גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מערכת הבחירות הקרובה תתבסס על באזזים תקשורתיים"

תקופות בחירות נחשבו בעבר לתור הזהב של הפרסומאים, אבל בעשור האחרון הדברים השתנו: הפוליטיקאים זקוקים פחות לאנשי מדיה ופרסום קלאסי - והרבה יותר לכוורות של יועצים, שלא בהכרח מגיעים מתוך ענף הפרסום ■ מפרידים כוחות

עד לפני כעשור, די היה בהשמעת המילה "בחירות" כמשהו שעומד על הפרק, כדי לטלטל את ענף הפרסום ולעורר סערה. פרסומאים בכירים ומשרדי פרסום גדולים לקחו חלק משמעותי בתכנון מסעות הבחירות, בליווי מועמדים בדרכם לרשות הממשלה, כשעל הדרך הם מרוויחים מיליונים וצוברים כוח והשפעה.

משרדים בנו את מעמדם כשידעו להמר על "הסוס הנכון" - זה שיזכה בבחירות ויאפשר להם בהמשך לינוק מעטיני השלטון תוך קבלת מסלול מהיר לתקציבים ממשלתיים.

אבל הימים ההם חלפו. גם בעשור האחרון כיכבו פרסומאים במערכות בחירות, ומי שאולי מזוהה עם כך יותר מכולם הוא ראובן אדלר, שליווה במשך שנים ארוכות את אריאל שרון גם כחבר אישי וגם כאסטרטג פוליטי.

ישנם גם איל ארד וליאור חורב, שחתומים על ההצלחה של ציפי לבני בבחירות הקודמות ועל שאול מופז בפריימריז האחרונים; גיל סמסונוב, שלקח חלק מרכזי בקמפיין של נתניהו בבחירות 2006 ומתנזר מאז מבחירות; וכן יורם באומן - בבחירות הקודמות בצד של נתניהו וכיום עם יאיר לפיד; אודי פרידן, שלצד משה גאון עשה את קמפיין הבחירות של אהוד ברק; אילון זרמון, שטיפל בבחירות האחרונות במרצ; ספי שקד, שהיה בבחירות האחרונות חלק מקמפיין הבחירות של נתניהו; ועוד.

אולם, נראה כי ההפרדה שהחלה כבר בבחירות הקודמות בין משרדי הפרסום, הפרסומאים והמועמדים או המפלגות שבהן הם מטפלים הולכת ומעמיקה השנה. ליתר דיוק, היום נראה כי המועמדים במפלגות מעדיפים ליצור כוורות מטה של טאלנטים, שחלקם אך לא כולם פרסומאים, שאינם פועלים מתוך או יחד עם משרדי הפרסום ולעיתים כלל לא נעזרים בהם.

"כולם מדברים עם כולם"

ביחס לבחירות של 2012, שרק השבוע הוחלט כי הן יוקדמו, אפשר לומר בשלב זה כי "כולם מדברים עם כולם". בכיר בענף הפרסום סבור כי השנה נראה פחות משרדי פרסום שמעורבים בתהליך בתוך המפלגה.

"כל המפלגות בבעיות כלכליות", הוא אומר, "ולא ייכנסו לעלויות מדיה או עלויות גבוהות אחרות, ששם המשרדים יודעים להרוויח. בשביל המשרדים זאת הרפתקה מוגבלת ל-3 חודשים עם כסף קטן, ופשוט לא שווה להם להיכנס".

לדברי גיל סמסונוב, מבעלי משרד הפרסום גליקמן-נטלר-סמסונוב, לפרסומאים היה בעבר תמריץ בשתי רמות לבצע מערכות בחירות: "במישור הכלכלי הרוויחו בזה הרבה מאוד כסף. לפני 20 שנה אפשר היה לעשות בחודשיים את מה שעושים בשנה. בעבר הרבה חברות היו ממשלתיות, ואז מי שזכה בבחירות יכול היה לקבל דריסת רגל באל-על, כור, בבזק וכדומה.

"היום יש מכרזים על תקציבי הפרסום, ויש כל-כך הרבה בדיקות וביקורות, שדווקא למי שמקורב קשה לקבל את התקציב. לכן אין תמריץ כלכלי למשרד לעשות בחירות. לכאורה, יש כמובן תמריץ תדמיתי לפרסומאי להתחבר למועמד, אבל בזה יש סיכון לא קטן במקרה שהוא לא מצליח, או שהפרסומאי שחבר אליו עושה זאת משיקולים זרים שיוצאים בסוף החוצה".

"בגלל חוק מימון המפלגות", אומר בכיר אחר בענף, "הכסף שבמערכת בחירות קטן היום באופן משמעותי. מצד שני, התהליך שהמדינה עברה בעשור האחרון בכל מה שקשור לפרסום ולגופים ציבוריים הוא דרמטי. פעם היו הרבה גופים כמו קו-אופ, בזק וכדומה, שהייתה להם משמעות פרסומית גדולה, הם היו מפרסמים גדולים והיו שייכים למדינה. גופים ציבוריים-ממשלתיים הפכו למפרסמים קטנים, והכול הרבה יותר מבוקר. היכולת של פוליטיקאי היום להשפיע על מקבלי החלטות רלוונטיים נהפכה שולית. אף אחד לא רוצה להסתבך. הפוליטיקה היום היא לא מקפצה לקבלת עבודה בסקטור הציבורי".

בכיר אחר סבור כי מעבר לעניין הכלכלי יש גם עניין פרסונלי, הגורם לכך שהמשרדים הגדולים וראשיהם נעדרים ממטות הבחירות של המפלגות. לדעתו, רוב משרדי הפרסום מנוהלים על-ידי דמויות שהכוח שלהן הוא בפן המסחרי ולא הפוליטי, ולכן אין בהם צורך בקמפיין פוליטי ששונה במהותו שוני רב מקמפיין מסחרי.

"פרסום פוליטי הוא תפיסה", אומר אותו בכיר, "תפיסה שמושתת על יצירת תוכן ולא על מדיה. היא באה מלייצר שיח כולל בכל אפיקי המדיה. יש הרבה שוני לעומת לקוח מסחרי שאיתו אתה עובד לאורך זמן".

"אין פה מדיה"

סמסונוב סבור כי במציאות הישראלית היום הפרסומאי כמעט מיותר: "אני, במקום המועמדים, לא הייתי לוקח פרסומאי לנהל קמפיין אלא פוליטיקאי", הוא אומר, "הרי לא באמת יש מדיה. מה יש בסך-הכול, קצת שילוט חוצות? תשדירים קבורים בטלוויזיה שאף אחד לא יראה ואינטראקטיב שממילא איננו פרסום רגיל?

"קמפיינים מודרניים הם קמפיינים של תקשורת לא קנויה, ובכזאת תקשורת המיומנות של פוליטיקאים היא הרבה יותר גבוהה. יותר ויותר פוליטיקאים הם אנשי תקשורת: יאיר לפיד, שלי יחימוביץ', גדעון סער, גלעד ארדן, אורי אורבך ועוד. כולם אנשים שיכולים לבנות קמפיין תקשורתי מצוין בלי פרסומאים".

לדבריו, מערכת הבחירות הקרובה לא תהיה מושתת על דרמות שייצרו פרסומאים או קמפיינים - אלא דווקא על התקשורת: "זאת תהיה מערכת בחירות של באזזים תקשורתיים. מה שקורה למשל כרגע ב'קדימה' זה דרמטי - והרבה מזה קורה בגלל התקשורת שעד לפני שבוע קברה את ציפי לבני, ופתאום היא מורמת לדרגת גיבורת-על. מאחר שלכאורה אין דרמה, כי נתניהו מוביל, התקשורת עצמה תרצה לייצר מועמד מולו כדי לייצר דרמה, לכן האויב שלו כרגע זה ה-DNA התקשורתי של לייצר דרמה ולא קמפיין של מישהו".

הפרסומאי ירון מרחב, שעובד בבחירות הנוכחיות עם שאול מופז, סבור כי תם העידן שבו מפלגה או פוליטיקאי חוברים למשרד. לדבריו, "היום רואים הרכבים יותר גמישים - מוקמים צוותים שמורכבים מאנשי אסטרטגיה וייעוץ מצד אחד ומצד שני פרסומאים. אבל זה מתרחש מחוץ למשרדים. המטה האסטרטגי-פרסומי הוא מחוץ למשרד. לא פוגעים במשרד בשוטף, והוא לא מזוהה עם המתמודד או המפלגה. לדעתי הגיעו לפורמט הזה כי תקופה של בחירות היא מטורפת ואינטנסיבית, ולמשרד קשה להכיל דבר כזה בלי לפגוע בתפקוד השוטף ובלקוחות אחרים".

"השימוש בתקשורת ישתנה"

דווקא מי שלא נתפס כאיש פוליטי מן המניין, יורם באומן, מדבר בלהט רב על המועמד שאיתו בחר לעבוד, ולא מנסה לייצר הפרדה כלשהי בינו - כפרסומאי המטפל במועמד יאיר לפיד - לבין משרדו, באומן-בר-ריבנאי.

"אני עם יאיר לפיד, והמשרד עוזר לו מלמעלה ועד למטה", הוא אומר. "ההחלטה לעבוד איתו היא לא עסקית אלא עניינית ואמוציונלית. הרבה מהאנשים במשרד רוצים ונלחמים על הזכות לעבוד בצוות שייצר בשבילו".

באומן לא מסכים עם האמירה כאילו מאחר שבמערכת הבחירות הנוכחית לוקחות חלק דמויות המשופשפות בתקשורת, הפרסומאים כמעט מיותרים: "הם מבינים בתקשורת אבל לא מבינים בקמפיינים. רובם חושבים שהם יודעים הכול על תקשורת, אבל זה לא נכון. אני מאושר מנכונותו האינסופית של יאיר להקשיב וללמוד. הוא פתוח ומקשיב לכל אנשי המקצוע".

גם באומן סבור כי הכלים בבחירות הנוכחיות יהיו שונים במידה מסוימת מהכלים בעבר: "בחירות הן בחירות, אבל השימוש בתקשורת הפעם יהיה שונה בגלל הכלים החדשים. הפרסום משנה את פניו בכמה מערכות בחירות אחרות והופך להיות יותר תקשורת שיווקית מפרסום. יהיה פרסום בשלטים בבאנרים ובאינטרנט, אבל מספיק לראות כמה תקשורת קיבל הכנס הראשון של יאיר לפיד, ומה הושקע בזה? אולם, מחשבה. תוכנית עבודה. כשיודעים לעשות נכון במקום ובזמן הנכון, אז התקשורת צמאה למידע, ויש הרבה תקשורת. העולם השתנה, ולכן אסטרטגיה זה אסטרטגיה, אבל צורת התקשור תשתנה קצת".

שעתו הגדולה של האינטרנט

יורם באומן, כמו פרסומאים אחרים, מאמין כי לאינטרנט יהיה מקום מכובד מאוד בפעילות התקשורתית, ולו רק בשל העובדה שלמפלגות אין כמעט אלטרנטיבה אחרת: בטלוויזיה הם יכולים לשדר רק סרטונים במקבץ תעמולת הבחירות שזוכה לרייטינג זניח, ברדיו ובעיתונות כמות וגודל הפרסום מוגבלים, כך שלמעשה אין כמעט אמצעי מדיה שבהם אפשר לנהל קמפיין משוחרר ממגבלות.

לדברי אחד הבכירים, "הפעם הגלגל יתהפך. כולם יפיקו תשדירים לאינטרנט שגם יעלו לטלוויזיה. היום ממילא זה באיכות שידור".

ירון מרחב סבור כי במהות העשייה לא יהיה שינוי גדול: "זאת תהיה פחות סוגיית ה'איך' ויותר סוגיית ה'מה'. סוגיות כמו יותר או פחות דיגיטל הן סוגיות טכניות. איך ואיפה אני פוגש את הצרכנים זה חשוב, ומבזבזים על זה הרבה כסף, אבל הדבר החשוב הוא מה אני אומר ואיך אני משכנע".

עוד כתבות

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

נתוני המס חושפים: ביידן ורעייתו הרוויחו קרוב ל-620 אלף דולר ב-2023

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"