גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ים של אינטרסים

עונת הרחצה בפתח, אבל אם תשאלו את ראשי המועצות האזוריות שחולשות על חופי הים התיכון, בגדי הים יכולים להישאר בארון. נטל אחזקת החופים כבד, המדינה לא משתתפת, ואם לא יימצא פתרון הים יהיה סגור בקיץ > איתי רום

בדצמבר האחרון מסר בג"ץ את פסיקתו באחת העתירות המסקרנות שהוגשו בשנים האחרונות בתחום החברתי-סביבתי. עמותת אדם טבע ודין ביקשה לעצור תופעה פסולה שהתפשטה ברחבי הארץ - הרשויות המקומיות גבו סכומי כסף גבוהים תמורת הזכות לרחוץ בים. השופטים הסכימו עם טענתה הבסיסית. "אחריותה של המדינה היא לדאוג לכך שבני הציבור יוכלו לממש את זכותם הטבעית ליהנות ממשאבי הטבע, שהם נחלת הכלל", כתבה השופטת איילה פרוקצ'יה בפסיקה שהעניקה משנה תוקף לשינויים מרחיקי לכת שכבר בוצעו בחוק בשנים האחרונות.

כך, בעקבות העתירה שהוגשה ב-2005, רשאית כיום רשות מקומית לגבות כסף בכניסה לחוף רק לאחר קבלת אישור מיוחד משר הפנים, ורק כנגד שירותים מיוחדים שיוצעו באותו חוף (מתקני ספורט, למשל). עבור השירותים הבסיסיים - הצלה, ניקיון, שירותים ומים לשתייה - אסורה גביית תשלום. נוסף על כך, המשרד אינו מאשר גביית דמי כניסה גבוהים מ10-שקלים לאדם, ותיקון מיוחד לחוק אוסר על גבייה כלשהי מילדים עד גיל 13.

לכאורה, כולם יכולים להיות מרוצים, לארגן בזריזות מגבת וקרם הגנה ולסור חסרי דאגות וארנק לחוף הים הקרוב למקום מגוריהם. זה אולי נכון במידה מסוימת ברמת הפרט, אולם עדיין, קשה לומר שהמילים היפות של פרוקצ'יה בדבר "אחריותה של המדינה" אכן מתממשות. רחוק מזה. באותו הזמן שבו זכויות האזרח ליהנות מהחול ומהמים ללא תשלום עשו קפיצת מדרגה משמעותית, הלכה המדינה והתנערה יותר ויותר מאחריותה המדוברת. אם עד 1997 הזרימה המדינה לרשויות המקומיות 7-8 מיליוני שקלים בשנה לטובת אחזקת החופים, הרי שהיום היא כמעט אינה מעבירה כספים, והנטל נופל כמעט במלואו על כתפי הרשויות, שאינן מוכנות לכך.

לאחרונה החליטו ראשי המועצות האזוריות שבתחומיהן חופים הנושקים לים התיכון, שהמצב הזה נמאס עליהן. "איננו עומדים בעלויות אחזקת החופים", כתב בחודש שעבר, כרמל סלע, ראש מועצת חוף הכרמל, למשרד הפנים. "לא נפתח את עונת הרחצה במידה שלא יימצא פתרון תקציבי ראוי לאחזקת החופים. חרף העובדה שהחופים הנם משאב לאומי הפתוח לכלל הציבור הרחב, המדינה ממאנת לתקצב את נושא אחזקת חופי הרחצה. לא יעלה על הדעת שמספר מצומצם של תושבים יממן את עלויות אחזקת החופים לטובת כלל תושבי המדינה. המצב הקיים, בו מחד השימוש בחופים הנו פתוח לכול, ומאידך הרשות ותושביה הם הנושאים בנטל ההוצאות הגבוהות - לא יוכל להימשך. אנו מבקשים למצוא פתרון שיאפשר לפתוח את עונת הרחצה הקרובה במועד".

תשובה, אומר סלע, הוא לא ממש קיבל ממשרד הפנים, שם "לא כל-כך מתייחסים אלינו". הדרך היחידה להזיז את הממשלה, החליטו סלע ועמיתיו, היא בעתירה לבג"ץ שבה יבקשו לבטל את ההכרזה על החופים, צעד שמשמעותו היא ביטול חובת הרשויות המקומיות לספק בחוף שירותים, ובראשם ההצלה. בינתיים הגשת עתירה שכזאמתעכבת, שכן חלק מהרשויות קשורות בהסכמים ארוכי טווח עם מפעילים ומבררות את ההשלכות של ביטולם.

מה שהמועצות באמת רוצות הוא שהמדינה תשתתף במימון אחזקת החופים, שמוערכת בין 800 אלף ל-1.2 מיליון שקלים לחוף מוכרז. "עד לפני שנתיים נתנו לנו לחיות", מסביר סלע. כעת, כשדמי הכניסה הוגבלו, המודעות לבעייתיות שבמסחור החופים עלתה משמעותית ולפעמים גם סוכלה בהצלחה בעזרת בית המשפט והרשויות מתמודדות עם נטל כלכלי כבד שלא בטוח שעליהן לשאת בו בכוחות עצמן. במשך שנים ספגו זאת המועצות בעזרת גביית דמי כניסה גבוהים, העברת החופים לזכיינים שערכו בחוף אירועים ושיטות יצירתיות נוספות, שעוררו מחאה רבה מצד מתרחצים וארגונים ירוקים. כעת הן בבעיה מסיבה זו, וגם נוכח דוח של מבקר המדינה, שצפוי למתוח ביקורת חריפה על הדרך שבה הן מטפלות בחופים.

"למה לי אסור לגבות מילדים?"

מי שסבור כי מדובר בקונפליקט פנימי בין הרשויות, שאינו נוגע לאזרח, שכבר "הסתדר" בעקבות שינויי החקיקה שהוזכרו לעיל, מוזמן לחשוב שנית: סלע מעריך כי "אין סיכוי" שהמדינה תחזור להשתתף כבעבר באחזקת החופים, ומבחינתו אין כלל טעם לבקש זאת ממנה. פקידי האוצר, הוא אומר, רוצים רק לקצץ ולקצץ. הפתרון היחיד שהוא מוצא לבעיה הוא גלגולה לכיסו של האזרח: לאפשר לגבות דמי כניסה של 15 שקלים לפחות, ובמקום להתיר גבייה רק מגיל 13 - להתירה מגיל 3.

"במצב כזה אני אוכל לצאת מהעניין מאוזן פחות או יותר", הוא אומר. "אני בסך-הכול מבקש שיאפשרו לנו לגבות סכומים ריאליים כדי לתת שירותים לטובת כל עם ישראל". למעשה, בהיעדר מימון ממשלתי, סלע רוצה שהאזרחים יממנו, באמצעות תשלום הכניסה לחוף, את אחזקתו. זאת כשהחוק, כאמור, קובע שהכסף שמשלמים המתרחצים מיועד אך ורק למימון שירותים נוספים על אלה הבסיסיים - שצריכים להינתן בחינם.

"האיסור לגבות עד גיל 13 בכלל שיגע אותנו", ממשיך סלע. "איזה מין פטנט זה? תראה לי עוד מקום שמשלמים בו דמי כניסה רק מגיל 13. למה לי אסור לגבות מילדים, ורשות הטבע והגנים כן יכולה באתרים שלה? במקום שהמדינה מתחזקת, היא גובה כסף מכל אדם מלבד ילדים מאוד קטנים, אבל לנו אסור".

איסור הגבייה מילדים כל-כך הפריע לסלע, עד שבתחומי המועצה שלו לא תמיד הקפידו על שמירת החוק בעניין: בשנה שעברה פורסמו באתר ynet עדויות מבקרים בחוף דור, למשל, שסיפרו כי נדרש שם תשלום עבור ילדים מגיל שנתיים. סיפורים דוגמת זה, שנחשפו לא פעם בשנים האחרונות בכמה רשויות, מעוררים אנטגוניזם מוצדק כלפיהן - אולם גם הפרת החוק אינה מבטלת את הביקורת העניינית עליו.

עיון בפרוטוקול הדיון של ועדת הפנים והגנת הסביבה, שבו אושרה ההצעה לאסור גבייה עד גיל 13, מיוני 2008, מעלה תהיות בנוגע לשיקול דעתם של חברי הכנסת. נציג משרד הפנים, יוסף עאמר, אמר בדיון כי המשרד מתנגד להצעה מכיוון ש"חופי הרחצה מהווים נטל כבד על הרשויות המקומיות ונטל כבד על תקציב הרשויות. כמעט שאין להן הכנסה מחופי הרחצה, והן לא מקבלות תגמול מהמדינה בנושא". היו"ר אופיר פינס אמר שהעניין מתייחס בעיקר לחופי הכינרת, שם החליטה הממשלה להזרים 10 מיליוני שקלים בשנה לטובת הטיפול בחופים, ו"אין סיבה שזה גם לא יוריד במשהו את המחירים ויסבסד את המחירים בכינרת. לכן אני חושב שההחלטה היא סבירה ומאוזנת". וכך, בנימוק שאיסור הגבייה הנו סביר מאחר שהממשלה מעבירה כספים לחופי הכינרת - נאסרה הגבייה גם בשאר החופים, שכמעט אינם זוכים לתמיכה ממשלתית.

"זה התירוץ שלהם"

הפסקת התמיכה הממשלתית בעייתית גם לתפיסתו של ניר פפאי, ראש אגף שמירת טבע בחברה להגנת הטבע. "כחלק מהפרטת המדינה מפריטים גם את החופים", הוא מלין. "מעבירים את האחריות לרשויות המקומיות, והן מעבירות את זה לזכיין פרטי שעושה הרבה פעמים כל מיני תרגילים: גובה כסף שאסור לגבות, או ממסחר את החוף - עושה אירועים, הופך קיוסקים למסעדות באופן לא חוקי. זו תופעה בעייתית שהלכה והתרחבה, והיא באה כמענה לכך שהמדינה התנערה מאחריותה. אנחנו רוצים למנוע מסחור של החוף, ולכן אנחנו סבורים שאחזקת החופים היא בהחלט חלק מתפקיד המדינה. אם זה נכס ציבורי, המדינה צריכה לפחות לסייע לתחזוקה שלו".

פפאי מתנגד לרצון של ראשי מועצות להגדיל את הגבייה מהמתרחצים: "זה אומר לוותר בקלות למדינה וללכת לפתרון הקל. מחר בבוקר הם גם יגידו, 'אין לי כסף אז תן לי לעשות אירועים בחוף'". עם זאת, הוא מסכים שהמועצות האזוריות הועמדו במצב קשה ביותר וש"אם צריך לתת סיוע למישהו, זה להם. זה לא מקרי שרוב החופים העירוניים פתוחים והעיריות מסתדרות, בניגוד למועצות: בערים יש בסיס ארנונה מאוד גדול, והן מפיקות מהחופים תועלות שונות דרך מלונות, מסעדות. במועצות האזוריות, לעומת זאת, יש כשל שוק: הן יושבות על שטחים גדולים אבל בסיס הארנונה שלהן קטן, והן מפיקות מהחופים מעט מאוד תועלות - יש מעט פרויקטים מלונאיים או נדל"ניים שהם יכולים ליהנות מהם".

דוד אמירי מהעמותה למען חוף מכמורת נחרץ יותר, ואינו מקבל את טענות מועצת עמק חפר בדבר הקושי לממן את תחזוקת החוף. "זה התירוץ שלהם", הוא אומר. "לדעתי הם יכולים יפה מאוד לתפעל את החוף בהכנסות ממגרש החניה, שהוא די גדול, ובקיץ הוא מלא ומכניס הרבה כסף, ויש עוד דרכים. העובדה שיש מפעיל פרטי שמוכן לקחת את זה על עצמו מוכיחה שזה כדאי".

אבל אולי זה כדאי רק אם עוברים על החוק ועושים אירועים פרטיים, כפי שנעשה?

"הוא היה יכול להרוויח גם בלי לעבור על החוק. עשו את זה כי ככה פשוט אפשר להרוויח הרבה יותר".

אז המועצה סתם מתבכיינת כשהיא דורשת סיוע?

"בהחלט. הם פשוט לא מעוניינים לעשות את זה".

מה דעתך על הטענה שתושבי הרשות המקומית לא צריכים לממן את החוף שמגיעים אליו מרחבי הארץ?

"גם לתל אביב מגיעים עשרות אלפי אנשים ביום, שהם לא תושבי העיר, ונהנים לפחות מניקיון הרחובות. אם הולכים לכיוון הזה אין לזה סוף, ואתה צריך להגיד ש'אין רשויות מקומיות, שהמדינה תעשה הכול'. תראה, אם יש מועצות שלא באים אליהן הרבה מבקרים וקשה לייצר הכנסות וצריך להחזיק חוף שלם - זו בעיה. אבל מכמורת היא חוף פופולרי וקל לכסות בו את הפעילות".

"מכמורת היא חוף יוצא דופן", מסכים סלע. "ברוב המקומות בלתי אפשרי לכסות את העלויות. אצלנו ישנו חוף דור, שהוא חוף ענקי של 600 מטר, ויש בו בסך-הכול מסעדה אחת. היא לא יכולה לסבסד את זה. החוף עולה לנו 2.1 מיליוני שקלים בשנה. אנחנו לא נוכל להמשיך ככה".

"עושים צחוק מהציבור"

אם, בניגוד לתחזיתו של סלע, תסכים המדינה להשתתף באופן משמעותי במימון אחזקת החופים, היא תצטרך לוודא שהן משתמשות כראוי בכסף. משרד הפנים הסביר בעבר בכנסת כי העברת הכספים הופסקה בשנות ה-90 לאחר שהתגלה כי הם נבלעים בקופות הרשויות ואינם מגיעים תמיד לייעודם האמיתי.

מקרה מבחן מהשנים האחרונות יכולים לספק חופי הכינרת, שכאמור מקבלים מאז 2008 תמיכה ממשלתית בשיעור של כ-10 מיליוני שקלים בשנה. הכספים מועברים לאיגוד ערים כינרת, גוף חדש שהוקם ונטל אחריות על החופים במקום המועצה האזורית.

יהודה גליקמן, חבר המועצה האזורית גולן, מאוכזב מהתנהלות האיגוד וטוען שכספי הממשלה אינם מופנים למקום הנדרש. "המדינה עשתה אצלנו צעד מאוד גדול והקצתה מיליונים לטובת אחזקת החופים", הוא אומר, "אבל בינתיים אני רואה שהאיגוד משקיע בתשתיות כבישים, במעגלי תנועה, בשבילי גישה - לא באחזקת החופים. אלה אולי תשתיות חשובות, אבל המטרה בהעברת הכסף הייתה לפתור את בעיית מימון אחזקת החופים, השירותים הבסיסיים - הצלה, ניקיון, שירותים ומים. גם בפועל דברים לא השתנו; עדיין יש פה חופים שאסור להתרחץ בהם וגובים כסף בכניסה, או שזכיינים של האיגוד גובים מעבר למותר בחוק. עושים צחוק מהציבור. זה הכי גרוע - שגם אחרי שתיקנת לכאורה, הקלקול ממשיך".

מאיגוד ערים כנרת נמסר בתגובה: "האיגוד נמצא בתהליך להחזרת החופים לניהול תקין. חלקם יפעלו בקרוב בהפעלה עצמית ובאחרים יצא הניהול למכרזים. האיגוד מצא שבחלק גדול מדרכי הגישה לחופים יש סכנת בטיחות והחיבור בינם לכביש סובב כנרת לא מוסדר, ולכן הוחלט על שיפור דרמטי בתשתיות. במקביל הוקם מערך לאיסוף פסולת והאיגוד משקיע בהסברה על חשיבות הבטיחות והניקיון".

ממשרד הפנים נמסר: "בהתאם לחוק, האחריות על הפעלת החופים המוכרזים הנה של הרשות המקומית".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל מתקרב לרמה של 3.78 שקלים, שיא של חמישה חודשים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה