גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בריינסטורם תפרסם תוצאות ניסוי בבני אדם; מה הצפי?

אחרי שהוציאה רב חולה ALS מכיסא הגלגלים, חברת תאי הגזע תפרסם מחר את תוצאות הניסוי הראשון שלה בבני אדם, ול"גלובס" נודע כי התוצאות מובהקות ■ הטכנולוגיה חלוצית, ראשונית מאוד ומסוכנת להשקעה, אך בעלת פוטנציאל לפריצת דרך - האם שווה להסתכן?

לפני כמה חודשים הוצג בטלוויזיה ובעיתונות סיפורו של רב חולה ALS שהיה מרותק לכיסא גלגלים, ובעקבות זריקת תאי גזע קם ועמד על רגליו ואף התנועע בחופשיות. הטיפול שקיבל בבית-החולים הדסה כלל תאים שטופלו בטכנולוגיה של חברת בריינסטורם . האירוע עשה הרבה רעש, אך החברה ובית-החולים הדגישו כי זהו טיפול חמלה שנערך בחולה יחיד, שסבל גם ממחלה ניוונית ומחלות נוספות, כך שקשה לדעת עד כמה השפיע הטיפול ואם ניתן ליישם אותו גם בחולים נוספים.

מחר (ה') תפרסם בריינסטורם סל לראשונה את התוצאות המלאות מניסוי שביצעה ב-12 חולים, כולם חולי ALS. אמנם זה עדיין לא ניסוי עם קבוצת ביקורת, אך הוא בהחלט יצביע על מגמה משמעותית. בתחום תאי הגזע החלוצי, ובעיקר כשמדובר במחלה כה קשה ולא מובנת בתחום מורכב כמו ניוון עצבי, זו נחשבת להתקדמות משמעותית.

כבר ידוע כי משרד הבריאות היה מרוצה מהתוצאות כדי לאפשר לחברה להפסיק את הניסוי לאחר 12 חולים, במקום 24 שנקבעו בתוכנית המקורית. ל"גלובס" נודע כי התוצאות המלאות, שיוצגו מחר בכנס של ה-American Academy of Neurology, כוללות דיווח על ירידה מובהקת סטטיסטית בקצב ההתדרדרות של חולי ה-ALS, ועל מגמה חיובית בשמירה על שרירי החולה בתקופת הטיפול. האטה מסוימת בקצב ההתדרדרות היא אולי לא פרמטר מספק במחלות אחרות, אך כשזה לנוגע ל-ALS זה לא מעט.

- מה שלום כבוד הרב?

פרופ' דימיטרי קרוסיס, האחראי על הניסוי ויישום שיטת הטיפול בישראל מטעם בית-החולים הדסה: "לאחרונה חלה הסתבכות במצבו, שכנראה אינה קשורה ל-ALS או בכלל למוח. בכל זאת הטיפול שלנו שיפר את מצבו פעמיים".

מרחב של ניסוי וטעייה

בריינסטורם סל, כמו רוב תחום תאי הגזע, מגששת באפילה ופועלת במרחב של ניסוי וטעייה. מעניין לראות כי הרגולטורים דווקא משתפים פעולה, לפחות בשלבי הבדיקה הראשוניים במחלות שאין להן מרפא אחר, ומאפשרים תהליך שכרוך בהזרקת תאים חיים ובעידוד גידול תאים בתוך גוף החולה, על בסיס מעט ידע יחסית. בינתיים, גם לא ניתנו להם סיבות רבות להתחרט, אבל הדרך עודנה ארוכה. חשוב לציין כי בשלבים מתקדמים הרגולטורים לעיתים מקשיחים עמדות, כפי שקרה לחברת גמידה סל, שפרוטוקול הניסוי שלה הוקשח על-ידי ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) ברגע האחרון.

- האם כיום אתם יודעים מה גורם למחלת ה-ASL?

קרוסיס: "ידוע כי התנוונות של העצבים במסלולים האחראים על התנועה, היא שגורמת לנתק בין המוח, שנותן פקודה לפעול, לבין השריר שלא מציית. המסתורין הגדול הוא מה גורם להתנוונות".

אלון נתנזון, שמונה לפני חודשים מספר למנכ"ל החברה: "אנו נוטלים דגימות תאים ממח העצם של החולה, והם עוברים עיבוד של בריינסטורם שעוזר להם להפוך לתאי עצב מיוחדים, שמסוגלים להשפיע על תאי העצב הקיימים. הם משפיעים בייצור תאים חדשים, במניעת התדרדרות של תאים קיימים ובאפקט אנטי דלקתי".

קורוסיס: "הרעיון של גידול תאי גזע והזרקה שלהם אותם לנוזל השדרה הוא טיפול שהתפתח בבית-החולים הדסה. כעת שילבנו בתהליך שלב אחרון, שבו אנו מטפלים בתאים באמצעות חומרים ייחודיים של בריינסטורם, שמעודדים את מיון התאים כך שיפרישו עוד מהחומרים הדרושים לגוף. הטיפול הזה משפר את פעילות התאים בעשרות אחוזים.

"בהתחלה התלבטנו היכן להזריק את התאים", הוא מוסיף, "בבריינסטורם בחנו כמה אפשרויות, וגילו כי ההזרקה לנוזל השדרה, כמו זריקת אפידורל, היא הכי אפקטיבית. התאים מגיעים עד המוח, ושם מעודדים צמיחת נוירונים במסלולים במוח שאחראים על תנועה".

- המוח הוא מערכת מורכבת. איך יודעים שהתאים החדשים הם אלה שמרפאים את המחלה?

קרוסיס: "לא באמת נדע עד שיהיו יותר תוצאות מבני אדם. בינתיים אנחנו רואים תוצאות בחיות, וגם משערים על-פי המחקר המדעי, כי התאים הקיימים שולחים אותות לתאים חדשים, ומוודאים שהם יצמחו ויתפתחו דווקא במקום מסוים. בכל מקרה, אנחנו נהנים גם מהגנה על תאים ומניעת דלקות, שאינן קשורות לצמיחה ולמיקום של תאים חדשים.

"יש בתחום חשש מגידול בלתי נשלט של תאים, למשל גידול סרטני, אך הוא תקף בעיקר בשימוש בתאי גזע עובריים", אומר קרוסיס.

- זו גם הסיבה לשימוש בתאים, במקום הזרקה ישירה של פקטורי הגדילה למוח?

קרוסיס: "לא. הפקת פקטורי הגדילה ברמות הדרושות יקרה מאוד, וגם לא ידוע על הזרקה מוצלחת כזו למוח. מכל הבחינות, יותר הגיוני להזריק תאים".

- עד כמה מסובך תהליך ייצור התאים וגידולם, והאם זה טיפול אפשרי כלכלית?

נתנזון: "הפרוצדורה הכירורגית היא טריוויאלית. אנחנו חושבים קדימה, ולכן אנחנו מייצרים לחולה כמות גדולה של תאים ומקפיאים אותם עבורו התאים, כמעין בנק תאים פרטי. כך, בכל הזרקה חדשה לא נצטרך לעבור מחדש את כל הפרוצדורה, אלא רק להזריק את התאים. טיפול כזה הוא תמיד שאלה כלכלית, אבל בנינו את המודל שלנו כך שיהיה כלכלי".

- מה אתם מתכננים להמשך?

נתנזון: "ה-FDA אפשרה לנו להיכנס לניסוי שלב IIb אמריקאי על בסיס התוצאות של הניסוי הישראלי. מדובר בניסוי של 50 חולים, ואנחנו מקווים להתחיל, ואולי אפילו לסיים אותו, השנה".

בריינסטורם הייתה חברה מדשדשת שנסחרה בבורסה שמעבר לדלפק (OTC) עד שחיים לייבוביץ', משקיע שעסק בעיקר בתחום הנפט, נכנס להשקעה ב-2007, ומאז השקיע בה 5 מיליון דולר וכיום הוא נשיא החברה. מאז החברה גייסה כמה מיליוני דולרים בהנפקות וממשקיעים פרטיים, וכן עברה את הניסוי הקליני הראשון שלה. כיום היא נסחרת לפי שווי שוק של 40 מיליון דולר.

נתנזון: "יש לנו 4 מיליון דולר בקופה והניסוי לבדו אמור לעלות כמה מיליונים. אני מאמין שלא נתקשה לגייס, וייתכן שאחרי כמה מהלכים, נוכל גם לעלות למסחר בנאסד"ק. בעתיד, המוצר שלנו יכול להפוך לפלטפורמה של טכנולוגיות מעודדות צמיחת תאים, במגוון של מחלות".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין