גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תביעה: "עודד דסאו הוציא ממני במירמה עשרות מיליונים"

ביהמ"ש הקל בעונשו של בעל השליטה לשעבר בחברת גולן, כיוון שהחזיר חלק מהכסף שגנב ממנה, וגזר עליו שנתיים מאסר ■ כעת טוען משה ויזל: "ההחזר בוצע באמצעות 70 מיליון שקל שדסאו הוציא ממני במירמה" ■ דסאו: "לא חייב לו פרוטה"

עודד דסאו מסתבך שוב? בשבוע שעבר שוחרר איש העסקים עודד דסאו מהכלא, לאחר שריצה עונש מאסר של שנה וחודשיים, ולאחר שוועדת השחרורים הסכימה לנכות שליש ממאסרו. זאת, בעקבות הרשעתו בגניבת עשרות מיליוני שקל מהחברה הציבורית, "גולן מלאכת מחשבת", שהייתה בשליטתו.

היום (ג'), כשבוע לאחר שחרורו, הגיש משה ויזל, איש עסקים מוכר בתחום הביטוח, לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה בסך 28 מיליון שקל נגד דסאו, בטענה כי הוא הוציא ממנו במירמה עשרות מיליוני שקלים.

דסאו הורשע ב-2011 על-ידי בית משפט השלום בתל-אביב בביצוע עבירות של גניבה בידי מנהל, עבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות נוספות. זאת, לאחר שנקבע כי ביצע העברות כספים בלתי חוקיות מהחברה לחשבונו הפרטי בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, תוך הסתרת המשיכות מהדירקטוריון, מבעלי המניות ומהמשקיעים.

ב-11 באוקטובר 2011 גזר בית משפט השלום על דסאו שנתיים מאסר בפועל, 27 חודשי מאסר על-תנאי וכן קנס בסך 100 אלף שקל. בהמשך, הגדיל בית המשפט המחוזי בתל-אביב את הקנס שדסאו חויב לשלם ל-1.1 מיליון שקל, בקבלו את טענת הפרקליטות כי העונש שגזר עליו בית משפט השלום היה "מקל יתר על המידה, וחורג ממדיניות הענישה הראויה והנהוגה".

עם זאת, ולמרות טענות פרקליטות המדינה בערעור, בית המשפט המחוזי לא האריך את תקופת המאסר שנגזרה על דסאו. את ההחלטה לגזור על דסאו עונש מאסר קצר יחסית נימקו בתי המשפט, בין היתר, בכך שבכמה מקרים החזיר דסאו חלק מכספים שגנב.

בתביעה החדשה נגד דסאו, שהגיעה לידי "גלובס", מעלה ויזל טענה, לפיה מקורם של הכספים שהחזיר דסאו לחברת גולן הוא בכספים שגנב ממנו.

יהלומים ואבני-חן

באמצעות עורכי הדין בעז בן-צור ותומר שקרצי, טוען ויזל כי "לצערו גורלו הפגיש אותו עם דסאו ,אשר הוליך אותו בכזב ובכחש והוציא מידיו סכומי-עתק המסתכמים לסכום מצטבר של כ-70 מיליון שקל בקירוב".

לפי כתב התביעה, בתחילת שנת 2011 הציע דסאו לויזל להיכנס עמו לעסקאות משותפות, במסגרתן יעמיד דסאו בעצמו או באמצעות חברות שבשליטתו מימון הדרוש לעסקאות.

לטענת ויזל, כדי לשכנעו להיכנס עמו לשותפות ולהשקיע בה כספים, טען דסאו בפניו כי ברשותו יהלומים ואבני-חן בשווי של כ-83 מיליון דולר, שהוא עומד למכור בגאנה, וכי הוא ישתמש בתמורה שתתקבל ממכירת היהלומים לצורך ביצוע העסקאות המשותפות.

לפי התביעה, בדרך זו ובדרכים אחרות, דסאו שיכנע את ויזל להעמיד לרשותו סכומי-עתק במועדים שונים, שלדבריו אמורים היו לשמש כמימון ביניים לאותן עסקאות משותפות. זאת, עד לאחר שדסאו ימכור את היהלומים שברשותו - דבר, שלטענת ויזל, לא קרה מעולם.

הקורבן התורן

ויזל מוסיף וטוען כי לאחר שדסאו הורשע בבית משפט השלום בפרשת הגניבה מחברת גולן, הוא פנה אליו ושיכנע אותו להעביר לידיו 4.25 מיליון שקל כדמי ערובה לצורך יציאתו מהארץ לשם מימוש מכירת היהלומים. לדברי ויזל, הוא העביר את הכספים לידי דסאו והמתין לנסיעתו המיוחלת לגאנה, לשם מכירת היהלומים.

"לדאבון הלב", טוען ויזל בתביעתו, "לדסאו היו תכניות אחרות - הוא לא הפקיד את הכסף בפרקליטות ולא נסע לחו"ל, אלא השתמש בכספים שהוציא במירמה מויזל כדי להחזיר לחברת גולן, לפני מתן גזר הדין במשפט ההונאה שלו, את הסכום שגזל ממנה".

לדברי ויזל, "כך, באמצעות אותם כספים שהועמדו על-ידי ויזל, למטרה אחרת, בדויה, עלה בידיו של דסאו 'להשיב' את שגזל, באמצעות גזילה מהקורבן התורן - ויזל".

לטענת ויזל, בית המשפט שגזר את דינו של דסאו לא ידע על מעשה המירמה שבוצע כלפיו. כך יצא, טוען ויזל בכתב התביעה, שכאשר הגיע שלב הטיעונים לעונש, התגאה דסאו בכך שהשיב את כספי הגזל מחברת גולן, ובית המשפט התרשם מכך לטובה והקל בעונשו.

ויזל מבקש מבית המשפט כי יחייב את דסאו להשיב את כל הסכומים שגזל מידיו, כולל את הסכום ששימש אותו, לטענת ויזל, להשיב את הגזילה מחברת "גולן מלאכת מחשבת".

עם זאת, ויזל מציין כי הוא תובע את דסאו רק על 28 מיליון שקל שקיבל ממנו. "חרף האמור, תביעה זו אינה עוסקת בהשבת מלוא הסכומים שהועמדו על-ידי ויזל אלא רק חלקם של אלה. טעמו של דבר שחלקם של הסכומים שהועמדו הובטח בבטוחות שונות שויזל תקווה כי באמצעות מימושן בהליכים מקבילים, הוא יוכל לפרוע את חלק החוב כלפיו".

עוד טוען ויזל כי דסאו הבטיח להחזיר לו את כל הכספים שנתן לו במכתב ששלח אליו ב-30 באפריל 2012. לדבריו, באותו מכתב כתב לו דסאו כי "נעשה חשבון על כל דולר שהשקעת, תחשוב שהשקעת את זה בתוכנית חיסכון הכי טובה באיזה בנק שאתה רוצה, וגם נסכם על רווח שאני מוכן לתת לך באהבה".

פרקליטו של דסאו, עו"ד אפרים דמרי, מסר בתגובה כי "עדיין לא קיבלנו לידינו את כתב התביעה, וכשנקבל אותו נוכל להבין על מה מדובר ולהגיב לטענות. כבר עתה נוכל לומר כי ויזל מחזיק בנאמנות ב-50% מהנכסים בשווי עשרות מיליוני שקלים של משפחת דסאו, שהוא יכול לממשם. כלומר, עודד וורדה דסאו לא חייבים לויזל אפילו פרוטה".

עוד כתבות

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

פתיחה חיובית בוול סטריט; ספוטיפיי מזנקת בכ-13%

הנאסד"ק עולה ב-0.6% ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● הנפט נסחר בירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי