גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשיפת החוקרים בדובאי מוכיחה - מידע ביומטרי הוא חרב פיפיות

הרבה שאלות עולות מפרשת חיסול מחמוד אל-מבחוח בדובאי, בין אם הממצאים אכן מוליכים אל המוסד ובין אם לאו ■ בקהיליית הביטחון מתקשים להחליט אם עדיין מדובר במבצע מבריק - או בפרשת משעל 2

הסמל הידוע של "המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים" הוא מנורת המקדש בתעתיק המופיע בשער טיטוס ברומא, והוא כולל את המוטו "באין תחבולות ייפול עם ותשועה ברוב יועץ", מתוך משלי י"א. ייתכן שהארגון הזה, חלק ממה שהעיתונאי הוותיק אורי אבנרי כינה פעם "מנגנון החושך", בכלל לא קשור לחיסול של מחמוד אל-מבחוח בדובאי בחודש שעבר, אבל מה שמדאיג בפרשה הזו הרבה יותר עמוק מאשר השאלה האם ידו של המוסד בדבר.

השבוע עמד החיסול הזה במוקד העניינים לא רק בישראל. הממצאים של משטרת דובאי, כפי שהוצגו ביום שני, כוללים תיעוד ממצלמות אבטחה במלון שבו שהה אל-מבחוח, שיחד עם מידע שהוצלב על האורחים האחרים במלון, סייע להם לזהות את השמות ואת התמונות של 11 "שכירי חרב" שהשתתפו בפעולת החיסול.

בכירים לשעבר בשירותי הביטחון מתקשים לגבש דעה אחידה באשר לאיכות הביצוע של החיסול הזה ובכל מה שנוגע להשלכות שלו כעת, לאחר שכפי הנראה הצליחה משטרת דובאי לעלות על עקבותיהם של האנשים שהיו מעורבים במבצע.

הפרשה נראית כאילו נלקחה מספר ריגול טוב. חלק מוותיקי שירותי הביטחון מעלים השערות שהגוף שתכנן את הפעולה לקח בחשבון את העובדה הידועה שדובאי היא מהמדינות המרושתות ביותר במצלמות אבטחה, ולכן בעצם אין שום סיבה להתרגש מהחקירה בבריטניה ובאירלנד בעניין זיוף הדרכונים.

אחרים מוכנים לרמוז כי הפעולה נועדה להיחשף בדרך הזו, ובאמצעות הכותרות שהיא מייצרת, להחזיר לארגון את ההילה שלו ככזה שלא מהסס לצאת לפעולות מהסוג הזה. שימו לב, הם אומרים, שכל המעורבים יצאו את גבולות דובאי בשלום ושלקח לשלטונות יותר משבוע להבין שמותו של אל-מבחוח לא היה מוות טבעי.

בין אם החיסול בדובאי הוא פעולה של המוסד הישראלי ובין אם לאו, הפרשה מדאיגה לא רק מהבחינה הדיפלומטית, או בשל האפשרות לכאורה שבפעולה נחשפו שיטות או סוכנים. לפי השמות והתמונות שפרסמה משטרת דובאי, מצאו את עצמם שבעה תושבים ישראלים תמימים במוקד ההתעניינות, לאחר שהתברר שהדרכונים שלהם זויפו ושהזיוף שימש את האנשים שהשתתפו בחיסול.

דובאי מחמוד אל מבחוח חמאס / צלם: רויטרס

המאגר הביומטרי נפרץ? אז מה

מובילי המאבק נגד חוק המאגר הביומטרי רואים בפרשת החיסול של אל-מבחוח מקרה שמדגים באופן מובהק את הסכנות של המאגר, לא רק בכל מה שנוגע לחופש הפרט וליכולת של אזרחים להתגונן מפני גניבת זהות, אלא גם באפשרות שמידע ביומטרי רגיש עלול לחשוף פעולות מבצעיות סודיות ולהקשות על ביצוען.

"אנחנו מאפשרים לטכנולוגיה להשתלט עלינו", אומר עו"ד יהונתן קלינגר, ממתנגדי החוק הביומטרי. "מספיק חוקר אחד עם מחשב נייד ותוכנה מתקדמת לזיהוי תווי פנים. אם יש לך היום תוכנות כמו פייס.קום (של קומברס) שמאפשרת סריקה וזיהוי תווי פנים של החברים שלך בפייסבוק, תחשוב מה יכולות לעשות תוכנות יותר רציניות של זיהוי פנים כדי לאתר את הסוכנים שלנו".

קלינגר מתקשה להאמין שמדובר בפעולה של המוסד, ולו רק בגלל העניין של גניבת הזהויות, ועוד מאזרחים ישראלים. "יש כאן שני תרחישים: המוסד לא זייף את הדרכונים ומדובר בגוף עוין שמצא את המאגר, חיפש וזייף דרכונים של עולים שהגיעו לישראל בשנים האחרונות". מן הסתם, כדי שהגוף הזה יוכל לשתול בפעולה הזו עקבות שיובילו לישראלים ויגרמו למדינה נזק דיפלומטי.

"תרחיש ב', והוא פחות סביר בעיניי", אומר קלינגר, "הוא שסוכני המוסד זייפו תעודות, וזה אומר שהמוסד יכול לקחת מישהו שמתאים לו מבחינת תווי פנים ומאפיינים דמוגרפיים ולהשתמש בזהות כרצונו". והוא ממהר להדגיש עד כמה האפשרות הזו נראית לו בלתי-סבירה: "המוסד זה חבורה של מקצוענים. תקרא לי תמים, אבל אני רוצה להאמין שהבחורים שלנו הם לא אלה שיחשפו את הפנים שלהם למצלמות אבטחה ויסכנו אזרחים שזהותם נגנבה".

ח"כ ישראל חסון (קדימה), לשעבר סגן ראש השב"כ, מתרגש הרבה פחות מהשאלות שעולות ביחס לאמצעי הזיהוי הביומטרי לאור החיסול בדובאי. הגישה של חסון, כמו של אנשים רבים בשירות, מתייחסת לשאלות של חופש הפרט ושל גניבת הזהות מאנשים פרטיים בקונטקסט של המאבק בגורמים עוינים. השאלה מבחינתו היא מי יוביל בשימוש בטכנולוגיה ולא האם לגיטימי להשתמש בה. "כמו שאני אומר לא פעם לילדים שלי: תארו לעצמכם את החיים בלי אש", אומר חסון. "כלומר, זה לא האמצעי, אלא מי משתמש בו ואיך הוא משתמש בו".

האם הפרשה לא ממחישה כמה האמצעי הזה מסוכן?

"זה מסוכן לכל כיוון. לגנוב זהות בצורת דוקומנט - תעודת זהות, דרכון - זה די פשוט. זה בעיקר תלוי באיכות האמצעים שלך. היום כמעט כל ילד עם מדפסת יכול לזייף מסמכים כאלה. זה הפך לקל יותר מאי-פעם. לגנוב זהות ביומטרית זה הרבה יותר מסובך".

ואולי בגלל זה מאגר של נתונים כאלה חושף את כולנו, כמו שגילו השבוע האנשים ששמם פורסם ושדובאי הוציאה להם צווי מעצר בינלאומיים.

"אני לא מכיר שיטה שבה ניתן לעשות זיהוי בלי שיהיה מאגר באיזשהו מקום. בין אם זה מאגר גורף או מאגר חלקי. זה נכון שמאגר יכול לדלוף, אבל עדיין הרבה יותר מסובך לזייף את הנתונים. כמו שיש היום מרשם תושבים, יהיה בסוף מאגר ביומטרי. השאלה אם הוא נפל בידיים עוינות ושימש לגניבת זהות, או שהשימוש הוא של המדינה".

למדינה מותר להשתמש בנתונים לפי שיקול דעתה?

"זה דיון אחר - המדינה יכולה לעשות הרבה דברים, כמו שהמדינה זכאית לקרוא לך למילואים ולשלוח אותך לחזית. העובדה שגנבו זהויות, ולא משנה מי ואיך ולמה, מצריכה את ועדת החוץ והביטחון לבדוק את התהליך ואת המשמעויות".

במילים אחרות, חסון עושה אבחנה מפורשת בין אופן הניצול האפשרי של המידע הביומטרי. "אם אתה מייחס את זה למדינה, אז מדובר ב'שימוש'". לעומת זאת, אם המידע נפל לידיהם של גורמים עוינים, אז הפעולה מוגדרת "גניבת זהות".

אז מה אמור האזרח הפשוט לעשות?

"זו סכנה. זה איום על אזרחי ישראל ולדעתי ועדת חוץ וביטחון צריכה לבדוק האם ישראל ערוכה לסוג כזה של איום". עבור רבים במערכת הביטחון, המטרה של האמצעים הביומטריים היא בעצם "לעלות מדרגה" מבחינת הקושי שמוטל על הצד השני כשהוא מנסה לזייף מסמכים. "בעצם, מה שאנחנו אומרים הוא, בוא נסבך את תהליך הזיהוי ונעשה אותו ביומטרי", אומר חסון. ומה כשהאמצעי הזה ייפרץ? פשוט נתקדם יחד עם הטכנולוגיה, מה שישראל תמיד הקפידה לעשות.

דובאי מחמוד אל מבחוח חמאס / צלם: רויטרס

עושים שלום למצלמה

לעו"ד קלינגר יש עוד תיאוריה, שגם הוא מודה שיש בה ממד קונספירטיבי, אם כי לא מופרך מייסודו. "בכל הדיון הציבורי על החוק הביומטרי, המוסד, מסיבות מובנות, לא היה יכול להשמיע את קולו. אבל אין ספק שעצם קיומו של מאגר כזה מסכן את פעילותם של שירותי הביטחון".

קו המחשבה הזה מוביל לרעיון שאם אכן המוסד אחראי על החיסול, ייתכן שלא רשלנות עמדה מאחורי החשיפה של האנשים לעיני המצלמות, אלא ניסיון מתוחכם להעביר מסר לגבי הדאגה של הארגון מההשלכות של החוק השנוי במחלוקת.

האפשרות הזו נשמעת הזויה, אבל חובב של ספרי מתח ומדע בדיוני עשוי להתחבר לרעיון הרומנטי הזה, שמוציא את המוסד גם כארגון ביון בלתי-מנוצח, שיכול גם לספק את הסחורה וגם לעשות שלום למצלמה מבלי להיתפס.

מצד שני, הקלות הבלתי-נסבלת שבה שורבבו למבצע הזה פול קילי, מייקל בודנהיימר, סטיבן הודס, מלווין אדם מילדינר ואחרים, חייבת לעורר דאגה בקרב כל אחד מאיתנו, משום שכל הסבר אפשרי עדיין לא מניח את הדעת בכל מה שקשור לשימוש שנעשה בזהותם בלי ידיעתם, שלא לדבר על הסכמתם.

התוצאות של חקירת הרשויות בדובאי עשויות לסכן לא רק את האנשים ששמותיהם נחשפו, אלא להרחיק מישראל לא מעט יהודים המתגוררים במדינות אירופיות השוקלים לעלות לארץ. שוב, לא משנה מי הגורם שהשתמש בזהותם של האנשים הללו, קשה שלא לזהות את המאפיינים שלהם - ילידי אירופה, יהודים שעלו לארץ ומחזיקים גם בדרכון של מולדתם הקודמת. מהיום, אנשים שעונים למאפיינים האלה יחשבו היטב על הסיכון האפשרי שהם נוטלים על עצמם כשהם מקבלים אזרחות ישראלית.

תורנו לשבת על הכיסא הנמוך

הבוקר (ה') זומן רון פרושאור, שגריר ישראל בבריטניה, לבירור בנושא הזיוף של הדרכונים. גם השגריר באירלנד, ציון עברוני, ייאלץ לספק הסברים למדינה המארחת. אפילו בצרפת ובאוסטריה המבצע הזה כבר מייצר הדים דיפלומטיים, למרות ששם מדובר בזיוף של דרכונים שאין מאחוריהם אנשים אמיתיים.

אתמול, כשהתייחס שר החוץ, אביגדור ליברמן, לנושא החיסול, הוא ציין כי "אין שום עניין לישראל לשנות את מדיניות העמימות שלה. אני לא יודע למה לוקחים כמובן מאליו שזה המוסד השתמש באותם דרכונים, זה פשוט לא נכון". קשה לדעת עד כמה ליברמן מתכוון למה שהוא אומר, אבל נציגי משרדו בבירות אירופה צפויים לקיים כמה פגישות מהסוג שבו הם יושבים על כיסא נמוך, אם להזכיר פרשה דיפלומטית אחרת מהזמן האחרון.

יואב בירן, לשעבר שגריר ישראל בבריטניה ומנכ"ל משרד החוץ, מסביר שאין "רוטינה" למצבי משבר מהסוג שעובר כעת על יחסי ישראל-בריטניה ואירלנד. "אין כלל אחד לכל המקרים מהסוג הזה. מדינות אינן ממהרות ליטול אחריות על פעולות כאלה, ולכן גם מדינות שנקלעות לעניין, אינן ממהרות לקבל את הטענות של מדינות שלישיות. התגובה הדיפלומטית תואמת בדרך-כלל את הסבירות שהטענות כלפי המדינה שפעלה אכן נכונות".

ומה יכולות להיות ההשלכות במקרה כזה?

"זה נע בין דרישה להתחייבות שלא ייעשו צעדים כאלה בעתיד, לבין צעדי ענישה, שיכולים להיות פגיעה בשיתוף הפעולה בין המדינות, או צעדי ראווה, כמו החזרת השגריר ואפילו הורדה של הדרג של הקשרים הדיפלומטיים".

בירן מציין כי עולם הפעילות החשאית מורכב ומסובך ולא כל מה שנראה בחוץ הוא התמונה האמיתית. "יכול להיות שמנגנוני הביטחון של שתי מדינות שיתפו פעולה נגד מדינה שלישית, וכשנראה שאחת מהן נתפסה, או שיש לגביה הוכחות - המדינה שלא נתפסה לא תודה אלא תיצור את הרושם כאילו הפעולה החשאית הייתה בלתי-מתואמת".

יש נסיבות מקלות?

"אם הפעולה משרתת לא רק את האינטרסים של המדינה המבצעת, אלא שיש לה קונצנזוס רחב, כמו פעולה נגד טרוריסט, התגובה צפויה להיות הרבה יותר סלחנית".

עוד כתבות

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה