גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צפו בתמונות: מבחן דרכים - פורד אדג' זוכה לרייטינג חזק

עם גריל כרום עצום ממדים, כונסי אוויר שחורים ומאיימים, קווי מרכב דחוסים ושריריים, ורביעיית חישוקים עצומים - זוכה אדג' לאחוזי רייטינג כמו של פליט "האח הגדול"

בעשור החולף היו פורד ומאזדה מילים כמעט נרדפות בעולם הרכב. פורד החזיקה ביותר מ-30% ממניות מאזדה, ומינתה לה מנכ"לים ודירקטורים אמריקנים מטעמה שניהלו את החברה ביפן ביד רמה. אבל אז הגיע המשבר הכלכלי של 2008, שאילץ את פורד למכור בבהילות את מניות השליטה שלה במאזדה.

באוקטובר השנה ביצעה החברה נסיגה נוספת, כשהקטינה את אחזקותיה בחברה-הבת לשעבר מאזדה מ-11% לכ-3.5% בלבד. כיום היא נמצאת רק במקום הרביעי ברשימת בעלי המניות, ואין לה כמעט השפעה בפועל על המהלכים העסקיים של היפנים. לשתי החברות יש עדיין לא מעט מוצרים משולבים, אולם סימני העצמאות של מאזדה כבר ניכרים בשטח.

מבחינת היבואן הישראלי, דלק מוטורס, פרידה זו עשויה להכתיב שינוי אסטרטגי בהתייחסות למותג פורד בישראל. חלק נכבד מהצלחת המכירות של פורד בישראל עד כה נזקפה לטובת הרכש של חברות הליסינג, ששאפו להשיג תנאים מסחריים משופרים על "הסחורה האמיתית", כלומר על המשפחתיות של מאזדה.

דלק רכב אמנם השכילה לפתח עם השנים מערכת קשרים אישית ענפה עם הנהלת פורד-ארה"ב, אולם סגנון הניהול של האמריקנים השתנה מעט מאוד מאז כיבוש המערב הפרוע (או אם תרצו, מאז כיבוש שדות הנפט של עיראק). את הסגנון הזה ניתן לסכם במשפט הטקסני הידוע: When money talks boolshit walks.

לפיכך, אפשר לצפות כי בעתיד נראה בישראל הרבה יותר מוצרים אמריקניים של פורד-ארה"ב, בדגש על דגמי פרימיום תדמיתיים המיועדים לשדרג את תדמית המותג בשוק הפרטי. אחד ממבשרי הכיוון החדש הוא הדור המחודש של רכב הפנאי אדג' (EDGE) שנחת כאן בדצמבר.

חבטה ויזואלית ישירה

לא צריך מבט שני כדי להיווכח בזהותו האמריקנית של אדג'. בעוד שכל יצרני הרכב האירופים מאמצים כיום סגנון עיצוב מינורי וכמעט מתנצל, אדג' החדש מעביר לצופה חבטה ויזואלית ישירה.

יש לו חרטום מאסיבי עם גריל כרום עצום ממדים, שממוקם לצד כונסי אוויר שחורים ומאיימים למראה. הוסיפו לכך קווי מרכב דחוסים ושריריים, עם דגש על הרוחב, ורביעיית חישוקים עצומים שמצופה, איך לא, בכרום בוהק, ותקבלו מראה של מתאבק מליגת WWF, כולל התכשיטים הנלווים. אם מישהו ימציא אי-פעם קעקועים לרכב, קרוב לוודאי שאדג' יהיה הדוגמן האידיאלי. בישראל, בכל אופן, מאוהבים במראה הזה ואדג' שלנו הקנה לנו ברחוב אחוזי רייטינג דומים לאלה של "האח הגדול". בואו נניח שזו מחמאה.

אם עיצוב החוץ הוא אמריקה המסורתית, עיצוב הפנים פונה אל הקהל העירוני המתוחכם והמקוון של החוף המערבי והמזרחי. עמדת הפיקוד, למשל, יכולה ללמד גם את היפנים פרק בעתידנות טכנולוגית. בין כל הנפלאות הטכנולוגיות שנחבאות בה, יש בה לא פחות משלושה מסכי LCD צבעוניים, שהמידע המוצג עליהם ניתן לתכנות ולהתאמה אישית מלאה באמצעות תפריטי פקודות. מערכת פיקוד זו, שפותחה בשיתוף מיקרוסופט, תוכננה בהשראת טלפונים חכמים ומחשבים ניידים, עם אפשרות להוריד מהרשת ולשמור שומרי מסך, קליפים ואפליקציות חיצוניות.

רשת הזכרנו? המערכת מגיעה כסטנדרט עם קליטת WI-FI אלחוטית וראוטר פנימי לטובת כל יושבי הרכב. לפיכך, אם תתקלו בפורד אדג' מזדחל במסתוריות בעיר או חונה בצורה מוזרה ליד תחנות דלק וקניונים, נא לא להיבהל: קרוב לוודאי שהנהג רק מחפש רשת אינטרנט ציבורית עם קליטה משופרת.

עדיין משועממים? רוצים לשפר את האנגלית ואת המבטא שלכם? תוכלו לנהל שיחה ידידותית עם הקול הנשי הנעים של מערכת זיהוי הפקודות הקוליות, ששולטת ברוב הפונקציות המשניות של הרכב. זוהי מערכת מהדור האחרון, שניתן לתת לה פקודות ברמה של כמעט שיחה טבעית, ולשם שינוי היא גם מבינה אותן. עם כל הגאדג'טיה המרתקת הזו מצאנו את עצמנו, בפעם הראשונה בקריירה שלנו, מחכים לזחילה בפקקים ארוכים.

פרט לפלאי סייבר-ספייס מציע התא של אדג' מרחב משפחתי מכובד ושימושי בהחלט, עם שפע של מקום לרגליים ולכתפיים בכל המושבים ותא מטען ענק מאחור. איכות החומרים והייצור עברה שיפור משמעותי מאוד בדגם 2011, בידוד הרעשים מרשים והצליל החיצוני העיקרי שנשמע בתא בנסיעה הוא רחש החיכוך של הגלגלים.

אינפו: פורד אדג' 2011

לא לתמרונים הדוקים

על הכביש אדג' הוא רכב נעים וידידותי לנהיגה. בולמי הזעזועים הרכים וארוכי-המהלך סופגים היטב מהמורות עירוניות מבלי לשלם מחיר בנדנודי מרכב מיותרים, היציבות הכיוונית בשיוט מהיר טובה מאוד, והכלי בהחלט יכול למלא תפקיד של "משרד על גלגלים". גם ההיגוי משדר תחושה אירופית מדויקת יחסית, אם כי, כמובן, עם כמעט 2 טון לא מדובר בכלי לנהיגה ספורטיבית קלילה. כצפוי, זה גם לא כלי קל לביצוע תמרונים הדוקים בעיר והנהג צריך לנחש תדיר מה מתרחש ליד הפינות הגבוהות של החרטום.

בארה"ב מוצע כיום אדג' עם מנועי 2 ליטר טורבו אירופים חזקים וחסכוניים. אלינו מגיע הכלי דווקא עם V6 אמריקני מסורתי בנפח 3.5 ליטר, שבגרסתו העדכנית מייצר 285 כ"ס מרשימים וטונות של מומנט. זהו מנוע מעודן, חלק ונעים לאוזן, עם שפע של משיכה בכל סיבובי המנוע בסיוע תיבה אוטומטית מצוינת. הוא בהחלט היווה שינוי מרענן ומענג לאחר שלל המנועים הקטנים, הקולניים והמוגדשים, שהאירופים מאמצים כיום.

מנגד, עם צריכת דלק ריאלית שיכולה להגיע ל-7 ק"מ לליטר תחת עומס, ועם מחיר הדלק בישראל, שמתקרב כיום ל-2 דולר לליטר, היינו ממליצים לרוכשים הפוטנציאליים להצטייד מראש בדלקן על חשבון העבודה או לפחות בתיק עוסק מורשה.

תמורה לכסף תמיד הייתה הצד החזק של האמריקנים, במיוחד עם השער הידידותי הנוכחי של הדולר. לפיכך מגיע אלינו אדג', עם המנוע החזק ושלל אבזרי היוקרה והפנאי, במחירים שוברי-סגמנט שמתחילים כבר בכ-219 אלף שקל - טריטוריה שבה ניתן למצוא בעיקר את הגרסאות המאובזרות של ג'יפונים יפנים וקוריאנים קטנים. את הציבור הישראלי זה כבר שכנע: מעל 300 יחידות של הכלי הוזמנו ורשימת ההמתנה מגיעה עד מאי. עכשיו צריכים האמריקנים רק לקוות שמובארק לא יקלקל את החגיגה.

מתחרות

כמה פוטנציאליות בפלח:

פולקסווגן טיגואן

פולקסווגן טיגואן

במחיר של 218-264 אלף שקל, בהתאם לגרסה, מציעה פולקסווגן את גרסת 2 הליטר טורבו בנזין של טיגואן. המנוע מסתפק ב-170 כ"ס, אך הרכב לא איטי בהרבה מאדג' הודות למשקל נמוך משמעותית והוא מפצה עם צריכת דלק מתונה בהחלט. יש לו תא נוסעים איכותי עם מרווח סביר לארבעה-חמישה נוסעים, ניהוג ספורטיבי, ובגרסה היקרה גם אבזור בשפע. כמו אדג', יכולות השטח שלו סמליות בלבד

סובארו טרייבקה

סובארו טרייבקה

ב-309 אלף שקל (אבל הרבה פחות אחרי הנחות-המבצע) מציעה סובארו בארץ את אחד המתחרים הטבעיים והישירים של אדג' בשוק האמריקני. לרכב יש מראה שטח/פנאי אופנתי, הנעה כפולה-קבועה מתוחכמת לכל מזג אוויר, ובגרסת הבסיס גם תא נוסעים מרווח לחמישה נוסעים פלוס הרבה מקום למטען. כמו למתחרה מבית פורד יש לו מנוע V6 אמריקני בנפח גדול שמספק מומנט מאסיבי

ג'יפ גראנד צ'ירוקי

קרייזלר גראנד צ'ירוקי 2011

הדור האחרון של גראנד-צ'ירוקי, ששיווקו החל באחרונה, מאמץ נוסחה דומה לאדג': תא נוסעים מפואר ומאובזר לחמישה, מנוע אמריקני מהדור אחרון שמייצר 286 כ"ס נכבדים ומחיר נגיש בהחלט, 270 אלף שקל. להבדיל מאדג', הג'יפ הוא גם חיית שטח רצינית, אך כדי למצות את יכולתו מחוץ לאספלט צריך להזמין אותו עם מתלי האוויר המתרוממים שמייקרים את הרכישה לא במעט

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

החשיפה לישראל השתלמה בפברואר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו שהפתיעה ואלו שאיכזבו: מאחורי המהפך בשוק הגמל בפברואר

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו תשואה חיובית יוצאת דופן בפברואר ● בכלל, שזינקה לפסגה, שמרו על חשיפה לבורסה בת"א גם ברגעי השפל - "מאמינים בשוק המקומי" ● מנהלי השקעות על הפתיחה הפושרת של חודש מרץ: "טבעי שאחרי עליות כל כך חזקות, לוקחים קצת אוויר"

צילום: AP - Manu Fernandez

המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט ● את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

מפעילים לחצים אדירים: שרי הליכוד מתנגדים להקמת תחנת כוח חדשה

שרי הליכוד מפעילים לחצים אדירים אבל מנכ"ל מנהל התכנון נחוש לקדם תחנת כוח חדשה במטרופולין גוש דן ● עדיין לא ברור האם הצורך למנוע עלטה מאזרחי ישראל יגבר על שיקולים פוליטיים צרים; במשרד האוצר מזהירים מפגיעה משקית של מיליארדי שקלים ● וראש מטה התכנון מזהיר "מי שירים את ידו נגד יצטרך לתת הסברים בוועדת חקירה ממשלתית"

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● מטבעות הקריפטו איבדו גובה אחרי שרשמו שיאים ● הורדת דירוג לאג"ח של אלקטרה פאוור ● לאומי: תפוקת הנפט היומית תצמח ל-13.6 מיליון חביות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן והשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה

למרות התנגדות שרי הממשלה: הוות"ל אישרה שתי תחנות כוח במרכז

הוועדה אישרה את הקמתה של תחנת הכוח ריינדיר במועצה האזורית דרום השרון וכן את הרחבתה של תחנת הכוח OPC חדרה ● הממשלה לא אישרה את שתי התוכניות הללו במאי האחרון, ואם חבריה יתנגדו שוב, הצעד יסתום עליהן את הגולל

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

מפגינים למען עסקה לשחרור החטופים בעזה / צילום: ציפי מנשה

המשלחת הישראלית הגיעה לקטאר והחלו שיחות מו"מ לעסקה

גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטאר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקני ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים • צה"ל תקף מחבלים ועמדות של חיזבאללה בלבנון, בנוסף למקורות הירי שביצעו שיגורים לעבר ישראל • עדכונים בולטים 

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מקבלים רכב מהעבודה? זו הסיבה שפחות משתלם לבחור בדגם חשמלי

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל