גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לילה טוב לילדים

ביטול שעת האפס בביה"ס עושה רק טוב לתלמידים, שהמוטיבציה שלהם ללמוד גבוהה יותר ומצב רוחם משתפר ■ וגם: כמה עולה לגדל ילד בארה"ב?

סביר להניח שכל מי שהיה תלמיד שנאלץ להגיע לבית הספר בשעת אפס זוכר את החוויה באופן שלילי למדי; הצורך לקום מוקדם, הפיהוקים מול המורה וההרגשה של יום לימודים שלא נגמר. משרד החינוך בישראל כבר ביטל לפני שנים אחדות את הנוהל הזה, ומחקר חדש שנערך בארה"ב והתפרסם בכתב העת Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine בהחלט מחזק את ההחלטה הזאת.

המחקר, שבוצע על-ידי שלוש חוקרות בראשות ד"ר ג'ודית אוונס, מומחית לבריאות הציבור מבית החולים לילדים Hasbro, נערך בתיכון פרטי בשם סנט ג'ורג' ברוד איילנד, שבו לומדים 201 תלמידים בכיתות ט' עד י"ב. כחלק מהמחקר, שעת הלימודים הראשונה נדחתה משעה 8:00 בבוקר והלימודים החלו חצי שעה מאוחר יותר. התלמידים התבקשו לדווח על הרגלי השינה שלהם ועל שינויים שחלו בהם.

אוונס ציינה שתלמידים רבים, שבמהלך השבוע ישנים מעט מדי, משלימים את שעות השינה בסוף השבוע, אז הם ישנים שעות ארוכות, ובכך תורמים להפרעה בקצב הביולוגי של הגוף. השינויים בשעת התחלת הלימודים שיפרו את המצב.

בעקבות השינוי בשעת הלימודים, נמצא ששנת הלילה הממוצעת של תלמידי התיכון התארכה ב-45 דקות, בעוד שעת השינה נדחתה ב-18 דקות בממוצע. מספר התלמידים שישנו פחות מ-7 שעות בלילה ירד בלא פחות מ-79.4%, וחלקם של אלה שישנו יותר מ-8 שעות עלה מ-16.4% ל-54.7%.

כך, בעוד מחסור בשינה גורם למצבי רוח ירודים ולפגיעה בריכוז ובזיכרון, התלמידים שהשתתפו בניסוי דיווחו על סיפוק רב יותר מהשינה שלהם והמוטיבציה שלהם בלימודים גברה. בתוך כך בפרמטרים כמו עייפות, נמנום במהלך היום ומצב רוח ירוד נרשמה ירידה. בנוסף, הנוכחות בכיתה עלתה, כשמספר ההברזות והאיחורים בשעת הלימודים הראשונה ירד ב-36%. החוקרות סיכמו את תוצאות המחקר בכך שדחייה מתונה בזמן תחילת הלימודים שיפרה משמעותית את הערנות של התלמידים, את מצב רוחם ואת בריאותם.

ילדים זו שמחה, אבל יקרה

עוד מחקר על ילדים שמגיע מארה"ב, וסביר להניח שלפחות חלק מהממצאים שלו תקפים גם בישראל, נערך על-ידי ד"ר מארק לינו מהמרכז לתזונה במשרד החקלאות האמריקני. המחקר, המתעדכן ומתפרסם מדי שנה מאז 1960, מצא כי גידול ילד אחד מהלידה ועד גיל 17, עלה ב-2009 בממוצע 222,360 דולר (כ-860 אלף שקל). עלויות אלה מדדו את כלל ההוצאות על הילד של משפחה בעלת הכנסה ממוצעת, לא כולל שכר לימוד בקולג'.

המחקר התבסס על נתוני סקר הוצאות שנערך ב-2005-2006 בקרב יותר מ-15 אלף משפחות, מתוכן כ-22% משפחות חד-הוריות. הנתונים עודכנו בהתאם למדד המחירים לצרכן של שנת 2009. מהמחקר עולה עוד כי יש שוני רב בין העלויות של גידול ילדים. כך לדוגמה, ילד במשפחה של שני הורים ושני ילדים "עולה" 8,330-9,450 דולר בשנה בממוצע, כשההורים מרוויחים פחות מ-57 אלף דולר בשנה.

לעומת זאת, על ילד במשפחה דומה, שבה השכר השנתי של ההורים גבוה מ-98 אלף דולר, ההוצאה השנתית מגיעה ל-19,380-23,180 דולר. בכל המשפחות חינוך הילדים היה אחראי בממוצע ל-16% מההוצאה הכוללת על הילד, כשההוצאה הגדולה ביותר היתה על דיור (כ-32%), וההוצאה על מזון עמדה על כ-19%.

בכל מקרה, ההוצאה השנתית הכוללת גדלה ככל שגילו של הילד עלה, וגם מבנה ההוצאות משתנה מעט עם הגיל. למשל, ההוצאה על ביגוד גדולה יותר בגיל 0-2 ובגיל 15-17 לעומת גיל 9-11. המחקר גם מראה הבדלים בהוצאות על בסיס גיאוגרפי בתוך ארה"ב. לדוגמה, האזור שבו מוציאים הכי הרבה כסף על גידול ילדים הוא ערים בצפון-מזרח ארה"ב, והמקומות שבהם מוציאים הכי פחות הם האזורים הכפריים.

החוקר השווה את התוצאה של שנת 2009 לזו של שנת 1960. הוא מציין כי ב-1960 ההוצאה הממוצעת על גידול ילד מהלידה עד גיל 17 היתה 25,229 דולר, שווה ערך ל-182,857 דולר ב-2009. כלומר, במונחי המטבע של 2009, הגידול בהוצאות היה 21.6% בין 1960 ל-2009. השינוי הגדול בין התקופות הללו היה גידול משמעותי בחלקו של החינוך בהוצאות, מ-2% ל-17%, וכן גידול בהוצאות הבריאות. לעומת זאת, ההוצאה על מזון קטנה מ-24% ל-16%, והחוקר מסביר זאת בשינויים בחקלאות.

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני