גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לידיעת המשווקים: הצרכנים במגזר הערבי עוברים ישראליזציה

במגזר הערבי נושבת רוח צרכנית רעננה, רמת ההשכלה עולה, והצעירים מוכנים לאמץ חידושים שונים ■ האם המשווקים הישראליים מפספסים את הצרכנים הערביים?

הם מדברים בסלולרי לפחות כמו במגזר היהודי וגם גולשים באותה תדירות באינטרנט, הם אוהבים מותגי אופנה, אוכלים הרבה במקדונלד'ס ומבצעים את קניות המזון שלהם ברשתות המזון הגדולות - הצרכנים במגזר הערבי בישראל, המהווים חמישית מהצרכנים הישראלים בכלל, סובלים מדימוי של צרכנים שמרנים, אולי גם כאלה שהפרוטה לא מצויה בכיסם.

סקר מכון שילוב, שנערך במיוחד עבור אתר פאנט, בדק בקרב 600 גברים ונשים בני 15 ומעלה מה הם באמת הרגלי הצריכה שלהם, וגילה סקרנות ופתיחות, חדירה גבוהה של דפוסי צריכה 'בזבזניים' יותר ונכונות לשלם על מוצרים איכותיים.

"הציבור הערבי רוצה ואוהב לצרוך", מנתח העיתונאי יואב שטרן, שבמשך מספר שנים סיקר את הציבור הערבי בעיתון "הארץ". "זאת בניגוד לדימוי שיש לו בחברות הפועלות במשק הישראלי. כוח הקנייה שלו הולך וגדל, מעמד הביניים הולך וגדל, והחברות לא משקיעות מספיק בגיוס שלו, לא מבינות אותו ומוותרות עליו מראש".

כדי להבין קצת יותר טוב את הרוח הצרכנית הרעננה במגזר, מספקת ג'ומאנה בולוס, מנכ"לית marketalent, המתמחה באסטרטגיות שיווק, מיתוג ופרסום, כמה נתונים מעניינים במיוחד: "היום, המגזר הערבי הוא מגזר צעיר. 50% ממנו הם מתחת לגיל 20. יש יותר משכילים והכנסה פנויה שהולכת וגדלה. האנשים האלה פתוחים לאימוץ מוצרים חדשים ומותגים חדשים, ומחפשים איכות וחוויית קנייה. נוטים לחשוב שהמגזר רוצה מסורתיות - אבל מחקרים מראים להפך, הוא מחפש חידושים". בשורה התחתונה, מסכמת בולוס, "המגזר הערבי הוא צרכן מודרני שעובר תהליך 'ישראליזציה'".

אינטרנט וסלולר: מחוברים, אבל בעיקר לאתרים ערביים

מדברים הרבה בסלולר, בעיקר במסלולי pre paid

85% מהערבים בישראל מחזיקים טלפון סלולרי, רבים מהם משתמשים במסלולי תשלום מראש (pre paid). למעשה, בסלקום ובאורנג' מדובר ב-40% מלקוחות כל חברה.

"צריכת הסלולר גבוהה מאוד, לפעמים גבוהה מאשר במגזר היהודי", אומרת בולוס. "יש חדירה גדולה של סלולר בקרב בני-נוער, ומאחר שמדובר במשפחות גדולות, ההוצאה על הסלולר גבוהה. מסלולי הפרה-פייד נועדו להגביל את ההוצאה".

שטרן סבור שלא רק הרצון להגביל את ההוצאה עומד מאחורי הבחירה במסלולים האלה: "הם רוצים מינימום סיכונים, הם לא מרשים לעצמם לקחת סיכון שהחשבון יפתיע אותם ויהיה גבוה מהמתוכנן. באופן כללי, הצרכנים הערבים נותנים פחות אמון בגופים מסחריים ופיננסיים".

נתח השוק מתחלק בין 3 החברות הגדולות באופן יחסית שווה, אך עם יתרון לסלקום, שלה 38%, לעומת 31% לכל אחת ממתחרותיה, פלאפון ואורנג'. הנתון הזה מעניין מפני שהוא מצביע על חולשה יחסית של אורנג' במגזר בהשוואה לנתח השוק שיש לה במגזר היהודי, שהוא גדול יותר משל פלאפון.

עוד מאפיין בולט הוא השימוש הנמוך יחסית בשירותי תוכן נוספים בטלפון הסלולרי, המקיף רק כשליש ממנויי הסלולר במגזר, כאשר שירות התוכן העיקרי בו משתמשים הוא מוזיקה. 16% גולשים באינטרנט באמצעות הסלולרי לאתרי אינטרנט בשפה הערבית.

מחוברים

לא ממהרים לעדכן את הסטטוס

בניגוד לעמיתיהם במגזר היהודי, גולשי האינטרנט הערבים בישראל כנראה לא רצים לעדכן את הסטטוס בפייסבוק בכל רגע נתון ולא מצייצים בכל רבע שעה בטוויטר, כאשר רק 14% מהם חברים ברשתות חברתיות. הרשת החברתית הבולטת בקרב אלה שכן חברים היא זו של אתר פאנט (panet.co.il) - מונתדא פאנט, עם 35% מהמשיבים. עם זאת, לאור העובדה הלא מפתיעה שההשתייכות לרשת חברתית יורדת עם העלייה בגיל, שיעור החדירה הולך ועולה בהתמדה. לדברי בולוס, הצעירים מבלים לא מעט ברשתות חברתיות: "שיעור החדירה של פייסבוק אולי נמוך במבגזר היהודי, אך הצעירים בהחלט שם. הם משתפים אחד את השני בתמונות ומתקשרים הרבה מאוד זה עם זה".

יותר מכך, במסגרת עבודתה כמנכ"לית של חברה העוסקת בשיווק ובמיתוג עסקי, מרגישה בולוס את החדירה המהירה של פייסבוק גם לתודעה של המגזר העסקי: "התופעה הזאת של שיתופיות עכשיו תופסת תאוצה בקרב עסקים, וכל עסק שבונה אתר מבקש שתהיה שם גם הפניה לעמוד הפייסבוק שלו".

בהלת הקופונים המקוונים עדיין לא כבשה את לבם של הצרכנים הערבים, אולי גם משום שקניות מקוונות בכלל עדיין בשוליים שם. למעשה, רק 15% מהגולשים הערבים משתמשים באינטרנט כדי לבצע קניות ותשלומים.

בולוס לא מתרגשת: "האתרים של הקופונים ממש בחיתולים, אבל אנחנו עוקבים אחרי זה. המדיות שמתפתחות בשוק הכללי הולכות ומתפתחות במגזר הערבי, וגם הטרנדים".

שטרן מסביר את זה קצת אחרת: "הרתיעה מקניות מקוונות היא חלק מהנטייה של הצרכנים הערבים לא לקחת סיכונים. חשוב להם להיות בשליטה על ההוצאות שלהם ולהימנע ממצב שיש למישהו נגישות לכרטיס האשראי שלהם. בכלל, האינטרנט נמצא בשימוש בעיקר אצל צעירים, ולאלה לעתים קרובות אין בכלל כרטיס אשראי".

כשמגיעים לחדשות, המצב הפוך: צריכת החדשות באמצעות האינטרנט גבוהה יחסית, כאשר 86% מהגולשים הערבים נוהגים לקרוא מידע חדשותי באינטרנט. מקור המידע החדשותי העיקרי של הגולשים הוא אתר פאנט, כאשר בקרב מי שקוראים חדשות באינטרנט, כ-70% עושים זאת שם. האתר השני שבו הם קוראים חדשות, במרחק עצום ממנו, הוא דווקא אתר בעברית - ynet (13%), ואחריו אתר אלערב (www.alarab.net), שזוכה ל-11%.

למעשה, הדומיננטיות של פאנט לכל אורך הדרך בולטת, כאשר הוא האתר המוביל בשפה הערבית הן בגלישה מהמחשב והן בגלישה מהסלולרי. 70% מהגולשים ביקרו בו בשבוע שקדם לעריכת הסקר, כאשר רק 44% ביקרו באותו שבוע באתר גוגל, ו-15% באתר אלסונארה (www.sonara.net). אגב, 3 מכל 4 גולשי פאנט הם מתחת לגיל 35.

למה פאנט? "כי זה אתר שיש בו תמהיל נכון, סיקור של עניינים מקומיים והרבה תמונות, זה בידור להמונים", מסביר שטרן. לבולוס הדומיננטיות של פאנט נראית טבעית: "פאנט הוא האתר הראשון שהופיע, והוא יצר נאמנות. יש לו גם המון כתבים בשטח. אנשים נכנסים אליו כי הסיקור שם מיידי ומהיר, ומשלב גם וידיאו. אבל זה לא שאנשים לא גולשים גם באתרים כמו אלערב, בוכרה, אל-סנארה ורדיו א-שמס".

מי שבולט בהיעדרו ברשימת האתרים הוא אתר "אל-ג'זירה". הערבים הישראלים צופים בערוץ אל-ג'זירה, אבל לא צורכים באמצעות האתר של הערוץ את החדשות שלהם. גם אתרי אינטרנט ישראלים בעברית נעדרים מתשובות הגולשים. האתר היחיד שהוזכר בתשובותיהם הוא ynet, אשר 10% ציינו כי גלשו בו בשבוע שקדם לסקר.

לבולוס יש הסבר: "משפחה ערבית צופה בטלוויזיה 4.5 שעות בממוצע, אבל אין היום פלטפורמה טלוויזיונית שמדברת לצופה הערבי בשפה התקשורתית שלו. אתרי האינטרנט כן. הם מספקים סיקור מלא ומספק, כולל וידיאו. בערוצי הטלוויזיה הישראליים הוא רואה רק ספורט וחדשות". שטרן מסכים: "האתרים הערבים המקומיים עונים על צורך שאין שום מקור אחר שעונה עליו".

ככלל, שיעור הגולשים באינטרנט דומה לשיעור הגולשים במגזר הכללי ומקיף 70% מהמדגם. תדירות הגלישה גבוהה, כאשר כ-70% מהגולשים גולשים בתדירות יומית. במגזר הכללי שיעור הגולשים הוא 75% ותדירות הגלישה היומית 54%).

ספק האינטרנט המוביל במגזר הערבי הוא בזק בינלאומי - 63% מגולשי האינטרנט מחוברים לספק אינטרנט זה, כאשר מדובר בפער עצום מהמתחרות 012 סמייל (8%) ונטוויז'ן 013 (9%).

מתעדכנים בחדשות ברשת

הרגלי בילוי ופנאי: בעיקר מסעדות

פנאי: מקדונלד'ס כבילוי משפחתי

ככלל, הרגלי הבילוי של האוכלוסייה הזאת נגזרים אמנם ממסורת של שנים, אבל בעיקר מושפעים מההיצע בשטח. כשנשאלו מה היה סוג הבילוי שלהם בחודש שקדם לסקר, אמרו 3 מתוך 4 משיבים כי הם אכלו במסעדה, ורבע ישבו בבית-קפה. בהיעדר בתי-קולנוע ותיאטראות רבים המציגים סרטים והצגות בערבית, אין פלא שרק 18% דיווחו שהלכו לסרט, ורק 9% הלכו להצגה או להופעה.

"יש מעט מאוד פעילות תרבותית במגזר הערבי", מסביר שטרן. "התמיכה במוסדות התרבות הערבים מעטה, ובתי-קולנוע אין בכלל". בולוס מספרת על שינוי מתהווה בדפוסי הבילוי: "המשפחות הערביות צמאות לצורות בילוי חדשות, צורות בילוי לימודיות, אבל יש מקומות שעוד לא רואים בהן מנוע צמיחה. מקומות בילוי כמו מוזיאונים רק מתחילים לגלות שהציבור הערבי צמא לבילוי מהסוג הזה. מקומות כמו המדעטק והספארי התחילו להפנות משאבים כדי למשוך את הציבור הערבי. התחילו לראות את הפוטנציאל".

כך או כך, קרוב לשני שלישים דיווחו שיצאו לבלות בחודש שקדם לסקר, כאשר רובם המכריע (75%) הם צעירים עד גיל 35, וכמעט מחציתם מרוויחים שכר ממוצע או מעל לממוצע.

במילים אחרות, הרגלי הבילוי מחוץ לבית אינם אחידים בקרב שכבות הגיל השונות, כאשר הצעירים, שלרוב מרוויחים יותר, מתירניים יותר וחשופים יותר למה שמתרחש בקרב כלל האוכלוסייה בארץ, מבלים הרבה יותר מהוריהם.

המוקד העיקרי שמושך את אותם מבלים היא העיר חיפה, שהוגדרה עיר בילוי מרכזית הן עבור תושבי הגליל, והן עבור תושבי המשולש ונצרת. תושבי המשולש יוצאים גם לתל-אביב, ותושבי נצרת יוצאים גם לעיר מגוריהם. תושבי הערים המעורבות יוצאים בעיקר לירושלים.

הבדל בולט בין המגזרים מתבטא בהרגלי האכילה מחוץ לבית, כאשר רק כמחצית מהמשיבים מספרים כי הם נוהגים לאכול ברשתות מזון מהיר או בבתי-קפה. מתוך אלה שכן נוהגים לעשות זאת, כרבע סועדים בחוץ מספר פעמים בשבוע וכ-40% הולכים מספר פעמים בחודש. לגיל יש השפעה גדולה על הרגלי האכילה בחוץ, כאשר כ-80% מפוקדי בתי-הקפה הם צעירים עד גיל 35. גם להכנסה החודשית יש כמובן תפקיד חשוב, כאשר מבין אלה שאינם סועדים בחוץ, כ-75% הם בעלי שכר נמוך מהממוצע.

הביג מק כבש את המגזר / צלם: Joao Virissimo/Shutterstock.com. א.ס.א.פ קראייטיב

כוכבת המזון המהיר היא מקדונלד'ס, עם כמעט 60% שמדווחים כי הם נוהגים לאכול בה. אחריה בהפרש ניכר ארומה עם 26%, ואחריה - שוב בהפרש ניכר, עם 12%, פיצה האט. ואולם, יש לקחת בחשבון כי הנתונים האלה נגזרים כמובן מהפריסה של רשתות המזון המהיר ובתי-הקפה באזורים שבהם מרוכזת אוכלוסייה ערבית.

"מקדונלד'ס זה בילוי משפחתי", מסביר שטרן. "בילוי נוסף זה יציאה לארומה, ואחת התופעות הבולטות ביישובים הערבים היא פריחה של רשת קפולסקי, שכבר אי-אפשר כמעט למצוא במגזר היהודי".

גם בולוס משייכת את הבילוי במקדונלד'ס לנושא של בילוי משפחתי: "ההכנסה הפנויה הולכת וגדלה. לאן הולך הכסף? לחינוך ילדים ולבילוי עם הילדים. למקדונלד'ס הולכים עם הילדים".

מה רוצה הצרכן הערבי

טסים לחו"ל - אבל נשארים קרוב

מעל למחצית מהציבור במגזר נסעו לחופשה בחו"ל ב-3 שנים האחרונות, שיעור גבוה יותר נסעו לחופשה בארץ. היעד העיקרי אליו נסעו בחו"ל הוא אגן הים התיכון, בארץ מרבית הנופשים נסעו לאילת, כאשר ניכר כי שיעור גבוה יותר מהציבור במגזר נסעו לאגן הים התיכון מאשר לאילת.

"המשפחה הערבית עדיין גדולה מהמשפחה היהודית, למרות שהילודה בירידה", אומרת בולוס. "מדובר ב-5 נפשות בממוצע. על מנת שהמשפחה תצא לחו"ל, הם זקוקים ליעד קרוב. חוץ מזה, החבילות בירדן, במצרים וכו' הן מאוד אטרקטיביות. האזורים האלה מאוד התפתחו, יש חבילות 'הכול כלול', שירות מצוין ועוד, כך שמי שמגיע לשם ממליץ לחברים לנסוע גם כן. יש גם התחלה של התעניינות בכרתים, ביוון וכו'. אפשר לראות את זה גם בפרסומים בעיתונות. יש אפילו פרסומים לסאמר סקול, ופרסומים ממוקדים לצעירים, המציעים חבילות אקסטרים.

נסיעה לחופשה בחו

קניית מזון ואופנה: הצעירים מחפשים אלטרנטיבות חדשניות לצריכה השוטפת

רשתות המזון? 30% עדיין קונים במינימרקט ובמכולות

כשני שלישים מהערבים בארץ נוהגים לערוך קניות מזון לבית ברשתות שיווק, כאשר מרביתם הם צעירים בני 35, ורק מיעוטם (9%) מעל גיל 50. הרשת המככבת במגזר היא רבוע כחול (רשתות מגה), הנהנית מנתח השוק הגדול ביותר בפער משמעותי משאר רשתות השיווק שנבדקו.

"הרשתות הגדולות התחילו להבין את הפוטנציאל, במיוחד משום שמדובר במשפחות גדולות שצורכת הרבה מוצרים בסיסיים", מסבירה בולוס. "נפתחו סניפים בצמתים מרכזיים, התחילו למכור מותג פרטי שהוא יותר זול, התאימו את האריזות, העבירו את המבצעים לחגים וגם התחילו לפרסם. הלקוחות הערבים באים בשמחה: יש חניה בשפע, יש מגוון - המגזר הערבי רוצה אלטרנטיבות וחוויית קנייה".

עם זאת, אחד הדפוסים שעדיין מאפיינים באופן בולט את המגזר הערבי בארץ הוא קניית המזון לבית במכולת השכונתית, שבמגזר היהודי כבר כמעט נעלמה מהנוף. כמעט 30% עושים שם את הקניות, ולא ברשת מזון.

ירושלים היא העיר העיקרית שבה תושבי הערים המעורבות במגזר עורכים קניות מזון לבית, תושבי נצרת בעיקר עורכים את הקניות בעיר מגוריהם ואום אל פחם היא מוקד הקניות העיקרי למוצרי מזון עבור תושבי המשולש. בקרב תושבי הגליל לא ניכרת עיר עיקרית בה עורכים את קניות המזון לבית.

המכולת השכונתית פורחת / צלם: תמר מצפי

אוהבים להוציא כסף על מותגי אופנה

מעל לשני שלישים מהציבור במגזר נוהג לקנות בגדים ברשתות אופנה, כאשר קסטרו היא גם רשת האופנה המועדפת לקניית בגדים (14%) וגם הרשת העיקרית לקניית בגדים בפועל (16%). מקום הקנייה השני הנפוץ הוא דווקא חנויות פרטיות, שם קונים בפועל 10% מהמשיבים. שטרן מסביר את הנתון המפתיע בכך שאמנם מדובר בחנויות פרטיות, אך הן מוכרות מותגים: "מדובר בצרכנים שאוהבים מותגים באופן יוצא דופן. החנויות הפרטיות בתוך היישובים הערביים מביאות מותגים כמו טומי ונייקי. לכן יש להן עדיין דומיננטיות".

את המקום השני חולקת עם החנויות הפרטיות רשת רנואר, שגם בה קונים 10% מהקונים, ומיד אחריה מדורגת פוקס, עם 9% מהקונים. לדברי שטרן, אחד המותגים החזקים שם הוא טומי הילפיגר, וזה אכן מתבטא בתוצאות הסקר, שם הוא דורג במקום 7 מתוך 10, והשאיר מחוץ לרשימה מותגים שבמגזר היהודי מוזכרים בכל רשימת מותגי אופנה, כמו גולף או הוניגמן.

ככלל, אופנה היא אחד התחומים שהערבים בארץ לא מהססים להוציא עליו כסף: "בפסח האחרון מרכז הקניות שבו היה שיא הפדיונות היה מרכז ביג פאשן בנצרת. המשמעות היא שאנשים באים לקנות מותגי אופנה", אומרת בולוס.

כספים ופיננסים: עדיין שמרנים

רק ל-10% מבני ה-50 יש כרטיס אשראי

אחד ההבדלים הבולטים בין המגזרים מתבטא בהתנהלות הפיננסית: מעל לרבע מהציבור במגזר לא מנהל חשבון בנק, כאשר הרוב מנהלים חשבון בבנק אחד בלבד. בנק הפועלים הוא הבנק העיקרי שאיתו נוהגים לעבוד. "כאן יש להדגיש שחלק מהבנקים בישראל מפעילים במגזר הערבי מותגים בשמות אחרים, כמו "בנק ערבי-ישראלי" של בנק לאומי", אומר שטרן. כך או כך, לדבריו, בנק הפועלים נהנה עדיין מיתרון היסטורי.

גם לשיעור מחזיקי כרטיס האשראי יש עוד הרבה לאן לצמוח, כאשר הוא מקיף רק 58% מאלה המנהלים חשבון בנק. חדירת כרטיסי האשראי בולטת יותר בקרב צעירים בני 21-35, שם היא עומדת על כ-56%, בעוד שבקרב בני 36-50 פחות מ-30% מחזיקים כרטיס אשראי, ומעל גיל 50 רק 10%.

"כדי להבין את הנתונים האלה צריך להשוות אותם לעבר. יש עלייה בהחזקת כרטיסי אשראי ויש גם עלייה במספר הנשים שפותחות חשבון פרטי. הבנקים פונים אליהן באופן נקודתי. זה מגזר צמא, אבל הוא צריך חינוך פיננסי", מסבירה בולוס.


בעלות על כרטיס אשראי

עוד כתבות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות