גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עירית לינור: המחאה? חבורת מפונקים שחשבו שיוכלו לשכור דירה בלי שותפים במרכז ת"א באלף ש' בחודש

"התאכזבתי לגלות שההפגנות הומצאו בחלקן על-ידי התקשורת, כך נולדה 'הפגנת המיליון' לפני שמישהו בכלל יצא מהבית" ■ "האנשים שהיו באמת זקוקים לרפורמה - היו טרודים מדי במצוקות הקיום מכדי לנטות אוהל בשדרות רוטשילד"

החודש נאלצו בגלי צה"ל לשלם פיצוי בגובה 38 אלף שקל לאורטל בן-דיין, סטודנטית לשעבר מהאוניברסיטה העברית, כיוון שעירית לינור, מגישת התוכנית "המילה האחרונה", כינתה אותה בשידור "זונה". ההתבטאות החריגה הזו הייתה חלק מדיון שהתקיים בתוכנית על רומן שניהלה בן-דיין עם המרצה שלה, ד"ר גדעון ארן, ושהסתיים בתלונה על הטרדה מינית - וזאת מבלי לקבל את תגובתה.

"הסטודנטית, שאינה קטינה ואינה ילדה בת יומה, ניהלה רומן עם המרצה הנשוי שלה", אמרה לינור למאזינים. "בלקסיקון שלי קוראים לזה 'זונה'. הוא נשוי בעצמו, ברור שגם הוא זונה, אבל העניין הזה שאת מתעסקת עם גבר נשוי ואחרי זה באה לייבב שהוא לא התנהג אלייך יפה... העונש של בחורה שמתעסקת עם גבר נשוי, שתאכל אחרי זה חצץ".

דבריה של לינור עוררו זעם בארגונים פמיניסטיים, שפנו ליועצת הרמטכ"ל לענייני נשים בתביעה להתנצלות פומבית וכן להשעייתה של לינור מהתחנה. העובדה שארן לא היה נשוי בעת הפרשה הובילה להסדר משפטי מהיר, שכלל בנוסף לתשלום הפיצויים גם התנצלות בשידור.

זו אינה הפעם הראשונה שלינור נקלעת לסערות ציבוריות בענייני נשים, כמי שנושאת על דגלה פמיניזם (לעתים רדיקלי) כתעודת זהות וביקורת על נשים ונשיות כשם שני. עוד הרבה לפני הטורים האישיים של דנה ספקטור או קרן פלס, הטורים של לינור היו הדבר החם מדי שישי, מצפן הרגש של עיתוני סוף השבוע, הקוד האתי של בנות שנות ה-90. לא מופקרות מדי, לא חסודות מדי, מאוהבות תדיר ובעיקר, מחוזרות.

בכל שבוע היא ניסחה מחדש את כל תורת האהבה על רגל אחת, שנונה, מחודדת ובעיקר לא עושה הנחות. לא מבדילה בין ענייני הלב לטיפים בקוסמטיקה, בין ויכוחים אידיאולוגיים נוקבים למידת המכנסיים.

לינור יצרה פרופיל מובהק של האישה התל-אביבית בתום המילניום: אינטליגנטית, מחוברת לעולם הגדול, מאוד פמיניסטית, אבל ממתינה לנשיקתו של הבחור הנכון - כפי שהמתינה גיבורת "שירת הסירנה" לנשיקתו של עופר, האקס המיתולוגי, בדמות השחקן הצעיר יאיר לפיד.

מי שהפכה לקול המזוהה ביותר עם תורת הנשיות התבגרה עם השנים, והפכה לכותבת מיומנת, מושחזת ודעתנית. היא מפגינה רוגע אינטלקטואלי בכתיבה ובתרגומים קלאסיים, אך גם לא נרתעת מהתבטאויות פרובוקטיביות בתוכנית הרדיו שלה.

בעוד שבועיים עולה לינור לראשונה על הבמה במסגרת "פסטיבל אישה" ה-16 בתיאטרון חולון, עם המופע "הבלונדינית הסודית" - על שם הספר שאיגד את טוריה המיתולוגיים על נשיות, אג'נדה, פוליטיקה ואהבה.

- איפה את היום מול המושג הגדול הזה של פמיניזם, שאת מזוהה איתו כל כך הרבה שנים?

"אני עדיין פמיניסטית נחרצת, אם כי כושלת לחלוטין. למרות שהסברתי הכול בצורה מאוד מסודרת, לא ממש הקשיבו לי. אני די מיואשת, כל פעם ממשהו אחר. לפעמים זה מדברים כבדים כמו הדרת נשים, ביטול חזקת הגיל הרך ופערים בשכר, ולפעמים אני מדוכאת מההיבטים הספורטיביים של מעמד האישה. היום לא סופרים אותך אם את לא רצה מרתונים בתור תחביב. זה בעיניי דיכוי נשים חמור ביותר".

- ומה עם המושג שוביניזם? האם גברים למדו ונרתעו?

"תגובתי המלומדת: חחחחח, ממש".

- יש מקום לחברויות עם גברים?

"תמיד היו לי חברים גברים, ותמיד דבקתי בנשים. נשים הן חברות טובות יותר כי הן אוהבות לדבר בטלפון, מבינות בדיוק על מה אני מדברת ונותנות לי להשחיל מילה. את החברים הגברים שלי אני צריכה לפגוש פנים אל פנים, כי למרות שהם לא סותמים את הפה, לדבר בטלפון נחשב בעיניהם חפירה".

- דרורית ורטהיים הצטרפה החודש ל"מועדון היורשות" - שרי אריסון, עפרה שטראוס וליאורה עופר. איך את רואה את השינויים בצמרת העסקית?

"אני לא מתעניינת בטייקונים, ולא אכפת לי מאיזה מגדר הם. יש לי עצבים חזקים, ואני לא נוטה להתעלף לנוכח ערימות של כסף. בקשר לנשים הללו - אם הן מעבידות הוגנות, משלמות מסים כחוק ולא מתעקשות לקרוא למקום העבודה 'משפחה' - אני מפרגנת על הווילה. ואם לא - אני מאחלת להן שישמינו".

- איפה השאירה אותך המחאה החברתית?

"מחאת הקיץ לא נגעה ללבי, כי מסביב לגרעין קטן של דרישות הגיוניות צמחה מעטפת גדולה מדי של מפונקים שחשבו שיוכלו לשכור דירה במרכז תל-אביב, בלי שותפים, ב-1,000 שקל בחודש.

"גם אני מעמד ביניים, וגם אני משלמת המון מסים, אלא שאני תמיד זוכרת את הברכה הקבועה שאבא שלי נושא באוזניי בכל פעם שאני מתלוננת על זה: 'אני מאחל לך שגם בשנה הבאה תשלמי הרבה מסים'.

"כעיתונאית שהיושרה של המקצוע יקרה ללבה, התאכזבתי לגלות שההפגנות הומצאו בחלקן על-ידי התקשורת, שהכריזה על מספר המפגינים עוד לפני שהתקיימה ההפגנה עצמה - כך נולדה 'הפגנת המיליון' לפני שמישהו בכלל יצא מהבית.

"אני תומכת בהקצאת דיור מוזל לזכאים ובחלוקה הוגנת של נטל המסים, אבל לטעמי האנשים שהיו באמת זקוקים לרפורמה - היו טרודים מדי במצוקות הקיום מכדי לנטות אוהל בשדרות רוטשילד".

- בעידן של יחסים מהירים שנוצרים בפייסבוק, עוד יש מקום לרומנטיקה?

"יש בכלל קשר? יש לי פייסבוק, אבל הוא עלוב. מדי פעם אני מעלה תמונה מטושטשת מהאייפון ומנסה, ללא הצלחה, לכתוב סטטוס מצחיק.

"בקשר לרומנטיקה, וואלה, אין לי מושג. מוסכמות הז'אנר, כלומר: רומנטיקה = ארוחת ערב לאור נרות, לא מדברות אליי. אני לא סובלת טיולים בים, לא מבינה את הצימרים עם הג'קוזי באמצע החדר, ושהרום סרוויס זה בעלי הבית, ולא נעים לך להטריד אותם.

"עייפתי מקלישאות, ובשנים האחרונות פיתחתי אלרגיה קלה לקומדיות רומנטיות. עזבו אותי משטויות של בנות 16. בשורה התחתונה, גבר צריך בסך-הכול להיות בן אדם. ורצוי מהסוג שלא יודע מה ההבדל בין מסקרה לפרקט".

- ומה בין ילדים לפייסבוק?

"לדעתי, הסיבה שרוב הילדים גרים באינטרנט היא שרוב ההורים מעדיפים שהבת שלהם תתכתב עם סוטים בפייסבוק, ורק שלא יצטרכו לשחק איתה מונופול. אנחנו מעודדים את הילדים לקרוא ספרים, כי ככה אתה גם נפטר מהם לכמה שעות, וגם יוצא יוקרתי".

- מה מפחיד אותך?

"הדבר שמטריד אותי ברצף בין האישי לפוליטי לקוסמי: לעלות קילו. הדבר שהכי מפחיד אותי: לעלות שניים".

- הבלונדינית הסודית, 20 שנה אחרי.

"הבלונדינית הסודית היא הפקצה השטחית שחבויה (או מתנוססת בגאון) בכל אחת מאיתנו, וזה השם שבו בחרתי לאוסף המאמרים שלי, שיצא לאור לפני 17 שנה. כיוון שהוא שם טוב, וחבל לבזבז אותו, הוא נבחר להיות שמו של המופע שאני מעלה עם חברתי תמר גלעדי, שבו אני אדבר והיא תשיר.

"הייתי שמחה לומר שאחרי 25 שנה, שבמהלכן צברתי כתיבה עיתונאית, 4 ספרים, 3 סדרות טלוויזיה, תוכנית רדיו ותרגום דיקנס ואוסטן, הפכתי להיות נשואת פנים, קדורנית-במידה, עוסקת רק בדברים שברומו של עולם ולא יודעת איך נראה סניף של זארה מבפנים. למרבה הצער זהו כנראה שקר גס.

"לחזור? בכלל לא הלכתי. אני מהגגת למחייתי פעמיים בשבוע בתוכנית 'המילה האחרונה' בגלי צה"ל, יחד עם קובי אריאלי, כך שהזמן לא הפך אותי לשתקנית. המופע נולד כי תמר ואני מדברות על זה שנים, וסוף-סוף הבנו שהגיע הזמן להפגין רצינות, ולבצע. במידה מסוימת, המופע הוא המשך של הטורים האישיים שלי, עם תוספות והפתעות. אפילו כתבתי שיר במיוחד".

עוד כתבות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים