גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תרגום במקום גמגום: הטכנולוגיה כשיחון של המאה ה-21

תפריט שאי-אפשר אפילו לנחש מהן המנות שמצוינות בו; שלטי הכוונה בכבישים שרק מבלבלים - טכנולוגיות לתרגום קולי ו-וויזואלי צצות בכל מקום ■ אך ארוכה הדרך לקפיצה האמיתית בתחום

באחד המערכונים הקלאסיים של חבורת מונטי פייטון מתחילת שנות ה-70, נכנס ג'ון קליז בדמותו של תייר הונגרי לחנות טבק בלונדון. התייר אוחז בידו מעין שיחון, ומודיע למוכר בהחלטיות ש"לא יקנה את התקליט, כי הוא שרוט". המוכר מפנה את תשומת לבו לכך שמדובר בחנות לצורכי עישון, ולכן המשפט שאמר זה עתה אינו רלבנטי. מכאן מתפתח שיח חירשים ביזארי, שבו התייר מנסה בכל דרך להשיג את מבוקשו - חפיסת סיגריות - באמצעות משפטים באנגלית, שככל שהמערכון מתקדם נהפכים גסים באופן שאינו משתמע לשתי פנים.

המוכר הנבוך מבקש מהתייר לעיין בשיחון כדי להסביר לו בשפתו מה המחיר של הסיגריות, ובתגובה למשפט שאמור לפתור את הכול לשביעות רצון שני הצדדים, מנחית קליז אגרוף לפניו של המוכר, שהיה מאופק מאוד למשמע משפטי הזימה המביכים. כשהתייר המכה מוצא מהחנות בידי שוטר, הוא מוחה על המעצר תוך כדי התבוננות בשיחון, ומכריז למעשה שהפטמות שלו עומדות להתפוצץ.

ב-40 השנה שחלפו מאז נוצר המערכון, התקדם תחום התרגום למחוזות טכנולוגיים שנראו בעבר רק דמיוניים. ואולם התרגום, ובפרט זה הקולי, עדיין רחוק במציאות ממה שניתן לראות בסרטים הוליוודיים. בחברות התרגום ברחבי העולם עובדים במרץ על טכנולוגיות התרגום העתידיות, וגם בתחום זה גוגל מנסה להוביל.

שיחה זורמת

אפליקציות התרגום בסמארטפונים הפכו את המכשירים למילון נייד רב-עוצמה כאשר נמצאים בשטח - בדיוק היכן שצריכים לתרגם משפט נחוץ. גוגל , למשל, מציעה את Goggles. האפליקציה מאפשרת לצלם טקסטים, למשל על שלטי חוצות בחו"ל. לאחר הצילום, האפליקציה סורקת את הטקסט ומבצעת תרגום מיידי.

גוגל לוקחת את תחום התרגום לעולם הקול. במקום להקליד טקסט או לצלם אותו, אפשר להקליט את האדם שאומר את המשפט - ואז לקבל תרגום בזמן אמת. אפליקציה שכזו בשנות ה-70 הייתה מסייעת לדמויות האלמותיות של מונטי פייטון כבר בתחילת המפגש ביניהן. היכולת הזו קיימת באפליקציית ה-Translate של גוגל לסמארטפונים, ופעילה כבר בהמרה לעברית מאנגלית, ספרדית, צרפתית, גרמנית, איטלקית ועוד שפות רבות.

לפני מספר חודשים הציגה גוגל גם יכולת אחרת בגרסת ניסוי לאפליקציית התרגום שלה. מדובר בתרגום של שיחה בזמן אמת, לפי שעה בין אנגלית לספרדית. המשתמש אומר משפט באנגלית, האפליקציה מקריאה אותו בספרדית ואז המשתמש השני אומר את דבריו בספרדית, ואלה מתורגמים בקול לאנגלית.

על אף שהתרגום הקולי בזמן אמת עושה כיום רק את צעדיו הראשונים, כבר עתה אפשר לנסות לדמיין באילו מקומות נראה אותו בעתיד הלא מאוד רחוק. כפי שגוגל שילבה את היכולת הקולית שלה בדפדפן האינטרנט כרום - וכמעט בכל מקום במערכת ההפעלה שלה אנדרואיד בסלולר - ייתכן שנראה את חברת הענק מוסיפה את האפשרות הזו לתוכנת המסרים המיידים שלה, גוגל טוק, שתאפשר לתרגם שיחות קוליות או טקסטואליות באותו הרגע.

מעבר לכך, לגוגל יש גם שירות של שיחות טלפון בארה"ב, גוגל Voice, שבו היא יודעת להפוך לטקסט הודעות קוליות שמשתמשים משאירים בתא הדואר של הטלפון. גם את האפשרות הזו ניתן יהיה לקדם לכיוון התרגום הקולי.

חבל על ה-Time

גוגל לא לבד בעולם התרגום הקולי; לפני כמה שבועות הציגה המפעילה הסלולרית הגדולה ביפן, דו-קו-מו, את שירות התרגום שלה הפועל על-גבי רשתות הדור הרביעי בסלולר, LTE. השירות מאפשר ניהול שיחה בין שני מנויים שאינם דוברים את אותה שפה. זהו תרגום בזמן אמת, שבו הרשת מתרגמת את הנאמר בשיחה לטקסט, משמיעה אותו לשני הצדדים בשפות-האם שלהם, ומסך הטלפון מציג גם חיווי מילולי של השיחה לצורך בקרה.

גם חברות תרגום נוספות מציעות את היכולות שלהן על סמארטפונים. מלינגו, למשל, השיקה באחרונה אפליקציית מורפיקס בגרסת אנדרואיד, שקיימת זה זמן מה גם לאייפון.

האפליקציה כוללת תרגום אנגלי-עברי-אנגלי, השמעת מילה באנגלית וקישור לוויקיפדיה. בדומה למלינגו, גם לבבילון יש אפליקציית תרגום משלה לאייפון ולאנדרואיד, המציעה יכולות דומות עם מבחר גדול של שפות.

יכולות התרגום הקיימות כיום בתוכנות של מורפיקס, בבילון, מיקרוסופט וגוגל, מתבצעות על-ידי מכונה. לרוב, יש למכונות הללו יכולת טובה מאוד לתרגום מילה בודדת או יכולת מניחה את הדעת למשפטים. לעומת זאת, איכות תרגום של פסקה יכולה להיות ירודה. הבעיות הן בעיקר בדקדוק או בהקשר שגוי למילים.

אם לוקחים כדוגמה את הערך על יצחק רבין ז"ל בוויקיפדיה באנגלית, ומתרגמים לעברית את פסקת הפתיחה, מתקבלות תוצאות מביכות. את המשפט "was an Israeli politician and general" מתרגמת גוגל טרנסלייט ל"היה פוליטיקאי ישראלי בכלל". את " He was assassinated by right-wing Israeli radical Yigal Amir" מתרגמת מיקרוסופט טרנסלייטור (בינג) ל"הוא נרצח על-ידי הימין הישראלי רדיקלי יגאל עמיר".

"למכונה קשה לתרגם פסקאות או מאמרים, מכיוון שפערי תרבות מקשים עליה", אומר אלון כרמלי, מנכ"ל בבילון, תוכנת התרגום הישראלית. "הפער השני הוא קופירייטינג. המשתמש לוקח טקסט טוב בעברית, ורוצה לתרגם אותו לאנגלית. הוא רוצה שהמכונה תבין ביטוי כמו 'חבל על הזמן', ותתרגם אותו ל-It`s so good, אבל במקום זה היא מתרגמת ל-Waste of time. המשמעות במקרה הזה שונה בתרגום". תרגום מכונה עובד באופן טוב יותר בשפות מאותה משפחה, למשל מערבית לעברית או בין שפות אירופיות.

מותר האדם

בה בעת שתרגום המכונה רק משתפר, יש גם גישה שונה ומנוגדת לכך בעולם התרגום. חברת One Hour Translation (OHT) הישראלית מציעה ללקוחותיה לתרגם משפטים, פסקאות ואף מאמרים שלמים ב-59 שפות, על-ידי 10,000 מתרגמים.

"אנחנו האמזון של התרגום המקצועי", אומר עופר שושן, מנכ"ל החברה. "תרגום המכונה אינו תחרות באמת - הוא טוב לקטעים קצרים, מלים בודדות. אבל כשיש למישהו מכרז אצל חברה גדולה, הוא בטח לא ישתמש בתרגום מכונה למסמכים שלו".

לדברי שושן, רחוקה הדרך עד שתרגום ממוחשב כמו גוגל יהיה מסוגל להחליף מתרגם. "מחשבים יצטרכו להיות בעלי אינטליגנציה בשביל לעשות את זה", הוא קובע.

תרגום ההמונים של OHT מאפשר לשלוח למתרגמים אנושיים את הטקסט ולקבל אותו מתורגם בזמן קצר יחסית. תרגום ההמונים קיים גם בתחומים אחרים, כמו תוכניות טלוויזיה וסרטי קולנוע שמופצים כקובצי וידיאו באינטרנט. מי שמתרגם את הקבצים הללו הם אנשים, שלעתים קרובות עושים עבודה טובה יותר מאשר ברשתות השידור, מפני שהם עושים זאת מתוך זיקה עמוקה לעניין או אידאולוגיה מסוימת. לרוב, קובצי התרגום עוברים כמה וכמה מתרגמים שמלטשים את קובץ הכתוביות, כך שיהיה מוצלח.

בדומה ל-OHT, גם בבילון עובדת עם מספר רב של מתרגמים בשביל לתחזק את השירותים שלה. "יש לנו צבא של 8,000 מתרגמים, שאנחנו יודעים לקטלג לפי שפות וגם לפי תחומי ניסיון. למשל, מישהו שמנוסה בשפה המשפטית או הרפואית, כאשר הניסיון שיש לנו איתם מאפשר לנו למצוא מתרגם מתאים באופן מיידי למסמכים", אומר כרמלי. לבבילון יש גם פורום שבו אנשים עוזרים לתרגם. "זה נחמד ומהיר מאוד, כאשר מישהו רוצה תרגום של ארבעה משפטים בחינם", אומר כרמלי.

תחום התרגום תופס תאוצה בשנים האחרונות והפיתוחים החדשים של החברות רק מקדמים אותו. "החברות בשוק נהפכות גלובליות יותר", אומר שושן. "יש לנו מפתחים של אפליקציות ב-App Store של אפל, שרוצים שיורידו את האפליקציות שלהם במדינות רבות, ולכן הם צריכים תרגום של הממשק במוצר שלהם". הסיבה שמפתחי אפליקציות פונים ל-OHT היא שהחברה גובה מחיר לפי מספר מילים, ולכן מפתח יעדיף, כנראה, לתרגם בממשק של שושן.

עם הפיתוחים של גוגל בתחום התרגום והיכולות שחברות נוספות מציעות כיום, כנראה שלא ירחק היום עד שאנשים יוכלו להסתובב בעולם ולהבין אחד את השני בקלות - ודאי יותר מג'ון קליז כתייר ההונגרי הנוטף משפטי זימה, ומוכר הטבק הלונדוני האומלל שנקרה על דרכו.

לא נגענו כך מתרגמים אתרים שונים פסקה מוויקיפדיה

ריקוד מכונת התרגום

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

עליות בוול סטריט; האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI

הדאו ג'ונס עולה ב-0.5%, בדרך לרצף של שבעה ימי עליות ● פלייטיקה מזנקת ב-16%, טאואר ב-6% ● ישראליות: קמטק, פייבר, פאגאיה וטאואר עולות בעקבות הדוחות, סולראדג' נופלת ב-10% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צוללת ב-20% ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טבע זינקה ב-13%, שופיפיי התרסקה ב-18%, אובר ב-6%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% ורשם את רצף העליות הארוך ביותר השנה, שישה ימים ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● חקירה בארה"ב: האם טסלה הטעתה את המשקיעים? ● רדיט וליפט עלו לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

דני לוי, מפקד מחוז חוף / צילום: דוברות המשטרה

האם תחת ניצב דני לוי נרצחו במחוז חוף 9 בני אדם מהחברה הערבית?

מפקד מחוז חוף סיפר על נתוני הרצח בשטח פיקודו, אך הוא נתן תמונה חלקית ● המשרוקית של גלובס

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של ישראל קנדה, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים