גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ד"ר אוסקר ברניפייה: "ילדים ואנשי עסקים לא תמיד חושבים אובייקטיבית"

ד"ר אוסקר ברניפייה - מרצה, פילוסוף וכותב ספרי פילוסופיה לילדים - אמון על כמה מהספרים היותר מפתחים שתוכלו לספק לילדים שלכם ■ בראיון ל"גלובס" הוא מסביר איך אפשר להקנות לילדים חשיבה פילוסופית, ומה משותף בין דרך החשיבה שלהם לזו של אנשי עסקים

ד"ר אוסקר ברניפייה הוא פילוסוף. הוא מאמין בפילוסופיה שימושית. בעברית יצאו כמה מספרי הפילוסופיה לילדים שלו, ביניהם "מהם החיים"; מהם טוב ורע?" ו"מהם רגשות?" שתורגמו לעברית בידי רחלה זנדבנק ויצאו בהוצאת דניאלה די-נור ובשיתוף עם בנק הפועלים ורשת אורט.

שלושת ילדיו של ברניפייה - לילה, אינדירה ואלטידור נולדו מאשתו ושותפתו לדרך, איזבל.

הם חיים בארז'נטיי, העיירה שבה חי הצייר קלוד מונה. ברניפייה, בן למשפחה צרפתית קתולית, נולד באלג'יריה אך ברח עם הוריו לצרפת, היגר איתם יחד לארה"ב, נדד לקנדה ובגיל 16 גילה את סוקרטס. "חברים שלי, כששאלו אותם מה הם רוצים להיות, ענו: טייס, רופא, זמר רוק. אני אמרתי שאני רוצה להיות סוקרטס, כשאגדל".

בקנדה סיים תואר ראשון בביולוגיה ובפילוסופיה והפך לקומוניסט פעיל. בשנות ה-80 נסע לפריז לעשות תואר שני. את הדוקטורט על "הטבע הפואטי של ההוויה" סיים ב-1992. ברגע שהפך לד"ר לפילוסופיה נטש את האוניברסיטה ואת החיים האקדמיים והשתקע בכתיבת ספרי פילוסופיה לילדים והנחיית סדנאות.

- קראתי שהעניין שלך בפילוסופיה החל כשראית את אמא שלך משקרת למורה.

"אפשר לומר זאת. כן. מאותו רגע נולדה בי התהייה. כל מה שידעתי על החיים נסדק. הבנתי, באופן שאין ממנו חזרה, שמה שאתה חושב שאתה יודע על העולם ועל בני אדם, אינו בהכרח כך. וזה כולל את מה שאתה חושב שאתה יודע על אמא שלך, שבגיל ההוא היא אלוהים בשבילך".

- מה, באמת, אתה חושב על שקרים ואמיתות?

"היפופוטמים לא משקרים וגם חתולים לא משקרים. אבל אנחנו לא היפופוטמים ולא חתולים. אנחנו בני אדם. וגם לשקרים יש מקום בתוך העולם הרגשי והמילולי שלנו. אין להם משמעות רעה או טובה, לשקרים. לפעמים שקרים מגינים עלינו מכאב גדול. ובכלל, כל דבר לגופו".

ונפתח בשאלה קיומית

יותר מהכול, ברניפייה מבקש לייצר חשיבה. ספרי הילדים שלו משרתים את תפיסת עולמו הדוגלת בפילוסופיה מעשית. כל ספריו נפתחים בשאלה קיומית המודפסת באותיות ענק ("למה אנחנו חיים? למה אנחנו מתים?") ואז מגיעות התשובות שנתנו ילדים עד גיל 12. בכל ספר שש שאלות מרכזיות ולכל שאלה יש כמה וכמה תשובות. המסר הוא: היו ביקורתיים. ספקנים. חישבו. חישבו היטב. "המחשבה היא דרך שאין לה סוף...ושאלה יכולה להקסים אותנו סתם כך, בזכות עצמה, רק מהיותה שאלה יפה, או משום שהיא מציגה בעיה יפה שיש בה ערך ומשמעות", כפי שכותב להם הסופר בתחילת הספר.

בהמשך מציע הפילוסוף לקוראיו הצעירים לעסוק במשמעות החיים. על השאלה "למה אנחנו חיים?" ילדים ענו: "כדי לעבוד"; "כדי ליהנות מהחיים"; וגם "כדי להוליד ילדים" ("כן אבל...האם אנשים מולידים ילד למען עצמם או למען הילד? האם יהיו בנו פחות חיים אם לא נעניק חיים?") ברניפייה אינו מרפה מהם.

- אתה הראשון שכתב ספרי פילוסופיה לילדים?

"לא. היה אמריקאי אחד, שקדם לי. הוא כתב ספרי לימוד פילוסופיים לילדים. אבל אני כתבתי את הספרים שמיועדים לכל אחד. להורים במיוחד, לא רק לילדים, ואני יותר מפורסם ממנו. אבל הוא היה ראשון".

- מה למדת מהמפגשים שלך עם מורים בארצות שונות?

"יש מורים שרוצים יותר להפעיל את המחשבה אצל התלמידים, ויש כאלה שמרגישים שהם מחזיקים את התשובות, והתלמידים רק צריכים לקבל אותן מהם. מורה אחת לימדה את הכיתה את המשפט הזה: 'אני לא מאמינה עד שאני מכירה את האיש'. אבל במקומות אחרים, כמו בבריטניה או הולנד, דווקא יש מי שסומך עליך עד שאתה עושה משהו שמערער את הביטחון. זאת אומרת, אני סומך על מישהו, עד שנותנים לי סיבה שלא לסמוך עליו. זה לא תנאי מוקדם, לא לסמוך על אנשים אחרים. בישראל החשדנות עצומה. וגם הפחד".

- אתה עובד גם עם אנשי עסקים.

"כן. הרבה. אני טוען שזה חיוני מאוד לפתח דיונים ושיחות. אני כותב ספרים ומלמד ועושה עבודה פילוסופית עם מועצות מנהלים ותמיד נתקל באנשי עסקים חשדנים ששואלים 'מה ייצא לנו מזה'. הם רגילים שיוצא להם משהו מיידי מכל מפגש. אבל בהולנד ובבריטניה התחילו ללמוד וללמד פילוסופיה את המנהלים שלהם, כדי להצליח לעבוד טוב יותר יחד. פילוסופיה במאה ה-21 היא כלי חשוב, בעסקים, בפוליטיקה ואפילו בכדורגל".

- מה משותף לילדים ולאנשי עסקים לדעתך?

"גם אלה וגם אלה לא תמיד חושבים בצורה אובייקטיבית, נקייה, מחוץ למערכת הרגשית שלהם. זו דרך לימוד, לשלוט ברגשות שלך. זה אימון. כמו לאכול טוב. כמו לשמור על היגיינה. אני לא נגד רגשות בכלל, אבל יש זמן לכל דבר. אנחנו מבקשים מאנשים להניח בצד את רגשותיהם, לפעמים, ולהיות מסוגלים ליהנות מהעונג שבמחשבה. העונג האינטלקטואלי.

מורה אחת אמרה לי פה: 'אז אתה לא אנושי, אם אתה לא מרגיש, אם אתה מפריד בין שכל לבין רגש', ואני אומר: 'מתמטיקאי לא מתעניין ברגשות שלו לגבי הצלעות של המשולש'".

- מה מאפיין את ישראל, לעומת מדינות אחרות?

"בישראל מצאתי משהו מיוחד. הילדים מפתיעים במיוחד, בכל קבוצה יש איזה גאון שמצליח להדהים אותי במחשבה מיוחדת. הילדים כאן חכמים מאוד, אבל עצבניים נורא. במקומות אחרים הם יהיו הרבה יותר בטוחים בעצמם, למרות שהם פחות מבריקים".

- יש הבדל בין נשים וגברים?

"לנשים יש יותר בעיה להיראות לא מושלמות. גברים יכולים להיות רשלניים בתחומים רבים, אבל נשים שואפות לשלמות. אנחנו תקועים בין האלוהות המושלמת לבין החיות שלא חושבות בכלל. זה מה ששילר אמר. הקיום האנושי הוא הבעיה והקיום הנשי הוא מסובך עוד יותר".

- אתה נודד בלי הפסקה בעולם. אתה גם לומד כל הזמן?

"כל הזמן. הבנתי, למשל, שכוח הוא בסך הכול שאלה של פרופורציה. אתה יכול להיות נשיא באמריקה גם אם אתה אומר דברים מאוד מטופשים. בצרפת אתה חייב להיראות ולהיות חכם אחרת, אתה מחוסל. בסקנדינביה אתה צריך להיות אדם טוב. להראות את המאמץ שלך. באנגליה הכי חשוב זה האיפוק. הנימוס. ההגינות. המשחק ההוגן הוא הדבר החשוב להם ביותר, גם בכדורגל וגם במשחק הפוליטי. בישראל זה לא מובן, בכלל, העניין הזה של הגינות ואיפוק. אצלכם התפיסה המרכזית היא שאתה צריך להיות ראשון, ולא משנה מה תעשה בשביל זה".

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"