גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התשמע קולי? לא אם הוא בעברית

טכנולוגיות הזיהוי הקולי באופן מסחרי ושווה לכל נפש, הולכות ומשתכללות * "סירי" ששולבה באייפון החדש, מרשימה במיוחד ומאפשרת שליטה כמעט מלאה במכשיר רק באמצעות דיבור * אך בינתיים - וגם בעתיד הנראה לעין - לא יהיו טכנולוגיות כאלה בעברית

אנחנו רגילים לראות בטלפון הסלולרי ובמכשירים אלקטרוניים בכלל, כמשהו פונקציונלי. רוצים לראות טלוויזיה? פותחים אותה; רוצים להתקשר לחברים? מחייגים אליהם בטלפון.

רוב הדברים מבוצעים באמצעות פעולות ידניות, רק מיעוט מהפקודות מתאפשרות באמצעות טכנולוגיות זיהוי דיבור. בבתים חכמים, למשל, אפשר באמצעות דיבור להפעיל מכשירים שונים, אבל זה רק הקצה העליון של הלקוחות ולא משהו המוני לעת עתה.

אבל האם הסלולרי, שגם כך כמעט כל החיים שלנו נמצאים בו - אנשי קשר, אימיילים, גלישה לאינטרנט, תמונות ויכולת תקשור עם אחרים - יהפוך לעוזר אישי שלנו? והאם הכרחי לנו לשאול את המכשיר: "האם צפוי לרדת גשם היום" - ולקבל ממנו תשובה קולית?

טכנולוגיית זיהוי הדיבור נמצאת במחשבים ובטלפונים סלולריים כבר שנים רבות, אולם רק באחרונה היא עברה קפיצת דרך משמעותית בבשלות שלה וביכולת שלה להפוך להמונית במחיר שווה לכל נפש, כאשר אפל השיקה את השירות Siri (סירי) באייפון 4S.

יכולת זו פותחה בחברה הנושאת את השם סירי, שאפל רכשה לפני כשנה. "מה השעה כעת בפריז", תשאלו את המכשיר והוא יענה: "20:10". הטכנולוגיה מאפשרת לבצע כמעט כל פעולה באייפון רק באמצעות פקודות קוליות, כולל התקשרות, גלישה באינטרנט, קביעת תזכורות או שליחת סמסים.

הדבר המרשים ביותר הוא שהנוסח לביצוע הפעולות, לא צריך להיות קבוע מראש. סירי מזהה גם את הכוונה בניסוח חופשי. התוכנה גם לומדת את העדפות המשתמש - כך, אם היא למדה את שם בת הזוג של המשתמש משליחת הודעת טקסט או פעולה אחרת, ניתן יהיה לבקש מסירי גם לקבוע פגישה ביומן ביום שישי בצהריים עם בת הזוג.

גם אם אפל ספגה ביקורת בעת ההשקה של סירי באייפון S4, שכן השוק כולו ציפה לאייפון 5 חדש ומהפכני, אי אפשר להפחית בערכה של התוכנה. זו מהפכה של ממש בעולם הזיהוי הקולי. סירי אפילו מצליחה לזהות משפטים מורכבים באנגלית במבטא ישראלי גם במקומות רועשים (את המבטא הסקוטי באנגלית היא כבר מתקשה לזהות) והיא עובדת בשפות אנגלית, צרפתית וגרמנית.

בעוד שסירי נחשבת למערכת הזיהוי הקולי הכי מתקדמת, לפחות בפרסום שלה, אפל היא היחידה שמציעה אותה על האייפון 4S ומשתמשים של אנדרואיד צריכים להסתפק בתחליפים. חברת הפיתוח Applidium פרצה את סירי ולטענתה ניתן להשתמש בפרוטוקול, להטעמת סירי באפליקציות אנדרואיד. השלב הבא כנראה יהיה בהטמעת סירי או גרסאות אחרות בטאבלטים ובשלב מאוחר יותר, אפל אולי תכניס אותה למחשבי המק או לטלוויזיה שהיא כנראה עובדת אליה. מה שאומר, שבטווח הרחוק שימושים קוליים חכמים יהיו בדסקטופים ובמוצרים אחרים שבהם אנשים משתמשים בחיי היומיום.

סירי, הטכנולוגיה המתקדמת ביותר בסמארטפונים מבחינה מסחרית, לא עובדת בעברית, ובכלל, קשה למצוא היום בשוק יכולות זיהוי טובות בעברית. אחד הניסיונות הראשונים היו כבר לפני שבע שנים, כאשר הושק בישראל הטלפון הקבוע לרכב ספיריט של חברת מוטורולה. הטלפון, שאף יוצר ופותח בישראל, הציע אופציה לחיוג מספרי טלפון בקול אנושי, מבלי שהיה צריך ללמד אותו מראש - כלומר, להקליד כל ספרה על-ידי בעל המכשיר. טכנולוגיה זו עבדה באותה תקופה בצורה טובה, אבל היה לה חיסרון משמעותי, שכן מאגר המילים שלה היה מצומצם בעיקר לספרות ולא אפשר דיבור חופשי.

קולי צריך להיות פשוט

"טכנולוגיית זיהוי הדיבור תלויה בשפה", אומר פרופ' עמי מויאל, ראש המרכז לעיבוד שפה וראש מחלקת הנדסת חשמל במכללת אפקה. "בכל פעם שחברה רוצה להציע פתרון מלא לשפה חדשה, עליה לאסוף 1,000 דוברים ולאמן את המערכת.

"זהו תהליך שלוקח זמן ועולה כסף, ולכן חברות מתחילות עם שפות פופולריות. העברית, מטבע הדברים, נכנסת לתמונה אחרי זמן רב או שלא נכנסת בכלל".

מויאל מציין כי באפקה עובדים בימים אלה על אימון של מנוע בשפה העברית, כדי שאפשר יהיה להעמיד אותו לרשות הקהילה המחקרית והתעשייתית בישראל, כאשר הם מחפשים מימון לפעילות בשפה העברית.

הצלחת טכנולוגיית הזיהוי הקולי אצל המשתמש הסופי מתבטאת בפשטות. אם הצרכן צריך ללמד את המכשיר את המילים שהוא רוצה להגיד, הוא כנראה לא יעשה זאת. ואולם, מה שיותר חשוב מתהליך הלימוד הוא אחוזי ההצלחה בדיבור אל המכשיר וזיהוי המילה.

התוכנה במכשירים צריכה לדעת לזהות את דיבור המשתמש במבטאים שונים ובצורות הגייה שונות של אנשים. בספיריט, מאגר המילים התבטא בעיקר בספרות ולכן היה יותר קל לבצע את הפעולה הזו אבל ברגע שצריך ללמד את המכשיר מילים רבות יותר ומשפטים, מדובר כבר ביכולת מאתגרת יותר.

דוגמה נוספת ומוכרת לזיהוי קולי בעברית קיימת דווקא במכשירים המבוססים על מערכת ההפעלה סימביאן של נוקיה, שנחשבים לפחות מוצלחים מהאייפון או מהדגמים המבוססים על מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד.

סימביאן יודעת להקריא - גם אם במבטא אמריקני כבד - מילים בעברית, כמו שמות אנשי קשר או קטגוריות שונות במכשיר. הדבר מיושם גם כזיהוי שיחה, כאשר אדם מתקשר ואז הטלפון מקריא את שמו. הבעיה: קשה לעיתים קרובות להבין מה הוא אומר.

הזיהוי הקולי מאפשר לעבוד גם בצורה הפוכה: המשתמש יכול להגיד את שמו של האדם שאליו הוא רוצה להתקשר או פונקציה שאותה הוא רוצה להפעיל במכשיר - כמו נגן מוזיקה - ולבצע את הפעולה בקולו. בחלק מהמקרים הדבר עובד בצורה טובה, אך בשאר המקרים - ממש לא.

גוגל לא תישאר מאחור

פונקציית ההפעלה הקולית המתקדמת עובדת לא רק באייפון - גם גוגל מקדמת את הנושא באופן עקבי, והיום מכשירי אנדרואיד מסוגלים לבצע חיפוש קולי ישירות מהאפליקציה הפנימית שלהם.

במטרה להראות כי הטכנולוגיה הקולית של גוגל בשלה לשימוש, היא העלתה ליו-טיוב סרטונים שבהם עובדי החברה מבצעים חיפושים קוליים, למשל, באמצע המדבר או במהלך צלילה. הקליפים אינם מציגים טכנולוגיה חדשה, רק את היתכנות הטכנולוגיה.

גוגל מאפשרת הכתבת הודעות טקסט, מיילים והפעלה קולית של תוכנת הניווט ואפילו חיפוש שירים באמצעות קול.

גם בגוגל, בדומה לאפל, השירות לא עובד בעברית, אלא רק באנגלית. גם למיקרוסופט יש מערכת דומה לזו שבמכשירי אנדרואיד, רק במכשירי הווינדוס-פון שלה.

כך שמי שראה את הדו-שיח שאפשר לנהל עם סירי (כמו: "מה משמעות החיים", והיא עונה: "להיות נחמד לאנשים, לא להשמין ולחיות בהרמוניה") או את השירותים שגוגל מציעה, וקיווה שהם יגיעו לישראל - ימשיך לחכות אולי אפילו שנים.

"אנחנו מקווים להרחיב את החיפוש ואת שירותי ההפעלה לשפות נוספות ככל האפשר, כולל עברית, אבל אין לנו משהו קונקרטי להכריז עליו עכשיו", מציינים בחברת גוגל.

הפיתוח של תחום הזיהוי הקולי החל כבר לפני 40 שנה, אבל התפתח בעיקר בשנים האחרונות. "היום אנחנו יכולים לראות את זיהוי הדיבור במרכזי שירות טלפוניים, שם הוא מחליף את המענה האנושי, וגם בתחום הרפואי בארה"ב כאשר רופאים מכתיבים למערכת שלהם נתונים בזמן שהם מבצעים בדיקה לחולה", אומר מויאל.

ומה הלאה? "ברגע שאנשים יתחילו להשתמש בזיהוי דיבור במכשירים, הדבר יגרום לחדירה מואצת", סבור מויאל. בזיהוי הדיבור הוא רואה עוד שלב במהפכת התקשורת שלנו מול מכונות. "זה התחיל בטקסט, המשיך במסכי מגע, ועכשיו הגיע לזיהוי דיבור. השלב הבא יהיה בהחדרה משמעותית יותר של זיהוי התנועה".

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי