גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת עמנואל רוזן: מה אומר החוק למניעת הטרדה מינית?

עפ"י החוק יש צורך להוכיח סדרתיות במעשי ההטרדה; עפ"י העדויות כך בדיוק היה, ולכן לכאורה יש בסיס לחשד שנעברה עבירה של הטרדה מינית ■ ניתוח מיוחד

בהאשמות כלפי העיתונאי עמנואל רוזן, הנשמעות ומצוטטות בעילום-שם מפי נשים בימים האחרונים בכלי תקשורת שונים, ניתן לדון הן בהקשר חברתי ומוסרי והן בהיבט המשפטי.

מבחינה משפטית, מוקדם לקבוע כי עניינו של רוזן איננו מצוי בתחום הפלילי: ככל הידוע, אין כנראה טענה או ראיות לכך שהוא חשוד בעבירות של תקיפה מינית הכלולות בחוק העונשין - כגון אונס, מעשים מגונים או בעילה אסורה בהסכמה. עם זאת, יש ככל הנראה אפשרות שנעברו עבירות על החוק למניעת הטרדה מינית.

ואולם, חשוב להדגיש כי חוק זה נתון במחלוקת עמוקה, בעיקר באשר לאופן שבו יש לפרשו. פירוש מרחיב בוודאי יגדיר את מעשיו של רוזן - ככל שהתיאורים שפורסמו משקפים את האמת - כעבירה פלילית של הטרדה מינית; פירוש מצמצם יכפור בכך.

החוק למניעת הטרדה מינית נחשב מתקדם ומרחיק לכת באופן דרמטי בעת שנחקק ב-1998. ב-15 השנים שחלפו מאז עברה החברה הישראלית תהליך הטמעה והסתגלות, ואולם, גם כיום כמה מסעיפיו שנויים במחלוקת. החוק כולל היבטים פליליים, אזרחיים וכאלה הכרוכים בדיני עבודה.

על-פי החוק, הטרדה מינית עשויה להיחשב כמה וכמה פעולות, ובהן סחיטה באיומים כאשר המעשה שאדם נדרש לעשותו הוא בעל אופי מיני; מעשים מגונים; הצעות חוזרות בעלות אופי מיני המופנות לאדם שהראה למטריד שהוא איננו מעוניין בהן; התייחסויות חוזרות ונשנות המופנות לאדם ומתמקדות במיניותו. במקרים מסוימים, כגון כלפי קטינים או חסרי ישע, מתייתרת הדרישה שהמוטרד יראה למטריד שהוא איננו מעוניין.

המשמעות היא שהטרדה מינית איננה חייבת להיעשות באמצעות פעולות פיזיות - אף שאלה כמובן עשויות להיחשב כהטרדה מינית אם אינן מגיעות לדרגה חמורה יותר של מעשה מגונה; הטרדה מינית יכולה להיות מילולית בלבד, אם כי ברוב המקרים ההטרדה תחל רק מהפעם השנייה שבה המטריד פנה במילים אל המוטרד או המוטרדת, זאת לאחר שבפעם הראשונה דחה הנמען את ההצעות או ההתייחסויות בעלות האופי המיני.

בהתבסס על העדויות שפורסמו בימים האחרונים בעילום-שם, מתעוררת השאלה האם פניותיו החוזרות ונשנות של רוזן לעיתונאיות ועובדות בכלי התקשורת שבהם עבד, נכללות במסגרת האיסור הפלילי המופיע בסעיף זה.

החוק מחריג מדרישת הסדרתיות הטרדות שנעשות כלפי "עובד במסגרת יחסי עבודה, תוך ניצול מרות ביחסי העבודה". ככל הידוע, רוזן אכן היה במעמד מקצועי גבוה יותר בהיררכיה הארגונית ביחס לנשים שאיתן ביקש ליצור קשר, אך ספק אם ניתן להגדיר את היחסים ביניהם כמרות במסגרת יחסי עבודה.

לפיכך, על-פי המסתמן, יש צורך להוכיח סדרתיות במעשי ההטרדה. דהיינו, שמעשי ההטרדה המשיכו כלפי אישה מסוימת גם לאחר שדחתה את ההצעה הראשונה והבהירה כי אינה מעוניינת. על-פי העדויות, כך בדיוק היה, ולכן לכאורה יש בסיס לחשד שנעברה עבירה של הטרדה מינית.

קוד התנהגות חדש

בדברי ההסבר להצעת החוק, בעת שהובא לחקיקה בכנסת, צוין כי "הטרדה מינית היא פגיעה בכבוד האדם, בחירותו, בפרטיותו ובזכותו לשוויון... הטרדה מינית שוללת את האוטונומיה של המוטרד ואת שליטתו בגופו ובמיניותו".

באחד מפסקי הדין הראשונים שניתנו בעליון לאחר חקיקת החוק, נקבע כי "הטרדה מינית היא תופעה חברתית מורכבת. יש לה ביטויים רבים מספור. היא עשויה להתבטא בדיבורים בלבד. לעתים הדיבורים נושאים אופי של חיזור מצד אדם אחד אחרי אדם אחר, כשהם משולבים במחמאות, ואפשר שהמחזר אף אינו מודע לכך שיש בדיבורים אלה כדי להטריד את המחוזר. לעתים הדיבורים נושאים אופי של בקשות או הצעות על רקע מיני, והם עשויים להידרדר עד כדי לחץ ואיומים על רקע זה, כגון איומים בפיטורים מן העבודה".

בפרשת הנשיא לשעבר, משה קצב, שלל בית המשפט העליון את התזה המצמצמת ביחס לפרשנות החוק, וקבע כי "מטרת החקיקה להביא לשמירה על כבודו וגופו של האדם. פרשנות מצמצמת של החלופות אינה עולה בקנה אחד עם מטרה זו. הטרדה מינית כוללת בתוכה גם מעשים פיזיים ולא רק אמירות מילוליות".

כאמור, להטרדה מינית עשוי להיות פן פלילי. העונש המרבי על הטרדה מינית הוא שנתיים מאסר, ואם מדובר בהטרדה המשולבת בהתנכלות על רקע מיני - עד 4 שנות מאסר.

ואולם, דומה כי ליבת החוק נעוצה דווקא בהיבטים האחרים שלו - ההיבט האזרחי והיבט דיני העבודה. הטרדה מינית מהווה גם עוולה נזיקית שבעטיה יכולה המוטרדת לתבוע פיצוי מהמטריד. בדומה לדברי חקיקה אחרים, כמו החוק לאיסור לשון הרע, גם כאן רשאים בתי המשפט לפסוק פיצוי של עד 50 אלף שקל ללא הוכחת כל נזק, וזאת בנוסף לנזקים ממוניים ובלתי ממוניים (כאב וסבל), כמקובל בדיני הנזיקין.

דומה כי השינוי המעמיק ביותר שחולל החוק, מלבד החדרתו של המונח "הטרדה מינית" לשיח הציבורי, נעוץ בהפנמה מצד מעסיקים ועובדים של הצורך לאמץ קוד התנהגות חדש ומחייב, במסגרת יחסי העבודה במקומות עבודה, בין מנהלים לעובדים ועובדות, ובין העובדים והעובדות לבין עצמם.

החוק מטיל על המעסיקים חובות אקטיביות לנקוט אמצעים סבירים כדי למנוע הטרדה מינית או התנכלות במקום העבודה. לשם כך, על המעסיקים למנות גורם שאליו ניתן להגיש תלונות במקום העבודה, ו"לעשות כל שביכולתו כדי למנוע הישנות המעשים ולתקן הפגיעה שנגרמה למתלונן עקב ההטרדה או ההתנכלות".

בפסק דין עקרוני משנת 2008 בנושא הטרדה מינית במסגרת יחסי מרות בעבודה, קרא בית הדין הארצי לעבודה למנהלים במקומות עבודה לשקול את צעדיהם ולהתנהל בזהירות בתחום היחסים האישיים והאינטימיים עם עובדיהם ועובדותיהם.

"ישקול הממונה את צעדיו", נכתב בפסק הדין, "וככל שזיהה יוזמה או פיתוי מצד עובדת, הקשורים קשר ישיר להיותו בעל יכולת לשמר או להיטיב את מעמדה של אותה עובדת, הרי שהאחריות להימנע ממגע מיני עמה מוטלת עליו. הבחירה להיענות לפיתוי בנסיבות אלה היא היא ניצול יחסי המרות שיש לו כלפיה".

"לאשרר" את מה שכבר ידוע

יש לזכור כי החוק למניעת הטרדה מינית הוא חוק חדשני גם בקנה-מידה בינלאומי. זהו חוק שמעמיד סטנדרטים מרחיקי לכת באשר להסדרת גזרת ההתנהגויות האנושיות, ביחסים בין גברים לנשים, בתחומים של חיזור, הצעות מיניות וכן יחסי עבודה ויחסים הולמים בין בני אדם זרים.

מאז חקיקתו, ספג החוק למניעת הטרדה מינית ביקורת חריפה מצד משפטנים, הן בפרקטיקה והן באקדמיה, על היותו מרחיק לכת מדי, כלומר מגביל ומפליל גם התנהגויות אנושיות רגילות במסגרת היחסים בין המינים. החוק משקף נקודת מבט של פמיניזם רדיקלי שקנתה אחיזה בשיח המשפטי, הציבורי והחקיקתי בישראל.

הפיתוי לערוך ניתוח משפטי החורץ את גורלו של עמנואל רוזן הוא גדול. ואולם, יש לזכור כי בעניינו של רוזן לא החלה חקירת משטרה, ואין כל ביטחון שחקירה כזו אכן תתקיים.

אמנם, המשטרה איננה זקוקה להגשת תלונה מצד נפגעות העבירה, ככל שיש כאלה, או מצד גורם שלישי כדי להתחיל בחקירה, והיא רשאית לחקור גם על יסוד מידע שמגיע אליה בדרכים אחרות - כולל מאמצעי התקשורת. אלא שתפקידה של חקירה כזו לא יתמקד ב"הלבנת" העדויות שכבר נמסרו לגורמים עיתונאיים ופורסמו בחלקן או ברובן, אלא באיסוף ראיות בעלות ערך משפטי.

המסקנה העולה מכך היא שמטרתה של חקירה כזו, ככל שאכן תתקיים, לא תהיה "לאשרר" את מה שנראה אולי לציבור שכבר ידוע על הפרשה, אלא לבדוק מה בכלל אירע, ככל שאירע, ואם אירע.

חקירה עיתונאית איננה חקירת משטרה. העיתונאי איננו מצויד בכלים הנתונים לגופי החקירה - היכולת לכפות זימון עדים לתשאול ולהפעיל אמצעי לחץ, שימוש באמצעי עיקוב, קבלת מידע מסייע כגון תשדורות מסרונים ואיכון סלולרי ועוד.

התשאול העיתונאי, בפרט של מי שמעידות שהיו קורבן להטרדות מיניות, הוא גם אמפתי מטבעו, ומטרתו היא גילוי ופרסום עיתונאי, ולא בהכרח השגת ראיות משפטיות. את אלה יש להותיר לגופי החקירה ואכיפת החוק, ורק על סמך אלה ניתן לקיים דיון של ממש במשמעויות המשפטיות - להבדיל מהחברתיות והציבוריות - של המעשים.

הטרדה מינית

עוד כתבות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה