גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקוחות נעלמים בספרים

איזה סעיף מושפע מפקטורינג, איך זה משפיע על חישוב ימי האשראי ללקוחות, וממה צריכים המשקיעים לחשוש כשחברה עושה פקטורינג

המספרים בדוחות הכספיים לא תמיד מבטאים את מה שהם אמורים לבטא; לפעמים הם מסתירים יותר משהם חושפים, לעתים מבלבלים יותר מאשר תורמים להבנת היתרות המאזניות ונתוני דוח הרווח והפסד. סעיף הלקוחות שבמאזן אמור לבטא את חוב הלקוחות כלפי החברה; הלקוחות רכשו מוצרים/שירותים מהחברה ועדיין לא שילמו, וביתרה הזו מרוכזות כל ההתחייבויות של הלקוחות שעדיין לא שולמו, בגין רכישת אותם מוצרים/שירותים. ובהינתן שכך, ניתן לחשב בעזרת יתרת הלקוחות את היחס הפיננסי - ימי אשראי הלקוחות, שמבטא את האשראי הממוצע (בימים) שהחברה נותנת ללקוחותיה.

יחס פיננסי זה, עליו התעכבנו בטור הקודם, חשוב מאחר שדרכו ניתן להעריך עד כמה החברה חזקה מול הלקוחות שלה, איך היא ביחס לחברות האחרות בענף (ליברלית יותר באשראי, או ההיפך), ומה מגמת מתן האשראי שלה על פני זמן. היחס הזה נמדד ביחס לחברות אחרות וביחס לתקופות קודמות, במטרה להבין את העסק, כאשר החשש הגדול כשהנתון הזה מורע על פני זמן (כשימי אשראי הלקוחות עולים) הוא מדחיפת סחורה ללקוחות.

בדחיפת סחורה ללקוחות, שנעשית במקרים רבים כדי לעמוד בתוצאות הרבעוניות, החברה מייפה את דוח הרווח-והפסד (עסקאות של דחיפת סחורה נרשמות בדוח זה), אבל במקביל יתרת הלקוחות מתנפחת וימי האשראי ללקוחות עולים. כמו כן, דחיפת הסחורה מתבטאת בתזרים מזומנים פחות טוב מהרווח, מכיוון שאמנם מכירים בעסקה בדוח רווח והפסד, אבל התמורה ממנה עדיין לא התקבלה (מדובר בתשלום באשראי נדיב) ולכן היא לא מתבטאת בדוח התזרים. במילים אחרות, יש סימנים מחשידים בדוחות שעוזרים להעריך את קיומה של תופעת דחיפת הסחורה.

יתרת הלקוחות - כטוב בעיני החברה

אלא שאת יחס ימי אשראי הלקוחות גוזרים מיתרת הלקוחות (היתרה מחולקת במכירות בתקופה, כפול הימים בתקופה), והמספרים בדוחות כאמור לא תמיד מבטאים את מה שהם אמורים לבטא, ובהתאמה - יתרת הלקוחות לא תמיד מבטאת את חובות הלקוחות. איך זה קורה? בעיקר כשהחברה מבצע מכירה של חובות לקוחות לגופים פיננסיים - וזה יכול להיות דרך איגוח, פקטורינג, ניכיון שקים ועוד. במצבים כאלו, החברה בעצם מעבירה את הסכום העתידי שהיא אמורה לקבל מהלקוחות (זה יכול להיות לקוח אחד או קבוצה של לקוחות) לגוף פיננסי מסוים, ובתמורה היא מקבלת מזומנים.

היא לא תקבל את מלוא החוב; אם לצורך הדגמה, חוב הלקוח הוא 1 מיליון שקל, והוא אמור לשלם לחברה בעוד שלושה חודשים, אז היא תקבל 950 אלף שקל, כשההפרש הזה נובע משני גורמים - הזמן והסיכון. החברה בעצם מקבלת מזומנים היום ולא בעוד שלושה חודשים, ויש לכך מחיר - הריבית. מעבר לכך, יש סיכונים שונים בעסקאות כאלו, והגוף שקונה את חוב הלקוח מתמחר את הסיכון (שהלקוח לא ישלם את חובו בטענות וטיעונים שונים), וזה מתבטא בריבית אפקטיבית וכאמור בפער בין הסכומים.

וכשזה קורה - כשיש איגוח, פקטורינג או ניכוי שיקים, כבר לא ניתן לגזור באופן עיוור את ימי אשראי הלקוחות מיתרת הלקוחות שבמאזן. יתרת הלקוחות כבר לא מבטאת החוב המקורי של הלקוחות, ולא מגלמת את יחסי הכוחות בין החברה ללקוחות, כך שהיא כבר לא נתון רלוונטי לחישוב ימי הלקוחות. אם נניח בהמשך לדוגמה הקודמת, שהעסקה עם הלקוח היא היחידה של החברה - עסקה למכירת מוצר ב-1 מיליון שקל, כשהלקוח עדיין לא שילם (צריך לשלם בעוד שלושה חודשים); החברה עשתה פקטורינג לחוב הלקוח וקיבלה 950 אלף שקל במזומן, אז יתרת הלקוחות אחרי הפקטורינג (שמסגרתו עובר הסיכון לגוף הפיננסי הרוכש את החוב) תהיה אפס.

האפס הזה לא אומר כלום על ימי האשראי של לקוחות החברה, זו דוגמה קיצונית. אם זה אפס, מיד נחשוש שמשהו לא תקין, אך בפועל זה לא אפס, אלא פחות מהסכום שאמור להיות. כך, במקום לקבל נניח ימי אשראי של 180 יום, נקבל 140 ימי אשראי. הבעיה היא שלמנהלי החברה יש שליטה על הנתון הזה, והעסקאות הללו לרוב לא גלויות לחלוטין (חובת דיווח מלאה קיימת רק בדוחות השנתיים), ומכאן שהחברה יכולה לטשטש את ימי האשראי האמיתיים שהיא נותנת ללקוחותיה, ולהציג במאזן יתרת לקוחות (אחרי פקטורינג, איגוח וכד') כטוב בעיניה, כזו שתגזור יחס ימי אשראי-לקוחות שמתאים לחברה.

ואז, יתכן תיאורטית מצב שבו החברה דוחפת סחורה ללקוחות שלה, ומצליחה לשפר את דוח הרווח והפסד. הבעיה היא כאמור ביתרת לקוחות מנופחת (לצד תזרים חלש מדוח רווח והפסד), כשתיאורטית הנהלת הפירמה שולטת ביתרת הלקוחות - היא יכולה לעשות פקטורינג, ואז הניפוח ביתרת הלקוחות ובימי אשראי לקוחות לא יצוף לקוראי הדוחות (הרבעוניים).

נתון החוב אמיתי אבל לא משקף

אבל, צריך לסייג ולציין כי איגוח, פקטורינג וניכיון שקים הם פעולות לגיטימיות במהלך העסקי השוטף של החברה. במקרים רבים זו עוד דרך להתממן, לגוון את מקורות האשראי או לקבל מימון בעלויות סבירות. עם זאת, התהליכים האלו עשויים לרמז על בעיות פיננסיות ומצוקת מזומנים שמצריכה את החברה לפנות לפתרונות אשראי נוספים, וכן על ניסיון לטשטש כאמור את יתרת הלקוחות האמיתית ואת האשראי בימים הניתן ללקוחות.

כאשר החברות מוכרות את החוב של הלקוחות (לא משנה באיזו דרך), הרי שבאופן אמיתי הלקוחות חייבים פחות. היתרה הזו אמנם לא מלמדת על תנאי האשראי ללקוחות, אבל הגדרתית זה החוב האמיתי של הלקוחות כלפי החברה. את החוב שנמכר החברה לא תקבל, כי אם הגוף הפיננסי שרכש אותו, אבל כשרוצים לנסות ולשחזר את ימי אשראי הלקוחות, צריך לתקן את יתרת הלקוחות (להחזיר אותה למצב טרם האיגוח/פקטורינג) ולחשב ממנה את האשראי הממוצע. רק אז נוכל לדעת מהי המגמה באשראי הניתן ללקוחות ביחס לעבר, וביחס לחברות אחרות בענף.

על מקרים פרקטיים, בטור הבא.

ביאור כספי

פקטורינג:

שירות פיננסי המבוסס על רכישת חוב מסחרי שוטף של חייבים מהספק. חברת הפקטורינג מקבלת על עצמה את הסיכון הנובע מתיק האשראי שרכשה מהלקוח שלה, שהוא הספק, ומשחררת אותו מהתלות בגביית החוב של לקוחותיו. בדרך זו, הספק מוריד ממסגרת האשראי שלו את נטל העסקה, ומקבל כסף מזומן תמורת התחייבויות הקונים שלו. או במילים אחרות - התקבול העתידי מהאשראי (חוב הלקוח לספק) הופך לתקבולים מיידיים במזומן (בניכוי חלקה של חברת הפקטורינג)

הכותב הוא מרצה לחשבונאות וניתוח דוחות כספיים. בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.

עוד כתבות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

פגיעות נ"ט ישירות ב-3 בתים במטולה, ירי לשדרות ולעוטף

הותר לפרסום: עידו אביב, בן 28 מכרמיאל, וקאלקידן מהרי בן 37 מפתח תקווה, נפלו בקרב ברצועת עזה • משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" ● עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר