גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נופש בארץ עולה יותר מאשר נופש מבאירופה

גם החופשה עולה יותר: בדיקת "גלובס" מגלה כי משפחה ישראלית משלמת על מלון בבירות אירופה מחצית ממלון בת"א, אילת יקרה ב-30% מיוון, וכפר נופש בצפון עולה פי 2.5 מבהולנד

אחרי שחזרנו מצעדת המחאה על מחירי הדיור, ואחרי שהתרגזנו מכך שאנחנו משלמים יותר על מוצרי החלב, על מוצרי טואלטיקה ועל שירותי התקשורת, הנה עוד סיבה להתרגז: הישראלים משלמים על נופש בארץ הרבה יותר מדי.

אם גם אתם משפחה שרצתה לנפוש השנה בישראל (כי למה לא לפרגן לתיירות המקומית), אינכם חולמים: המחירים בארץ גבוהים בעשרות אחוזים מהמחירים בחו"ל. לא בכדי יוצא הישראלי לנפוש בשדות זרים (גם כאלה המתומחרים באירו). פשוט זול יותר שם.

"גלובס" השווה מחירי בתי-מלון בארץ ובעולם, וגילה, בין היתר, כי תל-אביב יקרה פי שניים מברצלונה. את בתי-המלון בחו"ל חיפשנו דרך אתר "פיינד הוטל", www.findhotel.com, הכולל מנוע חיפוש לדיל הזול ביותר לצד דירוג וביקורות.

חיפשנו סוף שבוע בתאריכים 18-21 לאוגוסט, למשפחה בת 4 נפשות. הדרישה: מלון 4 כוכבים עם דירוג של טוב מאוד ואילך (4 מתוך 5 לפחות) הממוקם במרכז העיר. תוצאות החיפוש הניבו במקרה הדל (ברצלונה) כ-200 בתי-מלון, ובלונדון ובפריז כ-400 בכל אחת.

כמה בתי-מלון בדירוג של 4 כוכבים יש בתל-אביב? לפי תוצאות האתר מדובר על 23 בתי-מלון העונים על דרישת החיפוש (חלק מהתוצאות היו מלון-דירות), וכשההיצע קטן, המחיר גדל. את המלון בתל-אביב חיפשנו באתר איסתא כדי לקבל מחיר לישראלי: לפי ההשוואה, מלון 4 כוכבים בתל-אביב (מלון טל) יקר פי שניים ממלון מרכזי בברצלונה.

את אתרי הנופש חיפשנו באתר הפופולרי "בוקינג", www.booking.com: זהו מנוע חיפוש הכולל סינון לפי קטגוריות. גם כאן התמקדנו בבתי-מלון בעלי דירוג של 8 לפחות (Very Good), גם אם לא היו הזולים בקטגוריה. לא "התפשרנו" על מחירים זולים או מיקומים פחות מרכזיים.

את המחירים בארץ חיפשנו באתר "איסתא" ובאתרי המלונות. התוצאה: מלון 4 כוכבים באילת יקר ב-60% ממלון בקוסטה בראווה וב-35% ממלון דומה בכרתים.

חופשה בצפון עולה פי שלושה מחופשה באיטליה

ולא רק בעיר הנופש. גם מחירי הצימרים בצפון גורמים להרמת גבה. "זו תופעה שאין לה אח ורע בעולם. איך ייתכן שמחיר של צימר בגליל מגיע למחיר של לילה במלון וולדורף אסטוריה בניו-יורק?", אומר יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל אופיר טורס.

גם כפרי הנופש הפופולריים בקרב משפחות ישראליות, זולים בחו"ל: בכפר הנופש "בלה איטליה" באגם גארדה המחיר ללילה הוא כ-530 שקל (כ-110 אירו) לדירה ל-4 נפשות, ללא ארוחת בוקר. כפר הנופש ההולנדי פוסטיליון אוטרכט עולה 130 אירו ללילה ל-4 נפשות, כולל ארוחת בוקר. המחיר בכפר הנופש רמות או בגושרים מתחיל ב-1,600 שקל (לזוג ושני ילדים) לחדר ללילה, כולל ארוחת בוקר.

"כואב לי שאני ממליץ לתייר הישראלי לנסוע לחו"ל כדי שלא לשלם את המחירים בארץ, שהם מהגבוהים בעולם, ובעיקר כשאין לכך כל הצדקה", אומר סוכן נסיעות ותיק. "יספרו לך שעלויות התפעול בארץ גבוהות, אבל אני אספר לך שהחמדנות של בתי-המלון לסחוט את המחיר המקסימלי ולנצל את הביקושים היא הסיבה למחירים הגבוהים. את חושבת שבפריז או בברצלונה כוח העבודה זול יותר? אני תוהה מה הגבול של המחירים ולאן עוד נגיע. גם תעריפי השחיטה לוועדי העובדים גורמים לך ולי לשלם יותר. הלקוח הרגיל מסבסד את ההנחה שמקבלות קבוצות מאורגנות".

ואכן, הישראלים לא מיהרו השנה להזמין נופש באילת. "עד לפני חודש המחירים באילת היו בשמיים, והחדרים נותרו מיותמים", מוסיף זפרני. "לטעמי קצת מאוחר מדי, בתי-המלון באילת יוצאים עכשיו במבצעים של לילה שלישי או רביעי חינם. מה שמעיד על מצב התפוסה בעיר".

גם אייל קשדן, מנכ"ל השטיח המעופף, סבור כי שם המשחק הוא היצע וביקוש והצרכנים צריכים להבין את עמדתם במשוואה. "אם הצרכנים יצביעו ברגליים המחירים, ירדו. לראיה - מבצעים באילת שמוצעים כבר במהלך הקיץ זה משהו שלא ראינו כבר שנים, והם תוצר ישיר של ביקושים שאינם בגדר שיא ליולי-אוגוסט, גם בגלל כמות נמוכה יחסית של תיירים מחו"ל בשל המצב הגיאו-פוליטי".

מרתיע גם תיירים מחו"ל

המחירים בחו"ל מתייחסים לתעריף לתייר, והם עשויים לרדת כשמדובר על תייר מקומי בספרד או ביוון לדוגמה, בדומה לתעריף שמשלם הישראלי בבתי-המלון בארץ, שלרוב נמוכים ביחס למחיר שמשלם תייר (לא במסגרת דיל או חבילה).

אבל כדי לצאת וליהנות מהמחיר המוזל מעבר לים יש להוסיף את רכיב הטיסה ובחלק מהמקרים גם רכב להשכרה. במקרים רבים, חבילות נופש הכוללות טיסה ורכב עשויים להתחרות במחיר של בית-מלון בלבד בארץ, אבל לא תמיד, כך שהתייר הישראלי ייצא לנפוש בישראל וישלם הרבה יותר מהתייר המקומי ביוון, בספרד ובהולנד.

גם לתייר מחו"ל המבלה בישראל החופשה בארץ נחשבת יקרה: התעריפים לתיירים יקרים יותר ועשויים להבריח תיירים ליעדים אחרים, וזאת מבלי להזכיר את המצב הביטחוני באזור (כרגע אצל המדינות השכנות למשל), המבריח בעצמו תיירים ליעדים נייטראליים.

תגובות: "בגלל המיסוי ועלויות התפעול"

* נציגי רשתות בתי-המלון לא הסכימו להתראיין (אלא במתכונת אוף-רקורד).

* התאחדות המלונות: "המחירים בהלימה ליוקר המחיה בישראל"

בהתאחדות המלונות טוענים כי מחירי המלונות הם בהלימה ליוקר המחיה בארץ: "בין השנים 2000 ל-2008, בתי-המלון הציגו הפסדים", אומרת דוברת ההתאחדות, פנינה שלו, "רק בשנתיים האחרונות המאזנים הציגו מגמה חיובית. השוואת מחירי המלונות בארץ למחירים בחו"ל היא לא הוגנת, משום שבכל רגע נתון קיימים גורמים משתנים (עסקאות קבוצתיות מול תעריף לאורח בודד). הנתונים הנכונים להשוואה הם הפדיון ללינה מול הוצאות ורווח תפעולי".

לדבריה, המדינה מתעמרת בתיירנים ולא מאפשרת לפתח כושר תחרות מול העולם. באיטליה ובאוסטריה פוחתים המסים בעונות 'יבשות' בשיעורים של 30%-50%, בארץ זה לא קיים.

יש כמה סיבות למחירים הגבוהים:

- עלויות תפעול: גבוהות ביחס למלונות באירופה ואגן הים התיכון.

- מיסוי חריג: הארנונה למלון יקרה פי 3 מגרמניה ומשוויץ. בטורקיה ובקפריסין אין ארנונה כלל.

- יוקר המחיה: גם בית-המלון משלם יותר על מוצרי מזון, חשמל ומים.

- עלויות כוח-אדם: גבוהות בשל חוקי עבודה והסכמי שכר. השכר הממוצע לשכיר במלון הוא 6,300 שקל. כמות עובדים גדולה לעומת חו"ל, וכוללת מאבטחים ומשגיחי כשרות.

- היצע נמוך: יזמים ישראלים מעדיפים להשקיע בחו"ל בשל עלויות הקמה ותפעול שהם נמוכים בהרבה מישראל.

* משרד התיירות: "נגדיל תחרות"

במשרד התיירות מדווחים על 250 מיליון שקל שהוזרמו ב-2010 כסיוע ליזמים. "הסיוע נעשה על-ידי מענקים. אלה כוללים מענקים להקמת מלונות בהתאם למפת אזורי העדיפות הלאומית בתיירות.

"בימים הקרובים יגיש שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, החלטת ממשלה, במסגרתה יתווספו הגליל התחתון, עמק בית-שאן ואילת למפת אזורי העדיפות בתיירות, וכך יתאפשר מתן מענקים גם לאזורים אלה, בגובה של עד 20% מהשקעת היזם. ב-2011 ייבנו כ-3,100 חדרי מלון בסיוע משרד התיירות.

"משרד התיירות מודע לתקורות הגבוהות בהן נושאים המלונאים ופועל מול מקבלי ההחלטות והגורמים השונים בממשלה, כדי למצוא מנגנוני סיוע למלונאים גם בתחום זה".

לילה במלון 4 כוכבים
שלוש סיבות שבגללן הישראלים נופשים בחול

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון