גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אביגדור פלדמן לוקח צד (שמאל)

בהשתלחותו בפסק דין דיבת סרן ר', שכח הפרקליט המסור את דבריו ודעותיו שלו עצמו

מוטב היה להניח לעשן להתפזר. להמתין עד שהרוחות יירגעו. עתה, לאחר שה"פסטיבל" סביב פסק דינו של שופט בית המשפט המחוזי, נעם סולברג, בתביעת לשון הרע, שהגיש סרן ר' נגד אילנה דיין וטלעד, שכך-משהו, ניתן להתייחס לזווית מסוימת, הראויה להתייחסות.

נזכיר: פסק הדין עסק בכתבה, ששודרה בתכנית "עובדה". דיין התיימרה לחשוף בה, סוף סוף, את האמת. סרן ר' הוצג בה כמי שלא היסס לבצע "וידוא הריגה" של ילדה תמימה, בת כ-13 שנים, אשר כל חטאה התמצה בכך, שהיא טעתה בדרכה לבית הספר. הוא הוצג בה כמי שלא הסתפק בשתי יריות, שכוונו אל גופתה חסרת האונים, אלא הוסיף ושחרר לכיוונה עוד צרור, "ליתר ביטחון". האמת היתה שונה בתכלית. במהלך האירוע לא ידע סרן ר', כי ילדה בת 13 היא השוכבת שם, לא רחוק ממוצב "גירית".

להבנתו, הוא חירף את נפשו, על-מנת לסכל מתקפת טרור על המוצב. "הצרור המאוחר" נורה בכלל לכיוון אחר, על-מנת להבריח מחבלים, שסרן ר' חשש, שאורבים לחייליו בקרבת מקום. לא למותר לציין, כי סרן ר' זוכה על-ידי בית הדין הצבאי מכל אשמה. נקבע כי פעל באופן סביר וראוי. על-פי סולברג, לא הובאו בפניו ראיות, שחייבו ממצאים שונים מאלה.

בראייה מקצועית-משפטית, בעיני מי שבקיא בדיני לשון הרע, פסק הדין בנוי לתלפיות. כמו פסקי דין קודמים, בלשון הרע, שיצאו תחת ידיו של אותו שופט. סולברג קבע כי בכתבה אכן פורסמו דברי לשון הרע אודות סרן ר' (לא ניתן לחלוק על כך), וכי טענות ההגנה, שהועלו על-ידי הנתבעים - העיקרית שבהן, טענת "אמת דיברתי" - אינן עומדות להם. הוא עשה כן על-סמך הראיות, שהובאו בפניו, ותוך נטילה בחשבון של נטלי ההוכחה. רק כך אמור שופט לנהוג.

השתלחות בסולברג

היה זה עו"ד אביגדור פלדמן, אשר בראיון חושפני לאותה אילנה דיין, במסגרת אותה התכנית ("עובדה"), גרס כי מקצוע המשפטים אינו מקצוע, המחפש את האמת, או המוצא אותה. היה זה אותו פלדמן, שלאחר חתימת עסקת הטיעון עם הנשיא-לשעבר משה קצב, אותו הוא מייצג במסירות רבה, קבע כי "אין אמת. יש ראיות".

והנה, אותו פלדמן סתר את עצמו, לכאורה, עת שברשימת ביקורת עוקצנית-צינית (מרושעת?) בעיתון "הארץ" (18.12.09) ביטא מורת-רוח רבה מפסק-דינו של סולברג. באותה הרשימה ראה פלדמן, משום-מה, לנכון להזכיר את זאת, שהשופט סולברג "קבע את מקום מושבו בהתנחלות 'אלון שבות', באזור בית לחם (גוש עציון)". קשה להשתחרר מן הרושם, שלפיו פלדמן מצא קשר בין עובדה (בלתי רלבנטית) זו לבין הקביעות שבפסק הדין.

למקרא רשימת הביקורת, קשה להשתחרר גם מן הרושם, שלפיו מי שחיבר אותה לא היה אותו משפטן צרוף, שקבע כי בבית המשפט "אין אמת. יש ראיות". ברשימה התיימר פלדמן להכיר את כל העובדות הרלבנטיות (לרבות אלה שלא הוכחו בבית המשפט), ולחרוץ דין - הן את זה של סרן ר' והן את זה של השופט סולברג (אותו כינה "הכותב המלכותי, היושב על ראש הגבעה", ואשר לו הוא ייחס כתיבת פסק-דין "אידיאולוגי".

ברשימתו חזר, למעשה, פלדמן על אשר, על-פי פסק הדין, עשתה דיין בכתבתה. הוא פרש רק "אמת חלקית", ובכך יצר רושם מוטעה בעליל. הוא הזכיר, שברשת הקשר נשמע קולו של החייל שבתצפית מודיע, כי המדובר ב"ילדה בת עשר", וכי "אין צורך להרוג אותה". מייד לאחר מכן הוא סיפר על כך ש"סרן ר' נשמע בקשר: 'אני ועוד גפרור מתקרבים עוד יותר קדימה, לוודא את ההריגה'". מצמרר! מה חבל שפלדמן חסך מן הקורא, את העובדה שלפיה בעת שסרן ר' התקרב אל גופתה של הילדה השוכבת, הוא לא היה מודע כלל לדברים, שנשמעו בקשר קודם לכן. כך נקבע בפסקי הדין, הן זה של בית הדין הצבאי והן זה של סולברג. פרט חשוב.

לעולם לא נדע, ככל הנראה, מה באמת הביא את הילדה הקטנה לקרבה חשודה למוצג גירית, ולבסוף למותה. לכך מסכים, כנראה, אפילו עו"ד אביגדור פלדמן. לא אחת נקבע, כי "האמת ההיסטורית" היא עניין להיסטוריונים. לא לבית המשפט. תפקידו לבחון את הראיות, שמביאים בפניו בעלי הדין, ועל סמכן להכריע במחלוקות שביניהם. ניתן לשער שפלדמן מודע גם לכך.

ואם כן, מדוע זה ראה אותו פלדמן להשתלח כך בשופט סולברג ובפסק-דינו? מדוע זה הוא הרחיק-לכת עד לרמיזה (גסה) לכך, שסולברג הונע על-ידי האידיאולוגיה שלו?

בהקשר זה קשה שלא להיזכר בתיק אחר. עו"ד פלדמן מייצג בו, במסירות רבה, את מוחמד בכרי, יוצר הסרט "גנין ג'נין", בתביעת לשון הרע, שהגישו נגדו 5 חיילי מילואים, שהשתתפו במבצע "חומת מגן". אלה חשו נפגעים מהצגתם של החיילים, שהשתתפו במבצע, כפושעי מלחמה. בדומה לקלות, בה ייחס פלדמן, לסרן ר', ערלות-לב ב"ווידוא ההריגה" של הילדה, כך בתיק ההוא הוא טען, בלהט רב, כי חיילי צה"ל אכן ביצעו את פשעי המלחמה המזעזעים, שיוחסו להם בסרט.

גם שם, כאילו "שכח" פלדמן, את דבריו-שלו, שלפיהם מה שקובע בבית המשפט הן הראיות, ולאו דווקא ה"אמת", כפי שהיא בעיניו. לבד מהפרחת טענה מזעזעת זו, הוא לא עשה את הדרוש על-מנת להוכיח אותה. ואכן, נקבע כי אין עומדת לבכרי הגנה כלשהי בפני תביעת לשון הרע, שהוגשה נגדו, בוודאי לא הגנת "אמת דיברתי" (התביעה נדחתה מטעם משפטי: החוק אינו מאפשר הגשת תביעה בגין לשון הרע, שפורסמה על "ציבור", על "חבר בני אדם", ולא על אדם ספציפי. ערעור על כך תלוי ועומד בפני בית המשפט העליון).

המשפט הוא משחק השקר

כה קלה ידו של עו"ד פלדמן על הדק ייחוסם לחיילי צה"ל של פשעי מלחמה מזעזעים, דוגמת ווידוא ההריגה ודוגמת אלה שבסרט "ג'נין ג'נין".

זה המקום להדגיש: רשימה זו אינה פרי עטו של מי שנמנה עם חוג הימין. האמור בה מנותק מהשקפה פוליטית או אידיאולוגית.

באותו ראיון חושפני אצל אילנה דיין - זה הזכור מכך, שפלדמן גרס בו, כי "המשפט הוא משחק השקר", והודה כי הוא "בוחר לייצג את השקר" וכי חייו הם "נשף מסכות" - הוא הסביר, כי אף שהוא חש מבוזבז במקצועו, הרי הוא אינו נוטש אותו, מפאת שלדבריו הוא "עצל, חלש, פחדן, לא יודע לעשות שום דבר אחר. עם שתי ידיים שמאליות". דומה שמבלי משים שם פלדמן את האצבע על בעייתו העיקרית. הנטייה המובהקת שלו הרחק שמאלה. כה מובהקת עד שאפילו שתי ידיו שמאליות (וככל הנראה לא רק הן).

"הפוסל במומו פוסל", כבר נאמר. דומה שפלדמן מהווה דוגמה חיה לכך. לא את דעותיו האידיאולוגיות של השופט סולברג יש להעלות על נס בהקשר הנדון, אלא את אלה של פלדמן. אלה עיוורו את עיניו מראות את שהוא כה מיטיב לראות (במיוחד כאשר הדבר משרת את לקוחותיו). קשה להשתחרר מן הרושם, שבכך הוא "הרג שתי ציפורים במכה אחת": שירת את האג'נדה האידיאולוגית שלו, ו"על הדרך" סייע לזו, שרק אצלה בחר להתראיין באותו ראיון חושפני ומעורר הדים.

הכותב מתמחה בתביעות לשון הרע, מלמד דיני לשון הרע במכללת "שערי משפט", שבהוד השרון, ומייצג את התובעים-המערערים בעניין הסרט "ג'נין ג'נין"

עוד כתבות

חברת נובה רחובות / צילום: איל יצהר

כ־50% מהעליות בזכותן: שתי מניות השבבים שמושכות את הבורסה בתל אביב כלפי מעלה

המשקיעים במניות נובה וקמטק נהנו בשנה האחרונה מתשואה תלת־ספרתית שאחראית לחלק נכבד מהעליות במדדי הדגל של ת"א ● מהיכן נובעת ההצלחה שלהן, האם הן צפויות להמשיך לזנק, ואיזו מניית שבבים נשארה מאחור?

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

"לא יודעת אם יהיה לי כסף לשלם שכירות": 4 משפחות מפונות מספרות על החיים שהשתנו

שבעה חודשים חלפו מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", כ־24 אלף איש עדיין חיים במלונות, וכ־48 אלף בדירות זמניות ● ​גלובס עם ארבע משפחות מפונות מהצפון והדרום, שנתלשו מהבית, ממקומות העבודה וממוסדות החינוך

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

מפגינים פרו-פלסטינים בהאג / צילום: Reuters, Charles M. Vella / SOPA Images/Sipa USA -

חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל"

הצעד הוכרז לאחר חודשים של קמפיינים מצד גורמים פרו-פלסטינים במוסד ההולנדי, כולל עצומה וכן כינוס ועידה כללית שהצביעה בנושא והחליטה על החלת החרם על האקדמיה לאמנות ולעיצוב בצלאל ● שני המוסדות קיימו בשנים האחרונות שיתופי-פעולה מקיפים, כולל הרצאות אורח

עזריאלי ספירלה / הדמיה: KPF

80 קומות לפחות: המגדלים החדשים שישנו את קו הרקיע של תל אביב

שורת גורדי שחקים בני עשרות קומות צפויה לשנות את פניה של תל אביב וסביבתה בתוך עשור, והמבנים הגבוהים של היום יסתכלו מלמטה על הענקים של העתיד ● המגדלים החדשים לא ישמשו את הדיירים רק למגורים או לעבודה, אלא יכללו בתי קפה, חנויות ואפילו שטחים ציבוריים ● וגם: האם בבנייה החדשה נצטרך לוותר על הרכב? ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

שביל הפסגה בהר מירון / צילום: Shutterstock

צה"ל על הירי לכיוון הבסיס במירון: זוהו כ-60 שיגורים, נגרם נזק קל בלבד

דיווח: ממשל ביידן דוחק במדינות ערביות לקחת חלק בכוח שמירת שלום ברצועת עזה "בתום המלחמה" • צבע אדום בשדרות ובעוטף עזה • צה"ל חיסל מפקד שטח בכיר ביחידת "חזית הדרום" של חיזבאללה • הותר לפרסום: אזרח ישראלי נהרג כתוצאה מפגיעת טיל נ"ט בצפון • עדכונים שוטפים

אברהים קאלין, ראש סוכנות הביון הטורקית / צילום: ap, Emrah Gurel

מתווכת על מלא: ראש סוכנות הביון הטורקית נפגש עם הנייה בדוחא

ברקע המשבר בין ירושלים לאנקרה, ראש סוכנות הביון הטורקית נועד בבירת קטאר, דוחא, עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הנייה ● בפגישה בין השניים עסקו במו"מ, בניסיון הטורקי להביא להפסקת אש ובסוגיית הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

אחרי העיכובים ארה"ב תשלח חבילת נשק גדולה לישראל. מה יש בה?

ממשל ביידן עדכן את הקונגרס כי בכוונתו לקדם אספקת נשק לישראל בעלות כוללת של יותר ממיליארד דולר ● חבילת הסיוע החדשה כוללת חימושי טנקים בסך כ־700 מיליון דולר, רכבים טקטיים בסך כ־500 מיליון דולר ופצצות מרגמה בסך כ־60 מיליון דולר

שטח נחיתה למסוקים. כיום פועלים כ־30 מנחתים מפוקחים / צילום: גלעד קוולרצ'יק

בקרוב בתל אביב: חמישה מנחתים חדשים יוקמו למסוקים

לקראת סגירתו של שדה התעופה בהרצליה, חברת נתיבי ישראל מחפשת חלופות למנחת מסוקים בת"א ● יעקב יופה, משנה סמנכ"ל לתעופה בחברה: "בכוונתנו לאתר כחמש נקודות נחיתה במרחב ת"א, כולל אפשרות למסוקים לנחות על גגות במקומות שיאושרו"

אמפי שוני הערב. משתתפי העצרת מניפים שלטים ''אין חטופים. אין עצמאות.'' / צילום: עודד אנגל Oded Engel

132 חטופים בעזה: טקס יום העצמאות האלטרנטיבי של משפחות החטופים

מטה משפחות החטופים קיים הערב (ב') עצרת בכיכר החטופים בת"א ● במקביל התקיים טקס "כיבוי משואות והדלקת התקווה" באמפי שוני ששודר בשידור ישיר במספר מוקדים ברחבי הארץ ● מחר (ג') יציינו את יום העצמאות במטס של תשעה מטוסים במבנה חסר שיניפו תמונות של 132 החטופים

סם אלטמן, מנכ''ל OPEN AI / צילום: ap, Patrick Semansky

אירוע החשיפה של Open AI: דגם חדש של ChatGPT

OPEN AI חשפה הערב מספר יכולות חדשות במוצריה ● סם אלטמן כתב בחשבון ה-X שלו: "לא GPT-5, לא מנוע חיפוש, אבל אנחנו חושבים שאנשים יאהבו"

פגיעה בבית בצפון / צילום: ap, Hassan Ammar

הותר לפרסום: אזרח ישראלי נהרג כתוצאה מפגיעת טיל נ"ט בצפון

שלושה לוחמי צנחנים נפצעו קשה כתוצאה מהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה, לוחם גבעתי נפצע קשה מפיצוץ מטען בדרום הרצועה ● צה"ל ושב"כ חיסלו יותר מ-10 מחבלים בבית ספר של אונר"א במרכז הרצועה • טנקים של צה"ל נצפו בנקודה המערבית ביותר מאז הכניסה לרפיח • ראש ממשלת קטאר: פערים משמעותיים בין ישראל לחמאס על שחרור חטופים • מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו הלילה כטב"ם שהגיע לישראל, ככל הנראה מעיראק • עדכונים בולטים מכל החזיתות

ג'ייקוב לו, שגריר ארה''ב בישראל / צילום: אוריה תדמור

שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, מגיע מחר לראיון מיוחד בכנס גלובס

במסגרת כנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל של גלובס שייערך מחר (ה'), שגריר ארה"ב יעניק ראיון מיוחד ● עוד ידברו בכנס: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, לראשונה מאז שהודיע על סיום תפקידו, ומנכ"ל פרטנר אבי גבאי וכן שורה של גורמים מובילים בחברה הערבית והיהודית

איליה סוצקבר, המדען הראשי של חברת OpenAI והמנכ''ל לשעבר סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

איליה סוצקבר, המייסד המשותף הישראלי של OpenAI, הודיע על עזיבת הסטארט-אפ

בציוץ בטוויטר כתב המדען הראשי והמייסד המשותף הישראלי של OpenAI, איליה סוצקבר, כי הוא עוזב את הסטארט-אפ וכי "הוא נרגש לקראת מה שיבוא כעת" ● המנכ"ל סם אלטמן כבר צייץ בתגובה: "זה מאוד עצוב לי" ● לאחר עזיבתו של סוצקרבר, הודיע בכיר נוסף, יאן לייקה, על עזיבתו

מיזם ''אבנים עם לב אדם'' / צילום: פרויקט אבנים עם לב אדם

המגזר העסקי זוכר: יוזמות ההנצחה האזרחיות

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת חיילים וחיילות שנפלו במערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה, ובהם נופלי מלחמת חרבות ברזל

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניות המם זינקו בעשרות אחוזים

הדאו ג'ונס ננעל בירידה אחרי רצף עליות של 9 ימים ● אירופה ננעלה באדום ● מדד המחירים לצרכן של סין טיפס ב-0.3% בהשוואה לשנה שעברה - גבוה מהערכות לעלייה של 0.2% ● הונג קונג ננעל בעלייה של 0.76%

ענק ההשקעות שהסתבך בגלל השקעה בחברות שמספקות נשק לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס ● כותרות העיתונים בעולם 

דובר צבא ירדן במסיבת עיתונאים / צילום: Reuters, Laith Al-jnaidi

בזמן מלחמת חרבות ברזל: תרגיל בינ"ל במעורבות לבנון בירדן

בתרגיל משתתפים כוחות יבשה, אוויר וים מ־33 מדינות כמו ארה"ב, בריטניה וצרפת וגם צבאות לבנון, מצרים ועיראק משתתפים בו ● לדברי דובר צבא ירדן, התרגיל מיועד לעזור במאבק בארגוני טרור ומהווה תגובה "להתפשטות כטב"מים, נשק ביולוגי, כימי וגרעיני"

חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock

80% בחצי שעה: האם המניה שהטריפה את וול סטריט תעשה זאת שוב?

מניות המם חוזרות לסיבוב נוסף? גיימסטופ (GME) מזנקת בוול סטריט ● ברקע הזינוק נמצא ציוץ אחד של קית' גיל, מי שגרם לזינוק המניה ב-2021, אחרי 3 שנים של שתיקה ● שתי מניות מם נוספות, רדיט ו-AMC, מטפסות אף הן

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בישראל ובארה"ב: שלושה נתוני מאקרו גורליים יפורסמו בתוך 24 שעות

החל מהיום (ד') בצהריים יחל מרתון של נתוני מאקרו חשובים ● הראשון שבהם יהיה מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אפריל, שהפתיע לרעה במשך 4 פעמים ברצף ● משם הפוקוס יעבור לישראל, עם פרסום נתוני האינפלציה והתוצר ● אלו הציפיות בשוק