גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סקר "גלובס": "הליכוד" מתחזק ו"ישראל ביתנו" נוסקת

החלטת היועץ המשפטי לממשלה העלתה הפופולריות של מפלגתו של שר החוץ ■ עוד עולה מהסקר כי למרות הטלטלה שעברה, מפלגת העבודה מקבלת 8 מנדטים

נראה כי ההמלצה להגיש כתב אישום נגד שר החוץ, אביגדור ליברמן, עושה לו בינתיים רק טוב: "ישראל ביתנו" רושמת עלייה של שני מנדטים בחודש האחרון ונוסקת ל-18 מנדטים. מסקר שבוצע על ידי מכון המחקר של רפי סמית עבור "גלובס", עולה כי ההמלצה של היועץ המשפטי לממשלה להגיש כתב אישום נגד יו"ר ישראל ביתנו לא רק שלא החלישה את ליברמן, אלא אף חיזקה אותו והעלתה את הפופולריות שלו ב-20% מאז הבחירות האחרונות.

באורח אבסורדי, ההתחזקות של ליברמן בקרב הקהל שלו היא כמו סטירת לחי מצלצלת למערכת אכיפת החוק. מבחינת הציבור, ליברמן ראוי, ובעיקר זכאי.

שלושת המנדטים הנוספים שצבר ליברמן מאז בחירות 2009 הם כבר יותר מחצי הדרך ליעד שהציב לעצמו לקראת הבחירות הבאות: 20 מנדטים. לפי הסקר הזה, נראה שליברמן רציני. לא סתם זורק סיסמאות. מילה שלו זו מילה. הצהרה שלו זו הצהרה.

אפשר לייחס את הנסיקה של ישראל ביתנו להמלצה להגיש כתב אישום, ואפשר ששר החוץ הרוויח אותה מאופן ההתנהלות שלו בממשלה, אבל דבר אחד ברור: ליברמן היום הוא הגורם החזק בקואליציה. הסבירות להקמת ממשלה ללא ליברמן בכנסת הבאה שואפת לאפס. אין ספק ששר החוץ הוכיח שהמפלגה שלו היא לא אפיזודה חולפת, וגם כאשר חרב ההתפטרות שלו בעקבות הגשת כתב אישום מרחפת מעל ראשו, הוא ממשיך להתחזק דרמטית. הצרות עושות לליברמן רק טוב. נותר לו רק לקוות שהן יבואו בצרורות.

את שני המנדטים הנוספים מאז הסקר הקודם, שפורסם ב"גלובס" לפני חודש בדיוק, "גונב" ליברמן מקדימה ומהאיחוד הלאומי. מאז הבחירות כבר איבדה קדימה שני מנדטים לטובתו.

גוש הימין, על פי הסקר (ליכוד, ש"ס, יהדות התורה, האיחוד הלאומי והבית היהודי), ללא ישראל ביתנו, מקבל 54 מנדטים. גוש השמאל בראשות קדימה, אם יחבור לליברמן, יקבל 56 מנדטים. גם לבני וגם נתניהו לא יכולים להקים קואליציה בלי ליברמן. שר החוץ ודאי יחייך כשיראה את הסקר ויאמר לעצמו: "בשלב הזה אין ממשלה בלי ליברמן, השלב הבא הוא אין ממשלה בלי ליברמן בראשה". אם ליברמן ייאלץ להתפטר, זה כבר סיפור אחר.

לו הבחירות היו מתקיימות היום, היו שלוש המפלגות המרכזיות שמרכיבות את הקואליציה מתחזקות. הליכוד, ישראל ביתנו וש"ס, ששוות היום 53 מנדטים, עולות ל-58.

בעוד ש"ס שומרת על כוחה, הליכוד וישראל ביתנו מתחזקות, אבל לא אחת על חשבון האחרת.

לבו של הציבור בימין

אין ספק שלבו של הציבור בימין. בשעה שהשכנים במזרח התיכון רבים ביניהם, הציבור בישראל נהיה שמרן יותר ומתבצר בעמדותיו. הסקר הזה משקף את הלך הרוח גם בסביבתו של הנשיא שמעון פרס ושל שר הביטחון אהוד ברק.

קדימה והליכוד שומרות פחות או יותר על כוחן ביחס לסקר הקודם ומצבן הנוכחי בכנסת, פחות או יותר. השינוי הדרמטי ביותר הוא במפלגת העבודה, שעל פי הסקר שומרת על כוחה ולא מתרסקת, למרות הטלטלה שעברה עליה. בן גוריון ודאי היה מתהפך בקברו לו היה יודע ש-8 מנדטים ייחשבו הישג מרשים למפלגה ההיסטורית.

ייתכן שמדובר באפקט מצנע ובפריימריז לראשות התנועה שמפיחים רוח חיים חדשה במפלגה. כרגע מצנע מביא לעבודה רוח גבית, השאלה אם היא תהיה קלה או חזקה. גם להתגייסות זקני השבט למיצובה וייצובה של העבודה יש משקל, דבר אחד ויחיד שהליכוד יכול להתקנא בו. את מה שלא עשו בעבורו זקני השבט שלו כשהיה במצב קשה ב-2006, נרתמים היום בייגה שוחט, מיכה חריש וחבריהם לעשות עבור המפלגה שלהם, רגע לפני שהיא עומדת להיעלם מהמפה. כעת נמצאת העבודה בעמדת זינוק נוחה, אם רק יבחרו מצביעיה באדם שיוכל להביא להם מנדטים.

הערה לסיום: הסקר הזה משקף את התמונה בכנסת הנוכחית, אולם הוא אינו מביא בחשבון את שני הכוכבים אריה דרעי ויאיר לפיד, שכניסתם למערכת הפוליטית עשויה לזעזע את המפה ולשנות את התמונה.

חלוקת המנדטים: גוש הימין עולה ל-72 מנדטים

להלן חלוקת המנדטים על פי הסקר שבוצע השבוע:

קדימה - 26, ליכוד 29, ישראל ביתנו 18, עבודה 8, ש"ס 11, יהדות התורה 6, האיחוד הלאומי 5, הבית היהודי 3, מרצ 4, המפלגות הערביות 10.

בסקר שפורסם ב"גלובס" לפני כחודש זכתה קדימה ב-27 מנדטים, הליכוד ב-29, ישראל ביתנו 16, העבודה 7, ש"ס 11, יהדות התורה 6, האיחוד הלאומי 6, הבית היהודי 3, מרצ 5 והמפלגות הערביות 10.

עוד כתבות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

שיתוף הפעולה החדש של איראן שמדאיג את ארה"ב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

בלבנון מדווחים על עשרות מטרות שהותקפו בבת-אחת בדרום המדינה

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין