גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחיר הנשנוש: מה מכילים החטיפים והממתקים?

החל מבמבה ועד תפוצ'יפס - "גלובס" בודק מה מכילים החטיפים, הממתקים וחטיפי האנרגיה שמהווים מרכיב קבוע בתזונה של ילדי ישראל - ומציע חלופות בריאות יותר לנשנוש

4 מצבים שכיחים: אתם נפגשים עם חברים בערב לראות משחק; החברים של הילדים שלכם באים אחר-הצהריים, וברור שהם צריכים משהו לנשנש; אתם יוצאים לגינה או לבריכה ומחפשים משהו זריז לקחת; אתם עייפים ומרגישים צורך לאכול משהו שייתן קצת מרץ ויפיג את העייפות.

מוכר? סביר להניח שהפתרון הזמין יהיו חטיפים מלוחים או ממתקים.

בכתבות קודמות דיברנו על "כדאיות תזונתית" - על התייחסות למוצרים מנקודת מבט של עלות-תועלת, כשהמטרה היא להכניס לגופנו כמות גדולה ככל האפשר של מרכיבים טובים ומזינים, מבלי "לשלם" בכניסת מרכיבים המכבידים על פעילות הגוף או אף מזיקים לו. הכתבה הזאת עוסקת בממתקים ובחטיפים שמרביתם אינם כדאיים תזונתית. ובכל זאת, קשה לדמיין בית שיש בו ילדים ואין בו חטיפים או ממתקים.

נקודת המוצא היא שחטיפים אמורים להיות מה שהם: חטיף שניתן במידה קטנה ושחסרונותיו ידועים. הוא לא אמור להיות מקור לקמח מלא, לסידן, לצריכת שמן זית או לוויטמינים ומינרלים. נוסיף לזה את כלל האצבע הוותיק: ככל שרשימת המרכיבים ארוכה יותר ומכילה רכיבים מוכרים פחות - כך המוצר פחות ידידותי תזונתית.

בכתבה זו ננסה לתת כללי אצבע כדי לבחור את החטיפים והממתקים שהם הרע במיעוטו.

לקרוא את התוויות

אז מה צריך לדעת כשעומדים מול מדף החטיפים? הבעיה הראשונה בממתקים היא כמובן, כמויות הסוכר שנמצאות בהן. בעיות אחרות הן שומנים וצבעי מאכל מלאכותיים. בשני המקרים - חטיפים וממתקים - כשמסתכלים על טבלת הערכים התזונתיים צריך לשים לב לסימון השומן הרווי ושומן הטרנס.

* שומן רווי: מצוי בעיקר במזונות מהחי, כלומר מוצרי חלב ומוצרי בשר עתירי שומן, אך גם במקורות מהצומח כמו שמן קוקוס, שמן דקלים וחמאת קקאו.

מומלץ להגביל את צריכת השומן הרווי, מכיוון שצריכה גבוהה שלו קשורה לרמות גבוהות יותר של LDL בדם (הכולסטרול הרע). לכן כדאי שלא לקנות מוצרים המכילים כמות של מעל 5 גרם שומן רווי ל-100 גרם.

* שומן טרנס: נוצר בתהליך התעשייתי ההופך שמן צמחי למוצק. הוא נמצא במרגרינה קשה הנפוצה בתעשיית המזון, מאפים, בורקס, מוצרי בצק קפואים ומזונות מטוגנים. צריכת שומן טרנס קשורה לעלייה בסיכון למחלת לב ויש לה השפעה שלילית על פרופיל השומנים בדם. לכן ההמלצות הן להימנע מצריכת שומן טרנס ככל האפשר. מעט חברות מציינות שומן טרנס באופן ברור, ולרוב הוא מתחבא תחת מילות קוד כמו שומן צמחי מוקשה או שמנים מוקשים חלקית.

* קלוריות: "החטיפים והממתקים מהווים ריכוז קלורי מאוד גבוה", אומרת הדיאטנית הקלינית תורי גולדשטיין: "כמות הקלוריות שיש ברבע עוף (250 קלוריות) וב-6 כפות אורז (150 קלוריות) היא קטנה יותר מאשר ב-100 גרם תפוצ'יפס (555 קלוריות).

* מלח: בחטיפים מלוחים כמות המלח לא פעם מופרזת ומזיקה. ניתן לזהות אותה בטבלת הסימון התזונתי תחת סעיף הנתרן. המלח מסתתר גם ברכיבים כמו סודיום, מונוסידיום, דיסודיום, טריסודיום, מלח ים, סודיום גלוטמט, מונוסודיום גלוטמט, סודיום ניטראט, אבקת אפיה וסודה לשתייה. כעיקרון, התזונה שלנו אינה זקוקה לתוספת חיצונית של נתרן או מלח מאחר שהנתרן נמצא במזון באופן טבעי. התזונה המערבית המתועשת מתחנפת לחיך ומכילה כמויות של מלח במאות אחוזים מעל למה שהגוף צריך, דבר המוביל לתחלואה.

חטיפים מלוחים: מקור למלח ולשומן

רבים מקלים ראש בחטיפים מלוחים, אך הם מזיקים לא פחות. שורש הבעיה בכמויות גדולות של מלח, שומן רווי ושומן טראנס (בחטיפים מופחתי שומן יש בדרך כלל כמויות גדולות יותר של מלח, וההפך).

"אף אחד מהחטיפים המלוחים הוא לא מזון בריאות", פוסקת ד"ר מיכל גילאון, דיאטנית קלינית וחברה בעמותת עתיד. "אחוזי השומן בחטיפים מאוד גבוהים. לעיתים היצרנים מוסיפים ויטמינים ומינרלים למוצר, יוצרים תדמית בריאה יותר וכך הקונה לא שם לב לאחוזי השומן האמיתיים".

בבמבה, למשל, שנחשבת משום מה חטיף בריא, יש אחוזי שומן גבוהים יותר מאשר בביסלי (34% לעומת 24%, י.ג.א)" .

ומה לגבי מוצרים אורגניים? "שומן טראנס הוא שומן טראנס גם אם הוא אורגני, וכך גם המלח", אומרת גילאון.

השומן מוביל אותנו לעניין הקלוריות. גולדשטיין מביאה דוגמה: "לפעמים נותנים לילד אחר הצהריים חטיף בגינה ולא מבינים למה הוא לא אוכל ארוחת ערב. למעשה, ילד שאכל קופסה של פרינגלס (536 קלוריות ל-100 גרם, בקופסה יש 181 גרם) אכל כבר חלק גדול מהצריכה הקלורית היומית. לכן עדיף לאכול חטיפים אפויים ולא מטוגנים".

כמות הנתרן בחטיפים עד פי ארבעה מהמומלץ

נקודה בעייתית נוספת לגבי החטיפים היא כאמור כמות המלח. הצריכה היומית המומלצת של נתרן עומדת על 2,400 מ"ג ליום למבוגר ו-1,200 מ"ג ליום לילד בכל המזונות הנצרכים. לכן ההמלצה היא לצריכה שאינה עולה על 400 מ"ג נתרן ל-100 גרם.

למותר לציין שבחטיפים שבדקנו נמצאו רמות נתרן גבוהות הרבה יותר לכל 100 גרם. לצד חטיפים עם 528 מ"ג נתרן (צ'יטוס) או 564 מ"ג נתרן (דוריטוס), מצאנו חטיפים עם 710 מ"ג נתרן (ביסלי), 1,000 מ"ג נתרן (נשנושים של בייגל בייגל) או אפילו 1,303 מ"ג נתרן (תפוצ'יפס), ו-1,380 מ"ג ("שטוחים").

הקושי הגדול הוא נדנדת השומן-מלח. חטיף עם אחוזי שומן נמוכים יפצה על כך בכמויות מלח גדולות או ברשימה ארוכה של מרכיבים מלאכותיים. תפוצ'יפס, למשל, מכיל רק 3 מרכיבים - נקודה המודגשת במסרים השיווקיים של החברה. הוא מכיל 35% שומן (יותר מביסלי ודוריטוס), בטבעי - כמות גבוהה מעט של נתרן (640 מ"ג) אבל כשמדובר בשמן זית ומלח - יש קפיצה לכמות נתרן של 1,303 מ"ג!

המותגים הבולטים לא טובים מהמתחרים

בדקנו מספר קטגוריות של מוצרים - צ'יפסים, חטיפי בוטנים ובייגלה. מהבדיקה עולה שדווקא החטיפים הפופולרים - תפוצ'יפס ובמבה - פחות מומלצים ממתחריהם בקטגוריה. לעיתים, דווקא החברות הקטנות או המותגים הפחות מובילים - כמו Terra או המותג הפרטי של מגה - מציעים את הרע במיעוטו. המסקנה: אין קשר הכרחי בין שיווק ומיתוג לבין הקפדה על ערכים תזונתיים.

חשוב לציין כי גם החטיפים ה"טובים" יותר מבין אלה שסקרנו אינם מומלצים, אבל אם כבר קונים חטיפים יש להעדיף כאלה עם מעט שומן ומעט נתרן, ובלי מונוסודיום גלוטמט. אם יש לנו את כל זה והחטיף עשוי גם מקמח מלא - הרווחנו. חשוב לקנות שקיות קטנות על מנת להגביל את הכמות.

צ'יפסים: תפוצי'פס: יותר מדי נתרן

דווקא החטיף הפופולרי ביותר - תפוצ'יפס ("מתפוחי אדמה טבעיים", לפי היצרנית שטראוס) - הוא הגרוע ביותר מבחינת מרכיביו, ואחריו צ'יפסי של אסם. פרינגלס במקום השלישי. הטוב ביותר באופן יחסי הוא Terra - חטיף מירקות שורש בטעם עגבניות. הקוץ באליה הוא מחירו: כ-14 שקל, פי שניים מהאחרים.

חטיפי בוטנים: שוש פחות מומלץ

בקרב חטיפי הבוטנים המותפחים גילינו הפתעה של ממש. דווקא המותג הפרטי של מגה הוא הטוב יחסית, ורק אחריו במבה. "שוש" אחרון, עם 559 קלוריות ל-100 גרם.

בייגלה: במאיר בייגל פחות נתרן

בקטגוריית הבייגלה המלוח ראינו כי המקלות המלוחים של מאיר בייגל ושל בייגל & בייגל היו טובים יותר מהלהיט החדש של אסם - ה"שטוחים". המקלות המלוחים של מאיר בייגל הכילו 6 גרם שומן, מתוכם 2 גרם שומן רווי ו-650 מ"ג נתרן.

המקלות המלוחים של בייגל&בייגל הכילו 4.1 גרם שומנים, מתוכם 1.6 גרם שומן רווי ו-1,230 מ"ג נתרן. השטוחים היה הגרוע מכולם עם 5.1 גרם שומן, מתוכם 2.6 גרם שומן רווי, ו-1,380 מ"ג נתרן.

בייגלה אורגני מקמח מלא בתוספת שומשום של "השדה" מכיל 386 קלוריות, 11.8 גרם שומן מתוכו שומן רווי 3.8 גרם ו-700 מ"ג נתרן - מה שמוכיח שהאורגני, שמתייחס להיבטים בריאותיים מסוימים, לא פותר בעיות כמו שומן רווי ונתרן.

כל סוגי הבייגלה מכילים סיבים, אולם בחרנו להתעלם מנתון זה משום שבייגלה ממילא לא נועד לשמש כמקור לסיבים.

מה אפשר לנשנש (במידה)?

* מוצרים מהטבע: אגוזים שונים (לילדים מעל גיל 5, כמובן), גרעיני חמניות לא קלויים.

* פופקורן: (לילדים מעל גיל 5): רק תוצרת בית, לא פופקורן בשקיות או קנוי המיועד למיקרו. בפופקורן תעשייתי שמיועד למיקרו יש כמויות מלח גדולות מאוד. במותגים מובילים (הוטפופ ופופסטאר) מצאנו 1,130-1,260 מ"ג ל-100 גרם, לעומת כמות מומלצת נכונה של 400 מ"ג. כמויות השומן נעות בין 7 ל-30 גרם שומן, מתוכו 3-5 גרם שומן רווי. בפופקורן בהכנה ביתית יש שליטה על כמות השמן, זמן הטיגון וכמות המלח.

* פריכיות: בטעם טבעי או בטעמי דבש או זעתר. יש בהן כמות קטנה יחסית של נתרן ומעט שומן. ב-10 פריכיות מיני יש כ-70 קלוריות.

* בייגלה מקמח מלא: ללא תוספת מלח (של מאיר בייגל, יש מוצר דומה לחברות נוספות).

מה מכילים החטיפים המלוחים

ממתקים: אצבע שוקולד שווה לכפית סוכר

אין ספק שהגרועים מכל הם ממתקים עם צבעי מאכל, ובעיקר כאלה עם צבעי מאכל בעייתיים: טרטרזין - E102, סנסט ילואו - E110, קרמוזין אדום - E122, אדום אלורה - E129, פונסו - E124, בריליאנט בלו - E133. כמעט כל הממתקים הצבעוניים בתפזורת מכילים את צבעי המאכל האלה. הם נמכרים בקיוסקים, בבריכות, בדוכנים בקניונים, במרכזים מסחריים ובחנויות ייעודיות לממתקים בתפזורות.

אצבעות שוקולד: אשליה

אנחנו שומעים חדשות לבקרים על כך ששוקולד הוא טוב. האמנם כל שוקולד הוא טוב? ממש לא. למעשה, רק שוקולד מריר נושא ביתרונות התזונתיים של פולי השוקולד. מה עושה את ההבדל? אחוזי חמאת הקקאו במוצר. "ככל שהשוקולד מכיל יותר מוצקי קקאו כך הוא איכותי יותר ומכיל פחות סוכר ותוספים אחרים", אומרת ד"ר גילאון. "בהשוואה לשוקולד חלב, שוקולד מריר עם מעל 60% מוצקי קקאו מכיל כמות גבוהה יותר של פלבנואידים - רכיבי תזונה הפועלים כנוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים)".

מרבית מוצרי השוקולד על המדפים הם רק "ממתק שוקולד" ומכילים גם כמויות גדולות של סוכר, חלב, ועוד תוספות. גם השוקולד המועשר בחלב והמכוון לילדים. ומה לגבי הסידן שהילדים מקבלים? שוקולד לא נועד לשמש מקור לסידן. בנוסף, "שוקולד אינו מקור לצריכת סידן כי האוקסלטים המצויים בקקאו משפיעים על ספיגת הסידן", פוסקת גולדשטיין.

"אצבעות" שוקולד חלב ("מתכון מיוחד לילדים"- נכתב על האריזה") עתירות בחלב מכילות 24 גרם שומן רווי ב-100 גרם ו-52 גרם פחמימות. ב"אצבע" קטנטנה אחת יש קצת יותר מכפית סוכר. באצבעות של קינדר יש (ב-100 גרם) 561 קלוריות, 53.5 גרם פחמימות, 34.7 גרם שומנים כש-22.5 גרם מתוכם הם שומנים רוויים.

גם בשוקולד חרובים אין ערך מוסף. כדי להפוך אותו לטעים למאכל מתווסף הרבה שומן והרבה סוכר. "עדיף לאכול שוקולד מריר", אומרת ד"ר גילאון: "לתת לאוכל את המקום של האוכל ולשוקולד את המקום שלו כמשהו מתוק".

חטיפי בריאות לילדים: ממתק לכל דבר

חטיפי הבריאות מבלבלים. שמם מבטיח בריאות ואנרגיה. דגנים מלאים ויטמינים וטבע באריזה אישית. אם מסתכלים על הרכיבים מגלים שמדובר בסוכר. בממתק.

הסוכר מסתתר תחת שמות שונים: גלוקוזה, פרוקטוזה, סירופ גלוקוזה או פרוקטוזה, סוכרוז, דקסטרוז, מלטוז, מלטוקסדין, מולסה, סוכר חום, סירופ תירס ומיץ פירות מרוכז.

"לא חטיף ולא בריאות", אומרת גולדשטיין: "ברגע שהמרכיב הראשון או השני הוא סוכר - אפשר לקרוא לזה ממתק. כדי להתחיל לדבר על בריאות, הסוכר צריך להופיע במקום השלישי ומעלה ברשימת המרכיבים. יש לבדוק שכמות הנתרן היא פחות מ-400 מ"ג ל-100 גרם מוצר, לבדוק שהשומן הרווי או המוקשה הוא עד 5 גרם מתוך 100 גרם ואין בו שומן טראנס או צבעי מאכל, ולא מעל ל-50 גרם כולסטרול".

החטיפים הגרועים ביותר בבדיקה היו לילדים, כמו שוגי וניל קרם חלב וקוקומן.

חטיפי הבריאות למבוגרים התאפיינו בניסיון לאזן בין מתיקות למרכיבים בריאותיים ומרכיב הסוכר היה במקום השלישי בחטיף ולא במקום הראשון (סימן טוב, מאחר שהמשמעות היא שהם מכילים יותר דגנים). עם זאת, היו הבדלים בכמויות השומן הרווי. חטיפים מצופים בשוקולד חלב הכילו כמויות גדולות מדי של שומן רווי.

נייצ'ר וואלי נחשב לטוב יחסית, למרות הכמות הקלוריות הגבוהה, כי הוא מכיל רק 1.6 גרם שומן רווי ל-100 גרם וכמות גדולה של סיבים. גם בחטיפי האנרגיה אנרג'י שייפ, פיטנס דגנים עם פרי ומיקספלקס פלוס עם פירות, כמויות השומן הרווי היו מתחת ל-5 ג'.

השורה התחתונה: עדיף על חטיף שוקולד, אבל יש לצרוך במידה מצומצמת מאוד, וצריך לשים לב למשקל של חטיף בודד (נייצ'ר ואלי - 21 גרם, אנרג'י - 21-26 גרם, פיטנס - 23.5 גרם), ולכמות הקלוריות. יש להסתפק בחטיף אחד, ולזכור שפרי תמיד יהיה טוב יותר.

קורנפלקס: המילוי מזיק

גם דגני הבוקר לילדים ולנוער הם ממתק, במיוחד הממולאים דוגמת "כריות". "אלה ממתקים שמשלים אותנו שאנחנו נותנים לילד אוכל טוב ולכן הם בעיניי המסוכנים ביותר", אומרת גילאון: "הרי אף אמא לא הייתה מתלהבת לתת לילד מקופלת לארוחת בוקר".

מה אפשר לנשנש (במידה)?

* פירות: פירות טריים, תמרים, צימוקים ופירות יבשים אורגניים.

* חלווה ביתית: מערבבים טחינה ודבש.

* שוקולד מריר: עם מוצקי קקאו רבים.

* גלידת סורבה: מפרי טבעי. אפשר גם קרטיב ביתי ממיץ טבעי מוקפא, או קנוי בלי צבעי מאכל.

* ליד הקפה: קרקרים עם ריבה, עוגיות ביתיות מקמח מלא ושמן.

* חטיף אנרגיה: כתחליף ממתק. לא כארוחה ולא כארוחת ביניים.

חטיפי אנרגיה קוקמן פחות מומלץ

תגובות

* שטראוס: "חטיפי הדגנים של אנרג'י מציעים מגוון אלטרנטיבות, כגון: חטיפים מוגבלי קלוריות (עד 100 קלוריות לחטיף) לצד חטיפי דגנים מפנקים יותר עם תחתיות שוקולד ויוגורט.רוב חטיפי אנרג'י עשירים בסיבים תזונתיים. אנו שוקדים כל העת על שיפור מתמיד של מוצרינו".

* שטראוס פריטו ליי: "החטיפים המלוחים של שטראוס מכילים ערכים מאוזנים יותר משאר החטיפים המוצעים לצרכן. בקו המוצרים של שטראוס יש מוצרים אפויים בעלי אחוז שומן נמוך יותר. במקביל, בימים אלה מובילה שטראוס פריטו ליי מהלך משמעותי להפחתת כמות הנתרן בחטיפים".

* אסם: נאוה רוזנפלד, מנהלת תחום התזונה של "אסם", מוסרת כי חטיפים הינם מוצרים הנרכשים למטרת פינוק והנאה ואינם מהווים תחליף לארוחות מסודרות ומזינות: "אחוז השומן בבמבה נובע מבוטנים, שהם המרכיב העיקרי במוצר (49%). בוטנים, באופן טבעי, עשירים בשומן טוב (שומן בלתי רווי) החשוב לתפקוד תקין של הגוף".

* יוניליוור: "תחת המותג בייגל בייגל נמצא מגוון רחב של מוצרים בעלי רמות נתרן שונות. לדוגמה, מציע המותג "בייגלה גדול גדול ללא תוספת מלח", עם רמת נתרן של 215 מ"ג ל-100 גרם מוצר. מוצרי הבייגלה של בייגל בייגל עדיפים על פני חטיפים מלוחים אחרים בזכות רמת השומן המצויה בהם, הנמוכה מ-5%. כמו כן, כל מוצרי הבייגלה של בייגל בייגל הינם ללא חומרים משמרים, כולסטרול ושומן טרנס".

לגבי דגני הבוקר "כריות" ענתה החברה: "כריות הינו מוצר שמיועד להנאה ופינוק וכך הוא מתוקשר על-ידינו. בשנים האחרונות פועלת יוניליוור להפחתה של רמות הסוכר".

לגבי חטיפי הדגנים לילדים: "סדרת חטיפי דגנים לילדים מוצעת על-ידינו כאופציה לחטיף מועדף על פני ממתקים. החטיפים מהווים מקור טוב לאנרגיה במהלך היום ובהשוואה לחטיפים מתוקים רבים - בעלי ערכים תזונתיים עדיפים כגון רמת שומן, כולסטרול וערך קלורי".

* נייצ'ר ואלי: "חטיפי הדגנים מכילים דגנים מלאים בלבד. החטיף מעולם לא רמז להיותו דיאטטי, ועם זאת, ערכיו הקלוריים ממוצעים ומספקים (עד 95 קלוריות ליחידת מוצר בסדרת חטיפי הקראנצ'י) ואחוז השומן בחטיף בודד, עומד על כ-3 גרם בממוצע".

עוד כתבות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

לאחר התקיפה הישראלית באיראן: הדולר מזנק ל-3.82 שקלים

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי מאבד כ-2.5% ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה