גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יצירה ניהולית

הרבה מנכ"לים ואנשי היי-טק מאיישים בשנים האחרונות סדנאות לכתיבה יוצרת. חיים לפיד - סופר ויועץ ארגוני, שמעביר סדנאות כאלה, מדבר על הקשר בין שליטה בדמויות ובעלילה לבין ניהול, ומנפץ את הדימוי הרומנטי של הכותב המיוסר

"למנהלים יש סיבות טובות ללמוד כתיבה" - כך אומר חיים לפיד - סופר ("פשע הכתיבה", "ברזניץ", "הצבי הבוער"), יועץ לחברות היי-טק כפסיכולוג אירגוני, מלמד פסיכולוגיה חברתית והתנהגותית, ומנחה סדנאות כתיבה יוצרת ב"סדנת אמני הקיבוץ" שבת"א.

מנהלים וכתיבה, זה לא סותר? - ישאל הקורא הנבוך השבוי בדימוי רומנטי של סופר מתלבט ומיוסר שמחכה לביקור המוזה באפלת חדרו הבודד. דימוי הפוך לסטריאוטיפ המנכ"ל (הייטק למשל) המוביל בעוז את אנשיו לפיצוח הרעיון הבא שיכבוש את השוק האמריקני בסערה או לפחות את השווקים במזרח הרחוק.

בהמשך לאראל מרגלית - שותף, מנהל ומייסד JVP, שהקים את מתחם "המעבדה" בירושלים ומאמין שפריצת הדרך הבאה תגיע מחיבור בין אמנות לטכנולוגיה, לפיד שמתנהל כל חייו בין כתיבה לבין ייעוץ ומחקר ארגוני, טוען שיש הרבה משותף בין כתיבה לניהול, בעיקר בימינו שבהם חלק נכבד מהתהליך נעשה באמצעות הודעות מייל וטקסטים כתובים. את הסדנאות שהוא מעביר שנפתחות היום, מאיישים הרבה מנכ"לים ואנשי היי-טק שמקבלים באמצעות הכלים הסיפוריים ערך מוסף לעבודתם המקצועית.

"אפשר למצוא כל מיני זיקות מעניינות בין המעשה של הסופר לבין המנהל. למשל השליטה בדמויות ובעלילה. סופרים שונים מתחילים לכתוב עם רמות שונות של עלילה מובנית. יש כאלו שיש להם שרטוט אדריכלי של הכל, ויש שיוצאים לדרך עם איזו נקודת מוצא ומעט מאוד יידע על ההמשך.

*מאיר שלו אומר שהוא נותן לדמויות להתבטא, אבל הן צריכות לדעת מי בעל הבית.

"עצם העובדה שהוא בחר להגיד את זה - אומרת משהו. הכתיבה מלמדת שיש גבול לניסיון לשלוט מהרגע הראשון עד סוף העלילה, הרבה פעמים אין לך סיכוי. גם ברמת העלילה וגם ברמת הדמויות".

*ומנהלים?

"רוב המנהלים רוצים להשיג שליטה גדולה ככל האפשר על הפרויקט, אבל את רוב המהלכים המורכבים לא פוליטיקאים ולא מנהלים מסוגלים באמת לחזות עד הסוף, וחלק מהרגישות הניהולית זה ללכת עם הדברים. לא לאבד שליטה ולקבל את ההתפתחויות כפי שהן קורות.

"אם מנהל רוצה לשלוט על האנשים סביבו, אזי כמו פיונים בשח, לכל כלי יש את המהלכים שלו, רק שאת הצירופים שנוצרים לא תמיד ניתן לחזות. בטווח האנושי גם הכלי עצמו לא לגמרי צפוי. והכתיבה היא מעין סימולציה של זה. כל משפט, כל סיפור, נוצר בין הכוונה המודעת לבין איך שזה מתפתח, ויש משהו יסודי בחוויה הזו שמנהל נבון שמוכן לתת לעצמו ללכת למקומות האלו מגלה עד מהרה".

פיתוח אמפתיה לזולת

אילוסטרציה אסתי סגל

אילוסטרציה: אסתי סגל

ברשימה של יוצרים (מתחום הכתיבה) כמו סמי ברדוגו, ציפי שחרור, עמיחי שלו, ציירים כמו יונתן הירשפלד, יואב אפרתי, יהודה פורבוכראי, צלמים כמו ענן צוקרמן, אנה ים, אוהד אשר, אוצרות כמו שרית שפירא, תמי כץ פריימן, והעיתונאית דנה גילרמן, שמעבירים קורסים בסדנת אמני הקיבוץ, אפשר למצוא את לפיד שמשתמש בניסיון שלו משנות ייעוץ למנהלים ומחקר ארגוני, כדי להגיע לתובנות ניהוליות הנובעות מהכתיבה.

לפיד: "מה שמאוד מעשיר בסדנאות האלו הוא המפגש. לא רק עם הטקסטים אלא גם בינם לבין עצמם.

"מפגש של האנשים שבאים ממקצועות וממקומות שונים, וכל אחד מביא מתוך עצמו.

"זה מאוד מעשיר. בעיקר מי שכל היום שלו זה ניהול משימתי מאוד לחוץ".

*עד כמה הכתיבה מפתחת יכולת הבנה של הזולת?

"אלה תוצרי לוואי ששייכים לקריאה ולכתיבה גם יחד. הכתיבה במקרה הזה היא כאילו דרגה יותר גבוהה מהקריאה. כיוון שבקריאה יש אלמנט פסיבי אבל זה עדיין מאוד תורם. מרתה נוסבאום, פילוסופית בתחום הלימודים הקלאסיים והמשפט, כתבה ספר שבו היא מסבירה מדוע חשוב ששופטים יקראו רומנים. בדוגמאות שהיא מביאה יש ניתוח פסקי דין של שופטים שמסוגלים להיכנס לדמויות ולהבנה אמפתית. וברור שזה מגיע מקריאה".

צניעות במובן העמוק של המילה

"כשמדברים על מקצוע הניהול אז אחד האלמנטים זה כתיבה", מסביר עדי יעקובוביץ, איש היי-טק ויזם בעולם העסקי הגלובלי IMER (International Medical Evaluation and Referral), שעבר סדנאות ניהול וגם קורס כתיבה יוצרת אצל לפיד. "בתוך השיח הניהולי יש כל מיני סוגים של תקשורת ואחד ממצבי הצבירה זה לכתוב.

"בשש השנים האחרונות העיסוק שלי הוא בעולם הגלובלי, שבו אני עובד עם תרבויות אחרות, בשפה שהיא לא שפת האם שלי והמורכבות היא רבת-מימדים".

יעקובוביץ מדבר על אחת המורכבויות המוכרות לכל מי שמנהל קשרי עבודה עם חו"ל: "לפעמים יש פה מלחמה ואתה צריך לספר מה קורה, לחזק את הביטחון של הפרטנר שלך שזה לא נורא כמו שזה מופיע בטלוויזיה, בצירוף לאלמנטים פרקטיים של תנועות בבנק למשל. סוג של תקשורת מילולית שנתקלתי בו לצערי פעמיים מאז שאני יזם, כי היו שני אירועים דרמטיים - נאסראללה בצפון וחמאס בדרום, ולא יכולתי להגיד שלא קרה פה כלום".

*ואיך זה עובד מול תרבויות זרות?

"אני יכול לכתוב ספר על הטעויות שנובעות מהעובדה שהעיסוק שלי הוא גלובלי. אתה מגיע מתרבות א', ולא מכיר את התרבות המקומית, ואז אתה עושה טעויות. והדבר כמובן בא לידי ביטוי בכתיבה.

"האלמנט הכי בסיסי שאני משתדל ללכת איתו הוא צניעות. במובן העמוק של המילה, של - 'אתה לא יודע הכל'. צא מתוך הנחה שאתה לא מבין. גם כשאומרים לך אדום 18 חיובי, זה לא אדום 18 חיובי במובנים שאתה מכיר. וכל מה שנגזר מזה. צריך לשאול עוד פעם ולהיות זהיר. לא בטוח שזו הסיבה, אבל אני מאוד לקוני בכתיבה שלי. מאוד מקצר. מאוד מדויק. כתיבה תמציתית היא הרבה יותר מורכבת, וזה דורש התמדה, סבלנות, נחישות".

לפיד מדבר על הצורך של המנהל להכיר לעומק את החומר שבו הוא עוסק, המקבילה לתחקיר שעושה סופר: "כשאתה בא לכתוב רומן שקורה נניח בבאר-שבע ואתה תל-אביבי, אז אתה נצרך לתחקיר. רוב המנהלים יניחו שהם יודעים, אבל מניסיוני, הם צריכים לשאול. יש פה איזו יהירות והיא תמיד מביאה להכרה כמה קשה להבין איך אחרים ממש חושבים. כמה פרוייקטים הסתבכו או נפלו רק בגלל שלא מתעניינים לעומק בדבר שאחר כך מתגלה... הכל היה אחר אם המנהל היה שואל את האנשים שלו, מראיין לפני שהוא יוצא לשינויים. מדהים כמה מידע מפוזר סביבו.

"בסדנה אני מבקש מהם לתאר אירוע בגוף ראשון או בגוף שלישי. במונחים של הסופר היודע כל או במה שנקרא המספר הלא מהימן...והדברים האלו משקפים את המציאות בצורה הרבה יותר עשירה".

יעקובוביץ: "הרבה פעמים אני מבין את הצד השני לפני שאני מבין את עצמי. ואני משתמש בו כדי להבין את עצמי, לפעמים בצורה קיצונית. הזולת הוא כלי רב חשיבות בשביל להבין את עצמך". *

עוד כתבות

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מגמה מעורבת בוול סטריט; טבע מזנקת ב-15%, שופיפיי מתרסקת ב-20%, אובר ב-9%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● אובר יורדת ב-9% בעקבות הדוחות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● לידר: "אנו מתרשמים לחיוב מהביצועים של טבע" ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום, המניות יורדות ● האם טסלה הטעתה את המשקיעים? יורדת ב-4% ● רדיט וליפט עולות לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת