גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תינוק בא לפייסבוק

חישבו על תינוק, חישבו עליו ועל מה שיצטבר עליו ברשת מהיום ועד ליום צאתו לשוק העבודה

סער סיקלאי הוא עורך דין המתמחה במשפט וטכנולוגיה, אינטרנט ורשתות חברתיות

חישבו על ילד שנולד היום - האם המידע שיצטבר עליו ברשת (תמונות, סרטונים, הגיגים) עד שיגיע לאוניברסיטה יציג וישקף פרופיל הוגן ומהימן שלו ביום סיום התואר וכאשר יעשה צעדים ראשונים להשתלבות בשוק העבודה?

האם יש לנו זכות טבעית לרענן מפעם לפעם את התדמית שנוצרה לנו ברשת? זו אשר בעידן הדיגיטלי מורכבת מפיסות מידע שנאספו באקראי במנועי חיפוש, לעיתים נטולות הקשר, זמן ומקום? תרגישו נוח יותר אם אכנה זאת הזכות לחזור בתשובה, להתחרט, להשתנות?

איך תיראה הרשת אם המחוקק יקנה לנו זכות משפטית לדרוש בכל עת שהמידע שאספו אודותינו בעלי מאגרי המידע הגדולים, כדוגמת גוגל, פייסבוק, טוויטר ועוד, יימחק - ותוענק לנו זכות ועילת תביעה במקרה שיסרבו?

העריץ הטרנדי

בזמן שרבים מאיתנו כבר השלימו בלית ברירה עם מות הזכות לפרטיות כתוצאה ממהפכת המידע והרשתות החברתיות, ועד כמה שזה נשמע דמיוני לחשוב שאנו נוכל לחזור ולשלוט שוב, ולו במידה מסוימת, בנעשה במידע שנאגר אודותינו - תראו כמה מהר מתרגלים לעריצות כשהיא נארזת באריזה 'טרנדית' - בא האיחוד האירופי ומקדם במרץ חקיקה, אשר עשויה להחזיר לנו חלק מהפרטיות שניטלה מאיתנו, הגם שעל-פי רוב בשיתוף-פעולה מלא מצידנו.

באירופה מאמינים שיש לנו זכות להישכח, שהיא למעשה הזכות שלא להיות מקוטלגים לעד, וזאת בין שהמידע נשמר לצרכים מסחריים כגון מסירתו לצדדים שלישיים, ובין שהוא מוצג ברשת באופן פומבי במנועי החיפוש.

באופן מעניין, הזכות המודרנית לפרטיות בה אנו עוסקים, כמעט זהה לזכות הבסיסית לפרטיות -"הזכות להיעזב לנפשך", אשר טבעו כבר ב-1890 היהודי הציוני, שופט בית המשפט העליון לואיס ברנדייס וחברו סמואל וורן, וממנה נגזרו זכויות ספציפיות שונות לפרטיות.

בשני המקרים מזהה המחוקק את הצורך שלנו לאוטונומיה ושליטה במידע המגדיר אותנו מבחינה חברתית. השוני הוא בכך שהזכות המודרנית עשויה לחול על מידע אותו מסרנו על-פי רוב, ברצון לכתחילה, אלא שבדיעבד, וכאשר פיסות המידע מצטברות ללא הקשר במנועי החיפוש ברשת, לא זאת בלבד שהחשיפה לא מועילה לנו עוד - היא אף עשויה להזיק.

המהלך של האיחוד האירופי מעניין אותנו כישראלים, משום שגם אצלנו מוטרדים ממצבה ההולך ומתדרדר של הזכות לפרטיות ברשת. עו"ד יורם הכהן, ראש הרשות למשפט וטכנולוגיה, התבטא לאחרונה בנושא ואמר כי "עיקר הבעיה בתחום ההגנה על פרטיות היא המידע הרב שאוגרים כיום גורמים עסקיים, ציבוריים ואחרים".

ובמסגרת פאנל טלוויזיוני בערוץ 99, בו השתתף, ציין הכהן כי הרשות עובדת בימים אלה על התאמת הפרק הנוגע למאגרי מידע בחוק הגנת הפרטיות לעידן הדיגיטלי.

פקיעת מידע

יטענו המתנגדים כי התועלת החברתית-כלכלית בזרימת מידע חופשי ברשת גוברת על האיזון הכולל על זכותו של הפרט במקרה זה, ואם למשל אדם תיעד את עצמו בגיל צעיר נוהג מהר ובשכרות והעלה את התיעוד לרשת - שייקח על זה אחריות, ובכלל טוב שכולנו נדע ממי להיזהר.

לעומתם יטענו אחרים כי הזכות להתחרט, להישפט ולהימדד בהקשר הנכון חשובה להתפתחותו האישית של הפרט, ויוסיפו כי אפילו לרישום פלילי בעולם הפיזי יש מועד פקיעה.

וישנו גם הטיעון הפרקטי. צריך לומר, החקיקה הזו מאוד לא פשוטה ליישום ומעלה שאלות רבות, משפטיות ואחרות, אשר התשובות להן בלתי פתירות היום, וקשה מאוד לנבא את פתרונן בעתיד. אי-הוודאות של המחוקק מול טכנולוגיה משתנה תדיר היא בעיה ממשית, ועם זאת, לסוגיות בהן מתיימר החוק לטפל יש פן מהותי, נורמטיבי.

מה נכון לנו כחברה? כיצד אנחנו רוצים לעצב את פני העתיד? האם אנחנו מרימים ידיים והופכים להיות מובלים לחלוטין על-ידי הטכנולוגיה והמציאות שהיא יוצרת, או שמא נותרה לנו עדיין היכולת והזכות לעצב את המציאות לפי צו המצפון האנושי?

אם תשאלו אותי, בהחלט יש לכל אחד ואחד מאיתנו זכות מוסרית לשליטה מסוימת במידע הנאסף אודותינו ברשת, בוודאי כאשר הוא פוגעני ולוקה למשל בלשון הרע. במידה רבה הזכות הזו מגיעה לנו, משום שבעידן המדיה החברתית אנו אלה שמייצרים את התוכן.

קפצתי רגע לעולם האמיתי

ואם מה שמציק לכם זה לאו דווקא העיקרון של ה'זכות להישכח', כמו העובדה שהמחוקק מבקש להתערב לנו ב"רוח הרשת" ובארכיטקטורה שלה - תמיד ישנו המסלול של הסדרה פרטית. חשבתי על פתרון טכנולוגי עתידני, שמסדיר את הנושא ללא צורך בהתערבותם של פוליטיקאים ואחים גדולים. אני קורא לזה "שיחה מתכלה" או "סטטוס מתאדה".

הרעיון פשוט ומדמה את התקשורת האנושית הטבעית, כמו בעולם האמיתי (יש עוד כזה) גם בעולם הווירטואלי, מיד לאחר שהתוכן שלנו יישמע/ייקרא, הוא ייעלם אל חלל הרשת בלי שניתן יהיה לשחזרו.

אני אוהב את הרעיון הזה, משום שהוא עשוי לשפר עד מאוד את האותנטיות של השיח ברשת. הרציונל פשוט, אם המילים שלי לא מתועדות לנצח, אני יותר חופשי לומר את מה שעל לבי באמת. מה דעתכם?

סער סיקלאי הוא עורך דין המתמחה במשפט וטכנולוגיה, אינטרנט ורשתות חברתיות

עוד כתבות

בשיחות לקראת הוספת ChatGPT לאייפון / צילום: צילום מסך מאתר אפל

אפל מתקרבת לעסקה: צ׳אט GPT יוטמע במערכת ההפעלה של אייפון

השיחות מול גוגל עוד לא הסתיימו, אבל אפל ו-Open AI עושות סימנים של סגירת עסקה שתאפשר לאפל להטמיע את צ'אט GPT במערכת ההפעלה הבאה

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעקבות הפרסום בגלובס: אאורה מתקנת את הדיווח בדבר זכייתה בפרויקט ההתחדשות העירונית בגבעתיים

כזכור, בעירייה טענו כי הנתונים שפרסמה החברה אינם תואמים את התכנון שהיא מקדמת ● בחברה מפרסמים כעת "דוח משלים" לדיווח הראשון ובו גרסה מסויגת יותר, ומפורטת פחות, של הצפוי בפרויקט

הבניין ברחוב אלפסי 3 בשכונת רחביה בירושלים / צילום: צבי מרמור

3.38 מיליון שקל לדירת 3 חדרים בשכונת היוקרה של ירושלים

מחיר הדירה נמוך מעט מהמחיר הממוצע למ"ר לדירות ברחביה – אחת השכונות היקרות בבירה ● "רחביה זה הפריים לוקיישן, גם אם מדובר בדירה רגילה במבנה רגיל משנות ה־50, כמו במקרה הזה. המיקום עושה את המחיר"

מודל ראש שהדפיסה סטרטסיס / צילום: באדיבות בילינסון וחברת סטרטסיס

מדפיסים אפילו חלקי גוף: השוק שהעלה הילוך דווקא בנסיבות קשות

ריבוי הפציעות ומקרי הקטיעות במלחמה הנוכחית הזניק את השימוש בהדפסות תלת ממד, שמאפשרות ייצור בזמן אמת של חלקי גוף וכלי עזר ייחודיים ● במרוץ לרפואה מותאמת אישית, המעבדות להדפסת תלת־ממד עוקפות את עולם התרופות

הציבור לווה החודש משכנתאות בשווי 5.91 מיליארד שקל / אילוסטרציה: Shutterstock, Yuri Dondish

שוק המשכנתאות חוזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי הציבור לווה 5.91 מיליארד שקל בחודש אפריל האחרון ● הסקירות של הלמ"ס, בנק ישראל והכלכלן הראשי באוצר מורות על התאוששות משמעותית שחלה בשוק הדירות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

גיל שויד ימכור מניות צ'ק פוינט ב-200 מיליון דולר. כמה מזה יילך לכיסו?

מדובר באופציות שקיבל לפני 7 שנים ופקעו ● שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט, צפוי לפרוש מתפקידו ולעבור לתפקיד יו"ר פעיל בחברה וגם לאחר המכירה הוא יישאר בעל המניות הגדול בצ'ק פוינט

הריסת הבניין הישן / צילום: קטה גרופ

3 שנים בלבד להריסה: כך קידמתי פרויקט תמ"א במהירות שיא

גיא ליברמן עמד למכור את הדירה שלו בפתח תקווה אך שיחה מיזם שינתה את דעתו והוא החליט לקדם פרויקט התחדשות עירונית בבניין ● מה הוא למד ומה חשוב שאתם תדעו לפני שאתם חותמים ליזם ● האזינו

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בנעילה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 טיפס בכ-1.4%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● בשבוע הקרוב המסחר יהיה מקוצר בשל יום הזיכרון ויום העצמאות, ומדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יפורסם במהלכו ● במוד'יס החליטו להותיר את דירוג האשראי בישראל ללא שינוי, על A2 ● בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה של חודש אפריל ● למרות שהציגה דוח חלש, בבנק אוף אמריקה אופיטימיים לגבי חברת השבבים ARM

ג'ים סימונס / צילום: Reuters, Reuters

"המשקיע הטוב בעולם" הלך לעולמו. מה למדנו ממנו?

ג'ים סימונס, המשקיע האגדי ומייסד חברת מחקר השווקים רנסנס, הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון כשהוא בן 86 ● גלובס צולל לסיפורו של משקיע העל היהודי, שניצח את התשואות של וורן באפט, המציא שיטה חדשה לניהול השקעות, ובכלל חלם בילדותו להיות רב. "מזל שזה בא והלך", סיפר באחד מראיונותיו

חומת הבטון בכבישי הצפון. נראית כמו מעבר גבול נטוש / צילום: בר לביא

במטולה מזהירים: "אל תעמדו קרוב מדי לחלונות, אתם מטרות נוחות"

רגע אחרי שהגענו למטולה, המציאות התחלפה: "רוצו מהר למרחב המוגן, יש פצמ"רים", צעק לעברנו ראש המועצה ● בהמשך עצרנו בכפר גלעדי, שם פגשנו קיבוץ רפאים ותושבים שמתחננים שישמעו אותם: "המדינה איבדה שליטה עלינו, יש תחושה שאנחנו לבד בחזית" ● תכננו להמשיך לסייר בגבול הצפון, אבל לאש חיזבאללה היו תוכניות אחרות

מצליחים לחדש גם אחרי שנים. רוני סומק ודיתי רונן / צילומים: כפיר זיו ודפנה טלמון

המשוררים הוותיקים מציגים: מחאה לוחמת צדק וקריצה לצד הימני של המפה הפוליטית

דיתי רונן מצליחה בספרה החדש ליצור איזון מושלם בין שירה ארצית לשירה רוחנית ● ורוני סומק עורם בשיריו מגדל בבל של דימויים, שבוערים הן באש האהבה והן באש המלחמה סביבנו

השקעה של 100 דולר, תשואה של 50 שנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המחקר שמגלה: למה רוב האנשים לא נהנים מ"תשואה משוגעת״

בדיקה חדשה של ביצועי אפיקי השקעה מרכזיים, שבוצעה באוניברסיטת ניו־יורק, מגלה: 100 דולר שהושקעו במדד S&P 500 בשנת 1970 הפכו ל־22.4 אלף דולר - והניבו רווח של פי כמה וכמה מהשקעות בזהב, אג"ח או נדל"ן ● אז למה רוב האנשים לא נהנים מהתשואה המשוגעת של שוק המניות, ומה הסיכונים בדרך להיות "עשירים משחשבתם"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הסקר ממנו עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● אחרי שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים ● המשקיע המיליארדר שסבור כי מפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב ● וגם: מה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל?

אילוסטרציה: shutterstock

תיקון החוק שמפלה לטובה יורשי דירה בפרויקטים של פינוי בינוי

המחוקק החליט להבחין בין שותפים "רגילים" בדירה לבין בעלים אשר ירשו במשותף דירה ● כך ההבחנה משפיעה על תמורות בהתחדשות עירונית

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

זו מערכת הנשק שיצאה לאחרונה משימוש בצה"ל

כמה יו"רים מונו במפלגת הליכוד מאז קום המדינה, כיצד נקרא כלב הציד של אל השאול האדס ואיזה סרט מבוסס על ספרו של ג'וזף קונרד "לב המאפליה"? ● הטריוויה השבועית

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

דני טוקטלי ואסף גולדברג / איור: גיל ג'יבלי

המשפחות ששולטות בשוק ההון אך פועלות מתחת לרדאר, וההסתבכות

אי הסדרים שנתגלו לאחרונה בחברת ניהול הגמל סלייס, חושפים לאור הזרקורים את בעליה - משפחות גולדברג וטוקטלי, שמחזיקות במכונת מזומנים משומנת המספקת לגופים פיננסיים את מערכות המסחר ושירותי התפעול ● כיצד הפכו שתי המשפחות לדומיננטיות בשוק ההון הישראלי, ומדוע החליטו להיכנס לתחום הפעילות שהסתבך

עדן גולן הדהימה את העולם, ואוניברסיטת פרינסטון הסתבכה עם איראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך סיקרו בעולם את ההופעה של עדן גולן באירוויזיון, אוניברסיטת פרינסטון מסתבכת עם איראן ובלבנון טוענים שנתניהו מנסה להאריך את המלחמה ● כותרות העיתונים בעולם