גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היי-טק: שפל של עשור בהשקעות חדשות בסטארט-אפים

IVC: השקעות ההון סיכון בחברות היי-טק ישראליות הסתכמו ב-453 מיליון דולר ברבעון השני של השנה, ירידה של 20% לעומת הרבעון השני ב-2011, ושל 6% לעומת הרבעון הראשון ■ ב-IVC מזהירים: "צופים ירידה נוספת בהשקעות הון סיכון בהמשך השנה"

שני סקרים שפורסמו היום, מספקים נתונים על מצב ההון סיכון. מסקר שערכה IVC עולה שהשקעות ההון סיכון בחברות היי-טק ישראליות הסתכמו ב-453 מיליון דולר ברבעון השני של השנה, ירידה של 20% לעומת הרבעון השני ב-2011, ושל 6% לעומת הרבעון הראשון של השנה.

ברבעון השני, מציינים ב-IVC, הקרנות הישראליות השקיעו 106 מיליון דולר, 23% מכלל ההשקעות ברבעון, נמוך יחסית ל-25% ברבעון הקודם ו-28% אשתקד. הסכום משקף ירידה של 11% מהסכום שהושקע על-ידי קרנות מקומיות ברבעון הקודם וירידה של 34% מההשקעות ברבעון השני אשתקד.

כמו כן, לאחר חמישה רבעונים בהם ניכרה התאוששות בהשקעות ראשונות שנעשות בחברות, ירד שיעור ההשקעות האלו ל-18% מסך ההשקעות ברבעון, השיעור הרבעוני הנמוך ביותר בעשור האחרון. המשמעות היא שהקרנות כמעט לא ביצעו השקעות חדשות. ב-IVC מאמינים שזו עדיין לא התחתית. לדברי קובי שימנה, מנכ"ל IVC : "לאור התמשכות הקשיים בגיוס הון לקרנות חדשות אנו צופים ירידה נוספת בהשקעות הון סיכון גם בהמשך השנה".

440 גופים בעולם

סקר קרנות ההון סיכון העולמי שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בשיתוף עם איגודי קרנות ההון סיכון ברחבי העולם, מוצא שמיקומה של ישראל מבחינת האטרקטיביות ואמון המשקיעים בעולם הוא גבוה יחסית, במקום הרביעי לאחר ארה"ב, ברזיל וסין.

הסקר הקיף 440 גופים בתחום ההשקעות בעולם, כ-70% מהם מחוץ לארה"ב, ביניהם 13 גופים ישראלים, ורובו מבוסס על קרנות הון סיכון. מבחינת האמון בביצועים של השוק הישראלי, מקבלת ישראל ניקוד ממוצע של 3.37 נקודות מתוך חמש. כפי שניכר ברוב המדינות האחרות, המשקיעים שהובילו את האמון בישראל, הן הקרנות המקומיות. בנטרול הבעת האמון המקומית, מסיקים בדלויט, האמון בישראל מקבל ביטוי מכובד יותר וישראל מטפסת למקום השלישי לצד סין.

האמון של הקרנות האמריקניות בשוק הישראלי הוא ברמה בינונית, של 3.24 מתוך חמש. עם זאת, הנתון עדיין גבוה יחסית לאמון שרוחשים המשקיעים האמריקנים כלפי הודו, מדינות מרכז אירופה, אוסטרליה, דרום אפריקה ויפן. משקיעים אחרים שמגלים בסקר אמון גבוה בישראל מגיעים מברזיל והולנד.

לדברי רו"ח יגאל בריטמן, יו"ר ומנהל עסקים ראשי בפירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר: "עבור השחקנים בתעשיית ההון סיכון הגלובלית, ישראל נתפסת כמקום אטרקטיבי להשקעות, אך עדיין ישנו קושי לא מבוטל לתרגם את התדמית הזוהרת לגיוסי המשך של קרנות הון סיכון רבות".

לצד האמון המתבקש בהשקעות שמבוצעות בשוק הישראלי, מגלים המשקיעים הישראלים אמון רב בהשקעות בארה"ב וסין - בהן המשקיעים הישראלים ממוקמים ראשונים ברמת האמון, אף לפני המשקיעים שמגיעים ממדינות אלו בעצמם. האנקדוטה הזו אינה ייחודית לישראל, אם כי בולטת משמעותית לגבי ההון סיכון המקומי. המשקיעים הישראלים, עולה מהסקר, מאמינים מאוד בהשקעות מחוץ לשוק הישראלי בשנה הקרובה. הניקוד של הקרנות הישראליות הוא 3.4 בנושא זה, מקום שלישי לאחר גרמניה ויפן.

מבחינת גיוס משקיעים לקרנות, מאמינים המשקיעים הישראלים באופן בסיסי כי ניתן לגייס כספים גם משותפים מוגבלים בישראל. זאת, למרות שבמשך העשור האחרון שני הצדדים - המוסדיים המקומיים וההון סיכון הישראלי - כמעט ואין השקעות מקומיות בהון סיכון הישראלי. שיעור האמון ביכולת לגייס קרנות ממשקיעים מקומיים בישראל עומדת על 2.8, אומנם נמוך משמעותית יחסית לרמת האמון בגיוס כספים ממשקיעים חיצוניים, שעומדת על 3.6 מתוך חמש, אך עדיין גבוהה יחסית לממוצע העולמי שהסתכם ב-2.61 מתוך חמש.

הענן במקום הראשון

הסקר גם מתייחס לסקטורים שבהם רואים המשקיעים פוטנציאל גבוה יחסית. במקום הראשון מדורג מחשוב הענן, שבו באים לידי ביטוי חלק גדול מהשינויים שמתרחשים היום במערכות המידע, עם 3.92 מתוך חמש. במקום השני תוכנה והשלישי ניו-מדיה ורשתות חברתיות. במקום האחרון ממוקם סגמנט ההשקעות בשבבים, עם 2.52 מתוך חמש.

בדרוג שמספקים המשקיעים המקומיים, ממוקם סקטור המוליכים למחצה במיקום גבוה, עם 3.08 מתוך חמש, שני לאחר ברזיל. תחומים שבהם נותנים המשקיעים אמון גבוה יותר אפשר למצוא את תחום התוכנה, ואף את סגמנט הניו-מדיה והרשתות החברתיות, בו האמון כלפי ישראל גבוה יותר מאשר כלפי מקומות אחרים בעולם עם 4.08 מתוך חמש.

השקעות ראשונות

באיזו מדינה

עוד כתבות

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

האם זה מה שיעצור את הנשק האיראני?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה