גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: סובארו פורסטר 2011 - נחבא אל הכלים

במחיר בו הוא מוצע, סובארו פורסטר 2011 לא צפוי לאיים על הקוריאנים ששולטים כיום בפלח ה"רך" ■ למי שמחפש כלי רב-תכליתי ומוכן להשלים עם עיצוב ושם מותג צנוע

מי שיציץ באלבומי התמונות המשפחתיים משנות ה-70 וה-80 ימצא שם, קרוב לוודאי, לפחות תמונה אחת של סובארו. בשנים ההם סובארו הייתה הדבר הקרוב ביותר להגדרה "מכונית ההמונים של ישראל". רכשו אותה חילונים, חרדים, זוגות מבוגרים, משפחות צעירות, סטודנטים - ומי-לא. סובארו סיפקה לעם את הדרישות הבסיסיות של אותה תקופה - אמינות מוחלטת ושמירת ערך נוסח תכנית חיסכון - והקהל גילה בתמורה נכונות להתפשר על אבזור, פינוקים וביצועים.

אלא שמאז השתנו דברים רבים. המותגים היפנים נכנסו לארץ ולאחריהם הקוריאנים. הקהל המקומי הפך להיות מתוחכם, מפונק ומודע לשמות מותג, ו"העממיות" המיוחסת לסובארו הפכה להיות חיסרון. היצרן היפני קשה העורף, מצדו, הקפיד לשמור על עצמאות הנדסית ועל גאווה בעולם שנשלט על-ידי ענקים ממוזגים, ושיגר לשוק מוצרים חדשים בקצב איטי עם מפרטים נטולי זוהר.

סובארו-ישראל יצאה למסע ארוך ומפרך של חיפוש זהות, שטרם הסתיים: היא ניסתה למצב את עצמה כחברה ששואבת את מקורותיה מהספורט המוטורי, אבל הצליחה לקדם את מכירותיה רק בנישה זעירה של השוק; היא ניסתה להדגיש את החיסכון והאמינות כרכב ציים, אך כשלה במבחן ההנחות; לבסוף היא מצאה סוג של נירוונה בפלח של רכבי הפנאי-שטח האופנתיים.

נקי ממטרדים חזותיים

אחד הנציגים הבולטים שלה בפלח זה הוא פורסטר, שעבר השנה מתיחת פנים ושדרוג הנדסי שכלל התקנת מנוע "בוקסר" מדור חדש, הראשון שהשיקה החברה ב-21 השנה האחרונות. רוב היצרנים היו מנצלים שדרוג הנדסי בדגם אסטרטגי למתיחת פנים יסודית וריענון אופנתי, אך סובארו העקשנית בשלה: רק המינימום ההכרחי. כתוצאה רק "סובארולוגים מומחים" יצליחו לזהות את ההבדלים בין המודל היוצא לנכנס, שכוללים פגושים חדשים, עדכונים קלים בפנסים ובמכסה המנוע, ועוד כמה פריטים קוסמטיים מינוריים.

בצבעים הנכונים (שחור, למשל) ועם חישוקים רחבים, הכלי עדיין מצליח להיראות נאה ואלגנטי, אך הוא מתאים בעיקר למי שאינו רוצה למשוך תשומת לב יתרה ברחוב.

גם עיצוב הפנים בדגם הרגיל אינו מיועד למי שרוצה להרשים את אורחיו. סביבת הנהג נקייה ממטרדים חזותיים (או "עיצוב מתוחכם", כפי שנוהגים לכנות זאת יצרנים אחרים), והנדסת האנוש ברורה, הגיונית ובעיקר תפקודית: אחרי מפגש היכרות ראשוני של דקה עם הרכב יכול גם נהג טירון לנהוג בו במשך שנים. אין אורות ניאון כחלחלים, אין דיפוני מתכת נוצצים, ומסך ה-LCD של מערכת המולטימדיה צנוע להפליא.

מפתני הכניסה ממוקמים בגובה אידיאלי לכניסה וליציאה והסובלים מהיעדר גמישות כמעט אינם צריכים להתכופף. גם גובה הנהג מעל הכביש מתאים מאוד לסובלים מחרדת SUV: הוא גבוה ונוסך ביטחון יותר מאשר ברכב פרטי, אך בהחלט אינו מנתק את הנהג מהנעשה בכביש. מרחב הפנים מתקבל על הדעת, אם כי מרווח הרגליים מאחור אינו טוב מזה של משפחתית ממוצעת. תא המטען רחב ומתוכנן היטב לנשיאת חפצים ארוכים. חובבי הגלשנים והאופניים לא יצטרכו להפקיר את רכושם היקר לחסדי הסביבה.

אינפו: סובארו פורסטר 2011

כישרון ספיגה

גולת הכותרת של החידוש שעבר פורסטר היא מנוע 2 הליטר החדש שלו, שהוצג בראשונה ב-2010. השקת גרסת מנוע חדשה הייתה מקבלת אצל רוב יצרני הרכב שתי שורות בהודעה לעיתונות, אבל בסובארו - ששומרת מזה עשרות שנים על נאמנות לתצורת מנועי ה"בוקסר" שלה - זה היה אירוע מרגש, שנתן את האות לחגיגה תקשורתית שנמשכה חודשים.

הבעיה היא שסובארו, כהרגלה, מדברת בשפה שגורמת ריגוש בעיקר למהנדסים יפניים. המנוע החדש הוא אכן הישג הנדסי מורכב להפליא, שמצליח לקחת תצורת-מנוע ארכאית שרוב היצרנים נטשו מזמן ולעדכן אותה לעמידה בדרישות הסביבתיות המחמירות של 2011. אלא שמי שלא מדבר בשפה טכנית ולא בוחן מקרוב תרשימים של קרבי מנוע - כלומר, כל הלקוחות הטיפוסיים - יתקשה מאוד לזהות ממקום מושבו על מה כל הרעש.

הספק המנוע נותר כמעט ללא שינוי והוא עומד כעת על 150 כ"ס. גם המומנט השתפר במעט והמנוע סוחב כעת בצורה חלקה יותר בסיבובי מנוע נמוכים. אך בסך הכול ההרגשה דומה: גרגור מנוע נעים, שאופייני למנועי בוקסר, וביצועים רגועים עד מתונים - אפס ל-100 קמ"ש בכ-12.3 שניות, למשל. היינו שמחים לקבל עם המנוע החדש גם תיבה אוטומטית עדכנית, אולם זו תופיע רק בהמשך בדמות תיבה רציפה (CVT) ספורטיבית. בינתיים משודך המנוע החדש לתיבה אמינה אך מיושנת בת 4 מהירויות, שלא מחמיאה לו במיוחד.

על הכביש, פורסטר היה ונותר אחד הכלים הנוחים ביותר בפלח שלו. הוא סופג בכישרון רב מהמורות גדולות וקטנות, איטיות ומהירות, והוא מצוין לנסיעות ארוכות טווח. מערכת ההנעה הכפולה מעניקה לרכב יציבות כיוונית טובה בנסיעות מהירות, וקרוב לוודאי שהיא גם תשפר משמעותית את הבטיחות הדינמית של הכלי בימי הגשם הבודדים שפוקדים את המדינה השחונה שלנו. ההיגוי, לעומת זאת, עדיין קל מאוד ולא מספיק מדויק לטעמנו.

ברוב הכלים בפלח זה היינו פוטרים את פרק השטח ב"מיועד למדרכות ולדרכי עפר", אבל לפורסטר יש יכולת שטח חבויה שעשויה להפתיע. יש לו מרווח גחון של 22 ס"מ - כמה ס"מ יותר מהממוצע בפלח ה"רך" - גחון מתוכנן היטב, ומערכת הנעה כפולה חכמה. הוא עדיין דורש נהיגה זהירה בשטח, אבל יכול לקחת את נוסעיו אל פינות טבע קשות-נגישות, הרחק מההמונים המצוידים ביונדאי ix35.

מחיר פורסטר 2 הליטר מתחיל בכ-180 אלף שקל לדגם עם אבזור תקני, ומגיע עד כ-200 אלף שקל לדגם מפואר ומאובזר ביסודיות (עור, גג זכוכית וכו'). במחירים הללו הוא לא צפוי לאיים על הקוריאנים, ששולטים כיום בפלח זה ללא עוררין, וגם לא לגזול לקוחות מהמותגים ה"אופנתיים", שחביבים על (נשות) העשירון העליון. אבל למי שמוכן להשלים עם עיצוב (ושם מותג) נחבא על הכלים, ומחפש כלי "רך" רב-תכליתי עם יכולות שטח חבויות, שלא באות על חשבון נוחות, פורסטר 2011 יכול להתאים לו כמו כפפה ליד.

מתחרות

כמה מתחרות בפלח הצפוף:

סוזוקי גראנד-ויטארה


סוזוקי מציעה בטווח המחיר של 184-196 אלף את גראנד-ויטארה הוותיק, עם מנוע 2.4 ליטר בנזין בהספק 169 כ"ס. למרות גילו המתקדם הוא עדיין מצליח להיראות אופנתי-קשוח. זהו אחד הכלים הבודדים בפלח ה"רך" שיכולים להתחרות בפורסטר בכל הנוגע ליכולות השטח, בזכות שלדה קשוחה, מרווח גחון ראוי והילוך כוח

סקודה יטי TDI


ב-173-183 אלף שקל מציעה סקודה את גרסת ההנעה הכפולה של "יטי", עם מנוע 2 ליטר דיזל. הכלי קצר משמעותית מפורסטר, אך רוחבו וגובהו דומים וגם בסיס הגלגלים שלו קצר רק במעט. הוא מציע שלל פריטים קוסמטיים מפלח SUV ומנוע חסכוני בהספק 140 כ"ס עם שפע של מומנט (32 קג"מ). מרווח הגחון (18 ס"מ) מספיק לדילוג על מכשולים עירוניים, אך הכלי יעיל בעיקר לשטחים קלים: בוץ, שלג וכדומה

קיה ספורטאג'


ב-184 אלף שקל מציעה קיה את גרסת 2 הליטר בנזין של הספורטאג', שהיא הגרסה היחידה עם הנעה כפולה. יש לה מראה מתוחכם, גובה של כביש-שטח "אמיתי" ותא נוסעים מודרני, מרווח ומאובזר היטב. המנוע בהספק 163 כ"ס משודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. גרסת 2 הליטר בנזין 4X4 של התאומה-מתחרה יונדאי ix35 עולה כ-170-187 אלף שקל בהתאם לאבזור. שניהם טובים לנסיעת שטח קלה בלבד

עוד כתבות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

טנקים בקריית שמונה / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf

חשד לחדירת כטב"ם בקריית שמונה והסביבה; 3 נפילות בשטחים פתוחים ליד ערב אל-עראמשה

בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה