גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רננה רז: "כשעושים תוכנית מחול בטלוויזיה, זה לא מחול"

הרקדנית והשחקנית רננה רז מדברת בריאיון ל"גלובס" על מחול, פרנסה ועל חרדה, "אם הייתי צריכה לסמוך רק על המחול, הייתי חיה בחרדה תמידית", "במחול עובדים הרבה זמן בשביל מעט כסף, ובטלוויזיה מעט זמן בשביל הרבה כסף"

כשהייתה בקושי בת 23, הפכה רננה רז למנהלת ולמפיקה. בהתחלה לא ממש הבינה לאן היא נכנסת, רק היה לה ברור שהיא רוצה להעלות לבד מופע שכתבה. מישהו אמר לה שצריך להגיש הצעת תקציב לקרן, אז היא ביקשה שיעזרו לה למלא אחת כזאת ואחרי שהשיגה תקציב קטן, התחילה לתכנן איך לדחוס לתוכו את התשלום לתלבושות, לתפאורה, לתאורה ולעריכה המוזיקלית, להדפיס פלאיירים ופוסטרים, ולמצוא אולם שבו אפשר יהיה להעלות את "על חבל דק", ולא יעלה המון כסף.

אחרי שסגרה עם "בית תמי" בשינקין, והמופע עמד, היא הבינה שכדי שקהל יגיע, צריך יחסי ציבור, ובתמימותה התקשרה לעיתונאי תרבות, מתוך ביטחון מופרך שיש לה משהו מעניין ביד ובטח הסקרנות תריץ אותם לראות את המופע. זה לא קרה. אבל מה שכן התרחש בחודשים האלה, היה למידה איך לנהל את עצמה ותחושה של סיפוק עצום ברגע שבו עמדה על הבמה. "במחול, אם אתה רוצה ליצור ולעבוד, אתה חייב ליזום", היא אומרת ונראית עדיין בת 23, אף שעבר מאז יותר מעשור; גבעולית, פניה בהירות, נטולות איפור, אבל בקולה השקט והבטוח ניכר הניסיון שצברה. "אחרת העבודה נעצרת. בהתחלה הייתי מפיקה לבד. היום יש לי מפיקה, כי היקף הפעילות גדל וזה לא משאיר לי זמן כדי ליצור. בבסיס שלי אני יוזמת ומפיקה, ואני מסתכלת על ההפקה כתחום יצירתי ומאוד נעניתי לו".

- אבל הפקה, בעיקרה, היא המון ניירת וחשבונות.

"ואני רואה בזה משהו מאוד מוחשי ואת היכולת לתווך את היצירה לקהל. גם כשאני לא עושה את העבודה בעצמי בפועל, יש לי יותר שליטה על מה שקורה ואני יכולה לבקש הצעת מחיר ולבדוק שהכול מתנהל".

- ועדיין, זה שואב אנרגיות.

"כשההפקה גדולה, היא לוקחת אנרגיה. אי אפשר ליצור ולהיות המפיקה של עצמך, אבל הידיעה במה ההפקה כרוכה עוזרת לאמנות שלי להיראות הכי טוב".

- את בעצם אומרת שבשליטה הזו יש חופש אמנותי. זה סוג של פרדוקס.

"נכון. בפעם השנייה אני מנהלת אמנותית את 'נקודת מגע' - ערב חד פעמי במוזיאון ישראל בירושלים (יתקיים ביום חמישי ה-25.7), שבו אמנים מגיבים ליצירות ולחללים במוזיאון. שמונה חודשים אני עובדת עליו. הוא מערב 70 אמנים ב-20 נקודות שונות, ולכל אמן או קבוצת אמנים יש את הדרישות ההפקתיות שלהם, וכל תגובה כזו חוזרת על עצמה שלוש פעמים במהלך הערב".

- איפה היצירה שלך כשאת צוללת לפרויקט כזה?

היא נאנחת: "להגיד שזה פשוט להגיע אליה? לא. יש אמנים שמסוגלים לעשות רק דבר אחד. אני מרגישה מאוד נוח ברב ערוציות".

- במקביל, "יו מייק רימייק מיקס" שלך, שלוקח קטעים מיוטיוב ויוצר להם תגובה בימתית, ממשיך לרוץ.

"ברחבי הארץ ועכשיו בחו"ל, כשהוא מבוצע על-ידי אמנים מקומיים. העלינו אותו עכשיו בפסטיבל של בית ספר למחול בסנט פטרסבורג. רקדנית שעובדת איתי מלמדת אותם שם שבוע ואז אני באתי והחלטתי מי עושה מה ונשארתי עד ההופעה הראשונה. הם הפיקו את זה בשבילי, בחרו את הקאסט ואני קיבלתי כסף עבור העבודה שלי. זה עבר בהצלחה ועכשיו המנהל של בית הספר רוצה להמשיך להעלות את זה".

- ואיך זה יתנהל? תקבלי תמלוגים?

"אמרתי לו שאנחנו צריכים לשבת ולדבר, ולפתוח ערוץ אחד. מה אני מקבלת על כל מופע, איך הם מעלים את זה שם כשאני לא נמצאת, האם מספיק להחתים אותם על חוזה, או שישלחו וידיאו בסוף כל הופעה, כל הדברים האלה חדשים לי".

- את מי את משתפת בדילמות האלה?

"את בן הזוג שלי, שהוא אנימטור ומעצב גרפי ועובד הרבה עם חברות היי-טק. הוא נותן לי את האינסייטים העסקיים שאני לא יודעת. לפעמים אני שואלת קולגות וכל אחד נותן לי איזו פיסה של מידע, אבל אין אף אחד שאפשר להתייעץ איתו על הכול. בעולם המחול לכל משא ומתן יש את התקציב שלו, הגוף שאתה עובד מולו, אין-ספור הוראות. לפעמים אלך על פרויקט שלא משלמים בו הרבה כי הוא יכול לעזור לי בשיווק, כך שמערך השיקולים מאוד רחב".

- הסוכן שלך לא מעורב בהפקות האלה?

"הוא קשור רק למשחק או לתיאטרון. הוא בעצמו אמר לי שהוא לא יכול לנהל משא ומתן מול גוף מחול בצרפת, כי אני יודעת לעשות את זה טוב ממנו. אני חברה בעמותת הכוריאוגרפים ואני עוברת דרכם בפעילות הכספית, כי אין אפשרות לקבל כספים ציבוריים אחרת. תשאלי, למה אני לא עמותה? כי יש יתרונות בשירותי מטרייה שניתנים לי שם, כמו הנהלת חשבונות וסבסוד חדרי חזרות, ולהקים עמותה זה לא דבר פשוט. אם הפעילות שלי תגדל, בהחלט אשקול את זה".

- את מרוצה מהתמיכה הממשלתית במחול?

"אני אסירת תודה, כי אני מכירה אמנים שלא מקבלים, אבל הסכום לא גדול. אני לוקחת אחריות ויודעת שעליי להביא עוד כסף. הבעיה הגדולה בארץ היא שהתמיכה לא גדלה ככל שהפעילות גודלת".

- את בטח צריכה להשקיע גם כסף שלך.

"ב'רפאים' הייתה לי תפאורה של 19 קוליסות, מה שבדיעבד היה הדבר הכי לא פרקטי שיש - אז השקעתי בעצמי. אז, כשלא הייתה לי ילדה, והעול הכלכלי היה מופחת, זו הייתה תחושה טובה".

- והיום, את מאוזנת כלכלית?

"כן. אני אפילו מצליחה קצת להרוויח, אבל אם הייתי צריכה לסמוך רק על המחול, הייתי חיה בחרדה תמידית. את יודעת מה ההבדל בין טלוויזיה למחול? במחול עובדים הרבה זמן בשביל מעט כסף, ובטלוויזיה מעט זמן בשביל הרבה כסף".

- את יכולה לשים יותר ביצים בסל של המשחק.

"בניגוד למחול, שבו אני היזם של עצמי, במשחק ובעיקר במשחק בטלוויזיה, אני כלי על לוח ואין לי שום שליטה בהתנהלות. אני מניחה שלשחקנים שעושים בזה קריירה יש שליטה בבחירת תפקידים, אבל אני צריכה לשבת בבית ולחכות לאודישן ואז תהיה לי עבודה לשלושה חודשים ואחר כך שוב הפסקה של חצי שנה. אולי היה לי דרייב אם היה לי רעיון לסדרה משלי".

- למה למדת משחק מלכתחילה?

"כי זה מעניין אותי וגם כי העבודות שלי במחול תמיד נוגעות במשחק ויש להן השקה לתיאטרון".

- גם בטלנובלה "אהבה מעבר לפינה"?

"יכול להיות שהיום לא הייתי עושה אותה. מאוד נהניתי בצילומים ופחות אהבתי את מה שראיתי בטלוויזיה. התלבטתי אם בכלל לעשות אותה, אבל מכיוון שכילדה מאוד אהבתי את 'שושלת', שגם היא מהז'אנר, הסכמתי בכיף. הכסף שהרווחתי שם מימן לי את 'רפאים'. האם אגן על זה אמנותית? לא. הרבה פעמים הציעו לי לשפוט בריאליטי ולא הסכמתי".

- מה שטוב לקלוד דדיה ולעדו תדמור, שאצלו רקדת, לא טוב לך?

"כשעושים תוכנית מחול בטלוויזיה, זו טלוויזיה ולא מחול. מחול לא עובר בטלוויזיה, כי יש לה חוקים משלה. בסטודיו אני יכולה לעבוד על תנועה שעה. בטלוויזיה, אם זה יקרה, יעבירו ערוץ. להגיד שזה מחול בטלוויזיה, זה סוג של שקר".

- שקר שתרם לפופולריות של המחול בארץ.

"להגיד שזה תרם למחול בישראל זו היסחפות. אנשים לא קנו כרטיסים למופעי מחול בגלל 'נולד לרקוד'. הם העדיפו לפתוח טלוויזיה ולא ללכת לסוזן דלאל. זה תרם לכך שאנשים הבינו שמחול זה מקצוע ולא תחביב, ויכול להיות שזה תרם לפופולריות של שיעורי ריקוד".

- את מעלה עכשיו 'יו מייק רימייק' לילדים. יש לך להקה קבועה שאת מעסיקה?

"לא, כי זה לא כלכלי. יש גרעין קשה שנמצא איתי, אבל אני לא יכולה להעסיק את כל הרקדנים כל הזמן. וכן, לפעמים זה קשה, כי לא כל מי שאני רוצה פנוי, אבל זה גם מאפשר לי חופש אמנותי".

- מה עם קצת חופש לא אמנותי?

"אני חייבת. ברגעים אלה אני רוצה למצוא את הזמן לעצמי ולמשפחה שלי. עם כל העומס הזה, אני יודעת שאם לא אעלה את זה לראש סדר העדיפויות שלי, אמצא את עצמי עם המון עבודה, אבל עם תחושת פספוס עצומה. אחרי שיסתיים 'נקודת מגע' אני מתכוונת לטפל בזה".

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר