גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיוחד: ההיי-טק פסח על חרדים, ערבים, דרוזים ואתיופים

"גלובס" מציג את אלה שמאמינים כי אם יצטרפו עוד סקטורים לתעשיית ההיי-טק, הדבר ישפיע לטובה על שיעורי הצמיחה שלה

מרבית מנהלי חברות ההיי-טק רוצים באופן תיאורטי לשלב מגזרים שונים בחברות שלהם - ערבים, חרדים, אתיופים ותושבי פריפריה. בפועל, אחוז המועסקים מסקטורים אלה, מסיבות שונות, נמוך.

כשמחפשים סיבות לכך מוצאים שלל גורמים שבהם אפשר לתלות את האשם - חינוך לקוי בבית הספר; שילוב לא מוצלח באקדמיה; תנאי פתיחה כלכליים נמוכים, גזענות ודעות קדומות.

גופים רבים מעדיפים לנתב את האנרגיה מחיפוש אשמים לשילוב המגזרים הללו, הנחשבים לחלשים באופן מובנה, בחברות הטכנולוגיה. מדוע דווקא שם? משום שהסקטור נמצא בצמיחה. בתחילת שנות ה-90, לפני שההיי-טק זכה לתואר "קטר הצמיחה של המשק", המועסקים מהתחום היוו רק אחוז בודד מכלל החברה הישראלית. היום הם מהווים 5.5% (כ-160 אלף עובדים) - קצב צמיחה אדיר. הצמיחה הדרמטית הזו הקרינה על החברה והכלכלה. הרציונל הוא שאם יצטרפו עוד עובדים ממגזרים אלה למעגל העבודה ולתעשיית ההיי-טק, חוקי השוק יתחילו לפעול. עד אז יש צורך בגופים שיסירו חסמים, יעודדו העסקה, יפעלו בקרב המגזרים ויחשפו את התעשייה לפוטנציאל בעובדים מסקטורים שונים.

בחלק מהמקרים, העמותות שואפות להביא את מרכזי ההיי-טק אל האזורים שבהם האוכלוסיות המוחלשות יושבות - כמו המהלך של עמותת צופן, הפועלת לקידום האוכלוסייה הערבית בהיי-טק, להפוך את פארק התעשייה החדש בכפר קאסם לייעודי לתחום הטכנולוגיה.

גם באקדמיה צריך להתבצע שינוי. "היינו רוצים לשלב מגזרים חרדים או ערבים בתוך הלימודיים האקדמאיים שלנו, אבל אנחנו עדיין לא עושים זאת מספיק", אומר ד"ר ניסים הראל, ראש החוג למדעי המחשב במסלול האקדמי המכללה למינהל. "יש לנו בחוג תלמידים אתיופים שאנו מעניקים להם שיעורי עזר כדי שיצליחו בלימודים".

בעיה שהראל מעלה היא שבישראל קיים פער כבר במוכנות ללימודים אקדמאיים בין קבוצות אוכלוסייה שונות. כך, אחוז המועסקים שסיימו בית ספר יסודי ולא תיכוני הוא כ-35%, ו-65% מהאנשים לא סיימו לימודים אקדמאיים בישראל. לעומת זאת, 70% מהאנשים שיש להם השכלה משתייכים למעגל המועסקים. לדבריו, תחום ההיי-טק מסוגל לייצר משכורות גבוהות יותר, ובכך הוא מהווה יתרון לעומת ענפים אחרים.

גישור על הפערים החברתיים, חיזוק הפריפריה והעסקת סקטורים שונים הם סיסמאות מצוינות. "גלובס" מציג חלק מהגופים שיוצקים תוכן, ששואפים לקדם שינוי חברתי דווקא בהיי-טק, לא רק לטובת האוכלוסיות המוחלשות אלא לטובת כלל החברה.

חרדים

עובדי היי-טק ללא תואר שרוצים לצאת ממעגל העוני

יותר ויותר חרדים מבינים שהשילוב בשוק העבודה הוא הכרחי בישראל 2011. תבת-ג'וינט מפעילה בחמש השנים האחרונות מחלקה שמתמקדת במגזר זה ומפעילה תוכניות שמסייעות לחרדים להשתלב בעולם ההיי-טק.

"התעסוקה היא לא יעד בפני עצמו, אלא דרך להוציא אנשים מעוני", אומר ראובן גורבט, ראש תחום חרדים בתבת-ג'וינט. "אפשר להיות חרדי וגם להשתלב בעבודה בהיי-טק, ובשביל לעשות זאת, אנחנו מממנים את הלימודים עד לגובה של שכר לימוד אוניברסיטאי ומלווים את הסטודנטים במהלך הלימודים כדי למנוע נשירה, מכיוון שלרוב אלה אנשים בעלי משפחות".

תבת-ג'וינט אף הקימה מרכזי תעסוקה המשמשים כמרכזי ייעוץ וקורסים לכתיבת קורות חיים, להכנה לראיונות עבודה ויש בהם גם מחשבים לחיפוש עבודה. מלבד זה, ניתן לקבל כהכנה גם קורסים באנגלית ומתמטיקה.

גורבט מציין כי השכר ההתחלתי הוא 4,500 שקל לנשים ולגברים שעובדים בחממות או במקומות המעסיקים, למשל, נשים ללא תואר אקדמי בבדיקות תוכנה.

אחרי שנתיים, הן יכולות לקבל תפקיד לפי חוזה אישי ולהעלות את השכר ל-6,000 שקל. גברים שאין להם רקע הנדסי יקבלו 7,000 שקל אחרי שנתיים.

גורבט מציין שנושא השכר נפתח למו"מ רק אחרי שנתיים, משום שהמעסיקים לוקחים בעצמם סיכון כאשר הם מקבלים עובדים ללא ניסיון תעסוקתי, שלעיתים זו העבודה הראשונה בחייהם.

גוף נוסף הפועל בסקטור בשנים האחרונות הוא מנפאואר בראשית, שלוחה של חברת מנפאואר. "עד כה איישנו 3,000 משרות במגוון רחב של מקצועות בהיי-טק, בבנקים, בביטוח ובשירות", אומר חיים גוגנהיים, מנהל מנפאואר בראשית. "יש למגזר קשיים להתקבל לתחום ההיי-טק. יש את המחסום התרבותי והחזותי שהעובד החרדי צריך לעבור ובנוסף, חלק ניכר מהציבור החרדי לא מגיע עם הכשרה אקדמאית, ואז הם צריכים להתמודד בשוק עם בוגרי יחידות אקדמאיות. מחסום נוסף הוא נשים עם ילדים, אימהות עובדות שקשה לתת להם שעות נוספות", אומר גוגנהיים.

בצד זה, למגזר החרדי יש יתרונות רבים להיי-טק כמו תפוקה גבוהה, מהימנות ולמידה מהירה. "אנחנו מייצרים לעסקים ערך מוסף של הכשרות מותאמות, שכוללות גיוס והכשרה לטכנולוגיה ספציפית שהלקוח צריך. למשל, צוותי פיתוח". לדבריו, השכר הממוצע ההתחלתי של עובדים חרדים בתחומי תוכנה כמהנדסים צעירים הוא 6,500-7,000 שקל לחודש.

ערבים

"יש כשל שוק אם רק אחוז מהמהנדסים המועסקים הם ערבים"

לא קל לבצע השמה של אקדמאים ערבים לתעשיית ההיי-טק, אומרת סמדר נהב, מנכ"לית צופן, הפועלת לחיבור החברה הערבית להיי-טק. "60% מהערבים בגליל ואין להם אופציה לעשות רה-לוקיישן למרכז הארץ. גם כאשר הם מתקבלים לעבודה, הם נאלצים לנסוע שלוש שעות בכל יום, והתהליך קשה".

מתוך 85 אלף איש העובדים בתוכנה, בחומרה ובבדיקות האיכות, מועסקים רק 500 מהנדסים ערבים - חלק זערורי. "הם מהווים פחות מאחוז מהתעשייה הזו, מה שמצביע על כשל שוק", אומרת נהב. מתוך כלל המועסקים בהיי-טק, כולל תעשייה ושירותים, רק 6,000 הם ערבים.

צופן אף מקדמת הקמת מרכזי פיתוח שקרובים פיזית לאוכלוסייה הערבית. "התחלנו לפני שלוש שנים בנצרת", אומרת נהב, "עם חברות שמתבססות על העסקת אקדמאים ערבים כמו גליל סופטוור ו-MITSoft". נהב עבדה בעבר במספר סטארט-אפים והחליטה להקים את צופן ביחד עם יוסי כותן, ממייסדי מרכז הפיתוח של אמדוקס בשדרות. שותף נוסף הוא סמי סעדי, רואה חשבון ויזם חברתי.

"אנחנו אומרים לחברות - בואו לגליל במקום לבצע מיקור חוץ במדינות אחרות", אומרת נהב ומציינת כי בנצרת נוספו 220 איש להיי-טק בשיטה זו.

בצופן אף עובדים עם קהילת אקדמאים ערבים במסלול הכשרה הכולל חשיפה לתעשייה וסימולציה של מקומות העבודה. לדבריה, בצ'ק פוינט שולבו עובדים שסיימו את המסלול הזה. המשימה הבאה של צופן היא הקמת מרכזי היי-טק במשולש (ואדי ערה), בצפון הנגב ובירושלים, וכן בגליל המערבי והעליון.

גוף נוסף משמעותי הוא "קו משווה" שהוקם לפני שנתיים ומשמש כקואליציה של מעסיקים לקידום שוויון לאקדמאים ערבים. את הארגון הקימו דב לאוטמן והתאחדות התעשיינים.

"שליש מההשמות שלנו הן להיי-טק", אומרת עו"ד עירית תמיר, מנכ"לית קו משווה. "אנחנו מנחילים כישורים עסקיים לאקדמאים הערבים, שהם לא מקבלים באופן טבעי בחינוך שלהם".

קו משווה נמצאת בפיילוט טרי בשלושה תיכונים, במטרה לגרום לתלמידים לקבל החלטה מושכלת בנוגע להמשך. "יותר מ-70% מהסטודנטים בוחרים ללמוד מקצועות לא עסקיים, כאשר מעל ל-50% הולכים ללמוד חינוך והוראה", אומרת תמיר. "התלמידים הערבים גם לומדים מקצועות סוציאליים וחברתיים, והיתר בוחרים ברוקחות וברפואה. הם לא תמיד יודעים מה מצב התעסוקה בשוק כאשר הם מתחילים ללמוד, ובמקרים רבים אלה הם תחומים רוויים. המטרה בתוכנית שלנו היא לגרום בתוך חמש שנים ליותר סטודנטים ללמוד את מקצועות ההיי-טק".

החברות לא מוסרות נתוני העסקה, אבל תמיר מציינת את SAP, נס ו-HP-אינדיגו כמתקדמות בתחום.

אתיופים

"מה שחסר לאתיופים הוא מנטור בהיי-טק, אח גדול ומקושר"

"כדי לעזור לאתיופים להשתלב בקהילה, יש צורך בתעסוקה הולמת עם שכר שיאפשר להם להתקיים בכבוד. ההיי-טק מתאים לכך", אומר אשר אליאס, מנכ"ל טק קריירה, הפועלת לשילוב המגזר האתיופי בתעשייה.

"אני בהכשרתי מהנדס תוכנה", אומר אליאס, "וזה אחד מהתחומים שידענו שיתפתחו ב-2003, כשייסדתי את העמותה. היו אז ארבעה עובדים אתיופים בתחום ההיי-טק, היום יש 4,500 אקדמאים בקהילה. אך עדיין, פחות מ-20% מהם בלבד מועסקים במקצוע שלהם".

האתיופים הם חלק ממעגל העבודה בישראל, אבל לדברי אליאס בעיקר באבטחה או כקופאים, אפילו שחלקם אוחזים בתואר שני. "אלו הנתונים שדחפו אותי להקים את טק קריירה, תוכנית לצעירים להכשרה טכנולוגית. יש לנו תוכנית העשרה הכוללת פיתוח אישי, ניהול זמן, תקשורת בינאישית ועבודת צוות. בנוסף, אנחנו עורכים סיורים בחברות היי-טק". בטק קריירה מלווים את העובדים בהשמה, עד לחתימת חוזה העבודה.

פיילוט שמתחיל בימים אלה הוא חיבור בין עובדים למנטורים בהיי-טק. "חסר לצעירים בכניסה לשוק העבודה ליווי אישי. מנטור שמכיר את העולם, יודע לפתוח דלתות וגם עוזר בעידוד. אח גדול ומקושר", אומר אליאס.

לדבריו, השכר הגבוה ביותר של עובד שהגיע דרך העמותה הוא 25 אלף שקל בחודש, לתפקיד מתכנת ראשי בצוות מפתחים, אך השכר ההתחלתי לרוב למתכנתים ובודקי תוכנה הוא 7,500 שקל בחודש.

"עולים ביחד" היא עמותה נוספת לשילוב עולים בהיי-טק, שאחת המטרות שלה היא לקדם אקדמאים אתיופים בחברות מובילות בשוק. יפעת עובדיה, מנכ"לית העמותה, מציינת כי הרעיון הוא לייצר נטווריקינג בין העולים לבין עצמם ובין מנטורים במשק, וכך להסיר חסמים שיש בקבלת אתיופים לעבודה. "החסמים הללו נובעים מבורות המעסיקים, שיש להרגיל אותם לקבל לעבודה עולים וכך ישולבו האתיופים באופן עמוק יותר בחברה".

עולים ביחד פעילה ארבע שנים ויש לה 300 בוגרים שמועסקים בחברות. גם אצל האתיופים אחוזי ההשמה נמוכים מאוד - רק אחוז מהאקדמאים מוצאים עצמן משולבים במקצוע שלהם.

פריפריה

תנועת נוער ללימוד העולם הטכנולוגי

תושבי הפריפריה זקוקים אף הם לתוכניות הכשרה ושילוב בעבודה - גם היהודים שבהם. IVN היא עמותה שהוקמה לפני תשע שנים, במטרה למצוא משקיעים למיזמים חברתיים ועסקיים כך שניתן יהיה לגשר על פערים בחברה הישראלית בתחומי פיתוח החינוך ופיתוח כלכלי.

את העמותה הקימו אנשי ההיי-טק אריק בן-חמו, בני לוין, איציק דנציגר ושלמה דוברת והצטרפו אליהם עשרות אחרים. "אנחנו כמו קרן הון סיכון חברתית", אומרת דפנה מורביץ', מנכ"לית IVN. "אנחנו מאתרים כשלים חברתיים בחברה הישראלית בתחומים שונים ומשקיעים בפתרונות חברתיים. המיקוד שלנו הוא באוכלוסיות עם קשיי תעסוקה, בדרך-כלל בפריפריה".

עמותה נוספת לסקטור זה היא אפל סידס, הפועלת משנת 2000 לחיבור בין אנשים לטכנולוגיה. העמותה פועלת בתחומי הפריפריה להפעלה של תנועות נוער ומפעילה תוכנית בשם נטע, המיועדת לתלמידים מכיתות ט' עד י"ב באמצעות מרכזים הפועלים בשעות אחה"צ ללימוד העולם הטכנולוגי. אפל סידס אף מפעילה תוכניות הכשרות טכנולוגיות לנשים, לחרדים, לעולים חדשים, לערבים ולדרוזים.

"הייחוד הוא בשותפויות עם המגזר הציבורי והעסקי", אומרת איה לאור, סמנכ"לית אפל סידס. המייסד והיו"ר הפעיל שלה הוא ליאון רקנאטי, ובוועד המנהל יושבים מקסין פסברג, מנכ"לית אינטל; דני ימין, מנכ"ל מיקרוסופט ישראל; ובועז מעוז, מנכ"ל סיסקו ישראל.

"אנחנו עוזרים לקהלים שלנו לקבל מיומנויות מחשב, יחד עם תוכניות העצמה - כמו לדעת איך לכתוב קורות חיים, איך לחפש עבודה באינטרנט ואיך לדעת במה הם חזקים יותר או פחות", אומרת לאור. "אנחנו עושים היי-טק בפריפריה דרך התוכניות שלנו".

דרוזים

תואר בהנדסה במקום בספרות

הסטודנטים במגזר הדרוזי, כמו הערבים, נוטים ללמוד נושאים שאינם קשורים לשוק העבודה. "תואר פופולרי למשל הוא ספרות", אומרת יפעת ברון, מנכ"לית ITWorks, שהוקמה ב-2006 במטרה להכניס את הדרוזים לשוק העבודה דרך עולם הטכנולוגיה.

ברון הקימה את העמותה בהתנדבות, במהלך העבודה שלה כמנהלת תוכניות האקדמיה של סיסקו. "אנחנו עורכים לדרוזים הסבות שקשורות לשוק העבודה, כמו עזרה בכתיבת קורות חיים, הכנה לראיונות עבודה, ותיווך עם המעסיק".

לדבריה, השכר הממוצע של הדרוזים נע בין 8,000 ל-10,000 שקל ברוטו. את תוכניות העמותה סיימו עד היום אלפי סטודנטים ומנתוניה עולה כי שיעור ההשמה הוא 70%-80% בתקשורת וב-IT.

"אחת הבעיות שנתקלנו בהן היא הסעה למקומות העבודה. אנחנו מראים למעסיקים ששווה להשקיע ביצירת קו הסעה גם מעבר לכרמיאל", אומרת ברון.

ITWorks מפעילה גם תוכנית בשם WEP לנשים יהודיות וערביות מכל הארץ הנמצאות מחוץ למעגל העבודה. הנשים מקבלות בתוכנית תפקידים, כמו עובדות תמיכה באינטרנט, שלא דורשים תואר ראשון. בין החברות שמשתתפות בתוכנית גם 012 סמייל, 013 נטוויז'ן ובזק.

"הכניסה לתפקידי תמיכה, מאפשרת לעובדות להיכנס בהמשך למכרזים אחרים וגם לקבל מענקים", אומרת ברון. "יש לנו דוגמה לסטודנטית מנתניה, שעבדה בתמיכה טכנית ושנה לאחר מכן החלה לנהל תיקי לקוחות וגם ללמוד לתואר ראשון במדעי המחשב במכללת נתניה". הנשים מגיעות לתוכנית ללא רקע, ואחרי שנה הן משולבות בחברות מובילות.

מיזם נוסף הוא תבת (תנופה בתעסוקה), שהקים ג'וינט ישראל בשותפות עם הממשלה בשנת 2006. "בישראל לומדים לתואר ראשון 1,020 סטודנטים דרוזים וצ'רקסים ו-215 סטודנטים לומדים לתואר השני", אומרת סיגל שלח, ראש תחום מיעוטים ועולים בתבת-ג'וינט. "רבים מהסטודנטים ממשיכים ללימודי תואר שני, אולם התואר במדעי הרוח והחברה או בהוראה לא משפר משמעותית את מצבם".

לכן, בשנתיים האחרונות תבת-ג'וינט ממקדת מאמצים בפיתוח ובהפעלת תוכנית תעסוקה בשם ExcelHT לדרוזים ולצ'רקסים בתחום הטכנולוגיה. "מטרת המהלך היא לקדם תעסוקה במקצועות ההיי-טק והטכנולוגיה במגזרים שבהם המיקוד התעסוקתי הוא במגזר הציבורי, במקצועות ההוראה, בשירותי הביטחון, ובתעשייה שאינה עתירת טכנולוגיה", אומרת שלח. תבת-ג'וינט עורכת גם מסלול מנהלים ביחד עם עמותת ITWorks לטיפוח מנהיגות בקרב סטודנטים מצטיינים מהמגזר הדרוזי הלומדים גם בתחומי הטכנולוגיה.

עוד כתבות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה