.

"מי מכיר את עמוס חפר"

אם צריך להמר על מחזה אחד מדובר ב"מי מכיר את עמוס חפר", שזכה בפרס חביב הקהל מבין מחזות הקריאה המבוימת בשנה שעברה. בהפקה הבימתית המלאה, שביים איציק סיידוף למחזהו של טוביה ציפין, משתתפים דני גבע, דרור דהן, הדס מורנו, חגית דסברג, ששי סעד ואדווה עדני. המחזה מגולל את סיפורו של מורה מבאר-שבע, המחכה לקידום נכסף למשרת סגן מנהל ונאלץ להחליט בין התמודדות עם האשמה בהטרדה מינית של תלמידה או חשיפת זהותו כהומוסקסואל. *

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה הישראלית החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"