גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסביב למשכנתא

עלות קניית דירה אינה דומה למחיר דירה, נוספות לה הוצאות הכרחיות וגמישות ■ הנה רשימה

ליאור איילון הוא מנהל חברת מת"ן לייעוץ לנוטלי משכתנאות

מזל טוב, בשעה טובה ומוצלחת החלטתם לרכוש דירה חדשה. ייתכן וזו הדירה הראשונה שאתם רוכשים. ייתכן שאתם מוכרים את דירתכם הישנה ועוברים לדירה גדולה יותר. בכל מקרה, לפני שאתם מזמינים את המובילים, ומתחילים לארוז, אל תשכחו לקחת בחשבון את העלויות הנוספות הכרוכות ברכישת דירה חדשה.

רכישת דירה היא אחד הצעדים הכלכליים המשמעותייים ביותר בחיי כל אדם. מחיר הדירות הגבוה מגמד את ההוצאות הקטנות הנלוות לרכישת הדירה. מהם 4,000 או 5,000 שקל ביחס לדירה שעולה מיליון שקל? כך חושבים רבים וטובים. בפועל, הסכומים הקטנים הללו מצטברים לכדי 10% ואף 15% ממחיר הדירה. כתוצאה מכך, תכנון פיננסי ארוך ומחושב הולך לטמיון וחגיגת הדירה החדשה מסתיימת עם ערימת חובות המאיימת על עתידם הכלכלי של הרוכשים.

ניקח לדוגמא זוג המרוויח 18 אלף שקל נטו בחודש. לאחר שחסכו בעמל רב 400 אלף שקל, החליטו בני הזוג לרכוש דירה שעולה מיליון שקל. לצורך זאת, הם לקחו משכנתא בסכום 600 אלף שקל, לטווח 20 שנה, ובריבית 3.5%, הזוג ישלם בכל חודש 3,500 שקל - פחות מ-20% מהכנסתם החודשית, החזר חודשי סביר לחלוטין.

שמחים וטובי לב עוברים בני הזוג לדירה החדשה, ומגלים שהוצאות המעבר, התשלום לעורך הדין, דמי התיווך, שיפוץ קל וקניית ריהוט חדש - הוצאות שכל אחת מהן קטנה ביחס למחיר הדירה - מצטברות ל-100 אלף שקל.

כיוון שלצורך רכישת הדירה ניצל הזוג את כל חסכונותיו, אין לו ברירה אלא ליטול הלוואות מכל מקור אפשרי - מהבנק, מחברות האשראי ואפילו ממקום העבודה. המשותף לכל ההלוואות הללו הוא שהן ניתנות לתקופה קצרה של לא יותר מ-6 שנים, ובריבית גבוהה הרבה יותר מריבית המשכנתא.

למרות התכנון הכלכלי המחושב, הזוג הנחמד שלנו מוצא את עצמו עם הוצאה נוספת של למעלה מ-2000 שקלים בכל חודש. דהיינו, 100 אלף השקלים שלא נלקחו בחשבון גורמים להכפלת הוצאות החזר ההלוואה, וזאת דווקא בשנים הראשונות לחיי ההלוואה, כאשר מצבם של הרוכשים הוא הרגיש ביותר.

העלות לא זהה למחיר

לפני שאתם רוכשים דירה, אל תשכחו שעלות הדירה אינה זהה למחירה. קחו זאת בחשבון כאשר אתם מחליטים איזו דירה לקנות, ומה גודל המשכנתא שתקחו. יתכן שתיאלצו להסתפק בדירה זולה יותר, אולם כך תמנעו מעצמכם את עוגמת הנפש הכרוכה ברכישת דירה שאינה לפי יכולתכם.

לעתים, די בהגדלה מסוימת של המשכנתא. למשל, אילו בני הזוג שתיארנו היו לוקחים משכנתא בסכום של 700 אלף שקל ולא 600 אלף שקל הם היו משלמים בכל חודש 600 שקלים נוספים ובסך הכל 4,100 שקל.

כפי שאמרנו בתחילה, העלויות הנוספות נעות בין 10% ל-15% ממחיר הדירה. כאשר, ככל שמחיר הדירה גבוה יותר, ההוצאות הנוספות יגדלו לא רק באופן מוחלט אלא גם באופן יחסי, ויגיעו ל-15% ממחיר הדירה.

הכרחיות וגמישות

ההוצאות הנוספות מתחלקות לשתי קבוצות: עלויות הכרחיות ועלויות גמישות.

קבוצת העלויות ההכרחיות כוללת את מס הרכישה, דמי התיווך, אגרות שונות, תשלומי חיבור למערכות החשמל והמים, הובלה, פתיחת תיק משכנתא ותשלום לעורך דין.

מס הרכישה נע בין 3.5% ממחיר הדירה, כאשר היא עולה יותר מ-1,026,660 שקל ועד 5% ממחירה אם היא עולה יותר מ-1,442,870 שקל. במקרה שמחיר הדירה קטן מ=1,026,660 שקל לא ישולם מס מכירה כלל.

דמי התיווך נעים בין 1% ל-2% מערך הדירה, כאשר על כך יש להוסיף מס ערף מוסף. שכר טירחת עורך הדין נע בין 0.5% ל-1.5% וגם על סכום זה יש להוסיף מע"מ. פתיחת תיק משכנתא תעלה 0.25% מערך ההלוואה.

אגרות רישום אזהרה בטאבו, אגרת משכון, תשלום לנוטריון ולשמאי ולמינהל מקרקעי ישראל יעלו מעט יותר מ-1000 שקל.

תשלומי החיבור לחשמל, מים,וגז יעלו 4,500 שקל לדירה חדשה ו-2,250 שקל לדירת יד שניה.

הובלה בסיסית תעלה 2,000 שקל, אולם הוצאות אריזה והרכבת ארונות יכולים להגדיל באופן משמעותי את התשלום.

בסך הכל מדובר ב-2% עד 9% ממחיר הדירה, כאשר בדרך כלל התשלומים עומדים על 5%-6% ממחיר הדירה. למרות שמדובר בסכומים ניכרים, הרי שלרוב דווקא ההוצאות הלא הכרחיות הן שמגדילות באופן משמעותי את עלויות הקנייה.

ניקוי הדירה יעלה כ-1,000 שקל בלבד. צביעה כבר תעלה לפחות 4,000 שקל. אם ברצונכם לבצע שיפוץ רציני, קחו בחשבון ששיפוץ של דירה ממוצעת העולה 900 אלף שקל יעלה לכם כ-30 אלף שקל. אם תחליטו לרכוש ריהוט חדש תיאלצו להיפרד מכמה עשרות אלפי שקלים נוספים, וכדי להתקין מיזוג אוויר מרכזי תשלמו עוד 10,000 שקל.

בסך הכל, שיפוץ הדירה החדשה, רכישת ריהוט והתקנת מיזוג אוויר עשויים להוסיף עד 100 אלף שקלים להוצאות. כיוון שהוצאות אלו אינן הכרחיות, מומלץ להקדיש להן תשומת לב ניכרת, ולתכנן מראש כמה כסף אתם מעוניינים להוציא על התאמת הדירה החדשה לצורכיכם.

לסיכום, למעבר לדירה חדשה מתלוות הוצאות רבות - חלקן הכרחיות ועל חלקן אפשר לוותר. תכנון פיננסי נכון וחישוב מפורט של עלויות המעבר ימנעו את הופעתן של הוצאות כבדות ובלתי צפויות, שמשק הבית יתקשה לעמוד בהן.

עוד כתבות

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"