גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השוויון מתחיל בתוכי

‎‎גם אם אתם בצד הנפגע וגם אם בצד המרוויח, השאיפה לשוויון הוא חלק בלתי נפרד מן המוח האנושי ■ וגם: נטיות של פושעים‏

‎‎בעולמנו הקפיטליסטי, מלמדים אותנו שאי-שוויון הוא חלק מהחיים, תמיד היה ותמיד יהיה. ואולם, מסתבר שגם שוויון הוא "חלק מהחיים", הוא מוטבע עמוק יותר בתוך קיומנו ממה שהיינו עשויים לחשוב. מחקר חדש המתפרסם בכתב העת היוקרתי ‏Nature‏, מראה כי המוח עצמו מגיב באי נוחות לסיטואציות של אי-שוויון - גם כשהנבדק אינו זה שנפגע באופן אישי, ואפילו כשהוא דווקא זה המרוויח.

כבר שנים ידוע כי שוויון מרתיח בני אדם כשהם חוששים להיות בצד הנפגע שלו. כשמספרים לשני אנשים שמבצעים את אותה העבודה כי הם מרוויחים משכורות שונות, בהחלט עלולה להיווצר בעיה, אלא אם יסופק הסבר ראוי ומרגיע לעניין. לעיתים, יפעל האדם שמרגיש עצמו נפגע מאי השוויון כדי להקטין אותו, למשל, על ידי הפחתת המאמץ.

עם זאת, עד היום לא ידעו החוקרים עד כמה התפיסה הזו מעוגנת באופן בסיסי בביולוגיה של בני אדם - התחושה הייתה שמדובר בעניין תרבותי-חברתי, תוצר של סיסמאות שנהוג להפריח מהשפה אל החוץ בחברה דמוקרטית.

במחקר הנוכחי, החוקרים בדקו תגובות לדפוסי תגמול שונים באמצעות ‏f-MRI‏ (הדמיית ‏MRI‏ הבוחנת לא רק את מבנה המוח אלא גם באילו אזורים יש פעילות). החוקרים התמקדו באזור במוח האחראי לתפיסה של תגמול חיובי - האזור הפעיל כשאנחנו אוכלים אוכל טעים, נהנים ממוזיקה, מאהבה או מתחושת סיפוק על הישגינו.

בכל ניסוי השתתפו שני נבדקים, כשבתחילת הניסוי נתנו החוקרים לאחד מהם - שנבחר באופן מקרי לגמרי - 50 דולר. לאחר מכן הוכנסו הנבדקים למכשיר ההדמיה ונאמר להם שעומדים לחלק לזוג עוד תקציב של עד 100 דולר, והוצגו להם כמה תרחישים אפשריים של חלוקת הסכום, כולם באופן לא שוויוני. בחלק מהתרחישים הקצו סכום גבוה יותר לסטודנט שממילא כבר קיבל מתנה בתחילת הניסוי, ובחלק מהמקרים פורגן הסכום הגדול לסטודנט שלא קיבל בתחילת הניסוי שום דבר.

הממצא הראשון לא היה מפתיע. הסטודנטים ה"עניים" (אלה שלא קיבלו 50 דולר בהתחלה), הגיבו בפעילות מוחית ערה באזורי התגמול החיובי כשעמדו לקבל כסף, אך לא כשעוד כסף עמד לזרום לכיסו של הסטודנט השני.

הממצא המפתיע היה כי כשהוצגה חלוקה לא שוויונית לסטודנטים ה"עשירים", אלה שתוגמלו ב-50 דולר באופן לא שוויוני בתחילת הניסוי, הגיב אזור התגמול החיובי שלהם בפעילות רבה יותר כשהחלוקה הייתה נגדם, מאשר כשהחלוקה הייתה בעדם. "המוח שלהם נהנה יותר כשהצד השני קיבל כסף, מאשר כשהם קיבלו כסף", מסביר אחד החוקרים במחקר, פרופ' קולין קמרר מאוניברסיטת ‏Caltech‏.

נראה כי אי השוויון בחלוקה הראשונית, שהוצג כחסר כל בסיס, יצר מתח ואי נעימות שה"עשירים" שמחו להיפטר ממנו על ידי חלוקה שנייה הוגנת יותר. השבת הצדק הייתה חשובה להם במקרה הזה יותר מאשר הרווח האישי. זאת, אף שהם לא היו אחראים ולא נתפסו כאחראים לאי השוויון שנגרם בתחילת הדרך, ולמרות שההיכרות שלהם עם הסטודנט השני הייתה בדרך כלל שטחית.

‎‎פושעים לפי מספרים

‏‎‎‏"פושעים הם בעצם סוג של ציידים מלקטים - הם מסתובבים בשטח מוגדר ומנסים למצוא הזדמנויות לפשוע", אומר פרופ' ג'פרי ברנטינגהאם מאוניברסיטת ‏UCLA‏, במאמר חדש שהתפרסם השבוע בכתב העת ‏Proceedings of the National Academy of Sciences‏. "כשצייד בוחר לתקוף חיית בר ואת השטח בו יבצע את התקיפה, הוא מפעיל את אותם שיקולים כמו גנב שבוחר בית לפרוץ אליו או כלי רכב שיהיה קורבנו".

ברנטינגהאם ושותפו למחקר פרופ' אנדראה ברטוזי משתמשים במתימטיקה כדי לזהות את הנקודות הרגישות ביותר לפשעים. הם עובדים יחד עם המשטרה ולעיתים קרובות שימוש בטכנולוגיה שלהם מביא לעלייה במעצרים, עד שהפושעים קולטים את המתרחש ועוברים למקום אחר.

החוקרים מצאו כי ישנם דפוסים קבועים בפשיעה, כשבנקודות החמות של הפשיעה הקבועה, התנודתיות מעטה. כשנלחמים במתרחש בנקודות הללו, הוא יעבור מעט הצידה, או ייכנע זמנית, אך בדרך כלל לא ימוגר. לעומת זאת, לעיתים ניתן לזהות נקודה "אופנתית", פורחת ועולה מעבר לדפוסים היציבים יחסית. דווקא בנקודה כזו, שיטור מהיר וממוקד לזמן קצר ייצור פגיעה ממושכת שלא תוביל מיידית לצמיחה באזור אופנתי אחר בסמוך לאותה נקודה.

המודל הוא מורכב ומזהה דפוסים במרחב ובזמן על פי חישובים שגם שוטרים מנוסים שמכירים את המתחם ואת נתוני הפשיעה כמו את כף ידם, לא בהכרח יזהו. מדובר באותם סוגי מודלים המשמשים גם בביולוגיה כדי לנבא תפוצה של מגיפות וגנים הפועלים באופן משותף וכן בתחום ניבוי מזג האוויר ורעידות אדמה.

המודל יודע לזהות גבולות גזרה, כלומר מתי עליות קטנות ברמות הפשיעה באזור מסויים קשורות האחת לשניה, ומתי אנחנו כבר ממפים אזור גדול מידי ומזהים דפוסים שבעצם אינם אמיתיים.

הבסיס של התיאוריה היא השאלה מדוע פושעים חוזרים לזירת הפשע - ואכן, הם חוזרים אליה. "מי שכבר פרץ לבית שלך יודע מה יש לך בפנים וגם כיצד להיכנס", הם מסבירים, "ומסיק מכך גם מסקנות לגבי בתים סמוכים. אולי הפושע מרגיש נוח באותו מקום כי הוא עבד שם בעבר בעבודה רגילה או כי המקום סמוך למקום מגוריו. במקום כזה הוא ייראה פחות חשוד. שיקול נוסף הוא היכן ניתן להשיג את האפקט הכי גדול יחסית למאמץ".

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון