גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יש לי חיבה לביזאר"

הרקדנית, הכוריאוגרפית והשחקנית רננה רז לא מפסיקה להפתיע. לא מזמן היא חברה ללהקת "אנרגיה חולנית" שהוציאו אלבום פופ סוער ופסיכדלי ופרצה בבלוג שבו היא מגלמת את דמותה של דרלה - בת טיפש עשרה, מעריצה של רן דנקר ועילי בוטנר. בראיון ל"גלובס" היא אומרת: "מעייף אותי שאנשים חושבים שאני חמודה"

הרקדנית המחוננת מסוזן דלל. הדמות האצילית מהטלנובלה. הפרצוף המתקלף מתשדיר החיסכון למים. אבל זו לא באמת רננה רז. אולי היא בכלל הזמרת ששרה באלבום הפופ הסוער, המפתה, הטראשי, הפסיכדלי, של להקת "אנרגיה חולנית". או שהיא דרלה, דמות וירטואלית מאנפפת, שפתחה לעצמה בלוג וידיאו מטורלל. או שהיא פשוט עייפה מהכל. מהעומס הזה. מהציפיות. מעצמה.

פעם ראשונה שאת מקליטה מוזיקה?

"לא. ב-2002 אוהד פישוף השתתף בתערוכה בת"א, וללהקה שהקים עבור התערוכה קראו 'לא'. אני הייתי הזמרת. חד פעמית. כשסיפר לי על הפרויקט אמרתי שאשמח לשיר, אבל הוא חיפש זמרים מקצועיים. רק אחרי שקיבל הקלטות של זמרות מחבר העמים עושות את השיר מה'טיטאניק', הוא חזר אליי. זו הייתה פעם ראשונה ששרתי באולפן וחוויתי תהליך חזרות עם הרכב. אבל רק עם 'אנרגיה חולנית' הקלטתי תקליט מהתחלה עד הסוף".

כמה זמן זה לקח?

"שבוע".

קצר.

"ייאמר לזכותם של אריה (פיין) ואורטויה (לאדנר) מהלהקה, שקיבלתי את השירים 3-4 חודשים מראש. הם היו באים לפה הביתה, מקליטים, ואני הייתי עובדת על סקיצות. הם שאלו אם ארצה לכתוב - אבל לא היה לי רצון לכתוב. נהניתי שהביאו לי שירים ואני הייתי צריכה רק להתמסר. הם כתבו שירים תוך כדי ההיכרות בינינו, לקול שלי ולמי שנתפסתי בעיניהם".

מתוך השירים, איך נראה לך שתפסו אותך?

"לצד שירים תמימים ומתוקים, שזה הרושם הראשוני שאנשים מקבלים ממני, הופיעו גם קטעים ששיקפו את הצד האדג'י שבי, שבא לדחוף את עצמו בקצוות, כמו 'סטיקי היירספריי' שנותן בראש, 'סרפינג גירלז' שהוא שיר גלישה, ו'סיקרט אייג'נט' שנשמע כמו שיר הנושא לסרט ג'יימס בונד - פלרטטני, סקסי כזה".

העבודה איתם שינתה בך משהו? השפיעה?

"ללא ספק. הייתי רגילה לחשוב שבמה היא המקום הטבעי שלי, וכשהופעתי איתם - ההתנסות הזו, לעמוד שם בתור זמרת סולנית, הייתה כמו להתחיל מחדש. הייתי נבוכה על הבמה, לא יודעת מה לעשות עם הגוף שלי, וזה אתגר אותי - להיות פרפורמרית.

"הם גם פתחו אותי בכל מה שקשור למוזיקה. הבנתי שאני לא רק רקדנית, כוריאוגרפית, שחקנית - מוזיקה היא חלק חשוב בחיים שלי, שגורם לי הנאה עצומה. בן הזוג שלי, אור מורן, כותב שירים - והכנסתי את עצמי למערך ההופעות שלו.

"אנחנו מופיעים בשאפה-בר בשוק הפשפשים. והייתה הופעה בלבונטין בהרכב מלא".

רננה רז, רקדנית כוריאוגרפית ושחקנית / צלם תמר מצפי
"אני בתקופה מוזרה בחיי". רז

"ציפיות הן הקולות שלך"

על החיבור שלה ללהקת "אנרגיה חולנית" אומרת רננה: "זו הייתה עסקת חבילה אידיאלית - יש לנו להקה, נכתוב לך שירים, ואת תשירי אותם.

אני מאד אוהבת את המוזיקה שלהם. מצד אחד, משהו בלחנים נורא קליט, ואם היו שרים אותם אמנים אחרים, זה היה יכול להיות להיט בגלגלצ. מצד שני, הם מתוחכמים.

"גם מעניין להסתכל עליהם. כשהם התקשרו אליי, הם נתנו לי כתובת של אתר, והדבר הראשון שראיתי שם הוא אריה בחליפת סבנטיז. זה מיד הדליק אותי. יש לי חיבה לביזאר".

מתסכל אותך שמעטים שמעו את הדיסק?

"יש בזה אלמנט של תסכול. אבל אני לא סתם עושה דברים שיש להם קהל מאד מצומצם, כמו מחול. אם הייתי רוצה להגיע להמוני אדם, הייתי בוחרת בתחום אחר. היה ברור לי ש'אנרגיה חולנית' היא לא להקת משינה. המפגש איתם אפשר לי להוציא את הדברים הפרועים שבי החוצה. קצת מעייף אותי שאנשים חושבים שאני חמודה. אני לא תופסת את עצמי ככה. ויש בי רצון שלא להיות במקומות שמצפים ממני להיות בהם".

מי מצפה?

"יש מצב שאני מעצמי. הרי ציפיות הן הקולות שלך בראש. אבל אני גם מרגישה שההסתכלות עליי מאד אינסטנט. בטלוויזיה אני רוצה לעשות דברים שמעניינים אותי - למשל, תפקיד קומי - ולא רק את הבחורה החמודה והמתוקה. אבל גם לא אגיד שאם אקבל משהו שיאפשר לי להתפרנס בכבוד, אדחה אותו. אני לא משה איבגי".

"מוזיקה גורמת לי אושר"

מה שנכון. רז היא הכל חוץ מהצפוי. ואם אתם מתקשים להאמין, זה יעבור לכם ברגע שתצפו בבלוג הוידיאו המחופף שבו היא מגלמת את דמותה של דרלה, בת טיפש עשרה, מעריצה מנוזלת של רן דנקר ועילי בוטנר, שהספר האהוב עליה הוא דפי זהב.

מאיפה הגיעה דרלה?

"אולי זה יישמע פסיכוטי, אבל זו דמות שיום אחד הגיחה. היא ההיפך המוחלט של כל הדברים הייצוגיים שבי. אולי היא האיד שלי. אחת שמרשה לעצמה. סוג של מופרעות".

למה דרלה נעלמה כל-כך מהר?

"יש לי תוכניות להמשך. לעשות את 'דרלה בתל-אביב'. הרפתקאותיה בעיר הגדולה. וחוץ מזה, היא לא נעלמת. היא כל הזמן פה. לא פעם אני רואה דברים דרך העיניים שלה".

רגע, מה עם מחול?

"בדצמבר חזרתי מ-3 חודשים בארה"ב - לימדתי ויצרתי עבודה בדאלאס, טקסס. מאז, אני בפסק זמן מהחיים שהיו לי. חזרתי אחרת, לא לעשייה מטורפת. יש הופעות, אני מלמדת, עשיתי פרויקט עם הקאמרית הקיבוצית, וביולי יש סיור בחו"ל עם העבודה 'אור'. ועכשיו אני מחכה לקלישאה הכי קלישאתית - שתיפול עלי המוזה".

ממתי את יוצרת מחול?

"מ-99'. עשר שנים של עבודה".

ואיך את מסכמת?

"מפחיד להגיד, זה משפטים של אנשים גדולים. עבר נורא מהר. ואני אסירת תודה על מה שיצרתי ועל זה שעבדתי במקצוע שלי. מצד שני, יש שחיקה מאד גדולה.

"בכל מקום בעולם קשה להיות אמן. על אחת כמה וכמה בישראל. ועל אחת כמה וכמה במחול. וזה שאני כבר בת 32, לא בשנות ה-20 לחיי, מעלה שאלות על העתיד שלי. ברור לי שלא אעשה הסבה. ויש לי תחושה שהפתרון הוא האחדה של כל הדברים - מוזיקה, מחול, משחק. אולי אני צריכה להבין שאני מישהי שיוצרת בכל מיני תחומים ושפרויקט שלי יכול להיות כל דבר".

את נשמעת עייפה.

"נכון. אני בתקופה מוזרה בחיים. הנסיעה לארה"ב פלטה אותי מהאינרציה לעבוד ולעבוד ונתנה לי את האפשרות להביט בחיים שלי - מה בא לי להמשיך לעשות ומה לא.

"כשהייתי יותר צעירה, שמעתי אמנים מבוגרים מדברים, והבהילו אותי התסכול והמרירות שלהם. אחרי שנים בתוך זה, אני מבינה כמה מהר אפשר להגיע למקום הזה, כל כך פשוט להגיע, ואני לא רוצה להיות שם.

"אני מחפשת סוג של תשוקה. ערנות. בא לי לעשות. ליצור. מאד הרגשתי את זה עם 'אנרגיה חולנית' - בא לי לעשות משהו, כמו שם, ב-%100".

כשדיברת על מוזיקה, היית מאד שמחה, וכשעברנו למחול, נשמעת מלנכולית.

"נכון. אני מחפשת הרבה הזדמנויות להופיע עם אור, כי מוזיקה גורמת לי אושר במובן הכי פשוט של המילה - לשיר וליהנות מזה. זה כיף בשבילי. אני מקווה שאחזור למחול מהמקום הזה, של הכיף".

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר ●

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם