גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שותפים במוניטין

ביהמ"ש העליון שם קץ לסאגה הממושכת של פירוק משרד עורכי הדין "רפאל, רבינוביץ, מהולל ושות"

מזה שנים רבות מעסיק פירוקה של שותפות עורכי הדין "רפאל, רבינוביץ, מהולל ושות'" את בתי המשפט בישראל. אפילו לספו של בית המשפט העליון הגיעה הפרשה יותר מפעם אחת. המדובר במשרד, שהוקם בשנת 1992 ושכעבור כ-8 שנות קיום, שבמהלכן השתנה הרכב השותפים, הוחלט על פירוקו. במסגרת ההליכים שהתנהלו בין הצדדים הנצים, מונה עו"ד ישראל ברון ככונס נכסים של השותפות.

המחלוקת העיקרית, שהייתה נטושה בין השותפים-לשעבר, סבבה סביב טענתם של הכונס ושל עו"ד אמנון רפאל - שחלקו בשותפות עמד על כ-30 אחוזים - שלפיה השותפים הנותרים נטלו לעצמם את המוניטין של השותפות, בהקימם משרד חדש, שהיה זהה למשרד הישן, לבד מכך שרפאל לא נטל בו חלק, והותירו אותו ללא יכולת לספק שירות למי מלקוחות השותפות הישנה, וגמלתו פקעה מן העולם.

פתח פרקטיקה משגשגת

עו"ד רפאל טען (באמצעות עו"ד אמיר ויתקון), כי מאחר שלשותפות לא היו נכסים קבועים או נכסים בלתי מוחשיים אחרים, הרי הערכת שווי המוניטין שלה אמורה להיות זהה להערכת שווי השותפות בכללה. לטענתו, על השותפים הנותרים להעביר לקופת הכינוס, למעשה לידיו, את חלקו בשווי זה.

שותפיו-לשעבר של רפאל (שיוצגו בידי עו"ד מיכאל שפיגלמן, ילנה וולוובסקי, עידן ריבה, גיורא ארדינסט ומיכל טויסטר) טענו, מנגד, כי בעקבות פירוק השותפות, פתח רפאל פרקטיקה משגשגת משלו, במסגרתה העסיק חלק מעובדי השותפות שפורקה, העניק שירותים משפטיים ללקוחותיו ועשה חיל לעצמו ולביתו.

הם ביקשו לדחות את טענתו של רפאל, שלפיה את שווי המוניטין של השותפות שפורקה יש לחשב ככולל בחובו את שווי המוניטין האישי של השותפים בה. לטענתם, נוכח חייה הקצרים של השותפות ועברה הלא-יציב, היא לא הקימה ולא גיבשה לעצמה מוניטין בעל ערך משל עצמה, מעבר למוניטין של חבריה.

התיק עבר גלגולים רבים, כאמור. בתחנתו הראשונה, פגש בו שופט בית המשפט המחוזי (בתוארו דאז), גבריאל קלינג. האחרון קבע, כי לא ניתן לשלול את האפשרות, שלפיה משרד עורכי-דין יכול לייצר לעצמו מוניטין, בנפרד מזה האישי של שותפיו. כך, לא תמיד ישקף שווי תיק הלקוחות של שותפות את שוויה-שלה.

מאוחר יותר, עבר התיק לידיה של השופטת רנה משל, אשר הוסיפה לו משלה. לדידה, דבר קיומו של מוניטין הוא, כמובן, עניין עובדתי, שיש להוכיחו. היא הציבה מבחנים שונים לבחינת זיהויו של מוניטין של שותפות עורכי-דין, וקבעה כי לשותפות עורכי-דין שנתפרקה עשויים להיוותר מוניטין רק בנסיבות מיוחדות וחריגות, בהן ותקה הרב, יציבותה ארוכת השנים ונסיבות נוספות, שיצרו לה "שם", ללא קשר לזהות שותפיה.

כוח משיכה כלפי לקוחות

השופט חגי ברנר היה האחרון מבין שופטי בית המשפט המחוזי, שהטביע את חותמו על התיק. הוא שמע, בין היתר, עדויות של מומחים לדבר, וקבע, כי שווי המוניטין של השותפות - להבדיל משווי המוניטין של כל אחד מן השותפים - הוא השווי, המבטא את יכולתה של השותפות למשוך לקוחות מעבר ליכולתם של שותפיה לעשות כן, מכוח המוניטין האישי שלהם. בבחינת שוויה של שותפות עורכי-דין, הפעיל ברנר, למעשה, את הכללים, שנקבעו כבר, בנוגע לחישוב מוניטין של בעלי מקצועות חופשיים אחרים.

לאחר שמיעת העדויות, מצא ברנר, כי במקרה הנדון היה מדובר בשווי זניח - 13,000 שקלים. משקבע שרפאל כבר נטל ממנו, במידה לא פחותה מזו, שנטלו שותפיו-לשעבר, הוא דחה את בקשתם של הכונס ושל רפאל.

ערעור שהגיש רפאל לבית המשפט העליון נדחה עתה. השופט נעם סולברג חזר ועמד על הקושי הקיים בהגדרת "מוניטין", "קושי שאינו ייחודי למשפט הישראלי, והוא נחלתן של שיטות משפט שונות". הוא אזכר את ההלכה, שלפיה המוניטין מבטאים "את מכלול היתרונות שנצברו לעסק בשל תכונותיו - מיקומו, שמו הטוב, דימויו, איכות השירותים שהוא מציע ואיכות המוצרים שהוא מספק", ושלפיה העסק בעל המוניטין משמר את הרגלם של לקוחותיו לשוב ולפקוד אותו". מילים אחרות: "גרעין של המוניטין מצוי בקיומה של סבירות כי הלקוחות ישובו, מסיבה זו או אחרת, למקום העסק".

סולברג הזכיר גם, שאין תשובה אחת וברורה לשאלה אם המוניטין שייך לשותפות או לשותפים. התשובה לשאלה זו היא תלוית נסיבות. "מחד גיסא, יכולה להיות פירמה בעלת שם 'נוצץ' שיש בו כוח משיכה כלפי לקוחות", הסביר והוסיף: "הדוגמאות לכך רבות, אך מפני ניקיון הדעת, מוטב שלא לנקוב בפסק הדין בשמות המפורשים של פירמות שכאלה. מאידך גיסא, יכולה להיות פירמה בעלת כוח משיכה כלפי לקוחות בשל פעילות השותפים או השכירים, מבלי שלפירמה, ככזו, או לשותפות, תהא תרומה כלשהי למשיכת הלקוחות". הוא הזכיר גם את זאת שייתכנו גם אפשרויות ביניים. "הטעמים לחזרת הלקוחות יכולים לנבוע מסיבות רבות כדוגמת איכות המוצרים, יעילות העסק, מיקומו ועוד", הוסיף סולברג.

עוד הוא קבע, כי כאשר מדובר בשותפות עורכי-דין, יש ליחס האישי, שמעניק בעל העסק ללקוחות, משקל רב בבחינת השאלה הרלבנטית לעניין המוניטין, והיא מה גורם ללקוח לחזור לבית העסק.

לדידו, נימוקו של השופט ברנר לכך שבחר להעדיף את עמדת השותפים הנותרים על-פני זו של רפאל, לאחר שבחן את המוניטין של השותפות שפורקה, היה משכנע. גם סולברג השתכנע בכך, כי עברה הבלתי יציב של השותפות, משך הזמן הקצר, שבו היא התקיימה, השינויים התכופים בהרכב השותפים, שינויי שמה וכתובתה וכו', לא הועילו לטענותיו של רפאל בנוגע לקיומם לשותפות של מוניטין נפרדים מזה האישי של השותפים-עצמם.

תיק לקוחות בשווי כלכלי רב

"המוניטין של השותפות נבנה לאורך שנים רבות ולעיתים במשך 50 שנה, כדוגמת פירמות הנושאות את שם המייסדים לאחר מותם", צדד סולברג בטענת השותפים הנותרים. "אכן, יש ליתן משקל של ממש למשך הזמן כאשר מדובר ברכישת מוניטין", המשיך. "משמעות הדברים בענייננו איננה שלא הו*כח קיומו של מוניטין", פסק סולברג. "נדמה כי הן המערער, הן שותפיו, זכו למוניטין, עשו חייל בעסקיהם, ועוד נתכנו להם עלילות. אולם לעיתים מזומנות שייך המוניטין לאדם הפרטי ורק לו", קבע וסיכם: "בנסיבות העניין דנן, ועל רקע התשתית העובדתית שנקבעה על-ידי בית המשפט, אין די בהוכחת המוניטין האישי של השותפים על מנת לשייכו לשותפות".

"ניסיון המערער להצביע על מוניטין של השותפות ולכמת אותו, לא הוכח כנדרש, ואף נקבעו ממצאים השוללים זאת", התקרב סולברג לסיום. "ניסיון המערער להציג את עצמו כמי שנושל ונותר חסר כל אינו עולה בקנה אחד עם קביעות בית משפט קמא. כך למשל נקבע כי הוא נטל עמו תיק לקוחות בשווי כלכלי רב והמשיך לעבוד ולבסס את עצמו לאחר פירוק השותפות", חרץ.

השופט אליקים רובינשטיין ראה להוסיף: "ישנן דוגמאות לפיהן יוצאים לשותפות מוניטין ככזאת, והדבר קיים להבנתי במשרדי עורכי דין מסוימים, ויתכנו מקרים שבהם עורכי הדין רוכשים להם מוניטין ב'שמם האישי', שמם שלהם. המערער דנא - בלא לפגוע כמובן בחבריו, שכבודם במקומם, ובמוניטין שלהם איש איש - דומני שהוא בעל מוניטין רב שנים בתחום המיסוי גם בכתיבה מקצועית רבה וגם כעורך דין. כפי שציין חברי, מה שמעבר לכך לעניין מוניטין של השותפות לא הוכח כדבעי, ומכאן התוצאה".

השופט עוזי פוגלמן הצטרף לקביעותיהם של רובינשטיין ושל סולברג, הערעור נדחה ורפאל חויב בהוצאות בשיעור 50 אלף שקלים (ע"א 1228/11).

עוד כתבות

כוח צה''ל בעוטף עזה / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

בג"ץ אישר למבקר המדינה לבקר את אירועי ה-7 באוקטובר

השופטת גילה כנפי-שטייניץ קבעה כי צה"ל ומבקר המדינה יגישו את טיעוניהם עד 8 ליוני, אך לא קבעה צו ביניים ● במשרד מבקר המדינה אומרים כי "מצופה מהרמטכ"ל ומכלל הגורמים המבוקרים לשתף פעולה באופן מלא עם נציגי משרד מבקר המדינה, בדומה לגופי הביטחון האחרים"

שטח נחיתה למסוקים. כיום פועלים כ־30 מנחתים מפוקחים / צילום: גלעד קוולרצ'יק

בקרוב בתל אביב: חמישה מנחתים חדשים יוקמו למסוקים

לקראת סגירתו של שדה התעופה בהרצליה, חברת נתיבי ישראל מחפשת חלופות למנחת מסוקים בת"א ● יעקב יופה, משנה סמנכ"ל לתעופה בחברה: "בכוונתנו לאתר כחמש נקודות נחיתה במרחב ת"א, כולל אפשרות למסוקים לנחות על גגות במקומות שיאושרו"

מטה ARM בסן חוזה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images

דרמה בענף השבבים: ארם תשיק מעבדי בינה מלאכותית משלה

ארם צפויה להקים חטיבת פיתוח שבבי בינה מלאכותית שעשויה גם להתפצל ממנה לחברה נפרדת בשנה הבאה, לפי דיווח ביפן ● מדובר בחדשות רעות לאנבידיה ששולטת בענף מעבדי הבינה המלאכותית וחדשות טובות לסופטבנק - בעלת 90% ממניות ארם

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Mikhail Metzel

כלכלן בתפקיד שר ההגנה: טלטלה גדולה בממשלת רוסיה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מציע להחליף את שר ההגנה מאז 2012, סרגיי שויגו, בסגן ראש הממשלה אנדריי בלוסוב ● לפי מרבית ההערכות, ההדחה היא על רקע הקיבעון וההאטה במלחמה באוקראינה שנמשכת מאז פברואר 2022

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; דריכות לקראת נתוני האינפלציה בארה"ב

הניקיי עלה ב-0.1% ● הבורסה בהונג קונג סגורה ● היום בשעה 15:30 צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה בארה"ב יחד עם המכירות הקמעונאיות לחודש אפריל ● גוגל משיקה את מודל ה-AI הכי חזק שלה ● ובאופנהיימר חיוביים לגבי טאואר

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בישראל ובארה"ב: שלושה נתוני מאקרו גורליים יפורסמו בתוך 24 שעות

החל מיום רביעי בצהריים יחל מרתון של נתוני מאקרו חשובים ● הראשון שבהם יהיה מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אפריל, שהפתיע לרעה במשך 4 פעמים ברצף ● משם הפוקוס יעבור לישראל, עם פרסום נתוני האינפלציה והתוצר ● אלו הציפיות בשוק

חברת נובה רחובות / צילום: איל יצהר

כ־50% מהעליות בזכותן: שתי מניות השבבים שמושכות את הבורסה בתל אביב כלפי מעלה

המשקיעים במניות נובה וקמטק נהנו בשנה האחרונה מתשואה תלת־ספרתית שאחראית לחלק נכבד מהעליות במדדי הדגל של ת"א ● מהיכן נובעת ההצלחה שלהן, האם הן צפויות להמשיך לזנק, ואיזו מניית שבבים נשארה מאחור?

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

שינוי בצמרת אמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן פורש מתפקידו

סליפסקי: "זהו זמן טוב עבורי לבלות זמן רב יותר עם משפחתי, להיטען מעט, וליצור לעצמי מרחב מנטלי כדי לשקף ולבחון את האפשרויות שלי" ● מאט גרמן, סגן נשיא למכירות ושיווק של שירותי האינטרנט של אמזון, יחליפו ● ברבעון האחרון, שירותי הענן יצרו לאמזון הכנסות של 25 מיליארד דולר, מעל ציפיות האנליסטים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה בכ-0.7% ● פאוול: "היו סבלניים בקשר להורדת הריבית" ● גולדמן סאקס: השווי של אנבידיה אטרקטיבי לקנייה ● גיימסטופ ו-AMC זינקו שוב בעשרות אחוזים ● מלחמתזנקת הסחר: ביידן מעלה מכסים על היבוא הסיני, מכוניות חשמליות, שבבים ועוד - טסלה זינקה ב-3.5% ● מדד מחירי הייצור בארה"ב עלה מעל הצפי ● שינויים פרסונליים באמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן, פורש

איליה סוצקבר, המדען הראשי של חברת OpenAI והמנכ''ל לשעבר סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

איליה סוצקבר, המייסד המשותף הישראלי של OpenAI, הודיע על עזיבת הסטארט-אפ

בציוץ בטוויטר כתב המדען הראשי והמייסד המשותף הישראלי של OpenAI, איליה סוצקבר, כי הוא עוזב את הסטארט-אפ וכי "הוא נרגש לקראת מה שיבוא כעת" ● המנכ"ל סם אלטמן כבר צייץ בתגובה: "זה מאוד עצוב לי"

אברהים קאלין, ראש סוכנות הביון הטורקית / צילום: ap, Emrah Gurel

מתווכת על מלא: ראש סוכנות הביון הטורקית נפגש עם הנייה בדוחא

ברקע המשבר בין ירושלים לאנקרה, ראש סוכנות הביון הטורקית נועד בבירת קטאר, דוחא, עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הנייה ● בפגישה בין השניים עסקו במו"מ, בניסיון הטורקי להביא להפסקת אש ובסוגיית הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה

ג'ים סימונס / צילום: Reuters, Reuters

"המשקיע הטוב בעולם" הלך לעולמו. מה למדנו ממנו?

ג'ים סימונס, המשקיע האגדי ומייסד חברת מחקר השווקים רנסנס, הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון כשהוא בן 86 ● גלובס צולל לסיפורו של משקיע העל היהודי, שניצח את התשואות של וורן באפט, המציא שיטה חדשה לניהול השקעות, ובכלל חלם בילדותו להיות רב. "מזל שזה בא והלך", סיפר באחד מראיונותיו

אמפי שוני הערב. משתתפי העצרת מניפים שלטים ''אין חטופים. אין עצמאות.'' / צילום: עודד אנגל Oded Engel

132 חטופים בעזה: טקס יום העצמאות האלטרנטיבי של משפחות החטופים

מטה משפחות החטופים קיים הערב (ב') עצרת בכיכר החטופים בת"א ● במקביל התקיים טקס "כיבוי משואות והדלקת התקווה" באמפי שוני ששודר בשידור ישיר במספר מוקדים ברחבי הארץ ● מחר (ג') יציינו את יום העצמאות במטס של תשעה מטוסים במבנה חסר שיניפו תמונות של 132 החטופים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניות המם זינקו בעשרות אחוזים

הדאו ג'ונס ננעל בירידה אחרי רצף עליות של 9 ימים ● אירופה ננעלה באדום ● מדד המחירים לצרכן של סין טיפס ב-0.3% בהשוואה לשנה שעברה - גבוה מהערכות לעלייה של 0.2% ● הונג קונג ננעל בעלייה של 0.76%

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

דני טוקטלי ואסף גולדברג / איור: גיל ג'יבלי

המשפחות ששולטות בשוק ההון אך פועלות מתחת לרדאר, וההסתבכות

אי הסדרים שנתגלו לאחרונה בחברת ניהול הגמל סלייס, חושפים לאור הזרקורים את בעליה - משפחות גולדברג וטוקטלי, שמחזיקות במכונת מזומנים משומנת המספקת לגופים פיננסיים את מערכות המסחר ושירותי התפעול ● כיצד הפכו שתי המשפחות לדומיננטיות בשוק ההון הישראלי, ומדוע החליטו להיכנס לתחום הפעילות שהסתבך

ענבל קנקה, הממונה על הליך ההפקעות בנת''ע, וכיכר מגן דוד בתל אביב / צילום: כדיה לוי

"זו גם ציונות וגם משתלם לבעלי הבתים": עורכת הדין שמפקיעה נכסים לטובת תוואי המטרו

"ההפקעות יוצאות משתלמות מאוד לבעלים", אומרת עו"ד ענבל קנקה, הממונה על הליך הפקעות הנכסים בחברת נת"ע שאחראית על הקמת המטרו ● בראיון לגלובס היא מספרת על המבצע הגדול מסוגו בתולדות המדינה והודפת טענות ללחצים פוליטיים ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

בעוד התחרות מול OpenAI מתחממת, גוגל משיקה את מודל ה-AI הכי חזק שלה

ה-Gemini 1.5 Flash הוא המהדורה החדשה של סדרת המודלים Gemini ● "שמענו מהמפתחים שלנו שהם רוצים משהו מהיר ויעיל יותר", אמרו בגוגל ● המודל יכול לסכם מסמכים בני 1,500 דפים, או 100 אי-מיילים