גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פמילי אופיס: כך מנהל האלפיון העליון את ההון האישי שלו

שטראוס, אריסון ועופר, אבל גם השכירים האמידים שיש להם "רק" מיליון דולר בבנק, פונים לשירות הפמילי אופיס על מנת לנהל את כספם באופן אישי ■ המטרות - מהסכמי ממון וגירושים, דרך צוואות וירושות ועד לתכנוני מס יצירתיים ■ ניתוח G

ללקוח שנכנס למשרדי קבוצת פיוניר הייתה בקשה ספציפית: לוודא שהכסף שלו, כמה מיליוני דולרים, לא יושקע באף טייקון. הסיבה, גילה אותו שכיר עשיר, נעוצה בעובדה שהוא עובד עם חלק מאותם טייקונים וקשורה לגל התספורות והסדרי החוב הגואה במשק.

את הדרישה הזו, כמו גם דרישות נוספות, הוא העלה בתוקף היותו לקוח של שירות פמילי אופיס - ניהול הון אישי המיועד למשפחות עשירות. עד לאחרונה, מדובר היה במועדון סגור ואקסקלוסיבי המיועד לקהל מצומצם מהאלפיון העליון. אלא שבשנה האחרונה ירד רף הכניסה: מלקוחות שהחזיקו בהון נזיל של עשרות מיליוני דולרים, ההון של הלקוחות החדשים בשוק נע בין כמה מיליוני דולרים ועד למיליון "בלבד".

"חל גידול משמעותי בשוק הפמילי אופיס בישראל", מספרת דפנה גונן, מנכ"לית קבוצת פיוניר העולמית, חברה פרטית המספקת שירותי ניהול הון אישי. "הוא כבר לא נחלתן הבלעדית של כמה מאות משפחות אלא כולל הרבה יותר אנשים. המגמה הזאת מעידה על עלייה משמעותית במודעות לסוג השירות שאפשר לקבל מפמילי אופיס, בניגוד לשחקנים אחרים בשוק. ללקוחות החדשים הללו יש הון צנוע יחסית ללקוחות הטיפוסיים בשוק הזה, אבל הם רוצים מודל אחר לניהול שלו".

- איך הניהול הזה בא לידי ביטוי?

"למשל, הלקוח החדש שהזכרת. הוא הרגיש שאין לו שליטה על ההון שלו ועל דמי הניהול שהוא משלם. לא היה ברור לו אם תיק ההשקעות מותאם לרמת הסיכון שבה הוא מעוניין: הוא חשב שההשקעות שלו שמרניות, אבל בדיעבד התברר שהוא מושקע ועוד איך בחברות של טייקונים".

הפתיחות למגמה לא נעלמה גם מעיניה של חברת ניהול ההשקעות הגלובלית KCPS Clarity, שעוסקת בין היתר בשירותי ניהול הון, בעיקר ללקוחות זרים, אך גם לישראלים. טל קינן, מנכ"ל החברה, מדווח כי רף הכניסה ירד משמעותית: מ-10 מיליון דולר - למיליון אחד.

"מספר הישראלים שמבינים מהו ניהול הון גדל מאוד", מסביר קינן את המגמה. "המודעות הזאת עלתה לאחר משברי השוק של 2008 ו-2011, כשצרכנים הבינו שבנקים יכולים גם לפגוע בלקוחות שלהם-עצמם ואני חושב שהצרכנים הישראלים לומדים הרבה יותר מהר מצרכנים בעולם. במקביל, במסגרת העלייה לישראל בשנים האחרונות מגיעה לארץ שכבה של עולים חדשים עם הון משמעותי".

דודי שיפטר, מנכ"ל ארקסיס, חברה-בת של מגדל המספקת שירותי פמילי אופיס, סבור כי סיבה נוספת לביקוש העולה היא שבכירים במשק משתכרים כיום יותר מתמיד: "הפערים בחברה גדלים והולכים ושכר ממוצע של מנכ"ל יכול להיות פי 100 משכרו של עובד בחברה. מעבר לזה, יש להם תוכניות נדיבות של אופציות ובונוסים, ואחרי 30 שנות עבודה, ההון שהם צברו יכול להגיע גם למאות מיליוני שקלים".

אצל שיפטר רף הכניסה עדיין גבוה יחסית - כ-10 מיליון דולר. הסיבה לכך היא שהחברה מטפלת רק בלקוחות כשירים, ועל כך בהמשך. עם זאת, גם הוא מעיד על גידול במספר הלקוחות השכירים.

אז מיהו הלקוח החדש של הפמילי אופיס ובמה הוא שונה מהלקוח הקלאסי? אם הלקוח המסורתי הוא איש עסקים כבן 70, שההון הנזיל שברשותו נע בממוצע סביב 50-30 מיליון דולר, הלקוח החדש הוא שכיר במשק באמצע שנות ה-50 שלו. הוא משמש כמנכ"ל, כמנהל בכיר או כיזם שרשם אקזיט נאה ושהונו הנזיל נאמד בכמה מיליוני שקלים עד כמה עשרות מיליוני שקלים.

לדברי גונן, הלקוחות הללו מגיעים גם מתחומי הלואו-טק והנדל"ן. ואם הלקוח הקלאסי צורך את השירות של הפמילי אופיס כשבני המשפחה לצדו - הרי שהלקוח החדש מגיע לעיתים קרובות בגפו.

- הלקוחות החדשים מבקשים ניהול שונה להון שלהם לעומת הלקוחות הקלאסיים?

"אלה וגם אלה מעוניינים שהכסף ינוהל ללא מרכיב של סיכון. הם רוצים לשמור על ההון שלהם בצורה קונסטרוקטיבית; זה כסף שמיועד לביטחון המשפחה ולדורות הבאים".

שיפטר סבור כי הלקוח החדש נוטה להיות אפילו שמרן יותר: "זה כנראה נובע מכך שלקח להם יותר זמן לצבור את הכסף. הם אספו גרוש לגרוש במשך 30 שנה, עד שנצבר הון גדול. גם מבחינת האופי הם פחות אוהבי סיכונים; הם הרי שכירים ולא יזמים בנשמה".

קינן מוצא הבדל נוסף: "לקוחות עם 3-2 מיליון דולר רוצים שכל הכסף יהיה נזיל, או לפחות רובו המוחלט. אצל לקוח שיש לו 100 מיליון דולר, אפשר לנהל 90% מהסכום בפרופיל נזילות נמוך יותר ולעשות הרבה דברים מעניינים בשוק".

- עוד מגמה ברורה היא להשקיע בחו"ל באמצעות רכישת ניירות ערך, השקעה בנדל"ן או פתיחת חשבונות בנק במדינות אחרות. לאחרונה נחשף שמאות ישראלים רשומים במדינות המשמשות כמקלטי מס. עד כמה לקוחות מבקשים לעשות תכנוני מס אגרסיביים?

גונן: "תכנון המס שאנחנו עושים עבור לקוחות הוא חוקי ואפשרי וכדאי לעשות אותו. למשל, אם מדובר במשפחה שבה ההורים מתגוררים בישראל, אבל הילדים עברו לחו"ל, ההורים לא רוצים לשלם מס פעמיים - אנחנו עוזרים להם עם זה. הלקוחות החדשים פחות מודעים להיבטים של תכנוני מס לעומת הלקוחות הקלאסיים", מוסיף שיפטר, "ובאופיס פמילי מפנים אותם לנושא".

עניין של היצע וביקוש

קצת רקע: שירות הפמילי אופיס קיים בעולם כבר למעלה מ-100 שנה, ויש המצביעים על שורשיו כבר במאה ה-19, בקרב משפחות אצולה ומלוכה. בישראל החל השוק להתפתח בתחילת שנות האלפיים, אבל עוד לפני כן הוא התחיל - בדומה לארצות-הברית ולאירופה - במה שמכונה Single Family Office - SFO, משרד של כמה יועצים מומחים או אפילו איש אחד המנהל נכסים של משפחה אחת, ושבדרך-כלל פועל מתוך ביתה. משפחת שטראוס, למשל, הייתה מהראשונות בישראל שאימצה לעצמה שירות כזה. כיום מקובל להחזיק SFO במשפחות שהונן הנזיל נאמד ב-100 מיליון דולר ומעלה.

בהמשך צמחו ה"מולטי פמילי אופיס" - גופים שעובדים מול כמה עשרות משפחות ומעניקים שירותי ניהול הון, שבשנים האחרונות מותחים את עצמם בישראל לכל הכיוונים: ממחלקות גדולות בבנקים זרים (שם מכונה התחום "Wealth Management"), עבור בחברות גדולות ובינלאומיות, וכלה בחברות קטנות ובמשרדי רואי חשבון ועורכי דין שמעניקים שירותים בתחום.

כך, לא רק הביקוש לשירותי פמילי אופיס גדל, אלא גם ההיצע. שיפטר מציין שבשוק פועלים גם אנשים פרטיים שמציעים את השירות ללקוחות קטנים אף יותר: "אני מכיר לא מעט 'מיקרו פמילי אופיס', שמטפלים בלקוחות גם עם חצי מיליון ומיליון שקל. מדובר בפמילי אופיס של איש אחד: אנשים פרטיים שעובדים מהבית, בדרך-כלל כאלה שנפלטו משוק ההון בעקבות השינויים שחוללה ועדת בכר".

שחקנים מרכזיים בשוק לא ממש מרוצים משלל הגופים הקטנים שמתהדרים במונח פמילי אופיס ואף טוענים כי מדובר בזילות של התחום. מהסיבה הזאת בדיוק החליטה, למשל, חברת KCPS לוותר על המונח פמילי אופיס ולהעדיף את ""Wealth Management. "יש הרבה סוגי שירות שעונים על ההגדרה פמילי אופיס", אומר קינן, "ואני תוהה אם הם מבהירים מה בדיוק האחריות והסמכות שלהם".

דרישת שלום לקונסיירז'

שירותי הפמילי אופיס מתיימרים בעצם להוות מרכז פיננסי אחד עבור הלקוח, המרכז את העבודה מול כל הגופים הפיננסיים, רואי החשבון, עורכי הדין ויועצי המס, מנטר את עבודתם באופן רציף ופועל לשימור ההון תוך ראייה כוללת ואסטרטגית.

כשמדובר בלקוחות הקלאסיים, נדבכים מהותיים נוספים בשירות הם העברה בין דורית של הכסף (ולעיתים גם של העסק); ניהול הפעילות הפילנתרופית של בני המשפחה; ואחרון חביב, שירותי הקונסיירז' (CONCIERGE SERVICES) - טיפול בכל מה שקשור לאיכות החיים של המשפחה וסידוריה, מרישום הצאצאים לאוניברסיטה, וידוא שהיאכטה הפרטית תעגון במקום הנכון ועד הזמנת כרטיסים לקונצרט.

הלקוח החדש, לעומת זאת, מתמקד בניהול ההון: "אין כמעט לקוח חדש אחד שיודע בדיוק מה יש לו", גורס שיפטר. "בנק אחד מדווח לו בשקלים, השני בדולרים, השלישי באירו. על השאלה כמה מניות יש לו בתיק בכלל אין לו מושג. הם מתנהלים באפלה עד שהם מגיעים לפמילי אופיס".

- אז איך הפמילי אופיס משנים את התמונה?

גונן: "קודם כול, אנחנו מנסים להבין את צורכי המשפחה ולקבוע יחד איתה אסטרטגיה של השקעה. הכסף מפוזר בדרך-כלל בכמה בנקים ואפיקים, כיוון שהלקוחות הללו לא ישימו את כל הביצים בסל אחד. אנחנו מחליטים ביחד באיזה אופן מנהלים את הנכסים - באילו בנקים, קרנות או מנהלי תיקים יושקע הכסף; באילו אפיקים וכמה סיכון מוכן הלקוח לקחת. מחקרים מראים כי התשואה ללקוח מגיעה בעיקר מהקצאת הנכסים ולא מבחירה של מניה או איגרת חוב כזאת או אחרת. אנחנו מתאימים את הלקוח להשקעה - ולא להפך".

- מה קורה לאחר גיבוש אסטרטגיית ההשקעות?

"אנחנו מעבירים את המנדט למנהלי ההשקעות שבחרנו והם קובעים, למשל, אילו מניות או אג"ח לקנות (זהו המודל הניהולי השכיח בקרב חברות האופיס פמילי, אך לא היחיד; KCPS, למשל, מנהלת את ההשקעות בעצמה, ר' נ'). אנחנו מבצעים באופן רציף בקרה ופיקוח על כל הגופים הללו, מנתחים את הסיכונים, בודקים שהעלויות נמוכות וסבירות, ושאין כפילויות בהשקעות, ומספקים ללקוח דיווחים שוטפים. הלקוחות רוצים שקט נפשי ולדעת שיש מישהו שמפקח מבחוץ".

- מדוע שיועצי השקעות במחלקות הבנקאות הפרטית בבנקים לא יספקו את השירות הזה עבור לקוחותיהם העשירים?

"היועצים בבנקאות הפרטית בדרך-כלל נותנים שירות טוב מאוד ללקוחות שלהם, בטח ללקוחות עשירים, אבל הם רואים רק מה קורה בחשבון שמתנהל אצלם וללקוחות האמורים יש בדרך-כלל יותר מחשבון אחד ונכסים נוספים, כך שאין להם ראייה הוליסטית. בנוסף, הם מרוויחים מפעולות שמתבצעות בחשבון, מקנייה ומכירה. השירות יהיה מעולה, אבל לא בהכרח גם הייעוץ יהיה מעולה. גם מנהלי תיקים רואים רק מה שיש אצלם והם מתאימים את הלקוח למסלול ולא את התיק ללקוח על-פי צרכיו, מה שנקרא Tailor Made".

שיפטר מסכים: "אף בנק לא יכול ליצור אסטרטגיית-על גלובלית. גם אם כל בנק נותן את הייעוץ הטוב ביותר שהוא יכול לתת, הוא לא רואה את התמונה המלאה. הבנקים גם נגועים בניגוד עניינים ואם בעבר הם עסקו רבות בניהול השקעות, אחרי ועדת בכר המצב השתנה. נוסף לכך, הפמילי אופיס עוסק בתחומים שבנקים לא עוסקים בהם כמו השקעות לא סחירות, נדל"ן ופרייבט אקוויטי".

עושים ביקורי בית

פרט למטרה לשמר את ההון ולהגדילו, במה עוד דומים הלקוחות החדשים ללקוחות הקלאסיים? בעיקר בסוגיות שונות שקשורות לדורות הבאים. "הם רוצים לסדר את הילדים", מסביר שיפטר, "שיהיו להם דירות, שיתחתנו, לדאוג לצרכים העתידיים שלהם. לפעמים ההורים רוכשים דירות עבור הילדים ומשכירים אותן, בלי שהם בכלל יודעים על זה. הדור השני של הלקוחות החדשים צעיר יותר. הוא לא תמיד בתמונה ולא בהכרח מודע לנכסים שנצברו וליכולות של המשפחה".

גונן מצביעה על נושא נוסף שמעסיק אותם מאוד: "בכל דרך לגאלית אפשרית הם רוצים להגן על ההון שהם צברו מפני בעלי חוב, תובעים, בעל או אישה לשעבר. גם הם רוצים לדעת איך להעביר את ההון לדורות הבאים. אנחנו תומכים בהם בכך והולכים איתם לעורכי דין ולרואי חשבון כדי להסדיר את הנושאים הללו". מדובר, מתברר, בקשת של נושאים: הסכמי ממון וגירושים, צוואות וירושות, התאגדות כחברה בע"מ (מה שמעניק הטבות מס) ואפילו הקמת קרן מיוחדת שתבטיח את עתידו של ילד עם צרכים מיוחדים.

גם אם המשפחה לא נושפת בעורפו של הלקוח החדש, בפיוניר, למשל, מעדיפים להיפגש עם בני הזוג ולעיתים מציעים להם קורסים בנושא שוק ההון, "שתהיה הבנה ושאנשים יקבלו החלטות מתוך ידע", אומרת גונן. אגב, פגישות עם הלקוח נערכות בממוצע פעם בחודש ואלה מתקיימות בדרך-כלל בביתו. אחרי הכול, היחסים הנרקמים בין איש הפמילי אופיס לבין המשפחה אמורים להיות יחסי אמון קרובים.

חלק מחברות הפמילי אופיס - ולפחות אלה שמתיימרות לעבוד על-פי כללי המשחק - גובות דמי ייעוץ בהיקף של אחוז מסוים מההון של הלקוח. על-פי גורם בתעשייה, מהלקוח הקלאסי ועתיר הנכסים מקובל לגבות באזור אחוז אחד, ואילו הלקוח החדש ייאלץ להיפרד מחצי אחוז בערך. סכום זה מתווסף כמובן לעמלות השונות שמשלם הלקוח לגופים הפיננסיים עצמם.

ובכל זאת, מי יתקע לידי הלקוח שהחברות הללו לא "יעשו עליו סיבוב", כמו שעשה, למשל, ערן מזרחי, מנהל ההשקעות מסביון שהונה את לקוחותיו בעשרות מיליוני שקלים? למנהלי הפמילי אופיס יש תשובה מוחצת: הכסף לא נמצא בידיהם.

"אנחנו לעולם לא נוגעים בו, הוא נמצא בבנקים", מבהירה גונן. "לכן לקוח גם יכול לנתק את ההתקשרות בכל רגע נתון וללא קנסות. זה קורה מעט מאוד".

הכתבה המלאה - במגזין G

סוגרים את העשירייה

עוד כתבות

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל