גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"באתרי הברנז'ה ירקדו על דמנו, אבל היינו עובדים מסורים"

אפרת זמר-ברונפמן, שפוטרה ממשרתה כסגנית העורכת במוסף לשבת של "מעריב", נפרדת ממקום עבודה אהוב - ומסתגלת לימי חרדה, אי-ודאות והישרדות

ביום ראשון שעבר נכנסתי, סביר להניח שבפעם האחרונה, לבנין "מעריב". כמו רבים מחבריי הגעתי גם אני למחלקת השכר שבקומה השלישית. חתמתי על טפסי הפיצויים ועל סיום התקשרות עם העיתון. כך, בכמה טפסים פורמליים עליהם התבקשתי לחתום כאן וכאן, הגיעו לסיום 10 שנים של עבודה במה שעופר נמרודי נהג לכנות "משפחת מעריב". 10 שנים זה פרק זמן משמעותי, במיוחד כשאת בת 30.

כשהגעתי ל"מעריב" הייתי משוחררת טרייה מצה"ל, שבכל יום שישי בבוקר רצה למכולת מתחת לבית לפתוח את "כל הזמן" (היום קוראים לו "זמן ירושלים"), מקומון "מעריב" בו עבדתי. הדופק האיץ מול כתבות שער שנשאו את שמי, ובאותה מידה גם מטורי צד קטנים. עיתונות הייתה, ועודנה, חלום שהתגשם. כעבור 3 שנים עברתי לעיתון הארצי. הבניין המתקלף ברחוב קרליבך הפך, סלחו לי על הקלישאה, לבית.

בזמן שהייתי כתבת חינוך ואחר-כך עורכת בדסק החדשות ובמוסף לשבת התעצבו חיי הבוגרים: למדתי, נישאתי, ילדתי, וכל הזמן הייתי עיתונאית. עיתונאית ב"מעריב". מהיום הראשון אמרו לי תמיד "'מעריב'? זאת ספינה שוקעת. תברחי משם". אבל הספינה לא שקעה, ואני לא ברחתי.

מדי כמה חודשים היה מגיע סבב קיצוצים או פיטורים. הימים האלה בהם טלפון ממספר חסוי גורם לך ליובש בפה. הימים בהם אתה מתכווץ מול הקולגה הוותיק שלך שאורז את חפציו ויוצא אל האוקיינוס שבחוץ. הספינה אולי שקעה, אבל לפחות עוד עמדנו על הסיפון.

ואז הצונאמי הגיע גם לחוף שלי. תפקיד של סגנית עורך הפך לפריבילגיה בעיתון שמתקשה לנשום. לזכות הקברניטים ייאמר שניסו להציע לי תפקיד אחר, אך בסופו של דבר סיכמנו על פרידה.

מערכת היחסים עם "מעריב" הייתה מערכת היחסים הארוכה ביותר שידעתי בחיי. כמו מערכת יחסים טובה היא ידעה עליות ומורדות, היו בה ימים של כעס וייאוש, אבל היו בה בעיקר סיפוק, גאוות יחידה וריגוש.

וכשמערכת יחסים כזאת נגמרת, אפשר בקלות להישאב למערבולת של כעס ומרמור, אבל האמת היא שהרגש הדומיננטי בימים האלה הוא בעיקר עצב, והרבה מחשבות על כל אותם חברים שפגשתי ביום ראשון, זמן קצר אחרי שהם יצאו מאסיפת העובדים בה החליטו להילחם עד הרגע האחרון.

באתרי הברנז'ה ירקדו על דמם, בטוקבקים תמיד יהיה מי שיצהל על "השמאלנים שהולכים הביתה", אבל אנחנו נדע את האמת: שמדובר בעובדים מסורים, שעבדו לפעמים בתנאים לא תנאים, שעשו עיתונות טובה, למרות שהשכר שלהם היה רחוק ממרשים, ולמרות שחרב הפיטורים תמיד ריחפה שם.

למשבר בעיתונות יש משמעויות מחרידות לחברה בישראל, לדמוקרטיה. אבל לצד המחשבות הגדולות האלה, אני חייבת להודות שהראש והלב שלי נמצאים בעיקר בפרקטיקה של הקריסה: לשכת האבטלה, החרדה האמיתית מעתיד תעסוקתי, האופק הכל-כך מעורפל.

אין לי הרבה בשורות אופטימיות לחברים שיצאו עוד מעט אל השוק ויגלו בו הרבה כוונות טובות, אבל כמעט אפס תקציב או יכולת לגייס עיתונאים בכלי התקשורת האחרים. הרבה אנשים בתחום עוסקים בימים האלה בניתוחים. איך זה קרה, מה גרם למה, איזה נזק עשו הרגולציה וישראל היום לשוק התקשורת הישראלי.

בינינו, כשהלבנה האישית שלך קורסת בדומינו, זה הרבה פחות מעניין אותך. אתה עסוק בעיקר בניסיון הישרדות מיידי. אתה באמת לא שונה מעובד פרי הגליל או פניציה.

בזמן ביצוע הליך העזיבה הביורוקרטי ב"מעריב" פגשתי קולגה, שגם הוא כמוני סיים את עבודתו. הוא סיפר לי שכשהומצאו דפי הזכוכית הגישו יצרני הנרות קובלנה למלך. זה לא ייתכן, אמרו לו. אנשים קונים דפי זכוכית, נהנים מאור השמש ולא זקוקים לנרות. אנחנו, הוא אמר לי, כבר לא יכולים להגיש קובלנה למלך. מקסימום נשלח לו מייל.

(אפרת זמר-ברונפמן סיימה את דרכה ב"מעריב" כסגנית עורכת במוסף לשבת. בשנות עבודתה בעיתון היה גם כתבת מוניציפלית וכתבת חינוך).

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-4%

הדאקס יורד ב-1% ● קרן המטבע העולמית העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ● טראמפ מדיה יורדת ב-7% ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר