גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרוקר צריך לבקש סליחה

זאת על שנקט זילות בעיתונות ובעיתונאים אשר החיסיון העיתונאי הוא נר לרגליהם

לקראת יום הכיפורים, שעבר עלינו לטובה, הרבו העיתונים בבחינת השאלה מי הם החייבים בבקשת סליחה מזולתם. באופן חריג, זו הפעם נשתכחה מהם בהקשר זה "פרשה משפטית", אשר בסיומה דומה שהיה על העיתונאי רביב דרוקר, ועל חברת החדשות של ערוץ 10, לבקש מחילה מן העיתונות עצמה, מן העיתונאים.

מחילה על הזילות בה נהגו דרוקר וחברת החדשות בטענת החיסיון העיתונאי שלא למטרה אשר לשמה הוא נוסד. סליחה על כך שבהתנהלותם זו, הם היו עלולים לפגוע בזכות העומדת לעיתונאים, במקרים המתאימים, שלא לחשוף מקורות עיתונאיים. מחילה על כך שבדרכם זו, הם היו עלולים לפגוע באפשרותם של העיתונאים לקבל, לשם פרסומו, מידע חשוב ממקורות, אשר לא היו מוסרים אותו אלמלא הובטח להם כי זהותם תישמר בסוד.

מן הפרטים הידועים עתה עולה כי את הבקשה, שהגישו דרוקר וחברת החדשות במסגרת תביעת לשון הרע שהגיש נגדם יו"ר ארגון המורים רן ארז, ניתן להשוות לסיפור על הרועה שקרא "זאב זאב". ריבוי של בקשות שכאלה עלול להביא לכך שבתי המשפט יתקשו להבחין בין כאלה הראויות להישמע לבין כאלה המועלות ללא כל צורך או צידוק.

במה המדובר? באוקטובר 2007 פורסם, במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 10, כי רן ארז - יו"ר הנהלת ארגון המורים בבתי-הספר העל-יסודיים, בסמינרים ובמכללות - מוביל שביתת מורים גדולה, כחלק מקונספירציה פוליטית שמטרתה להחליף את מי שהיתה אז שרת החינוך, יולי תמיר, בעמי איילון. באותה הכתבה פורסם כי לצורך כך שכנע ארז את המורים כי הם "דפוקים, רעבים ומקופחים", ומששכנעם ממילא לא היה יכול להפסיק את השביתה, גם לו רצה בכך. בכתבו זו דיווח דרוקר כי ארז אמר את הדברים לסמנכ"ל משרד החינוך בפגישה בבית-קפה תל-אביבי.

דברים אלה הובילו לתביעת לשון הרע שהגיש ארז הזועם נגד הכתב דרוקר, נגד חדשות ערוץ 10, נגד גלעד עדין, מנכ"ל חברת החדשות, ונגד אחרים. תביעה זו עודנה מתבררת.

להגנתם העלו דרוקר וחבריו טענת "אמת דיברתי". לגירסתם, המידע הגיע לידיהם מאנשים, ששמעו את השיחה שהתנהלה בבית-הקפה בין ארז לבין סמנכ"ל משרד החינוך.

חיסיון יחסי ולא מוחלט

להוכחת טענת ה"אמת דיברתי" שבפיהם, הם הגישו את תצהיריהם של שני המקורות אשר מהם נודע להם אודות אותה השיחה. אלא שלא היה מדובר בתצהירים רגילים. שמות המצהירים-המקורות ופרטי זהותם הושחרו בהם, באופן שלא היה ניתן לדעת מי המצהירים.

דרוקר וחבריו ביקשו להתיר להם לשמור על האנונימיות של מקורותיהם. לשם כך הם ביקשו כי עדותם תינתן מאחורי פרגוד, וכי תצהיריהם המלאים, ובהם פרטי זהותם, יישמרו בכספת של בית המשפט. החשאיות במיטבה.

בבקשתם זו הם הסתמכו על החיסיון העיתונאי ועל זכותם של המקורות להישאר בעילום-שם.

זה המקום לעצור ולהסביר: החיסיון העיתונאי יציר הפסיקה הוא. הדין מקים חסיונות שונים, מוחלטים או יחסיים, אך חיסיון עיתונאי אינו נזכר בו. ובכל זאת, חיסיון שכזה קיים במחוזותינו. הוא הוכר לראשונה בהחלטתו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, בעניין שהובא בפניו בידי העיתונאי בן-ציון ציטרין. שמגר קבע שם כי יש לאזן בין הצורך לעשות משפט וצדק, בהיקפם המלא (דבר המחייב עד להעיד כל עדות רלוונטית), לבין הצורך לשמור על הזרימה החופשית של המידע אל העיתונות, שהוא תנאי להגשמתה של חירות הביטוי בכלל ושל חופש העיתונות בפרט. "מצד אחד עומד האינטרס של הציבור בכך שייעשה צדק בריבו של פרט אחד עם רעהו או במחלוקת בין הפרט והרשות; מנגד עומדת הזכות החוקתית לקיומה של חירות מרכזית מבין חירויות היסוד", כך שמגר.

"ההגנה על מקורות המידע, הדרושה לצורך ביצוע התפקיד העיתונאי, לרבות ההגנה על כיבוד יחסי האמון אשר על יסודם נמסר מידע תמורת הבטחה שהמקור לא יתגלה, היא בגדר אינטרס של הציבור", הוסיף שמגר. אלה הביאו אותו להכיר בחיסיון העיתונאי כחיסיון יחסי ולא מוחלט.

"כיבוד יחסי האמון, אשר על יסודם נמסר מידע תמורת הבטחה שהמקור לא יתגלה" - זה האינטרס עליו השתית שמגר את החיסיון העיתונאי. עוד לפני בחינת התנאים לתחולתו במקרה קונקרטי, יש צורך בכך שהיחסים שבין העיתונאי לבין מוסר המידע, המקור, יהיו כאלה שבמסגרתם הבטיח העיתונאי למקור המידע כי הוא לא יחשוף את זהותו. מילים אחרות: על מנת שעיתונאי יוכל להעלות טענה בדבר חיסיון עיתונאי, עליו להראות, ראש וראשון, כי המקור שלו אינו מעוניין להיחשף, וכי הוא הבטיח לו שזהותו לא תתגלה.

ובחזרה למשפט הדיבה שבין ארז לבין דרוקר וחברת החדשות. בקשת הנתבעים לשמור על אנונימיותם של העדים נדחתה. שלא כפי שפורסם באמצעי תקשורת שונים, דרוקר לא חוייב לחשוף את המקורות שלו. כל שנקבע היה כי ככל שהוא יבקש להעידם, יהיה עליו לחשוף את זהותם. הבחירה נותרה בידיו.

"זאב זאב!", "חיסיון חיסיון!"

ויהי ערב ויהי בוקר, ותצהיריהם של שני המקורות הוגשו לבית המשפט, זו הפעם תוך זיהויים המלא: דניאל דורון ודיאנה זקס. אלה השניים שעל-פי הטענה שמעו את רן ארז אומר לסמנכ"ל משרד החינוך את הדברים, אודותיהם דווח בכתבתו של דרוקר. למקרא עובדה זו עולה הרושם כאילו לאחר שבית המשפט לא התיר את העדתם מאחורי פרגוד, דנו דרוקר והמקורות בדבר, והוא הצליח לשכנעם להסכים להיחשף. הגיוני. לו בכך היה מדובר, ניתן היה לפלוט "ניחא" (אף שאת ניסיון השכנוע היה על דרוקר לבצע עוד לפני שהטריד את בית המשפט בבקשה האמורה, שנדחתה).

אך מתברר כי לא אלה היו פני הדברים. מדברים שצוטטו בעיתונות מפיו של דרוקר עולה כי למקורות לא הובטח מעולם חיסיון מלא, וכי כבר מלכתחילה הם הסכימו להיחשף ולהעיד. לדבריו, הבקשה הוגשה בניסיון למנוע מהם את הטרחה ואת עוגמת-הנפש שבחשיפה.

מילים אחרות: דרוקר וחברת החדשות עשו שימוש נואל בחיסיון העיתונאי מטעמי נוחות בלבד, ושעה שהם ידעו כי הוא כלל אינו עומד במקרה הקונקרטי. לצד זאת, שהם הטריחו לשווא את בית המשפט ואת הצד-שכנגד, הם נהגו זילות בחיסיון העיתונאי שכל-כך יקר ללבם.

בכך הם נקטו זילות בעיתונות ובעיתונאים כולם, אשר החיסיון העיתונאי הוא נר לרגליהם. יכול וכשאלה יטענו בעתיד לחיסיון עיתונאי, ישאל את עצמו בית המשפט האם אין המדובר בעוד קריאה סתמית של "זאב זאב!", שמא "חיסיון חיסיון!".

* הכותב מתמחה בייצוג בעלי דין בתביעות לשון הרע, ואף מלמד דיני לשון הרע במכללת "שערי משפט" בהוד-השרון.

עוד כתבות

נקודת טעינה חשמלית ברמת גן. הטבת האגרה השנתית לכלי רכב חשמליים כבר בוטלה / צילום: Shutterstock

בגלל ה"בור" בתקציב, באוצר בוחנים את ביטול הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי

במסגרת הצעדים לצמצום החריגה מיעד הגירעון, נבחנת באוצר האפשרות לבטל את הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי מ־2025 ● איך השתנתה האג'נדה הממשלתית ומה המודל של גרמניה מלמד על מה שיקרה לביקוש לרכב חשמלי בישראל עם מס קנייה של 83%

חברת נובה רחובות / צילום: איל יצהר

כ־50% מהעליות בזכותן: שתי מניות השבבים שמושכות את הבורסה בתל אביב כלפי מעלה

המשקיעים במניות נובה וקמטק נהנו בשנה האחרונה מתשואה תלת־ספרתית שאחראית לחלק נכבד מהעליות במדדי הדגל של ת"א ● מהיכן נובעת ההצלחה שלהן, האם הן צפויות להמשיך לזנק, ואיזו מניית שבבים נשארה מאחור?

חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock

80% בחצי שעה: האם המניה שהטריפה את וול סטריט תעשה זאת שוב?

מניות המם חוזרות לסיבוב נוסף? גיימסטופ (GME) מזנקת בוול סטריט ● ברקע הזינוק נמצא ציוץ אחד של קית' גיל, מי שגרם לזינוק המניה ב-2021, אחרי 3 שנים של שתיקה ● שתי מניות מם נוספות, רדיט ו-AMC, מטפסות אף הן

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

סם אלטמן, מנכ''ל OPEN AI / צילום: ap, Patrick Semansky

אירוע החשיפה של Open AI: דגם חדש של ChatGPT

OPEN AI חשפה הערב מספר יכולות חדשות במוצריה ● סם אלטמן כתב בחשבון ה-X שלו: "לא GPT-5, לא מנוע חיפוש, אבל אנחנו חושבים שאנשים יאהבו"

אברהים קאלין, ראש סוכנות הביון הטורקית / צילום: ap, Emrah Gurel

מתווכת על מלא: ראש סוכנות הביון הטורקית נפגש עם הנייה בדוחא

ברקע המשבר בין ירושלים לאנקרה, ראש סוכנות הביון הטורקית נועד בבירת קטאר, דוחא, עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הנייה ● בפגישה בין השניים עסקו במו"מ, בניסיון הטורקי להביא להפסקת אש ובסוגיית הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה

מטה ARM בסן חוזה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images

דרמה בענף השבבים: ארם תשיק מעבדי בינה מלאכותית משלה

ארם צפויה להקים חטיבת פיתוח שבבי בינה מלאכותית שעשויה גם להתפצל ממנה לחברה נפרדת בשנה הבאה, לפי דיווח ביפן ● מדובר בחדשות רעות לאנבידיה ששולטת בענף מעבדי הבינה המלאכותית וחדשות טובות לסופטבנק - בעלת 90% ממניות ארם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה חיובית בתל אביב; טבע קופצת בכ-4%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ● בהמשך היום צפויים להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ובארה"ב ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי ● גוגל משיקה את מודל ה-AI הכי חזק שלה ● ובאופנהיימר חיוביים לגבי טאואר

ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

דובר צבא ירדן במסיבת עיתונאים / צילום: Reuters, Laith Al-jnaidi

בזמן מלחמת חרבות ברזל: תרגיל בינ"ל במעורבות לבנון בירדן

בתרגיל משתתפים כוחות יבשה, אוויר וים מ־33 מדינות כמו ארה"ב, בריטניה וצרפת וגם צבאות לבנון, מצרים ועיראק משתתפים בו ● לדברי דובר צבא ירדן, התרגיל מיועד לעזור במאבק בארגוני טרור ומהווה תגובה "להתפשטות כטב"מים, נשק ביולוגי, כימי וגרעיני"

ענבל קנקה, הממונה על הליך ההפקעות בנת''ע, וכיכר מגן דוד בתל אביב / צילום: כדיה לוי

"זו גם ציונות וגם משתלם לבעלי הבתים": עורכת הדין שמפקיעה נכסים לטובת תוואי המטרו

"ההפקעות יוצאות משתלמות מאוד לבעלים", אומרת עו"ד ענבל קנקה, הממונה על הליך הפקעות הנכסים בחברת נת"ע שאחראית על הקמת המטרו ● בראיון לגלובס היא מספרת על המבצע הגדול מסוגו בתולדות המדינה והודפת טענות ללחצים פוליטיים ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעקבות הפרסום בגלובס: אאורה מתקנת את הדיווח בדבר זכייתה בפרויקט ההתחדשות העירונית בגבעתיים

כזכור, בעירייה טענו כי הנתונים שפרסמה החברה אינם תואמים את התכנון שהיא מקדמת ● בחברה מפרסמים כעת "דוח משלים" לדיווח הראשון ובו גרסה מסויגת יותר, ומפורטת פחות, של הצפוי בפרויקט

עדן גולן הדהימה את העולם, ואוניברסיטת פרינסטון הסתבכה עם איראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך סיקרו בעולם את ההופעה של עדן גולן באירוויזיון, אוניברסיטת פרינסטון מסתבכת עם איראן ובלבנון טוענים שנתניהו מנסה להאריך את המלחמה ● כותרות העיתונים בעולם 

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

שני בנייני ענק שיאכלסו 9 מיליון איש: כך נקלע לסחרור הפרויקט הגדול בעולם

התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה ● אפילו אדריכל בריטי המעורב בפרויקט כינה אותו "תמוה ובלתי סביר, אפילו עבור מי שעוסק בתכנונו"

כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

"זה לא מסובך": מה עומד מאחורי הסלוגן שפוגע בתדמית של ישראל

במשך 50 שנה, לפני הכרזת העצמאות ומיד אחריה, ישראל הייתה קלה להבנה ולהסבר ● עכשיו מבקשי נפשה חוטפים את הנרטיב ומכריזים שאין דבר פשוט יותר מהבנת צדקתם של הפלסטינים ● הנזק כבד, והשאלה היא מה אפשר לעשות שעדיין לא נעשה

אמיר דהן בהריסות של בית שנפגע מירי נ''ט, מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

מנהל קרן הפיצויים: "בתל אביב לא מפנימים שיש מלחמה בצפון. הנזקים יתגלו ביום אחד"

מאז פרצה המלחמה קרן הפיצויים של רשות המסים שילמה כ־13.9 מיליארד שקל על הנזקים, אך כשהעומד בראשה אמיר דהן מסתכל על הזירה הצפונית הוא מבין שהכיס רחוק מלהיסגר ● בראיון לגלובס הוא מספר על העבודה תחת אש, מסביר למה לא כל מי שנפגע יזכה לשיפוי מהמדינה, ונערך ליום שאחרי: "אי אפשר לתאר את הלחץ שיהיה לנו כשהמפונים ירצו לחזור לבתים שלהם"

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Mikhail Metzel

כלכלן בתפקיד שר ההגנה: טלטלה גדולה בממשלת רוסיה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מציע להחליף את שר ההגנה מאז 2012, סרגיי שויגו, בסגן ראש הממשלה אנדריי בלוסוב ● לפי מרבית ההערכות, ההדחה היא על רקע הקיבעון וההאטה במלחמה באוקראינה שנמשכת מאז פברואר 2022

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

בעוד התחרות מול OpenAI מתחממת, גוגל משיקה את מודל ה-AI הכי חזק שלה

ה-Gemini 1.5 Flash הוא המהדורה החדשה של סדרת המודלים Gemini ● "שמענו מהמפתחים שלנו שהם רוצים משהו מהיר ויעיל יותר", אמרו בגוגל ● המודל יכול לסכם מסמכים בני 1,500 דפים, או 100 אי-מיילים

מפגינים פרו-פלסטינים בהאג / צילום: Reuters, Charles M. Vella / SOPA Images/Sipa USA -

חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל"

הצעד הוכרז לאחר חודשים של קמפיינים מצד גורמים פרו-פלסטינים במוסד ההולנדי, כולל עצומה וכן כינוס ועידה כללית שהצביעה בנושא והחליטה על החלת החרם על האקדמיה לאמנות ולעיצוב "בצלאל" ● שני המוסדות קיימו בשנים האחרונות שיתופי-פעולה מקיפים, כולל הרצאות אורח

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד