גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בזו הלשון

השפה שבה אנחנו מדברים משפיעה על הדרך שבה אנחנו חושבים ומגיבים

האם השפה בה אנחנו מדברים משפיעה על אופן החשיבה שלנו? מסתבר שהתשובה לכך היא חיובית, או לפחות כך עולה ממחקר שערכו חוקר ישראלי וחוקר בריטי ופורסם במגזין המדעי Psychological Science.

לפי המחקר של ד"ר שי דנציגר מאוניברסיטת בן גוריון וד"ר רוברט וורד מאוניברסיטת Bangor שבוויילס, השפה בה אדם מדבר ברגע נתון יכולה להשפיע על מחשבתו. המחקר בדק סטודנטים ערבים ישראלים שמדברים ערבית ועברית באופן שוטף, ומצא שאסוציאציות חיוביות של ערבים ישראלים לגבי בני עמם חלשות יותר כשהם נבחנים בעברית לעומת בערבית.

איך התבצע המחקר? לסטודנטים ניתנה מטלת מחשב שנקראת "מבחן האסוציאציות הסמויות", בה מוקרנות מילים על המסך והנבדקים מתבקשים לסווג אותן במהירות על-ידי לחיצה על מקשי המקלדת. המטלה בוחנת תהליכי חשיבה אוטומטיים, כי לנבדק אין זמן לחשוב על התשובות.

הנבדקים צריכים לסווג מילים המתארות תכונות (חיוביות ושליליות) ושמות של אנשים. כחלק מהמטלה, הנבדקים התבקשו ללחוץ על מקש מסוים כשהופיע על המסך שם ערבי או מילה עם משמעות חיובית, או על מקש אחר, כשראו שם יהודי או מילה עם משמעות שלילית. וכך, אם אנשים מקשרים באופן אוטומטי מילים "חיוביות" עם ערבים ומילים "שליליות" עם יהודים, הם יהיו מסוגלים לבצע את מטלת הסיווג מהר יותר, לעומת מצב שבו הם מקשרים אוטומטית בין מילים בכיוון ההפוך.

הסטודנטים הערבים שנבדקו ביצעו את המטלה בשתי השפות כדי לבדוק אם השפה בה השתמשו השפיעה על האסוציאציות. מהמחקר עלה כי לנבדקים היה קל יותר לקשר שמות ערביים עם תכונות "חיוביות" ושמות יהודים עם תכונות "שליליות" מאשר להיפך. ההשפעה הייתה חזקה יותר כשהמטלה בוצעה בערבית, ואילו במטלה בעברית הנבדקים הראו פחות אפליה חיובית לגבי שמות ערביים לעומת שמות יהודים.

"ממצאי המחקר מצביעים על כך שהאישיות שבאה לידי ביטוי ברגע נתון מושפעת מהשפה בה דובר האדם", אומר ד"ר דנציגר. לדבריו, "אני דובר שתי שפות ואני מאמין שאני מגיב שונה בעברית לעומת אנגלית", אומר ד"ר דנציגר. "אני חושב שבאנגלית אני מנומס יותר מבעברית".

חקר המוח לעומק התודעה

שתי חוקרות ישראליות יקבלו מחר (ב') פרס "למען נשים במדע", מטעם הוועד הישראלי לאונסק"ו ולוריאל ישראל. הפרס, שמיועד למדעניות צעירות וכולל מלגה של 50 אלף שקל, יחולק לד"ר גלי גולן מהאוניברסיטה העברית על מחקרה בתחום הטיפול בסרטן וקליטה של השתלות, והגר גלברד-שגיב ממכון ויצמן. גלברד-שגיב (31) מנסה להוכיח במחקרה כי תודעה היא תופעה ביולוגית ולא רק פילוסופית. מטרת המחקר שלה היא לבדוק כיצד המוח מצליח ליצור את החוויה המוחשית של העולם - את התודעה.

"אחד התחומים המרתקים ביותר בחקר המוח הוא החיפוש אחר הבסיס העצבי הביולוגי של התודעה", מסבירה גלברד-שגיב. "כיצד יחסי גומלין כימיים-חשמליים בין מיליארדי תאי עצב במוחנו מאפשרים לנו לראות, לשמוע, לחוות ולהרגיש? גם מצלמה קולטת תמונות של העולם, אבל היא לא רואה. גם הסלולרי קולט צלילים ורעשים, אבל הוא לא שומע. אנחנו חווים את העולם בצורה מוחשית וברורה, אבל איך החוויה המודעת הזאת נוצרת כתוצאה מתהליכים כימיים-חשמליים המתרחשים בתוך מוחנו?"

אל התחום הזה, שהיה נחלתם של פילוסופים, נכנסים בשנים האחרונות חוקרי המוח. לדברי גלברד-שגיב, אחת השאלות המרכזיות קשורה לתפקיד האונות הקדמיות של המוח בתהליך המוביל לחוויה מודעת. "ראיות רבות מצביעות שלאותות המועברים מאזורים הקדמיים של המוח תפקיד חיוני בתהליך, ושבלעדיהם לא נהיה ערים או מודעים למידע המעובד במוחנו", היא אומרת. "לעומתן, ראיות אחרות תומכות בתיאוריה הגורסת שחוויה מודעת היא תוצאה של פעילות מקומית בלבד באזור המוח שאחראי על סוג החוויה הזו, כגון ראיה או שמיעה".

הראיות הסותרות מוסברות במוגבלות שיטות ההדמיה בהן נעשה שימוש עד כה. שיטות אלקטרו-פיזיולוגיות, המסוגלות להקליט את פעילותם של תאי עצב בודדים ברזולוציה גבוהה בזמן, עשויות להיות המפתח למציאת התשובה לשאלה.

לדברי גלברד-שגיב, "מדידות כאלה אפשריות בבעלי חיים, אבל מחקר שעיקרו עיסוק בתודעה הוא כמעט בלתי אפשרי, מאחר ובע"ח אינם מסוגלים לדווח על החוויה הפנימית שלהם". במהלך הפוסט-דוקטורט שלה תנסה החוקרת להקליט את פעילותם של תאי עצב בודדים ממוחם של בני אדם ערים ופעילים, כדי לתרום לפתרון השאלה.

ההזדמנות לעשות זאת היא בהקשר של חולי אפילפסיה שאינם מגיבים לתרופות. הפתרון הוא כריתת המוקד האפילפטי במוח, שהוא המקור להתקפים, ולצורך זיהוי ודאי של המוקד, מושתלות אלקטרודות שמסוגלות להקליט את פעילותם של תאי עצב בודדים במקומות החשודים במוח. החולים נשארים עם האלקטרודות כעשרה ימים, ובמהלך התקופה הם יוכלו לקחת חלק בניסויים שכוללים צפייה בגירויים שונים ודיווח על תחושותיהם.

גלברד-שגיב, יחד עם מנתח המוח פרופ' יצחק פריד ופרופ' כריסטוף קוך מ-Caltech, ינסו לבדוק איך תאי עצב בודדים באזורים קדמיים של המוח מתנהגים במהלך חוויית מודעות ולא מודעות מסוגים שונים. "סוג המידע הייחודי שנאסוף במהלך ניסויים אלה עשוי לשפוך אור חדש על תפקידן של האונות הקדמיות בתהליך המוביל לחוויה מודעת", אומרת גלברד-שגיב.

עוד כתבות

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?