גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אופנה בסכנה: "רשתות קטנות ייאלצו להתאחד, או שייפלו"

מותגי האופנה הבינלאומיים ממשיכים לזרום לישראל, ומנגד רשתות אופנה קטנות נקלעות לקשיים כספיים ■ מנהלי הקניונים חוזים נפילות נוספות, אך יחד עם זאת רשתות מבודלות יכולות אפילו לקצור כאן הצלחה ■ תמונת מצב

"רשתות אופנה קטנות יאלצו להתאחד או שיפלו. אין לי ספק בעניין. כל מני מותגי אופנה שלא יצליחו להדביק את ה.מהלכים וכל אלה שמשלמים שכירות יקרה, ייכנסו לבעיה ויידחקו החוצה" - כך אומר ל"גלובס" מנכ"ל קניון רחובות, יהודה אורן.

אורן אינו היחיד. רוב מנהלי הקניונים בארץ לא נותנים לרשתות האופנה הקטנות סיכוי רב לשרוד את התחרות הקשה בשוק, שרק הולכת ומחריפה עם הגעתם של מותגים בינלאומיים.

"בחמש השנים הקרובות יעבור שוק האופנה שינוי מהותי בעקבות כניסת רשתות בינלאומיות, שחלק כבר כאן וחלק במו"מ. השינוי הזה יחייב את הרשתות הקטנות ביצירת בידול 'ואליו פור מאני' לתוצר שלהן. הרשתות שלא יצליחו בכך, יקלעו לבעיה קשה", מסכים המשנה למנכ"ל גזית גלוב ישראל, ירון אשל.

בשנתיים האחרונות לא פחות משמונה רשתות אופנה נקלעו לקשיים כספיים. בסופו של דבר, חלקן נמכרו וחלקן נסגרו. בימים אלה ניצבות הרשתות אמיקה ואירית בבעיה קשה לאחר שהבנקים סגרו את האשראי לרשתות.

"הקושי הגדול הוא בגודל", מסביר ישראל ממו שנאלץ למכור את השליטה ברשת אשה אשה לאחר שצבר חובות של 12 מיליון שקל. "רשת של 22 סניפים היא באמצע. מאוד קשה להתמודד, במיוחד כשכל הייצור נעשה כאן בארץ. בגדול, אין לרשת אופנה קטנה יכולת להתקיים בארץ אלא אם היא מייצרת ייחודיות ויש לה מוצר שהיא יכולה לדרוש עליו מחיר יחסית גבוה. אם היא צריכה להילחם במוצרי השוק במחירים דומים, אין לה שום זכות קיום", הוא אומר.

למרות זאת, מנכ"ל קניון גן העיר, דדי ריזל, סבור שיש לרשתות הקטנות מקום. "יש לנו רשתות בסדר הגודל של אמיקה, כמו מאוזנר וונדום שמנוהלות ביד רמה ומצליחות מאוד, ודווקא העובדה שהן לא גדולות מדי נותנת להן גמישות ניהולית שמשאירה אותן רווחיות בכל מצב".

"גלובס" פנה לארבע רשתות אופנה קטנות, שתיים שמשווקות מותגים בינלאומיים, אחת שמבודלת בשוק היוקרה ורשת נוספת שנאלצת להתמודד עם כוחות שוק המאס מרקט, בניסיון להבין כיצד הן רואות את פני השוק.

רשתות בקשיים

דופלו (מרץ 2008)

רשת האופנה דופלו, שהתמחתה באופנת נשים, נקלעה לקשיים כספיים. הרשת הפעילה 16 סניפים עצמאיים ו-12 נקודות מכירה במשביר לצרכן. סוף דבר: הרשת נסגרה.

MOCCA (מאי 2008)

כשנה וחצי אחרי הקמתה, רשת האופנה MOCCA מתקשה להמשיך ולהתמודד בשוק הישראלי. הרשת שהפעילה 9 סניפים, התקשתה לעמוד במחירי השכירות הגבוהים, בין היתר, לאור פדיונות נמוכים. סוף דבר: הרשת נסגרה.

נינה (פברואר 2009)

רשת חנויות האופנה נינה, שכללה 19 סניפים בכל הארץ, נקלעה בפברואר 2009 לקשיים כלכליים ועובדיה פוטרו. הרשת פעלה מאז שנת 1983, אך נקלעה מחובות רבים. סוף דבר: הרשת נסגרה.

ילדותי (מאי 2009)

רשת חנויות בגדי הילדים ילדותי שבשיאה מנתה 22 סניפים, נקלעת לקשיים כספיים וחובות הרשת הגיעו ל-8 מיליון שקל בקירוב. סוף דבר: לאחר התמחרות, הרשת נמכרת לאיש העסקים, אבנר יהודאי וכעת היא מנסה לחזור למסלול.

ג'אמפ (יולי 2009)

רשת האופנה ג'אמפ נקלעת לקשיים כספיים ועומדת לפני פירוק. סוף דבר: באוקטובר 2009 הרשת נמכרה לאבי מלכה, בעלי רשת ml. לאחר ביצוע העסקה הודיע מלכה על מיתוג מחדש ופתיחת סניפים חדשים.

אירית (יולי 2009, אוגוסט 2010)

ביולי 2009 מתבקש צו הקפאת הליכים לרשת אירית אחרי שצברה חובות של 30 מיליון שקל. בשיא מנתה הרשת 24 סניפים. סוף דבר: הרשת נמכרת לאיש העסקים אריה כהן ובימים אלה נקלעה שוב לקשיים כספיים. כיום מונה הרשת 8 סניפים.

אשה אשה (מרץ 2010)

רשת אשה אשה נקלעה לקשיים כספיים אחרי שצברה חובות של 12 מיליון שקל. הרשת מנתה בשיאה 22 סניפים. סוף דבר: השליטה ברשת (71%) נמכרת לאיש העסקים שמעון שטרית בכ-4 מיליון שקל, והיא ממשיכה לפעול.

סקופ (יולי 2010)

אחרי 24 שנות פעילות, רשת האופנה SCOOP, חווה ירידה במכירות ומתקשה להתמודד עם התחרות בשוק. סוף דבר: הרשת נסגרת בהחלטת הבעלים.

רשת ונדום: "הריטייל בארץ נמצא בנקודת חשיבה"

"העולם הגלובלי מתחרה בכל מקום בצורה הכי חזקה. הגלובליזציה הביאה המון דברים טובים אבל גם המון דברים שליליים. הריטייל בארץ נמצא בנקודת חשיבה. היום אין יותר מונופול לאף אחד וכשיש תחרות, חברות צריכות לחשוב אחרת. פולגת לדוגמה, הייתה חברה נהדרת ושלטה בהמון חנויות. היום פולגת היא חברה מכובדת, אבל זה לא מה שהיה פעם", אומר דב פולק, שמי שייסד את חברת פולגת ועמד בראשה עד שמכר אותה לפני כשני עשורים. היום פולק הוא בעליה של רשת ונדום המייבאת את המותגים בוס, לקוסט וארמאני, ומונה עשרה סניפים.

* יש לרשת קטנה בארץ יכולת להתקיים?

"בדברים מאוד מיוחדים כן. השאלה היא מה התוכן של הרשת הזאת.

הקהל הישראלי הוא קהל נוסע, מבין ומכיר מחירים. רשת קטנה צריכה להיות רשת ייחודית. היא לא יכולה להיות רשת המונית. יכולה להיות רשת עם חמש חנויות שיחפשו אותה ואילו רשת של 20 חנויות שלא יחפשו אותה. אי אפשר לעשות הכללות. אי אפשר גם להשוות את ונדום ל-H&M ולהפך. לכל אחד יש את פלח השוק שלו".

* אתם רשת עם עשרה סניפים בלבד. קשה לרשת עם פריסה כזאת?

"אני לא משרת מיליוני אנשים אלה סוג מסוים של אנשים שמחפשים את הרשת שלנו. אני לא מייצר לבד ולכן אני יכול להביא רק שלוש חליפות 'מקס מארה'. אי אפשר להשוות רשתות ישראליות קטנות לרשתות שמבוססות על מותגים בינלאומיים כמו שלנו".

* לרשתות שמבוססות על מותגים בינלאומיים קל יותר בארץ?

"כן. מותגים בינלאומיים טובים יכולים לשרת את הלקוחות לפי צרכיהם".

רשת פוליטיק: "גם אם הסחורה שלי יותר יפה, אנשים רוצים את טומי הילפיגר או נאוטיקה"

בעלי רשת האופנה מעיד כי הרשתות הבינלאומיות אכן פוגעות במכירות, במיוחד מאחר שמותג הרשת עדיין צעיר

"אם השם שלנו היה יותר ותיק ויותר מפורסם, לא הייתי מפחד מאף מותג בינלאומי. היום, בכל העולם ובמיוחד במדינת ישראל, מחפשים מותגים מוכרים", אומר בניהו צדיקפור, בעליה של רשת אופנת הגברים פוליטיק.

הרשת, שנוסדה בשנת 1983 ופעלה תחת השם "ורסאצ'ה", נאלצה במארס 2010 לשנות את שמה ל"פוליטיק", בעקבות תביעת המותג הבינלאומי ורסאצ'ה. "חווינו ירידה של 30% במכירות בעקבות שינוי השם אבל מיום ליום זה עולה ובעזרת ה' אנחנו עולים בחזרה", אומר צדיקפור.

מה שפועל לטובת הרשת היא היותה יצרנית המספקת לכ-130 חנויות נוספות ברחבי הארץ.

* למי אתם פונים?

"אני פונה לגברים מגילאי 18 ומעלה ועד גיל 70. יש לנו מטי-שירטים הכי צעירים ועד לחליפות אלגנטיות. אם לא להיות שחצן, יש לי סחורה הכי יפה במדינת ישראל. הסחורה מדברת. מי שמומחה בטקסטיל ואופנה לא יכול להשוות את הסחורה שלנו עם אף אחד במדינת ישראל".

* המותגים הבינלאומיים פוגעים במכירות?

"בטח שהם פוגעים במכירות. גם אם הסחורה שלי הרבה יותר יפה מטומי הילפיגר או נאוטיקה, אנשים רוצים את טומי או נאוטיקה. זו מדינת ישראל".

רשת מאוזנר: "אנחנו פחות מושפעים מהמצב הכלכלי בגלל אופי הלקוחות שלנו"

שוקי מאוזנר מסביר כי המותגים הבינל' דווקא מסייעים לרשת לחזק את בידולה כאופנה מוקפדת

"השוק הישראלי מוגבל. ריבוי השחקנים, היבואנים והרשתות המגיעות לארץ, עלול להפיל חברות אופנה, הגם שכולנו חיים בבועה", אומר שוקי מאוזנר, בעליה של רשת אופנת מאוזנר.

* למי אתם פונים?

"אנחנו פונים לנשות עסקים מהמעמד העליון שורצות הלבשה מוקפדת ומחויטת".

* איך רשת קטנה שורדת בתחרות בארץ?

"יש לנו בידול באיכות ובדגמים של כמות ייצור מוגבלת תוצרת כחול-לבן ולכן אין לנו תחרות גדולה. השוק הישראלי מבחינתנו הוא יציב. אנחנו פחות מושפעים מהתנודות של בעיות כלכליות בגלל אופי הלקוחות שלנו".

* המותגים הבינלאומיים משפיעים עליכם?

"ממש לא. כל המותגים הבינלאומיים הזולים שהגיעו ארצה מסייעים לחיזוק הבידול שלנו בשוק".

* לא היה לכם קל לפעול אם הרשת הייתה גדולה יותר?

"אם היינו רשת גדולה יותר, הייתה לי בעיה מבחינת איכות הסחורה. אני לא יכול לשווק באזורים סוציו-אקונומיים שאינם מתאימים למוגת שלנו".

* כיצד אתה מסביר את נפילת הקטנות?

"ברגע שרשת אינה מנוהלת נכון, אינה מקפידה על רמת שירות ורמת סחורה, אינה מבדלת את עצמה ומנסה להסתמך על יבוא, היא מאבדת את האפקטיביות שלה מול רשתות גדולות כמו קסטרו, הנהנות מיתרון הגודל".

מיס לגוט: "לרשת קטנה קשה מאוד לשרוד"

ארז לוי, הבעלים של מיס לגוט, מסביר שלרשת עם מספר קטן של סניפים קשה להגיע למסה קריטית שתחזיק מערך לוגיסטי הולם

"לרשת קטנה קשה מאוד לשרוד", מודה ארז לוי, בעליה של רשת מיס לגוט. "הכוונה שלנו היא להגיע לרשת עם פריסה של קרוב ל-20 חנויות ולכן אנחנו עושים לא מעט מאמצים לעבור את תקופת הצמיחה באופן קל. לרשת שמתבססת על מספר קטן של סניפים קשה להתקיים במדינה. בפריסה כזאת אתה לא מצליח להגיע למסה קריטית שתוכל להחזיק מערך לוגיסטי הולם. בגלל זה רואים בוטיקים או רשתות שצומחות למספר סניפים דו-ספרתי, אם כי צריך הון עצמי לא מבוטל כדי לעשות את זה", אומר לוי.

* אתה חושב שעוד רשתות אופנה קטנות יקרסו?

"אני מאמין שמי שכבר עבר את התקופה הזאת - ישרוד".

* למי אתם פונים?

"לנשים במעמד סוציו-אקונומי בינוני גבוה. רוב הלקוחות שלנו לא הרגישו בכלל את המיתון ולכן בסניפים הקיימים רשמנו עלייה בשנתיים האחרונות".

* כיצד אתם מושפעים מהמותגים הבינלאומיים?

"רוב המותגים הבינלאומיים שנכנסים לארץ הם בנישה שמקבילה לקסטרו וזה פחות משפיע עלינו. אני מוטרד יותר מחברה כמו גרי ובר, מותג גרמני שנכנס בימים אלה לארץ עם חנות מותג".

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Vincent Thian

למייסד אנבידיה יש כלל אחד כדי להצליח. וזה לא מה שאתם חושבים

מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסן האונג, הוא אחד האנשים העשירים בעולם ועומד בראש אחת החברות המצליחות ביותר ● למרות זאת, הוא חושב באופן קבוע על הכישלון האפשרי של החברה שהניבה לו הון ● אלה העצות שנתן בשבוע שעבר כמתכון להצלחה לסטודנטים באוניברסיטת סטנפורד

צ'אק שומר, מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט / צילום: ap, J. Scott Applewhite

החידה הגדולה של נאום צ'אק שומר: האם תם עידן התמיכה הדו־מפלגתית בישראל

הפעם האחרונה שבה ישראל נקלעה למרכזה של מחלוקת מפלגתית בארה"ב הייתה ב־1981, ומאז היא נהנית מהסכמה נדירה ● רוב היהודים נוהים זה שנים אחרי המפלגה הדמוקרטית ● השאלה הגדולה: האם הם יפנו לה עורף, או יסכימו עם ביקורתה על ישראל? והאם הם יתרמו כסף?

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

המדינה האחרונה בעולם ששמרה על ריבית שלילית מחשבת מסלול מחדש

אפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● השבוע צפויה הודעת ריבית דרמטית, וההערכות הן כי השינוי קרוב ● בין הסיבות: עליות שכר חדות

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של הרשת ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של סופר פארם היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות ●  לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רפורמות חלקיות בענף המזון שעסקו ביחסים בין הספקים לקמעונאים ובשקיפות מחירים הובילו לתוצאות חלקיות בלבד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

החשיפה לישראל השתלמה בפברואר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו שהפתיעה ואלו שאיכזבו: מאחורי המהפך בשוק הגמל בפברואר

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו תשואה חיובית יוצאת דופן בפברואר ● בכלל, שזינקה לפסגה, שמרו על חשיפה לבורסה בת"א גם ברגעי השפל - "מאמינים בשוק המקומי" ● מנהלי השקעות על הפתיחה הפושרת של חודש מרץ: "טבעי שאחרי עליות כל כך חזקות, לוקחים קצת אוויר"

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

יו''ר טקטונה, יריב גילת / צילום: יח''צ

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע

שווי השוק הנוכחי של טקטונה עומד על כ-170 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-100 מיליון שקל בתוך שבוע ● בשבוע שעבר פרסמה את התוצאות הכספיות לסיכום שנת 2023, שמהן עלה כי עברה לרווח של 700 אלף דולר בסיכום אותה שנה

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה

למרות התנגדות שרי הממשלה: הוות"ל אישרה שתי תחנות כוח במרכז

הוועדה אישרה את הקמתה של תחנת הכוח ריינדיר במועצה האזורית דרום השרון וכן את הרחבתה של תחנת הכוח OPC חדרה ● הממשלה לא אישרה את שתי התוכניות הללו במאי האחרון, ואם חבריה יתנגדו שוב, הצעד יסתום עליהן את הגולל

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

זו מנהלת השקעות החדשה של אלטשולר שחם. האם השינוי בדרך?

בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, הודיע לאחרונה כי לאה פרמינגר תחליף את דני ירדני בתפקיד סמנכ"לית ההשקעות ● יש המעריכים כי הרקע של פרמינגר בתחום האלטרנטיבי עשויה ללמד על שינוי במדיניות ההשקעה באלטשולר שחם

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

מטוסי F-35 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

חרם הנשק על ישראל: המסלול העוקף של הולנד, הסכנה שאורבת באירופה

בניסיון לעקוף את החלטת בית המשפט שאין לספק חלקי F-35 לישראל, משרד הביטחון ההולנדי בודק אפשרות להעביר את החלקים לאיטליה או לארה"ב ● במקביל, ניצחון העתירה בבית בבית המשפט בהאג הובילה לשורת דרישות דומות בצרפת, בדנמרק, בבריטניה ובספרד

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סימני השאלה סביב קבוצת הוואטסאפ שפתח ניר ברקת

שר הכלכלה ​ניר ברקת הקים בצעד חריג קבוצת וואטסאפ הכוללת מעל 20 בכירים מענף המזון, וביקש מהם שלא להעלות מחירים לתקופה מסוימת ● מומחים בתחום מסבירים: מהלך חוקי אך כזה שמעלה לא מעט שאלות משפטיות ● בסביבת השר הבהירו: קיבלנו ייעוץ משפטי טרם הפעולה

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

הדרך הברורה ביותר לנצל טרנד, היא לא תמיד גם הטובה ביותר / אילוסטרציה: Shutterstock

היי צ'אט GPT, למה קרן הסל שלי לא טסה כמו מניית אנבידיה?

להצטרף לטרנד ה־AI עשוי להיות יותר מורכב משחשבתם ● קרנות סל המתמחות בטכנולוגיות משבשות לדוגמה נוטות להקצות משקל זהה לכל החזקותיהן והן משתרכות מאחור כשמניות ההייפ טסות קדימה ● ייתכן שהדרך ליהנות בעתיד מיתרונות הבינה המלאכותית תהיה שונה לחלוטין