גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיוחד: אלטרנטיבות זולות ונקיות למכונית החשמלית

20 ק"מ לליטר ברנו מגאן 2012 ■ 26 ק"מ לליטר עם טויוטה אוריס HSD ■ הוצאות דלק של 7,000 שקל בשנה על הונדה ג'אז ■ וגם: פולו בלומושן - 1,100 ק"מ בין תדלוק לתדלוק

עם ישראל הוא עם מעשי מאוד. הוא אוהב לשמוע על חזון ומקדיש תשומת לב לאידיאולוגיה, אבל כאשר מדובר בהוצאת כסף מהכיס, בוודאי בסכומים הנדרשים לרכב חדש, הערכים והחזון מפנים את מקומם לגישה מאוד זהירה; הלקוח הישראלי בודק אלטרנטיבות, אוסף מידע זמין ומשווה היטב בטרם יחתום על הצ'ק.

לפיכך, בשלוש השנים האחרונות שבהן שווק "החזון" של בטר פלייס לרכב חשמלי, הגישה כלפיו הייתה כאל נמר לבן: חיה נדירה, אקזוטית, שאפשר לדבר עליה בשיחות יום שישי בערב ולספר סיפורים לילדים, אך אין לה שום רלבנטיות במציאות. אבל החל מהחודש יש סוף-סוף תג מחיר ממשי לחזון: כ-123 אלף שקלים למכונית הרנו פלואנס החשמלית, לא כולל סוללה. יש גם עלות לחבילות שירות, שכוללת מספר בלתי מוגבל של טעינות ו"החלפות מהירות של הסוללה", שחיונית כדי להאריך את טווח הנסיעה השימושי של המכונית בין טעינות, שכל אחת מהן אורכת כמה שעות טובות.

על-פי נתוני בטר פלייס, בשקלול של ההוצאות השנתיות על חבילת מנוי/דלק, וחיסכון צפוי (אך תיאורטי בינתיים) בעלויות הביטוח והטיפולים היזומים, סך ההוצאות השנתיות של המכונית החשמלית לנהג פרטי טיפוסי, שעושה כעשרים אלף קילומטרים בשנה, נע סביב 4,000 שקלים בהשוואה לרכב בנזין מקביל. אבל עיון באותיות הקטנות מגלה שההשוואה היא לרכב שעושה בממוצע כעשרה קילומטרים לליטר. בפועל, כל יצרני הרכב מותחים כיום את מעטפת צריכת הדלק הריאלית של מנועי הבנזין/דיזל/הייבריד שלהם הרבה אל מעבר לטווח ה-15 קילומטרים לליטר, והגבולות הקיצוניים מתרחקים כיום לכיוון העשרים עד שלושים קילומטרים לליטר.

לא מדובר במכונית מיני שדורשת פשרות קיצוניות, אלא בכלי רכב עם יכולת הובלה של ארבעה-חמישה נוסעים פלוס מטען, ובעלת טווח רצוף של מאות קילומטרים בין תדלוקים - לעתים עד אלף קילומטרים ויותר. למכוניות הללו, שחלקן עדיין אינו מיובא לישראל, יש גם ביצועים מרשימים באגף הירוק ומחירי רכישה נגישים.

קרוב לוודאי שהפולמוס בין מצדדי "המהפכה החשמלית" לבין השמרנים יימשך עוד שנים רבות, בארץ ובעולם. אבל לטובת אופי המידע מובאת כאן תמונת מצב לגבי כמה אלטרנטיבות עדכניות - עם חמש דלתות ועם ארבעה/חמישה מקומות, שמתמקדות בסלע קיומו של הרכב החשמלי - הפחתת עלויות הנסיעה.

רנו מגאן 2012: חוצים את עשרים הקילומטרים לליטר

מישהו רוצה לנחש באיזה אפיק השקיעה רנו ניסן את עיקר תקציב המחקר והפיתוח שלה בשנתיים האחרונות? אם מישהו אמר "רכב חשמלי" הוא טעה בגדול. את עיקר מאמצי המחקר ופיתוח משקיעה כיום רנו בפיתוח דור חדש של מנועי בנזין ודיזל קטנים, יעילים וסופר חסכוניים, שישמשו בעשור הקרוב כחוט השדרה של מכירות הרכב שלה בעולם.

החברה אמנם מספרת לכל דורש על החזון ועל הפוטנציאל הטמון בשוק הרכב החשמלי וגוזרת תוך כדי כך קופון נאה ביחסי ציבור בינלאומיים, אבל בחברה יודעים היטב שעם פוטנציאל וחזון אי-אפשר לחלק דיבידנדים לבעלי המניות. לפיכך רנו רחוקה מאוד מלהספיד את רכבי הבנזין/דיזל הקונבנציונליים, ומותחת את המעטפת ה"ירוקה" שלהם לתחומים חדשים.

ניקח, למשל, את מנוע הטורבו-דיזל 1.5 ליטרים מהדור החדש, שאמורה רנו להציע החל מהשנה במגאן ומאוחר יותר בפלואנס. המנוע מספק 130 כוחות סוס אבל הוא חסכוני יותר מהדיזל הנוכחי ב-20%, מה שמביא את תצרוכת הדלק הרשמית שלו לכ-22 קילומטרים לליטר ואת רמת הפליטה - 119 גרמים לקילומטר - לפחות מהפליטה המחושבת בישראל של האחות החשמלית (חישוב המתבסס על הזיהום שנוצר מייצור החשמל הנדרש לטעינה).

את מנוע ה-1.6 ליטרים בנזין של הפלואנס הנוכחית מתכוונת החברה להחליף בקרוב במנוע טורבו-בנזין חדש בנפח צנוע של 1.2 ליטרים בלבד, שיספק הספק דומה (115 כוחות סוס) וייקח את תצרוכת הדלק הרשמית לסביבות ה-19 קילומטרים לליטר בדגם האוטומטי. חישוב מהיר יגלה ששתי הגרסאות העתידיות של המגאן/פלואנס יציעו עלות לקילומטר קרובה מאוד לזו של אחותם החשמלית, אך עם ביצועים ועם גמישות שימוש של משפחתית מקובלת.

טויוטה אוריס HSD: קורולה עם 26 קילומטרים לליטר

מי שרוכש רכב "ירוק" רוצה להרגיש זאת לא רק בתחנת הדלק ובכרטיס האשראי אלא גם על הכביש. את החוויה ההיברידית ה"מלאה" מספקת נכון להיום רק מערכת ההנעה של טויוטה, שייסדה למעשה את פלח השוק הזה. ה"פריוס", האם המייסדת של הז'אנר, היא עדיין מכונית יקרה ולא שגרתית, מבפנים ומבחוץ, שלא מתאימה לכל אחד.

אבל החל מהשנה מציעה סוכנות טויוטה בארץ אלטרנטיבה גם ללקוחות הסולידיים של שוק המשפחתיות, בדמות האוריס HSD, שמצוידת באותה מערכת היברידית "מלאה" של הפריוס, אבל במרכב כמעט זהה לאוריס התקנית - גרסת ההאצ'בק האירופית של הקורולה.

המתכונת של מערכת ההנעה מוכרת לבעלי הפריוס דור אחרון: שילוב בין מנוע 1.8 ליטרים בנזין סופר יעיל לבין מנוע חשמלי רב עוצמה (שישים קילוואט) עם גיבוי רציני מסוללה שנמצאת בתא המטען. השילוב הזה, בניצוחה של תיבה אוטומטית רציפה, מעניק למכונית הספק כולל של 136 כוחות סוס, תאוצה מאפס למאה קמ"ש ב-11.4 שניות בלבד, ואפשרות לנוע על חשמל בלבד לטווח של כשני קילומטרים במהירות של עד חמישים קמ"ש.

צריכת הדלק הממוצעת הרשמית עומדת על 26.3 קילומטרים לליטר בנזין 95 אוקטן, מה שמקטין את הביקורים השנתיים בתחת הדלק למינימום. כל זה ארוז במרכב של משפחתית חמש דלתות שימושית ואיכותית.

בינתיים המכונית משווקת בישראל באופן "מחתרתי": יש לה מחיר רשמי - 135 אלף שקלים, קרוב למחירה של אוריס בנזין מאובזרת - אבל היא מיובאת בעיקר על-פי הזמנה, עד שהכמויות הזמינות ליבוא סדיר יהיו גדולות יותר.

הונדה ג'אז הייבריד: 7,000 שקלים דלק לשנה

נכון להיום, ההונדה ג'אז ההיברידית היא מתמודדת רצינית על ראש הדירוג לתואר "המכונית הקטנה החסכונית ביותר שנמכרת בארץ", עם נתון צריכה ממוצע רשמי של 22.2 קילומטרים לליטר. לפיז'ו 107, עם מנוע 1 ליטר ועם תיבה ידנית, יש נתון צריכה רשמי זהה, ואילו לסוזוקי אלטו 1 ליטר הידנית הבסיסית יש ממוצע מוצהר טוב יותר במעט (22.7 קילומטרים לליטר), אך בשתיהן המחיר הנדרש באגף השימושיות גדול מדי ללקוח בפלח המשפחתי.

את הנתונים הללו משיגה הג'אז בזכות מערכת הנעה היברידית, שהוקטנה ונדחסה - לראשונה - לממדים של מכונית סופר מיני. המתכון כולל מנוע 1.4 ליטרים בנזין, עם מנוע חשמלי צנוע המשולב בתוך התמסורת ונכנס לפעולה במצבים מוגדרים: סיוע בהאצה חזקה, הקטנת פעולת המנוע בשיוט ארוך טווח וכדומה. יש לו סוללה לא גדולה, שמותקנת ברצפת תא המטען ועדיין מותירה נפח שימושי של 300 ליטרים, ומובן שהחבילה מציעה גם מערכת עצור-סע לניתוק/הפעלה של המנוע בעת עמידה בפקקים. הפליטה הכוללת עומדת על 104 גרמים CO2 לקילומטר.

אף שהמערכת ההיברידית מעלה במעט את משקל המכונית, נתוני הביצועים עדיין סבירים בהחלט לקטגוריה. התאוצה מעמידה למאה קמ"ש מושלמת ב-12.1 שניות, ואפשר לטפס ל-175 קמ"ש. שיוט "ריאלי" ב-140 קמ"ש מתבצע ללא קושי.

אמנם המכונית כמעט שאינה מספקת "חוויה היברידית" וכמעט לא מסוגלת לנוע על חשמל בלבד, אבל היא עדיין מציעה שימושיות של סופר מיני XL, מסוגלת להגיע לטווח תיאורטי של מעל 900 קילומטרים על מכל מלא, ולהקטין את חשבון הדלק השנתי הכולל של מי שעושה עשרים אלף קילומטרים בשנה, לפחות מ-7,000 שקלים. במחיר של 117 אלף שקלים, אחרי הטבת המס, נראה שהמכונית כבר יצרה לעצמה בארץ שוק פעיל.

פולקסווגן פולו בלומושן: 1,100 קילומטרים בין תדלוקים

הפולקסווגן פולו Bluemotion תוכננה מבראשית כך שתמחיש עד כמה רחוק ניתן להגיע עם הטכנולוגיות הנוכחיות של מנועי הבערה הפנימית. הדור השני של המכונית, שהושק בשנה שעברה, ממחיש את הנקודה הזו היטב.

המכונית נראית כמו כל פולו חמש דלתות טיפוסית, ומציעה את אותו מרחב שימושי לארבעה-חמישה נוסעים ותא מטען מכובד, אך היא מתהדרת בנתון צריכת דלק ממוצעת רשמי ומוצהר של 30.3 קילומטרים לליטר סולר. אנשי פולקסווגן טרחו ומצאו שטווח הנסיעה הרצוף של המכונית בין ביקורים בתחנת הדלק עומד, תיאורטית, על כ-1,148 קילומטרים. בתרגום לשקלים, מי שנוסע עשרים אלף קילומטרים בשנה יצטרך לבקר בתחנת הדלק לא יותר מ-17-18 פעמים בשנה, ולמלא דלק בשווי כולל של פחות מ-5,500 שקלים אם לוקחים מקדם ביטחון למחירי הסולר המנופחים בישראל.

אפילו אם מפחיתים מצריכת הדלק הזו 20% לטובת נהיגה בתנאים "ישראליים" ריאליים (מזגן מסביב לשעון, רגל כבדה על הדוושה), עדיין מקבלים נתונים מרשימים.

לתוצאה יוצאת הדופן הזו אחראי מנוע טורבו-דיזל סופר יעיל עם שלושה צילינדרים בטור בנפח 1.2 ליטרים, המשודך למערכת ניהול חכמה. למרות ממדיו המנוע אינו קוטל קנים: יש לו 75 כוחות סוס ומומנט בריא של 18 קג"מ, והוא מסוגל להאיץ את המכונית למאה קמ"ש בפחות מ-14 שניות ולסגור על 173 קמ"ש. הפליטה היא בליגה של היברידיות: 87 גרמים בלבד לקילומטר.

תיבת ההילוכים היא ידנית בלבד, אבל את המשוכה הזו שוק הרכב המקומי כבר מתחיל לעבור. והמחיר? באירופה, אחרי הטבות ירוקות, היא עולה 12% פחות מהפולו 1.2TSI האוטומטית, שנמכרת בארץ.

כמה CO2 זה "אפס פליטה"?

צריכת הדלק והפחתת עלויות השימוש היא לא האג'נדה היחידה שמקדם הרכב החשמלי. גם להפחתת הפליטה יש משקל לא מבוטל, לפחות בקרב גופים ממשלתיים וציים שהחברה האם שלהם מחויבת להפחית את "טביעת הרגל הסביבתית" שלה.

הנתון הרשמי של רנו לטביעת הרגל הסביבתית של הפלואנס החשמלית הוא כ-62 גרמים CO2 לקילומטר. הנתון הזה מחושב בחישוב שקיבל את הכינוי Wheel Well to (מבאר הנפט ועד לגלגלים), שמבוסס על הפליטה הסביבתית שיוצרות תחנות הכוח כדי להפיק את החשמל לטעינת הסוללות.

62 גרמים לקילומטר הוא נותן מרשים, נמוך יותר אף משל ההיברידית המתקדמת ביותר כיום, אבל הוא מטעה. הוא מבוסס על מדד תמהיל ייצור האנרגיה הממוצע של אירופה, שחלק משמעותי ממנה נחשב ל"נקי": אנרגיה אטומית, גז ורוח. במדינות שעיקר החשמל שלהן עדיין מבוסס על פחם - כמו בישראל - מזנק המדד הזה, על-פי נתוני רנו, לסביבות 126 גרמים CO2 לקילומטר. במילים אחרות: בישראל המכונית החשמלית יוצרת יותר זיהום מרוב המכוניות המופיעות כאן, אם כי פחות משל מכוניות משפחתיות "רגילות".

החישוב של 126 גרמים גם אינו מביא בחשבון "פנצ'רים" כמו מעבר לייצור מסיבי באמצעות מזוט סופר מזהם במקרה של עיכובים מתמשכים באספקת הגז המצרי, או מבלי לחשב את טביעת הרגל הסביבתית שנוצרת מרשת לוגיסטית בקנה מידה ארצי של תחנות החלפת סוללות.

פלואנס Z.E: מפרט טכני

אורך: 4.7 מטרים

רוחב: 1.81 מטרים

בסיס גלגלים: 2.7 מטרים

נפח תא מטען: 317 ליטרים

טווח בין טעינות: עד 185 קילומטרים (על-פי המבחן האירופי)

מהירות מרבית: 135 קמ"ש

במדינות שעיקר החשמל שלהן עדיין מבוסס על פחם מזנק הזיהום, על-פי נתוני רנו, לסביבות 126 גרמים CO2 לקילומטר. במילים אחרות: בישראל המכונית החשמלית יוצרת יותר זיהום מרוב המכוניות המופיעות כאן.

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר