גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נא להכיר: המותגים הסיניים שנמצאים בדרך לזירה הבינל'

המותגים הסיניים מנסים לפרוץ את תדמית האיכות הגרועה והזולה ■ רבים מהם כבר יכולים להתחרות עם מותגים מערביים מוכרים ולתפוס מקום בסל הקניות שלנו

המותגים הסיניים הופכים בהדרגה משמות אנונימיים למתחרים רציניים בזירה הגלובלית. עם שוק עצום בסין, כיסים עמוקים ותמיכה ממשלתית, החברות הסיניות לא מסתפקות בשוק המקומי ויוצאות לזירה הגלובלית.

מי הן החברות הסיניות שצפויות לחדור לחיי הלקוחות המערביים בקרוב? איך יכולות חברות ישראליות להתמודד בתחרות הקשה הצפויה מולן בזירה הגלובלית? איך מתמודדים עם האיום מצד המתחרים הסינים?

מסקר שערכה לשכת המסחר האירופית בסין עולה כי רמת החשיפה של הציבור למותגים הסיניים עלתה משמעותית במהלך השנתיים האחרונות - כך דיווחו 44% מהמשתתפים בסקר. כמעט 40% מהנשאלים סיפרו כי החברות הסיניות המתחרות השתפרו בתחומי הפיתוח, העיצוב וטכנולוגיית המוצר; ולמעלה ממחצית מהנשאלים, שהם מנכ"לים של חברות אירופאיות מובילות הפעילות בסין, סבורים כי המותגים הסינים יוסיפו להתחזק גם בשנתיים הבאות.

חברות כמו Huawei , Haier ו-Zoomlion נחשבות למובילות המגמה. ענקית התקשורת חוואווי (Huawei) היא חברה שצמחה במהירות, והפכה ממתחרה אנונימית לאיום על השחקנים הגדולים בתעשיית הטלקום ותשתיות התקשורת העולמית.

בעזרת אסטרטגיה נכונה ודחיפה גדולה מצד ממשלת סין, פעילה כיום הענקית הסינית ב-140 מדינות ושולטת בכ-20% מנתח השוק הגלובלי. החברה נוגסת באופן עקבי ומתמיד בנתחי שוק בשווקים שונים בעולם, על חשבון המתחרות העולמיות הגדולות, כמו סיסקו, נוקיה סימנס, אלקטל ואריקסון, וגם רד תקשורת הישראלית.

סין היא כיום ביתם של כמה מהמותגים הגדולים בעולם, על חלקם לא שמענו עדיין, אבל אצל הסינים הדברים משתנים מהר, וחברה שהייתה אנונימית למערב עשויה להפוך בתוך זמן קצר לחברה מצליחה וכובשת שווקים בזירה הגלובלית.

הדירוג השנתי של 100 המותגים המובילים בעולם מטעם Millward Brown כלל בשנת 2011 רשימה מרשימה אך לא מפתיעה של 12 מותגים סינים, וכמחצית מ-11 המותגים החדשים שנכנסו לרשימה השנה מגיעים מסין.

הנה סקירה של כמה מהמותגים המובילים בסין שבקרוב עתידים להכות גלים גם בשוק העולמי.

Tsingtao

אחד מיצרני הבירה הוותיקים בסין. החברה נוסדה בשנגחאי ב-1903 על-ידי סוחרים גרמנים ובריטים. החברה הייתה אחד הספונסרים של אולימפיאדת בייג'ינג ב-2008.

מדוע כדאי לעקוב אחר Tsingtao? בעיקר מפני שגולדמן זאקס סומכים עליה, ואנליסטים רבים מדרגים את מניות החברה כמובילות וכדאיות. Tsingtao נכנסה לראשונה לשוק האמריקני בשנת 1972 עם Tsingtao Lager, שהפכה לבירה הסינית הנמכרת ביותר בארה"ב ולמוצר הצרכני הנמכר ביותר מהערים הפנימיות של סין (לא כולל ערי החוף). רבים מאמינים כי המותג הזה יתחרה בעתיד גם ב-Bud Light ו-Keystone.

* 5.8 מיליון דולר (כ-37 מיליארד יואן): שווי המותג של החברה, שהופך אותה למותג הבירה המוביל בסין, בין 500 המותגים המובילים בעולם.

* מעל 3 מיליארד דולר הכנסות ב-2010.

MetersBonwe

מותג בגדי הנוחות והספורט הגדול בסין, ממוקם כעת במקום העשירי במדד מותגי הבגדים הרווחיים בעולם. ההישג מרשים כפליים מכיוון שהוא הושג כמעט ללא התרחבות לשוק הבינלאומי.

MetersBonwe, שפתחה את חנותה הראשונה בוונז'ו (Wenzhou) בשנת 1925, פונה לגברים ונשים בטווח הגילאים 18-25 ומבססת את זהות המותג שלה על הסלוגן "תהיה שונה".

מותג האופנה MetersBonwe צפוי להתחרות ברצינות מול מותגים כמו נייקי, הן בשוק המקומי והן בשוק הבינלאומי והוא מהווה דוגמה אופיינית לסוג חדש של חברה סינית, המשלבת שפע של כישרון, ידע, חדשנות ואמביציה.

* כ-59.3 מיליון דולר (376 מיליון יואן): הרווח הנקי של החברה במחצית הראשונה של 2011.

Suning Apliance

החברה נוסדה ב-1990 והיא המובילה בסין בתחום ה-C3 (מכשירי חשמל ביתיים, מחשבים ומוצרי תקשורת). Suning היא אחת מ-15 תאגידי הענק הנתמכים באופן מאסיבי על-ידי משרד המסחר והתעשייה הסיני. Suning, שמנסה להיות ה"בסט ביי" של סין, מקבלת דחיפה אדירה מסובסידיות ממשלתיות.

החברה מתכננת להגדיל את נקודות המכירה שלה בערים שבמעגל השני והשלישי, וכן להתמקד בצמיחה אורגנית, במקום להשקיע ברכישות - עמדה לא שגרתית עבור רשת מוצרי החשמל הגדולה ביותר בסין על-פי שווי שוק.

בינתיים, Suning הודפת תחרות מצד בסט ביי, וולמארט, קארפור וקמעונאים אחרים בשוק המקומי בסין, וזה עניין של זמן לא רב עד שתנסה לחדור לשוק האמריקני עם מחיריה התחרותיים.

* 7.1 מיליארד דולר: שווי מותג ב-2010.

* 941%: הגידול המצטבר בהכנסות מאז דצמבר 2006.

JNBY

מותג האופנה JNBY העדכני נוסד בעיר האנגז'ו בשנת 1994 וצמח לרשת המונה יותר מ-500 חנויות. כיום מרבית החנויות נמצאות בסין, מלבד חנות הדגל שנפתחה בניו-יורק (סוהו) וחנויות נוספות המבשרות על הפריצה הקרובה - בקנדה ובסינגפור.

שם המותג מורכב מראשי תיבות של הסלוגן "פשוט ובטבעיות תהיה אתה עצמך" ("Just Naturally Be Yourself"). לאחר שבתחילת דרכה התמקדה בעיקר בסגנון עיצוב יפני, באחרונה הרחיבה את הקולקציה ופרסמה קטלוג שלם ומקיף של בגדי נשים, בגדי גברים ובגדי ילדים.

Li-Ning

אחד המותגים המפורסמים בסין לציוד ספורט ופנאי, מתמחה בעיקר בהנעלה, ציוד ואקססוריז לספורט ופנאי. המותג נוסד על-ידי לי נינג, "נסיך ההתעמלות" של סין, שזכה בשלוש מדליות זהב אולימפיות. בזכות אולימפיאדת בייג'ין קיבל לי נינג תנופת שיווק עצומה, ומאז החל להתמקד במיתוג בשווקים מחוץ לסין, עם דגש על ארה"ב.

חנות ראשונה נפתחה בפורטלנד, אורגון. החברה אימצה רעיונות רבים ממתחריה המערביים, אולם כעת היא שוקדת על בניית תדמית משלה. באחרונה החלה הקבוצה במאמצי חדירה לאירופה במסגרת עסקה ארוכת-טווח עם חברת L-Fashion הפינית.

המגזין "Advertising Age" מסמן את המותג לי-נינג כבא בתור לכבוש את שווקי המערב.

* 340 מיליון דולר: רווח נקי ב-2010.

Herborist

בשנת 2005 נמכר מותג היופי Herborist בחנויות כלבו ברחבי סין בהיקף של 100 מיליון אירו. לאור ההצלחה, ובעזרת סוכנות עיצוב צרפתית, עברה החברה מתיחת פנים והקימה רשת חנויות בוטיק. כיום היא מפעילה 1,000 חנויות ספא באזור שנגחאי, ומחזור המכירות שלה עולה על מיליארד אירו.

Jahwa Shanghai, בעלי המותג, השיקו באחרונה גם את Vive Shanghai, מותג יופי יוקרתי המיועד להתחרות עם ענקים אירופיים כמו שאנל.

* 490 מיליון דולר: הכנסות ב-2010.

Chunghwa

Chunghwa הוא מותג סיגריות המיוצר על-ידי חברה בבעלות המדינה - Shanghai Tobacco Group . החברה מצליחה לשמור, שנה אחר שנה, על הכנסה שנתית ומחזור מכירות גבוהים ויציבים, ומדורגת במקום הראשון כמותג הסיגריות הרווחי ביותר במדד Hurun הסיני.

למרות שהיקף מכירות הטבק בשווקים גדולים כמו ארה"ב נמצא בירידה מתמדת, בסין משגשג שוק הסיגריות הגדול בעולם - בהפרש ניכר מכל מדינה אחרת.

* 9.8 מיליארד דולר: שווי המותג ב-2010.

Wahaha

מותג המזון Wahaha שייך ליצרן המשקאות הגדול ביותר בסין. בין מוצרי החברה מים בבקבוקים, מיצי פירות, משקאות תה וחלב, נודלס, גרעיני חמניות ועוד.

המותג מזוהה באופן מובהק עם התרבות הסינית ומבדל את עצמו ממותגי משקאות גלובליים כמו קוקה-קולה ופפסיקו. אבל אם יחליט בעתיד לצאת לתחרות חזיתית, הוא יכה גלים.

* 4.4 מיליארד דולר: שווי המותג ב-2010.

איך לייצר יתרון בסין?

הלקוחות במערב מתייחסים בדרך-כלל בחשדנות למותג לא מוכר מתוצרת סין, בעיקר במה שקשור לאיכותו ואמינותו, אך לגבי רוב המוצרים הסיניים של החברות הגדולות הדאגה הזו מיותרת, כיוון שאיכות המוצרים הסיניים עולה פלאים ומשתווה במהירות לזו המערבית. עם זאת, המחיר עדיין תחרותי לעומת המתחרים.

אז איך אפשר להתמודד עם מתחרים כאלה?

מומלץ כמובן לא לטמון את הראש בחול. צריך ואפשר לפעול כדי לייצר יתרון תחרותי לחברות ישראליות בשוק הסיני, ובהמשך גם מול הסינים בזירה הבינלאומית.

מי שעדיין לא נכנס לשוק הסיני ויש לו פעילות בזירה הגלובלית, כדאי בהחלט שיתחיל לפעול ברצינות לצורך חדירה לשוק הזה. מי שרק מייצא עד היום לסין, מומלץ שייקח צעד נוסף קדימה ויפתח גם פעילות תעשייתית בסין. הקמת פעילות ייצור - לא במטרה להוזיל עלויות, אלא כדי להתקרב לשוק היעד המקומי ולמתחרים הסינים, ללמוד אותם מקרוב, להבין את אופן הפעולה שלהם ואולי אף למצוא דרכים לשיתוף-פעולה.

זה אולי נשמע מפחיד כיוון שמדובר בשוק ענק ולא מוכר, אבל ישנן כיום אסטרטגיות חדירה המסייעות לחברות למזער סיכונים ולצמצם את ההשקעה הראשונית בכניסה לשוק.

אחת הדרכים היא החממה התעשייתית החדשה שהקימה PTL Group בעיר צ'אנגז'ו בסין המיועדת לחברות ישראליות בסדר גודל בינוני, בעלות פעילות בינלאומית. התנאים הנוחים והתמיכה הניהולית בחממה מאפשרים לכל חברה לפתח פעילות שתגדל בהדרגה.

הכותבת היא חלק מצוות הניהול של PTL Group, המתמחה בפתרונות ניהול ופיתוח פעילות תעשייתית לחברות ישראליות וזרות בסין.

עוד כתבות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

בלינקן מבהיר: "ארה"ב לא הייתה מעורבת בתקיפה באיראן"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל • עדכונים בולטים 

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות