גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לא פעם הרגשנו שהשדה הסולארי שלנו קם על אפה וחמתה של המדינה"

אחרי חמש שנים וחצי של דיונים וביורוקרטיה, מנכ"ל ערבה פאוור, ג'ון כהן, יחנוך בתחילת השבוע בקיבוץ קטורה את השדה הסולארי הראשון בישראל * כהן: "הממשלה מנהלת מדיניות של זיגזג בעמדותיה בתחום החשמל הסולארי - אבל זה מחיר שמשלמים חלוצים"

"גאה מאוד אבל גם קצת מותש", כך מסכם מנכ"ל ערבה פאוור, ג'ון כהן, את הרגשתו לקראת החנוכה החגיגית ביום ראשון הקרוב של השדה הסולארי הראשון בארץ - "קטורה סאן", שבשדות קיבוץ קטורה שבערבה. יותר מחמש שנים נדרשו לו ולקבוצת המשקיעים שמימנה את הפרויקט להגיע אל הרגע הזה. הרגע שבו מאות אורחים יגיעו בשיירה של אוטובוסים ממרכז הארץ כדי לראות איך גוזרים את הסרט ובעיקר - כיצד דיבורים אינסופיים על אנרגיה סולארית הופכים למציאות.

אבל המסלול מת"א לקטורה בטל בשישים לעומת הדרך הארוכה שעברו היזמים עד שהרשו לעצמם לברך על המוגמר. "התכנון של השדה החל בסוף 2006, אנחנו באמצע 2011 וזה אומר הכול. במדינות אחרות בעולם המערבי מקימים שדה סולארי בסדר גודל כזה בהרבה פחות זמן. בגרמניה זה לוקח חצי שנה", אומר כהן בראיון מיוחד ל"גלובס".

"אבל זה בסדר, זה מחיר שמשלמים על פרויקט ראשון מסוגו, זה מחיר שמשלמים חלוצים. בפרויקט השני והשלישי, תקופת זמן של אפילו שנתיים או שלוש כבר לא תתקבל על הדעת. אם הצלחנו לייצר מציאות חדשה שתתווה את הדרך לאחרים - דיינו", אומר המנכ"ל.

השדה הסולארי הראשון של ישראל משתרע על שטח של 80 דונם ומורכב מ-18.5 אלף פאנלים פוטו-וולטאיים שיוצרו בחברת סנטק הסינית. כולם ביחד עתידים לייצר חשמל בהיקף של כ-9 מיליון קילוואט בשנה - כמות שמספיקה לאספקת חשמל למשך שנה עבור שלושה קיבוצים ממוצעים בערבה בצהריו של יום לוהט באמצע הקיץ.

החשמל הסולארי של ערבה פאוור יוזרם לרשת החשמל הארצית וחברת החשמל תשלם לה עליו 1.50 שקלים לקווט"ש אחד, רווח נאה על חשמל שמייצרת נגיעה של קרני השמש בלוחות סולאריים שיובאו מסין ומחירם במגמת ירידה קבועה.

כ-100 מיליון שקל הושקעו במיזם בקטורה מכספי מימון של בנק הפועלים ומהשקעה של חברת GSP (Global Sun Partners), שמושבה באיי הבתולה הבריטיים, אליה הצטרפו חברים מקיבוץ קטורה ומשקיעים מארה"ב, ביחד עם סימנס והקרן הקיימת לישראל.

חגיגות גדולות, מציאות עצובה

חרף החגיגות הגדולות לקראת חנוכת השדה הסולארי הציוני הראשון, בעצם האירוע שמתאפשר רק עכשיו יש כדי להעיד שאם במדינה שטופת שמש חיכו כל-כך הרבה שנים בשביל כזה פרויקט - מישהו צריך לעשות בדק בית. "אנחנו מפגרים אחרי מדינות בעולם ביותר מעשר שנים", אומר כהן.

ביורוקרטיה, מחשבות מחודשות בתכיפות גבוהה מצד משרדי האוצר והתשתיות על המדיניות כלפי שוק האנרגיה הסולארית ומגעים קדחתניים עם חברת החשמל על חיבור השדה לרשת הארצית - כל אלה אילצו את המשקיעים לגדל עצבים מברזל, כדי לדבוק במטרה.

"לפעמים הרגשנו שאנחנו מקימים את הדבר הזה למרות מדינת ישראל, על אפה ועל חמתה. מה שהקל עלינו בימים האלה זו המחשבה שפעם, בזכותנו, יהיה קל יותר לעשות כאלה דברים כי זה כבר יהיה שיטתי", אומר כהן.

דוגמה למסע המייגע הזה יכולים לשמש המגעים הארוכים בין ערבה פאוור ורשות החשמל על חיבור השדה לרשת הארצית כי "רשות החשמל עמוסה בבקשות לקבלת רישיונות לייצור וזאת, כשאין לה די כוח אדם והמצב שם קשה", אומר כהן.

"לא אני הבעיה של מדינת ישראל"

גם ההליך לקבלת היתרי בנייה מרשויות התכנון היה סאגה מייגעת ומתישה בפני עצמה, מהסוג שמכבד כל מדינה בירוקרטית למופת. "גם אחרי שהתקבלו האישורים לבנות, באה הוראה מהיועץ המשפטי לממשלה שלפיה צריך לבקש אותם מחדש ולעבור שוב את כל התהליך. המצב הזה די תקע אותנו", סיפר כהן.

אך כל אלה מתגמדים לעומת מה שכהן מתעקש להגדיר כ"הבעיה הקשה מכל" - "ממשלת ישראל עדיין לא סיימה את דיוניה בסוגיית עמדתה על החשמל הסולארי ועדיין מנהלת לגביו מדיניות של זיגזג. היא קבעה לעצמה יעד, שעד 2020 כ-10% מהחשמל המופק בארץ יהיה חשמל סולארי. אני בספק אם היא תגיע ליעד הזה, שהוא ממילא מצומצם בהרבה מזה של מדינות אחרות החברות ב-OECD, שם מדברים על 20% לפחות", הוא אומר.

כהן חושש שאת המשקיעים הזרים, שירצו לבוא לכאן ולהשקיע הון על אנרגיה סולארית, ירתיע הזיגזג. "לא אני הבעיה של מדינת ישראל", הוא אומר. "השחקנים הגלובליים, שמחזיקים את הכסף הגדול, יראו כיצד התחום מתנהל מבחינת הרגולציה ושהם לא מקבלים מענה בזמן סביר - וילכו למדינות אחרות.

"הם יסיקו מהזיגזג הזה שבישראל לא רציניים ושאף אחד לא דואג שתהיה להם ודאות ואופק. אבל אני רוצה להסתכל כרגע על חצי הכוס המלאה ולהאמין בטוב. יש סימנים שמעידים על נכונות לטיפול בביורוקרטיה, מה שיאפשר לעוד מיזמים כאלה לצאת לדרך".

"ויכוחים מיותרים על אגורות בודדות"

גם מנכ"ל החטיבה לאנרגיות מתחדשות של קבוצת שיכון ובינוי של שרי אריסון, אמיר לוי, התריע השבוע בראיון ל"גלובס" על מדיניות "מתברברת", כדבריו, של משרדי הממשלה בתחום הסולארי. הוא טען כי היעדר ודאות בענף מונע את התפתחותו ומסכן הזדמנות היסטורית לפיתוח תעשיית ידע מובילה בתחום האנרגיה התרמו-סולארית בישראל.

ערב חנוכת השדה שלו בערבה, כהן מסכים עם לוי ואומר כי "יש היום ויכוחים מיותרים בין משרדי הממשלה בנושא ורובם הם על כמה אגורות לכאן או לשם. החששות לסבסוד יתר של הענף הם כבר שפה של העבר. צריך להסתכל על הענף הזה אחרת, לזהות את יתרונותיה של האנרגיה הסולארית בישראל ולמנף אותם. רק שיפסיקו לזגזג, רק שיבטיחו לנו ודאות ורציפות כי את אלה אין לנו כרגע".

למרות אלה, הסחבת הארוכה לא הוציאה לכהן את החשק להקים עוד שדות סולאריים בארץ, כך שהוא טוען כי השדה קטורה סאן הוא רק סנונית ראשונה.

"בשנים הבאות יכסו את מרחבי הערבה שדות סולאריים נוספים. השמש בערבה מדהימה והיא בחינם. אנחנו לא מנצלים את משאב הטבע האדיר הזה. לגרמניה, לעומתנו, אין את כמויות השמש שלנו יש והיא עדיין מקדמת את האנרגיה המתחדשת בכל דרך שניתן. אבל אנחנו לא מרימים ידיים ולא מתייאשים", מצהיר כהן.

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה כי "ודאות בתחום הסולארי מהווה אלמנט חשוב ביותר והמשרד סבור שכך יש לפעול".

במשרד ציינו עוד כי על רקע הכרה זו, פרסם המשרד בפברואר 2010 מדיניות כוללת לתחום האנרגיות המתחדשות בישראל.

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

לקראת יום המסחר הטוב מפברואר: נמשכות העליות בוול סטריט

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון