גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מזומנים לא זמינים

איך נרשמות מקדמות על רכישת דירה בדוחות החברות היזמיות, למה אזורים רושמת אותן כמזומנים, ודמרי דווקא מפרידה אותן מיתרה זו

סעיף המזומנים ושווי המזומנים אמור לבטא את הנזילות המיידית של הפירמה. ולמרות שעל פניו נראה כי מדובר בסעיף טריוויאלי, ראינו בטור הקודם שישנן שאלות ופרשנויות סביב תחולתו - אילו פיקדונות צריכים להיכלל ביתרה ואילו מורחקים ממנה, ובכלל מהם התנאים להיכלל תחת יתרת המזומנים ושווי מזומנים.

הבעיה הזו מתחדדת בחברות נדל"ן, ובעיקר בחברות יזמיות המקימות פרויקטים של דירות למגורים. החברות האלו מקבלות מקדמות על חשבון הדירה מלקוחות, באופן שוטף מיום חתימת החוזה ועד מסירת הדירה, והכספים האלה נכנסים בשלב הראשון לחשבונות הבנק של החברה. האם הסכומים הללו הם מזומנים? לכאורה כן, אלא שבמקרים רבים יש עליהם מגבלות מסוימות.

רוכשי הדירות מפקידים את הכספים לחשבונות של הבנקים המלווים את הפרויקט, והם אמורים לשמש את הפרויקט עצמו, אלא אם החברה עמדה בתנאים מסוימים - ואז חלק מהסכומים כביכול משתחררים לפעולות אחרות. ואם כך, הרי שלא מדובר בסכומים נזילים, מיידיים וחופשיים, אלא בכספים המיועדים לשימוש מסוים, כך שצריך להציג אותם בנפרד מיתרת המזומנים ושווי המזומנים.

בדוחות של חברת אזורים, בתוך יתרת המזומנים ושווי המזומנים נכללים גם כספי המקדמות מהלקוחות. ברבעון הראשון ב-2012 היתרה הייתה 221.6 מיליון שקל, לעומת יתרה של 296.7 מיליון שקל בסוף שנת 2011. ברבעון הראשון אין לסעיף זה פירוט וביאור, בעוד שבדוח השנתי יש ביאור ממנו עולה כי סכום היתרה מורכב מיתרות בבנק ומפיקדונות לפי דרישה (פיקדונות שאפשר למשוך באופן מיידי). אבל, בהמשך הביאור כתוב: "יתרת מזומנים ושווי מזומנים ליום 31 בדצמבר 2011 כוללת יתרה בסך כ-187.9 מיליון שקל שמוגבלים בשימוש, במסגרת הסכמי ליווי שנחתמו עם בנקים לפרויקטים בהקמה".

רגע, אז יש 296.7 מיליון שקל במזומנים ופיקדונות, רק שחלק גדול מהסכום - 187.9 מיליון שקל, מוגבל בשימוש. ואם כך, אז המקום הטבעי של הסכום הזה הוא במסגרת מזומנים משועבדים/מוגבלים וכד'. למה קורא הדוחות מקבל את הסכום המצרפי, למרות שיש מגבלה על חלק משמעותי מתוכו? למה לא להציג את הסכום המוגבל בנפרד?

יש הגיון גם באיחוד

ובכן, טבעי ומתבקש יותר להפריד בין הסכומים, אלא שיש גם הגיון מסוים באיחוד. הרי מה זה בעצם מזומנים מוגבלים? אם ההגבלה היא לצורך החזר חוב או עניין חריג מהפעילות השוטפת, אז אכן מדובר בסעיף נפרד לחלוטין - יש מגבלות שמונעות את השימוש לצרכים שוטפים. אבל במקרה של חברות יזמיות, הן יכולות לטעון שהמזומנים האלו מוגבלים לטובת פעילות הקמת הפרויקטים המסוימים, כלומר שבסופו של דבר מדובר במזומנים לצורך פעילות שוטפת. אחרי הכל, החברות מקבלות מקדמות מלקוחות כדי להמשיך ולהקים את הפרויקטים, ואם כך זו לא ממש מגבלה.

הפירצה הזו צריכה להיסגר, ובינתיים יש חברות כמו אזורים שלא מפרידות את המזומנים המוגבלים (פיקדונות מוגבלים) מיתרת המזומנים, ויש חברות דוגמת דמרי שמפרידות את הסכומים. לדמרי יש לצד סעיף המזומנים ושווי המזומנים במאזן גם סעיף פיקדונות מוגבלים בשימוש. ברבעון הראשון הסתכם סעיף המזומנים ושווי המזומנים ב-17.2 מיליון שקל, ויתרת הפיקדונות המוגבלים בשימוש עמדה על 58 מיליון שקל; בסוף 2011 הסתכמו המזומנים ושווי המזומנים ב-17.1 מיליון שקל והפיקדונות המוגבלים בשימוש ב-88.5 מיליון שקל.

החברה מסבירה את הפיקדונות המוגבלים בביאור לדוחות בכך ש"כספי לקוחות המופקדים בתאגידים בנקאיים בחשבונות הליווי של החברה, חשבונות עו"ש ופיקדונות הקשורים אליהם, זמינים לשימוש בכפוף לקיום תנאים המוגדרים בהסכמי הליווי שנכרתו בין החברה לבין הבנק, וכן בכפוף למידע המצוי בדוחות מהנדס המוגשים לבנק מדי תקופה".

ועל רקע ההגבלות האלו, בדמרי החליטו להפריד את הסכומים. כן - חברה אחת מאחדת, חברה אחרת מפרידה. ואלו לא סתם חברות - מדובר בשתי חברות מאוד בולטות בענף, שמציגות את הסעיף החשבונאי בצורה אחרת; שתי חברות מובילות מפרשות את החשבונאות באופן אחר. אולי יש לכך סיבות מוצקות: אולי המגבלות בדמרי חזקות יותר מאשר באזורים (ממש לא בטוח); אולי בדמרי מדובר על מקדמות שהוגבלו בפרויקטים ספציפיים בעוד שבאזורים זה מתפרס על פני כל הפרויקטים (ממש לא בטוח), ולכן שם רואים את המזומנים כלא מוגבלים (משמשים לפעילות שוטפת); אולי קיימים שיקולים נוספים שמצדיקים את הפרשנות השונה. ייתכנו גם נסיבות אחרות שגרמו למשרד רואי החשבון, בריטמן אלמגור דלויט טוש, שמטפל בדוחות שתי החברות הללו, לאשר הצגה שונה של הסעיפים האלו בכל אחת מהחברות.

למה לאתגר את קוראי הדוחות

כך או אחרת, מה שבטוח הוא שצריך לעשות סדר בסעיף הזה. קורא הדוחות ה"נורמלי" לא באמת מבין מה מסתתר מאחורי המזומנים. כשהוא רואה שלאזורים יש בסוף הרבעון הראשון 221.6 מיליון שקל, הוא משער שאלו מזומנים שניתן מיד לתרגמם לכל פעילות ושימוש - החזר אג"ח או הלוואה, רכישת קרקעות, רכישת חברות, תשלומי שכר, ובכלל תשלומים בגין פעילות שוטפת. אבל האמת כאמור שונה - חלק מהכסף מיועד לשימוש מאוד מסוים, וראוי שהקורא הממוצע יבין זאת כבר מהמאזן.

הפרשנויות סביב המגבלות על המזומנים וההצגה בהתאמה (עם המזומנים ושווי המזומנים, או בנפרד) הן לא הבעיה היחידה בסעיף זה. בעיה גדולה טמונה בעצם ההישענות על הדוחות המאוחדים; האם אותם 221.6 מיליון שקל מזומנים ושווי מזומנים בדוחות הרבעון של אזורים (ונניח רק לצורך העניין שאין מגבלה על המזומנים) הם באמת המזומנים שלה? החברה באמת יכולה להיפגש איתם?

זה תלוי איפה נמצא הכסף - בחברה עצמה או בחברות הבנות שלה, ותלוי בשיעור ההחזקה של החברה המחזיקה בחברות שלמטה. על כך בטורים הקרובים.

עוד כתבות

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ישראל לא תשלח משלחת לקהיר, ממתינים לתשובת חמאס

הותר לפרסום: עידו אביב, בן 28 מכרמיאל, וקאלקידן מהרי בן 37 מפתח תקווה, נפלו בקרב ברצועת עזה • משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" ● עדכונים בולטים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות באוניברסיטת קולומביה: רעולי פנים פרצו והשתלטו על מתחם

האוניברסיטה היוקרתית החלה להודיע לסטודנטים על השעייתם מהלימודים עד שלא יפנו את מתחם המחאה הפרו-פלסטיני • עימות אלים ומטריד באוניברסיטת UCLA: מפגינה פרו-פלסטינית תקפה באלימות מפגין יהודי ואיימה באקדח טייזר • עימותים קשים ואלימים גם בקמפוסים בטקסס ובווירג'יניה

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה